به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب : ۵۹۴۶۴
درباره سرانجام مذاكرات هسته‌اي

کری: عدم توافق بهتر از یک توافق بد است

گروه بين‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد که هدف از مذاکرات هسته‌ای بستن راه‌های دستیابی ایران به بمب اتمی است به‌طوری که اگر ایران بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد، واشینگتن مهلتی یک ساله برای ممانعت از آن داشته باشد.
کری: عدم توافق بهتر از یک توافق بد است
جان کری، ديروز پنج‌شنبه، به امکانات بالقوه ایران برای دستیابی احتمالی به سلاح هسته‌ای اشاره کرد که شامل تاسیسات و فعالیت‌های «پیدا» و «پنهان» جمهوری اسلامی ايران می‌شود. کری اظهار داشت: «ایران چهار مسیر برای دستیابی به یک بمب در پیش روی دارد: تاسیسات مخفی به نام فردو که در کوهستان پنهان شده است، تاسیسات غنی‌سازی نطنز که آشکار و غیرپنهان است، راکتور آب سنگین پلوتونیوم اراک و البته، فعالیت‌های پنهانی.»

وی افزود: «ما تعهد داده‌ایم که هدفمان بستن تمامی این مسیرهاست چنان‌چه اگر ایران تلاش کند به سلاح هسته‌ای دست یابد، ما باید مهلتی یک ساله برای ممانعت از آن داشته باشیم.» ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع اتمی تا روز سوم آذر مهلت دارند و در این فاصله باقی‌مانده، مذاکرات به‌طور فشرده انجام می‌شود. چشم‌انداز این مذاکرات مشخص نیست و در این حال یکی از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و نیز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران تاکید کرده‌اند که غرب باید تحریم‌ها علیه تهران را یک‌جا لغو کند تا راه برای توافق هموار شود.

در نقطه مقابل، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخته و ایران را تشویق به اتخاذ «تصمیم‌های دشوار» کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری روز پنج‌شنبه در نشستی به میزبانی مجله آتلانتیک گفت که جهان در هفته‌های پیش روی خواهد فهمید که آیا ایران می‌تواند «تصمیم‌های سخت» مورد نیاز برای توافق هسته‌ای را اتخاذ کند یا نه.

این گزارش می‌گوید که وزیر خارجه آمریکا از پاسخ به سئوالی درباره احتمال دستیابی به این توافق «حیاتی» سر باز زده، اما هشدار داده که هر توافقی در این زمینه باید با آگاهی و بر اساس واقعیت باشد. وی گفت: «این تصمیم نباید تصمیمی ایدئولوژیک یا سیاسی باشد.» جان کری در نهایت این سخن مقامات آمریکا را تکرار کرده که «عدم توافق بهتر از یک توافق بد است»