به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۵۲۶۰۵
سرانجام ،حصر غزه می‌شکند

75 هزارطرح نیمه تمام میراث دیگر احمدی​نژاد

گروه سیاسی: نیمه تمام ماندن 75 هزار طرح عمرانی و سیاست خارجی تنها مساله هسته‌ای نیست مهمترین خبرهایی که در صفحه نخست روزنامه اعتماد روز چهارشنبه مشاهده می‌شود.
75 هزارطرح نیمه تمام میراث دیگر احمدی​نژاد
این روزنامه در تیتر یک خود به عنوان نیمه تمام ماندن 75 هزار طرح عمرانی پرداخت و نوشت: روز گذشته محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری خبر تکان دهنده‌ای داد؛ خبری که باز هم میراث هشت سال دولت احمدی نژاد برای کشور است. وی از 75 هزار طرح و پروژه نیمه تمام در کشور گفت که برای تکمیل آن 24 سال زمان و 417 هزار میلیارد تومان هزینه لازم است. آیا زمانی که محمود احمدی نژاد سفرهای استانی خود را پی گرفت و در هر سفر هزاران طرح و پروژه برای استان‌های مربوطه تصویب کرد، می‌دانست چه هزینه سنگینی را برای دولت بعد بر جای می‌گذارد؟ اکنون معاون اجرایی رییس جمهوری از آماری سخن می‌گوید که تکان دهنده است.

روزنامه اعتماد با بازتاب عنوان سیاست خارجی تنها مساله هسته‌ای نیست، نوشت: میرمحمود موسوی مدیرکل پیشین آسیای غربی وزارت امور خارجه در گفت و گو با اعتماد گفت: باید به مساله هسته‌ای پرداخته شود و این مساله از اهمیت فوق العاده‌ای هم برخوردار است. اشتباهاتی که در گذشته رخ داده بر نحوه هدایت مساله هسته‌ای تاثیر گذاشته و کشور نیز به ویژه در حوزه اقتصادی از این قضیه متاثر شده است. با این همه تصور نمی‌کنم که مسایل سیاست خارجی صرفا محدود به این قضیه هسته‌ای باشد. ما در مجموع فهرست مسایل سیاست خارجی خود با موضوعات کلانی روبه رو هستیم که به آن اشاره خواهم کرد. در بخش خاورمیانه، مسایل فلسطین، سوریه، عراق و در مرز شرقی نیز مسایل مربوط به افغانستان و پاکستان در زمره موضوعاتی است که این منطقه را به داغ ترین منطقه سیاسی دنیا تبدیل کرده است. نکته‌ای که نباید مغفول بماند این است که ما در مرکز این وقایع هستیم و تفاوت زیادی داریم با یک کشوری که با فاصله دوری از این منطقه قرار می‌گیرد و بنابراین منافع محدودتری دارد.

سرانجام حصر غزه می‌شکند، تیتر دیگر این روزنامه است. اسماعیل هنیه معاون رهبر سیاسی حماس در غزه گفت: به رسیدن به تفاهمی دیپلماتیک بسیار نزدیک شدیم که در راستای موضع قاطع مردم ما و هماهنگ با روش مقاومت است. این سخنان نشان می‌دهد که فلسطین در آستانه یک توافق بزرگ است. گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که اتش بس از ساعت 18 روز سه شنبه آغاز و توافق نهایی خواهد شد. گفتنی است مصر میزبان مذاکرات آتش بس است.

روزنامه اعتماد با انعکاس خبر مکالمه تصویری عرضه نمی‌شود، نوشت: محمود واعظی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به ابراز نگرانی آیت الله مکارم شیرازی درباره خدمات 3G، ضمن تشکر از آیت الله مکارم شیرازی و سایر مراجع که نسبت به مسایل فرهنگی و اخلاقی دغدغه دارند به آنها اطمینان داد این موضوع مورد توجه همه همکاران بوده و خواهد بود. واعظی همچنین با بیان اینکه موضوع فرهنگ و اخلاق چه در بحث اینترنت نسل سوم و چه در سایر بخش‌ها جزو دغدغه‌های اصلی وزارت ارتباطات است در مورد پیوست فرهنگی تهیه شده این وزارتخانه گفت: این پیوست فرهنگی برای رییس جمهوری ارسال شده تا مراحل تصویب را بگذارند؛ در عین حال در همین بازه زمانی تا طی مراحل تصویب مذاکراتی را با اپراتورها خواهیم داشت. به این سبب آن دسته از فعالیت‌هایی که نمی‌توان روی آن نظارت داشت تا زمان تصویب پیوست ممنوع خواهد بود و تمام خدمات مثل دو سال قبل ارائه می‌شود.

این روزنامه با مطرح کردن عنوان رفتگر بوکانی کیف 36 میلیونی را به صاحبش بازگرداند، آورد: 36 میلیون و 400 هزار تومان، پول وسوسه کننده‌ای است. آن هم برای کارگری که وقتی هوا گرگ و میش است به محل کارش می‌آید و تا غروب باید کار کند. با این پول هزار کار می‌توانست بکند و هیچ کس هم نمی‌فهمید. اما لقمان آرزومند کارگر 28 ساله شهرداری بوکان می‌گوید: من حلال زاده‌ام و پول حرام از گلویم پایین نمی‌رود. این رفتگر بوکانی کیف 36 میلیونی را به صاحبش بازگرداند.