به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۵:۴۴
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۷۰۳۳۵
گزارشي متفاوت از علي مطهري نماينده صريح‌اللهجه مجلس؛

مواضع سياسي اصلاح‌طلبانه؛ مواضع فرهنگي اصولگرايانه

مواضع سياسي اصلاح‌طلبانه؛ مواضع فرهنگي اصولگرايانه
گروه سياسي- رسانه ها: هفته‌نامه اصلاح‌طلب چلچراغ در گزارشي نوشت: صدایی صاف کرد و ایستاد پشت تریبون. کاغذ را گذاشت جلوی دستش و شروع کرد به خواندن. از هر دری سخن گفت. از وحدت شیعه و سنی بگیر تا نحوه رانندگی در کف خیابان های تهران. گریزی زد به تفرقه افکنی صدا و سیما در 9 دی و بعدش هم ساپورت پوشی دختران!

کم و بیش سروصدا از گوشه و کنار مجلس شنیده می شد. صدای دو دو گفتن ها بیشتر شد و همهمه پیچیده توی صحن سبز رنگ بهارستان. اما دردسر زمانی سروکله اش پیدا شد که مطهری پاراگراف آخر متنش را خواند. انگار که رمز عملیات را گفته باشد، همین که کلمه حصر از دهانش بیرون آمد صدایش گم شد در داد و بیدادهای اطرافش. چند نفری انگار حمله کردند سمت تریبون سخنرانی و خواستند متن را از زیر دستش بکشند.

اما مطهری که بین طرفدارانش به شیرعلی مطهری مشهور شده ایستاد و حرفش را زد. متن سخنرانی را تا آخر خوانده و به همهمه دور و اطرافش توجهی نکرد. در خبرها آمده نمایندگان حمله کننده به مطهری قصد ضرب و شتمش را داشتند. اتفاقی که بار اول نیست در صحن مجلس رخ داده است.

از بازرگان تا مطهری
اولین نطق نیمه تمام مجلس شورای اسلامی بر می گردد به حرف های مهندس بازرگان. در خاطرات آیت الله نوری همدانی آمده: «مهندس بازرگان همین طور صحبت می کرد که علما خوب است در سیاست و مدیریت مملکت دخالت نکنند، چون تجربه شان کم است. آن ها باید فقط نظارت داشته باشند. ما که تجربه مان زیاد است، بهتر است مدیریت مملکت را به عهه داشته باشیم و... که ناگهای آقای سید حسین موسوی تبریزی، داماد ما، که یکی از وکلای دوره اول مجلس شورای اسلامی از تبریز بود و در آخر جمعیت نشسته بود، از جایش بلند شد.

آستین هایش را کم کم بالا زد و قدم به قدم جلو آمد و گفت: «گوش کردن به این حرف ها خلاف شرع است.» و آمد و دستش را با سرعت و شدت بلند کرد و خواست کشیده بسیار محکمی در صورت آقای مهندس بازرگان بزند که بعضی از کسانی که در اطراف آقای بازرگان بودند بلند شدند و نگذاشتند. خلاصه مجلس به هم خورد.»

درگیری بعدی زمانی رخ داد که هاشم صباغیان در سال 62 پشت تریبون مجلس مشغول سخنرانی بود. جو مجلس متشنج شد و علی اکبر معین فر برای ساکت کردن معترضین جلو آمد. نمی دانست که جلو آمدنش باعث می شود چک محکمی بخورد و درگیری بیشتر شود. آن روز ملی مذهبی ها کتک مفصلی توی مجلس خوردند. اتفاق مشابهی برای عبدالله نوری هم افتاد. هر چند چکی که قرار بود توی صورت نوری بخورد، نصیب قدرت الله نظری نیا روحانی نماینده کنگاور خورد. چند باری هم قدرت الله علیخانی در مجلس دعوایش شده بود.

مطهری، از کجا آمده و آمدنش بهر چیست؟
علی مطهری متولد سال 1336 شهر ری است و سومین فرزند شهید مطهری، مهندسی مکانیک را نصفه در دانشگاه تبریز رها کرده و آمده فلسفه و کلام اسلامی خوانده. قبل از آن که به عنوان نماینده مجلس مطرح شود مدتی در رادیو بوده ولی عمده فعالیتش بر می گردد به موسسه نشر و آثار شهید مرتضی مطهری. علی مطهری اولی بار به عنوان نماینده اصول گرا در مجلس هشتم کارش را آغاز کرد و به عنوان یکی از منتقدان سیاست های دولت اصلاحات مخصوصا در مسائل فرهنگی شناخته می شد.

اولین بار شاید نامش در ماجرای استیضاح مرحوم کردان شنیده شد. او به همراه احمد توکلی کمر همت بستند به استیضاح وزیر کشوری که مدرک تقلبی داشت. از آن روزها بود که مطهری کم کم انتقادهایش را به دولت احمدی نژاد شدت بخشید و در سال 1390 به دلیل عدم سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس استعفا داد. استعفایی که به تصویب نمایندگان نرسید!

همان موقع ها بود که گروهی از اصولگرایان مجلس از مطهری فاصله گرفتند و به انتقاد از او پرداختند. هرچند در حد انتقاد هم باقی نماند. مهدی کوچک زاده بعد از نطق مطهری در مورد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به طرف او رفت وخواست کتکش بزند! درگیری که خیلی زود در محافل خبری پیچید و از رادیو هم به صورت زنده پخش شد.

عمده اختلاف نظر اصولگرایان با علی مطهری در مورد حوادث سال 1388 است. علی مطهری، احمدی نژاد و همراهانش را هم در ایجاد حوادث 88 دخیل می داند و معتقد است هر دو طرف باید محاکمه شوند. اما گروه نزدیک به جبهه پایداری معقتدند معترضان مورد رأفت نظام اسلامی قرار گرفتند، وگرنه مجازاتشان اعدام است. سعید جلیلی در همین رابطه گفته است: افرادی که از آن ها به عنوان سران فتنه یاد می شود، در بهمن 89 به حصر رفتند و دلیل آن هم این که در حال شکل دادن به فتنه جدیدی بودند.

مطهری کسی است که حرفش را می زند و معتقد است آزادی بیان با هیچ توجیهی قابل چشم پوشی نیست. او بارها گفته که در مسائل سیاسی فردی لیبرال است. همین لیبرال بودن هم کار دستش داده. مطهری این روزها به عنوان نماینده معترضین در مجلس ایفای نقش می کند و حرف دل آن ها را می زند. معترضینی که اکثرشان دل بسته به جناح اصلاحات اند ولی کسی از زبانشان حرف می زند که سر تا پا اصول گرا است.

مطهری تنها نماینده ای است که از تریبون های رسمی بحث رفع حصر را مطرح کرده و ادامه روند موجود را مغایر با قانون اساسی می داند. دست به قلم هم هست، تا به حال در مورد حصر چند نامه نوشته و البته جواب هم گرفته. نامه آخر را نوشته بود به آیت الله لاریجانی، رئیس قوه قضاییه. او معتقد بود که حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد به دستور شورای عالی امنیت ملی وجاهت قانونی ندارد. نامه ای که جوابش خیلی زود از قوه قضاییه آمد و حرف های مطهری را تکذیب و او را متهم به تشویش اذهان عمومی کرد. در این نامه گفته شده بود حصر طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی وجاهت قانونی دارد.

مطهری فرهنگی، دفع حداکثری
هرچه مواضع سیاسی مطهری برای عده ای خوشایند است، اما مواضع فرهنگی اش چیزی دیگری است. حرف ها و انتقاداتش مربوط به حجاب و پوشش زنان همیشه خبرساز بوده. آن قدر به این موضوع حساس است که به خاطر ساپورت پوشی دختران، وزیر کشور را به مجلس کشاند و فیلمی در همین زمینه برای نمایندگان پخش کرد. همان قدر که بر سر مواضع سیاسی اش سفت و سخت ایستاده، بر مواضع فرهنگی اش هم اصرار دارد. عملکرد دولت خاتمی را نمی پسندد و معتقد است دولت احمدی نژاد هم نتوانسته در مسائلی مانند حجاب و دفع بی حجابی حق مطلب را ادا کند.

اعتباری که بررسی می‌شود
با اوج گیری اختلافات مجلس نشینان با مطهری بحث بررسی مجدد اعتبارنامه او بر سر زبان ها افتاد. مطهری که هم در انتخابات هشتم و هم نهم مجلس شورای اسلامی ابتدا رد صلاحیت شد ولی دوباره نامش بین کاندیداها قرار گفت. معلوم نیست در دوره بعدی انتخابات مجلس، شورای نگهبان رضای به حضور مطهری در مجلس شود. کسی که معتقد است نظام باید ظرفیت شنیدن حرف مخالفش را داشته باشد. روزنامه ها باید آزاد باشند و از مسئولان انتقاد کنند. در عین حال باید کسانی را که در ورزشگاه ها فحش می دهند، شلاق زد!

احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۲۰
افرین برمدرس زمان نماینده شجاع مجلس دکتر علی مطهری (293325)
شهین
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۲۴
خواهشا پخش کنید:همیشه در طول تاریخ ایران کسانی بوده اند که حرفای ملتشان را زده اند و کسانی هم بوده اند که صدایشان را برای نشیده شدن این مطالبات بلند کرده اند سلام بر مطهری امیدوارم امثال رسایی هم از این به بعد دیگه برای ملت حرف بزنند نه برای کسب منافع شخصی (293494)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۳۱
من کاری به اصلاح طلب و اصولگرا ندارم . کاسب تحریم هم نیستم . فقط چند سوال دارم :
1-علی مطهری که مخالف ساپورت پوشان است و مجازات آنها را شلاق می داند چطور می تواند به دموکراسی و آزادی بیان اعتقاد داشته باشد ؟
2-چرا اصلاح طلبان تصور می کنند رفع حصر موسوی دغدغه ی مردم است ؟
3-سید محمد خاتمی ، زمانی که 22 میلیون رای داشت و مردم پشت او بودند چه گلی بر سر مردم زد جزء اینکه در مواقع حساس پشتمان را خالی کرد ، حال چرا عده ای رسانه ی او شدند ؟
4-آیا ممنوع تصویر کردن خاتمی برای بازیابی محوبیت اوست ؟ (293330)
موافق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۷:۱۰
کلا آدم پارادوکسیه .تندرو به همینا میگن (293436)
صوفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۱۱
با احترام به میلاد عزیز
1- فرهنگ اسلامی و سیاست دو مقوله جدا از هم می باشند اولی برگرفته از تعالیم اسلام و دومی حاصل قراردادهای انسانی است
2- مسئله تنها رفع حصر آقای موسوی نیست بلکه رفع حصر یک آزادی خواه حامی حقوق مردم است
3-اگر تنها ذره ای انصاف داشته باشید اقرار خواهید نمود که به پشتوانه توسعه سیاسی دوران آقای خاتمی ، سرمایه گذاری های خارجی در کشور گسترش پیدا کرد وبه تبع آن توسعه اقتصادی پایدار در حال شکل گیری بود که کشور دچار سونامی احمدی نژاد شد
4- خاتمی فرزند زهرای اطهر و محبوب قلبهاست (293485)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۳۵
رفع حصر دغدغه مردم است مطمئن باش .اصلاح طلبها برای ارامش کشور و اتحاد سعی میکنند اما اصولگرایان فقط میخواهند همیشه در کشور تنش باشد و انها بیشترین سود را ببرند .اقا میلاد شما هم اصولگرا و هم کاسب هستی بی برو برگرد. (293503)
اتفاقا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۱۶
نه دوست عزيز ، اتفاقا امثال آقاي ميلاد تو ايران زياد هست. اينها تز فكريشون اينه كه مثلا آقاي خاتمي بايد تماما مثل اينها رفتار كنه وگرنه خائن و سوپاپ اطمينان ميشه، اينها هم نوعي ديگر از ديكتاتور هستن كه انتظار دارن همه مردم مثل اينها فكر كنن و اگر كسي مثل اينها نباشه ميشه متحجر و عروسك خيمه شب بازي حاكميت!! اينها اصول گرا نيستند و ارزشهاي متفاوتي دارن ولي نوع عملشون همينه ، يعني هويتشون تو تخريب بقيه هست من هستم چون به همه گير مي دم و تنها من مي فهمم درست چيه غلط چيه!! (293541)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۷:۳۱
آقا میلاد تمام حرف شما درست در این حالت باید مثلا خاتمی رو رها کنیم اگرچه حرف شما را قبول ندارم اما در چنین حالتی باید برای اداره مملکت با اصولگرایانی مانند باهنر و رسایی و علم الهدا وکوچک زاده کنار آمد انصافا بد خاتمی از خوب افراد اسم برده بهتر نیست کمی فکر کن در 8 سال احمدی نژاد بجز پوپولیسم ودزدی چه دیدی (293704)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۷:۵۵
اولا متن نوشته کسانی که در ورزشگاه ها فحش می دهند باید شلاق بزنن اینجا چیزی از شلاق به زنان نیامده . آزادی بیان در اسلام به شدت تاکید شده و از حضرت علی ع که مومن نباید با حاکم زمانش با ترس و واهمه سخن بگه اتفاقا اصل حرف ایشون از نهج البلاغه و حکومت داری ائمه است که یک عده دچار تناقض میشن چون حکومت داری ائمه بر اساس اسلام و دستورات دینی نه این حزب و اون باند خودی تعریف نشده اینجا همان قسمتی که یک عده دچار پارادوکس میشن.. و به نقش مردم به شدت تاکید شده حالا فلسفه انقلاب ایران حداقل با همین منش ها ... (293706)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۳۵
درودبرمطهری عزیز

نماینده واقعی ملت بزرگ ایران (293335)
محمد جانباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۴۵
خدا ای کاش در مجلس و نظام 10 نفر مثل مطهری مرد داشتیم إإإإإإإإإإإإإإإإ مردی که منفاع شخصی خودشو قربانی حقیقت و حق می کنه، برخی صداشون خیلی بلند ولی وقتی که منافعشون درخطر یا اینکه می خولهند طرف مقابلشون را نابود کنند، اینها خوبند ولی نه برای ملت و کشور (293342)
saji
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۴۵
مطهری پیرو اسلام حقیقی است... والسلام.. براش مهم نیست بقیه چی ميگن پیام اسلام مهمه.. درود بر همه افکار او... (293343)
بصیرت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۷:۱۱
بصیرت نداره (293437)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۴۹
بی بصیرت:! بصیرت شما خشونت و چماق است (293513)
ایران آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۰۱
شما فقط تو اسمتون بصیرت داری (293523)
saji
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۰۳
بنده تعجب میکنم تا این لحظه هیچی منفی نگرفتم با اینکه قید نمودم با همه افکار او موافقم (293524)
ایران آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۰:۴۲
نظر می دهی یا تست می گیری؟ (293580)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۱:۰۲
چون درست گفتی.یک مسلمان واقعی هم دغدغه حقوق اساسی مردم از جمله ازادی بیان را دارد هم برای مظا هر ومصادیق رعایت امور مذهبی دل می سوزاند البته که اصلاح طلبی به معنی نادیده گرفتن فرهنگ ومذهب مردم نیست (293590)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۴:۵۵
درود بر شرافتت (293348)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۰۱
در کل آدم خیلی معتقد و شجاعی است و تمام اصلاح طلبان مجلس به اندازه
10% او درباره رفع حصر تلاش نکردند و بهتر است 2 واحد پیش این آقا شاگردی کنند (293351)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۰۶
مردم وقتی صداقت کسی رو ببینند که حق رو در خداوند متعال می بینه و گفتار و کردارش رو بر اساس خوشامد صاحبان قدرت تعریف و تنظیم نمی کنه، مطمئنا با تفکرات غیر همسوی او هم کنار میان. به هر حال در این زمونه که خیلی ها نون به نرخ روز خورند و حرفا و کاراشون برای حفظ منافع دنیوی شونه، این آقای مطهری واقعاً نعمتیه. (293353)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۰۸
درود و خدا قوت بر""" شیر علی مطهری""" (293355)
تخود چی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۱۳
یعنی هم نخود هم عدس هم لوبیا ...بابا آش شله قلمکار (293360)
ا ت ش ب ی گ زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۵۰
همه چی را بر عکس گفتی نخود هر اش رسایی و دوستانش است (293514)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۲۳
نمیگم مدرس زمانه که بعضیا خُرده بگیرن!میگم مطهریِ زمان ما!خیلی مَردی علی آقا،خیلی! (293364)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۲۶
مواضعش در مورد حجاب خوبه . ولی انسانی که شخصیتش پارادوکسه برا مجلس خوب نیست .( یا زنگی زنگ یا رومی روم .) (293365)
ایران آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۳:۱۵
اگه نظر شما رو برعکس بکنی میشه نظر بنده(البته با احترام به نظر جنابعالی) (293669)
مهندس چیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۵
هردوجناح با ایشان چیز خوبی ندارند (293369)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۶
خداییش حرفاش راسته
او یک اصلاح طلب اوصولگراست (293372)
بانشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۵:۴۰
حالا جالبه اصلاح طلبان مطهری رو نصف نصف قبول دارند یعنی مواضع سیاسی قبول مواضع فرهنگی نه ! (293382)
ما میتونستیم شما نذاشتی(ما)
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۶:۲۰
من خودم با نظر مطهری موافقم هرچند راه فرهنگیرو علاج کار میدونم. اونم با الویت اصلاح نگاه مردان که موجب ترویج بدحجابی میشه.
هرچند نظر بنده در برابر نظر شهید مطهری چون از علم بیشتری در این موضوع برخوردار بوده از اهمیت خیلی کمتری داره.
احتمالا علی مطهری اگر نظری در این مورد میده از دیدگاه پدرش که مطالعه داشته میگه. اگرم زیاد بازگو میکنه به نظرم برای نشون دادن اینه که دنبال نشون بده دنبال عوام فریبی نیست. (293699)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۰۵
خدا حفظش کنه دکتر مطهری را من بسیار قبولش دارم و نماینده همینطور بایدباشه (293397)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۰۷
انشاا... در مجلس اینده هم باشه چون خیلی شجاع و قاطعه (293402)
ايرانى
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۱۳
على مطهرى شير مرده تاريخه (293407)
شیر علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۶:۱۸
حاج شیر علی مطهری نماینده اصول گرای اصلاح طلب (293413)
سعیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۷:۳۷
مواضع فرهنگي متحجرانه (293462)
مواضع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۱۵
من مواضع سیاسیشو در مورد فتنه قبول ندارم اما. مواضع فرهنگیش عالیه . ما ازش حمایت میکنیم البته در جهت فرهنگی . ازش میخام با وزیر ارشاد برخورد کنه . (293537)
س
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۱۲
جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدندحقیت ره افسانه زدند (293486)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۸:۴۷
البته در این موارد بشر به حقیقت دست یافته ولی بعضی ها نمی خواهند قبول کنند (293512)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۴۶
جدا مرد بزرگی هستی خسته نباشی
فکر میکنم شما در مجلس کنونی بهترین هستی (293561)
مدرس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۱۹:۵۷
دکتردوستت داریم. (293563)
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۲ ۲۲:۲۰
مشکل جامعه وجود ادم های بد نیست؛سکوت ادم های خوبه.متاسفنانه قحط الرجاله (293650)
رضا
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۷:۳۵
علی مطهری پدیده جالبی است .باید مورد توجه جدی قرار گیرد. (293705)