به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۴۷
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۳۸۴۸۵
مقاله وارده

چه می‌کنه استاندار خراسان شمالی!

نیما اوصیا

گروه مقالات: استاندار خراسان شمالی در روزهای گذشته خبری محیرالعقول را خوراک رسانهها کرد و با وجود آنکه آرام و بی صدا خبر رسانی کرد، اما هم چنان انگشت حیرت را بر دهان کارشناسان و افراد آگاه بر جای گذاشته است. ابتدا خبر را بخوانيد: «استاندار خراسان شمالی از موفقیت بی سابقه در جذب اعتبار 220 میلیارد تومانی این استان در آخرین روزهای سال 92 خبرداد. به گزاش نسیم نیوز، سید علی اکبرپرویزی افزود: با پیگیری هایی که در آخرین روزهای سال 92 انجام شد موفق به جذب این میزان اعتبار که معادل 1.5 برابر اعتبارات سال گذشته بود؛ از خزانه دولت شدیم. وی که در برنامه كنكاش صدا و سيماي مرکز خراسان شمالي سخن مي‌گفت اعلام کرد: با جذب این میزان اعتبار كه حدود 220 ميليارد تومان است میزان کل اعتبارات سال 92 این استان مجموعاً به 375 ميليارد تومان رسید....»

خبر جذب 220 میلیارد تومان اعتبار در واپسین روزهای سال 92 که حدود یک و نیم برابر اعتبار سال گذشته بود، برق از چشمان ترک و تات و کرمانج و ترکمن را پراند و حکایت از اتفاقی شگرف در عرصه مدیریت کلان خراسان شمالی داشت و به نوعی همه را دلتنگ گزارش‌های هیجانی عادل فردوسی پور کرد که باید حماسه آفرینی مدیریتی استاندار و بهت شنوندگان را تلفیق کرد و فقط و فقط فریاد زد: "چه میکنه این استاندار!"

این خبر که مي‌توان آن را یک سوپر خبر وفقط از یک سوپر استاندار بر مي‌آید, یا به قول جناب استاندار " فرصت طلایی " نامید، پس اعلام این خبر از سوی نماینده عالی دولت، به دعوت از مدیران استان برای سهم گیری و خودمانی تر بگوییم: " هر کی هر چی دلش میخواد بیاد ببره !! " رسید و به ما و اصلا همه و همه چه ربطی دارد که از کجا آمده. فقط مدیران بشتابند که هر قدر پول بخواهند در صندوقی که هیچ کس نمی داند کجاست، موجود است چون هنوز بانکها هم نفهمیدند این اعتبار به کجا واریز شده است.

اصلا، کسی چه مي‌داند،.... شاید خزانه دار دولت اعتدال، قبل از رفتن به تعطیلات عید، کلید خزانه و چند تا کیسه خالی به استاندار ما داده و گفته: " تا استانداران توانمندی مثل استانهای زنجان و خوزستان و ... متوجه نشدند، هر چی دلت مي‌خواد بردار و برو بجنورد صفا کن ". مهم این است که این پول مي‌تواند با سرعت ما فوق صوت خراسان شمالی را به سوی تحقق برنامه های طراحی شده دولت در استان پیش ببرد. اصلا دیگر زبان گاز بگیریم و به قول شاعر نگوییم: " من و این همه خوشبختی محاله " ؛ چرا که اگر این خبر غیر قابل هضم، با چند تا قرص معده هضم شود، در مي‌یابیم که آن مدلی هم که مي‌گویند، خوشبختی محال نیست. تازه این کار یه جورایی به نفع هیئت دولت هم شد و با این پولی که گیر ما آمد، باید در نهایتِ تواضع و فروتنی بهشون بگیم که: "آقای دکتر روحانی دیگر نیازی نیست در قالب سفرهای استانی به خراسان شمالی قدم رنجه کنید و مشقت سفر رو به خودتون و هزینه اضافی رو به بیت المال تحمیل کنید، ما حالا حالاها وضعمون خوبه. "

اما مطلبی نا خوشایند و به نوعی متضاد با فرمایشات آمیخته با مدیریت جهادی جناب استاندار در جذب اعتبار ، بد جوری ذهنمان را به هم ریخت و به قول شاعر " یه جورایی مخیله سلیم ما رو مکّدر کرد " و آن هم انتقاد شدیدآقای ثروتی نماینده بجنورد از ضعف پیگیری مسئولان استان در عدم جذب حتی یک ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در سال گذشته است وی ادامه داده فقط 113 میلیارد و 300میلیون تومان اعتبار در بخش عمران و در بودجه سال 93 به خراسان شمالی تخصیص داده شده است, که انتقاد ثروتی و افتخار پرویزی، بیشتر به دَم خروس و قسم حضرت عباس شبیه شده است که باید منتظر ماند و دید که ادعای چه کسی به واقعیت نزدیکتر است.

البته جذب این اعتبار برای استان، زیاد هم دور از ذهن نبود چون استانداری که با دارا بودن 26 مشاور و عضو گروه مشاوران از دیگر استانها پیشی گرفته حتما قادر است در جذب چنین اعتباری نیز پیشتاز باشد. بر اساس وظیفه انسانی و از سر دلسوزی، چند کلاف سر در گم در ذهن نگارنده کنجکاو شکل گرفته و مایل است اگر استاندار محترم کار شمردن پولها را تمام کرد و فرصت داشت، پاسخ دهد. تا حداقل اینکه طراح مطالب جدیدتری هم برای استاندار عزیز خراسان شمالی باشیم :

1)اگر جذب اعتبار برای استان، فرصت طلایی محسوب مي‌شود، آیا تا کنون استانداران قبلی که به اذعان ناظران سلیم النفس، برخی از آنها بسیار توانمند بوده اند، فرصتهای نقره ای و برنزی برای خراسان شمالی خلق کرده اند و فقط در زمان جناب عالی طلا نصیب استان شده است؟
2) با وجود آنکه خراسان شمالی برای رهایی از بند محرومیت، به اعتبارات بسیار فراتر از این مبالغ نیازمند است، اما این همه پول، آنهم چند روز مانده به عید نوروز، از چه منبعی و بر اساس کدام فصل و یا حتی رایزنی با چه کسانی به استان سرازیر شده است؟
3)آیا این اعتبار فقط برای خراسان شمالی تخصیص یافته است یا استانهای دیگر نیز از خوان نعمات خزانه دولت بهره مند شده اند؟
4) با وجود سپری شدن بیش از 7 ماه از عمر دولت تدبیر و امید، چه تعداده از طرح‌های نیمه تمام دولت قبل، در خراسان شمالی به اتمام رسیده است؟
5) تاکنون با کدام وزارتخانه‌ها و مشخصا چه وزرایی برای پیگیری امور استان مذاکرات حضوری داشته اید و نتایج آن چه بوده است؟( مردم بدانند، خوشحال مي‌شوند)
6) آیا مدیران کل دستگاههای اجرایی استان با هماهنگی شما منصوب مي‌شوند؟ یا آنکه به تعبیرِ فرض کنید مغرضان، نماینده عالی دولت فقط مهمان ویژه جلسات تودیع و معارفه است ؟! مدیرانی که مستقیما از سوی وزراء در استان منصوب مي‌شوند، در آینده چگونه با استاندار تعامل خواهند داشت و فرمانبردار خواهند بود؟
7) مگر نه اینکه، صرف بودجه در راستای سند چشم‌انداز و بر اساس اولویت‌ها و سیاستهای تبیین شده دولت و نظام است. بر پایه چه منطقی، مدیران را به استفاده از فرصت به اصطلاح طلایی دعوت کرده‌اید؟ مگر مدیران دستگاه‌ها مختارند هر مدل که خودشان دوست دارند، هزینه کنند؟؟ جایگاه کارگروههای برنامه ریزی و تخصیص اعتبار کجای نقشه استانداریست؟!
8) برای توسعه فرودگاه، راه آهن گرگان – بجنورد – مشهد، گمرک، احیاء بافت فرسوده و مشکلات ترافیک مرکز استان، نبود سینما و افزایش بی رویه حاشیه نشینی در بجنورد و دیگر شهرستانها و بسیاری نارسایی‌های دیگر، چه تدابیری اندیشیده اید و یا در دوران مدیریت شما چه اقداماتی در این حوزه‌ها صورت گرفته است؟
حرف دل بسیار است و مجال، اندک اما امیدواریم با شفاف سازی استاندار محترم، خوشحالی واقعی را بعد از دریافت پاسخ این پرسش‌ها، در چهره ایشان و مردم ببینیم و به تلاش و مدیریت جهادی استاندار بر خود ببالیم، نه اینکه خدای ناکرده، گوش شیطان کر، زبانم لال، فکر کنیم بلوف بزرگی زده شده است.

عبدالله
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۲:۲۱
آقا استاندارجان سعی تان را بکنید که این راه آهن گرگان-بجنورد راه بیافتد. بخدا دعای خیر همه بجنوردی های دور وطن (مثلاً ساکن تهران که بدلیل طولانی بودن مسافت و سخت بودن مسافرت با اتوبوس و وسیله شخصی گاهی سالی یکبار هم نمی توانند به دیارشان سر بزنند) بدرقه راهتان خواهد بود. (219464)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۳:۲۹
از نوع ادعاها و حرکات "احمدی نژادی" هست!!! خدا به خیر کنه! (219469)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۹ ۱۴:۱۲
ایا در کشورهای دیگر هم اینطوری است که مسئولان استانی باید راه بیافتند تهران و با هزار تا خواهش و التماس و پارتی و زبون بازی برای استان خود اعتبار تهیه کنند؟ ایا بهتر نیست یک گروه کارشناسی عادل وظیفه تخصیص اعتبار به استان ها را با توجه به جمعیت و وضعیت توسعه یافتگی دنبال کند و گروه دیگری نیز بر مصرف این اعتبارات در استان های مختلف نظارت کند. (219471)