به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۷۹۳۵۴

کوبا از لیست کشورهای تروریستي خارج شد

گروه بين‌الملل: واشنگتن روز جمعه کوبا را از لیست کشورهایی که آن‌ها را حامیان تروریسم دولتی می‌خواند، خارج کرد.
به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد کوبا را از فهرست کشورهایی که می‌گوید حامی تروریسم هستند، خارج کرده است، تا بار دیگر نشان دهد ملاک معرفی کشورها به عنوان حامیان تروریسم، میزان نزدیکی آن‌ها به واشنگتن است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا و کوبا آذر ماه سال گذشته اعلام کردند قصد دارند پس از 6 دهه، روابط دیپلماتیک دوجانبه را از بگیرند.

در این مدت هیئت‌هایی از دو کشور به واشنگتن و هاوانا سفر کرده‌اند تا زمینه را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و عادی‌سازی روابط مهیا کنند. باراک اوباما يک ماه و نیم قبل به اطلاع کنگره رسانده بود که قصد دارد کوبا را از لیست حامیان دولتی تروریسم خارج کند. نمایندگان کنگره 45 روز وقت داشتند تا با این اقدام اعلام مخالفت کنند، حالا که این دوره بدون اقدام قانونگذاران سپری شده، کوبا رسما از این لیست حذف شده است.

در بخشی از بیانیه امروز وزارت خارجه آمریکا آمده است: «این (تصمیم) نشانگر ارزیابی ما مبنی بر این است که کوبا شرایط قانونی لازم را داراست... هاوانا در 6 ماه گذشته هیچ حمایتی به تروریسم بین‌المللی ارائه نکرده و اعلام داشته است که در آینده نیز این کار را نمی‌کند.» آمریکا با این حال می‌گوید در خصوص دایره گسترده‌ای از سیاست‌ها و رفتارها با کوبا اختلاف نظر دارد، اما این امر تأثیری بر تصمیم امروز ندارد.

اولین بار دسامبر سال 1979 بود که واشنگتن با معرفی سوریه، عراق، یمن جنوبی و لیبی به عنوان حامیان دولتی تروریسم، پایه لیست کشورهای حامی تروریسم را گذاشت. کوبا در مارس 1982 وارد این لیست شد و حالا پس از 33 سال و تنها چند ماه پس از آنکه به مخاصمه رسمی با واشنگتن پایان داد، از این لیست خارج شده است. در حال حاضر سودان و ایران دو کشور دیگری هستند که در کنار سوریه همچنان نام آن‌ها در این لیست وجود دارد. در این فهرست نشانی از نام کشورهایی چون عربستان، قطر، ترکیه و امارات که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته اذعان کرده بود به تروریست‌های فعال در سوریه کمک کرده‌اند، وجود ندارد.