به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۷ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۵۲۷۹۵
عملكرد وزارت خارجه مثبت است

فلاحت‌پیشه: افراطیون در اقلیت هستند

گروه سیاسی: یك تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاكید كرد: عملكرد ظریف و وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی مثبت و قابل دفاع است.
فلاحت‌پیشه: افراطیون در اقلیت هستند
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص ارزیابی‌اش از عملكرد یكساله وزارت امور خارجه دولت یازدهم گفت: آقای ظریف در شرایطی وزارت امور خارجه را برعهده گرفت كه ما با دو مشكل فضای روانی و موانع عملی كه می‌توان از آنها به عنوان تحریم‌ها یاد كرد، روبه‌رو بود. وی با اشاره به فضای روانی ایجاد شده علیه ایران اظهار داشت: آقای ظریف در گام برای رفع و حل فضای روانی علیه ایران تلاش كرد و تا آنجا كه به وزارت امور خارجه مربوط بوده است، با موضع‌گیری مثبت توانسته آن جو را بشكند و یك فضای روانی مثبتی برای ایران شكل بگیرد ولی در حل موانع عملی هنوز كارهای بسیاری باقی مانده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با اشاره به عملكرد وزارت امور خارجه در پرونده هسته‌ای ایران بیان كرد: در موضوع هسته‌ای مسئولیت این پرونده با شورای عالی امنیت ملی است و وزارت خارجه مسئولیت اجرایی را برعهده دارد و این نهاد توانسته بهتر، تخصصی‌تر و فنی‌تر عمل كند. فلاحت‌پیشه تاكید كرد: به طور كلی می‌توان عملكرد آقای ظریف و تیم مذاكره‌كننده را مثبت و قابل دفاع دانست. عضو كمیسیون امنیت ملی در مجلس هشتم در خصوص اینكه ارزیابی‌تان از هجمه‌های كه به وزارت امور خارجه در قبال عملكردش در وزارت امور خارجه می‌شود، چیست؟ خاطرنشان كرد: برخی از كسانی كه انتقاد می‌كنند واقعا دلسوز هستند اما برخی دیگر نگاه افراطی دارند كه متاسفانه سابقه خوبی از دخالت و نگاه آنها در عرصه سیاست خارجی نداریم.

وی با تاكید بر اینكه افراطیون در اقلیت هستند، یادآور شد: نگاه افراطی این افراد نه تنها به سود ایران نیست بلكه به عرصه كلان نظام و دستگاه دیپلماسی نیز آسیب می‌زند. این استاد دانشگاه در خصوص عملكرد وزارت امور خارجه در عرصه منطقه‌ای تصریح كرد: انتظارات بیشتری از دستگاه دیپلماسی در خصوص مسائل منطقه‌ای وجود دارد و انتظار می‌رفت وزارت خارجه در این رابطه عملكرد بهتری داشته باشد.

فلاحت‌پیشه افزود: وزارت خارجه از طیف گسترده‌ای از كارشناسان برخوردار است و نباید آنها معطل پرونده هسته‌ای باشند. باید از ظرفیت سفرا هم استفاده كرد كه به طور مثال می‌توان به عملكرد سفیر ایران در روسیه اشاره كرد كه عملكردی خوبی داشته و وزارت خارجه باید از خلاقیت و ابتكار سفرا بیشتر استفاده كند. نماینده مجلس هشتم در ادامه در پاسخ به این سوال كه مهمترین چالش پیشروی وزارت امور خارجه را چه می‌دانید؟ ابراز داشت: عدم پایبندی امریكا به تعهدات بزرگترین چالش وزارت امور خارجه در رسیدن به توافقات است چراكه برخلاف تیم مذاكره‌كننده ایرانی كه به دنبال حسن نیت و حل پرونده هسته‌ای است، آمریكا فاقد حسن نیت است.
مرجع : ایلنا