به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۳
 
۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۵۲۶۸۷

واکنش به اظهارات بادامچیان علیه ميرحسين

گروه سیاسی: فرشاد مؤمنی به عنوان یکی از کسانی که از روزهای نخست تأسیس حزب جمهوری اسلامی در کنار شهید بهشتی بود، از مدیریت آن شهید و اینکه چطور در درون این حزب افرادی با تفکرات مختلف را در کنار یکدیگر حفظ می‌کرد، سخن گفت.
واکنش به اظهارات بادامچیان علیه ميرحسين
مؤمنی درباره اینکه چگونه شهید بهشتی یک نفر از حزب زحمتکشان را کنار اعضای حزب مؤتلفه می‌نشاند، به منطق آن شهید اشاره کرد و گفت: مثلا وقتی شهید آیت یک اشتباهات فاحشی را در رفتار و گفتار می‌کرد کسی او را طرد نمی‌کرد و با او رفتار خشن نمی‌کرد. ولی بر اساس مدیریت شهید بهشتی و بر اساس یک سری اصول و ضوابط هیأتی مامور می‌شدند، کارهای ایشان را بررسی می‌کردند و در نهایت حکم خاص خود را صادر می‌کردند.

وی با بیان اینکه "یکی از گرفتاری‌های بزرگ امروز این است که کسانی فرصت‌طلبانه و به دروغ چیزهایی را مطرح می‌کنند"، افزود: مثلاً چیزهایی که امروز آقای بادامچیان مطرح می‌کنند، بیش از حد کینه­‌جویانه و اغلب نادرست و بعضاً دروغ است. من بسیار برای ایشان متأسفم که در این سال‌های آخر عمرشان با هر دلیل و انگیزه‌ای خودشان را در چنین مسیری می‌اندازند. آن حرف‌هایی که ایشان درباره شهید آیت و جهت‌گیری‌های حزب جمهوری اسلامی می‌زنند، همه آزادانه و به لطف مدیریت شهید بهشتی مطرح می‌شد.

مؤمنی ادامه داد: شهید آیت هم با اینکه اشکالات جدی در زمینه رفتار و اخلاق داشتند و خیلی گزنده‌گو و بی‌پروا صحبت می‌کردند، اما در عین حال بسیار مورد احترام بودند و با موازین مورد نظر شهید بهشتی، هم به مطالب ایشان توجه می‌شد و هم تصمیم‌گیری می‌شد. آقای بهشتی بعد از اینکه همه مطالب شهید آیت را شنیدند، آقای مهندس موسوی را به قائم مقامی خودشان منصوب کردند و آقای بادامچیان متأسفانه با این حرف‌های بی‌ضابطه و سستی که می‌زنند، فقط خودشان و شخصیتشان را به نمایش می‌گذارند وگرنه اینکه شهید بهشتی هر بار، پس از هر اعتراضی که امثال آیت یا بادامچیان به مهندس موسوی می‌کرد، یک جایگاه والاتر برای ایشان در نظر می‌گرفتند، امری قطعی است.

این عضو پیشین حزب جمهوری اسلامی با بیان مثالی گفت: مثلاً وقتی ایشان (میرحسین موسوی) مسئول روزنامه جمهوری اسلامی بودند در اولین موج حملاتی که از طرف این افراد درباره مواضع روزنامه مطرح شد وقتی شهید بهشتی کاملا رسیدگی کردند، مسئولیت دفتر سیاسی حزب را هم به مهندس موسوی دادند. آقای بادامچیان و امثال ایشان اگر می­‌توانند این واقعیت را انکار یا تکذیب کنند. در موج بعدی که باز این‌ها یک حملاتی را به ایشان کردند، شهید بهشتی، مهندس موسوی را قائم مقام دبیرکل کردند و خیلی باعث تأسف است که افراد با انگیزه‌های پست مادی می‌آیند و وارونه‌سازی تاریخ و دروغ‌سازی‌های شگفت‌انگیز را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: حساب و کتاب‌ها تا زمانی که شهید بهشتی در قید حیات بودند کاملاً روشن بود و دقیقاً معلوم بود که آن خصلت عالمانه و عادلانه‌ای که شهید بهشتی داشتند کفه را در ارزیابی‌هایشان به کدام سمت سنگین‌تر کرده بود. در آن زمان هم اختلاف پیش می‌آمد و این کاملاً طبیعی بود، چراکه خاستگاه اجتماعی و فکری آن مجموعه از جهات متعددی با هم تفاوت‌های بنیادی داشت ولیکن هم فضای کلی آن ایام و هم طرز مدیریت شهید بهشتی همه این‌ها را به سامان می‌رساند. انصاف این است که مثلاً همه ما با یک احساس تعلق، با یک احساس نشاط و عبادت فعالیت می‌کردیم و به درگاه خداوند هم شاکر بودیم که در چنین مجموعه‌ای فعالیت می‌کنیم.

مؤمنی همچنین گفت: شاید برای شما جالب باشد که همین الان هم که نزدیک به چهار دهه از آن ایام می‌گذرد، من وقتی آن مجموعه‌ای که شهید بهشتی دور هم جمع کرده بودند را با همه مجموعه‌هایی که بعدا در معرض همکاری با آن‌ها قرار گرفتم، مقایسه می‌کنم، خیلی صریح بگویم که آن مجموعه منحصر به فرد بود. این به معنای آن نبود که نقص و ضعف در آن وجود نداشت. بالاخره همه ما بشریم و در مجموعه بشری هم خطا و سهو و کاستی وجود دارد. اما وقتی به صورت نسبی مقایسه می‌کنیم با همه مجموعه‌هایی که ما در آن‌ها مشارکت داشتیم، صمیمانه می‌گویم که چه از نظر کیفیت و چه از نظر معنویت و خلوص منحصر به فرد بود.
مرجع : خبرآنلاین