به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۲ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۸۲۷۷
كريمي: مانتوی تنگ باعث شیوع اعتیاد می‌شود!

نظرات يكي از مداحان درباره اعتياد، بيكاري، قرص‌هاي لاغري، مانتوهاي تنگ و ...

گروه جامعه: یکی از مداحان طراز اول کشورمان هم با مروری بر کارنامه مقابله با اعتیاد، می‌گوید: متاسفانه بعد از انقلاب به يك سري از مسائل اجتماعي خوب نپرداختيم. دلیل هم داشتیم. چون کشورمان بعد از انقلاب يك ضرب درگير جنگ شد و اكثر نيروهاي بااخلاص به جنگ رفتند. عده‌اي هم متاثر از جنگ، مسائل اجتماعي داخل كشور را به صورت جنگي حل كردند و نتیجه‌اش شد مبارزه با بي‌حجابي جنگي، مبارزه با موادمخدر جنگي.
نظرات يكي از مداحان درباره اعتياد، بيكاري، قرص‌هاي لاغري، مانتوهاي تنگ و ...
به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، محمود کریمی با اشاره به این که جوان نباید بیکار باشد می‌افزاید: جوان بیکار می‌بیند کار، خانه درست و حسابی، موقعیت ازدواج و حتی اعصاب ندارد پس به سراغ مواد می‌رود. یک بار از سردار حسین آبادی پرسیدم؛ حاج آقا در حال حاضر ما چند نوع موادمخدر در ایران داریم به 40 نوع می‌رسد؟ گفت: 4 هزار نوع مواد مخدر اعم از دارو و مواد مخدرداریم.

وی بر این باور است که اعتیاد به یک دلیل به وجود نمی‌آید. برخی هستند که مریض هستند و براي كسب آرامش استفاده می‌کنندكه بعد از بهبودی از بیماری، به اعتیاد گرفتار می‌شوند. بعضی از جوان‌ها به دلیل آن که دوست ناباب در کنارش بوده و برای شادی مواد به او تعارف کرده، معتاد شده‌اند. یکی دليل ديگر هم مسائل جنسی بوده است. یعنی کسی که خیلی دوستش داشته به او تعارف کرده است. زنان هم امروزه بیشتر از مردان به قرص‌هایی که حاوی آمفتامین‌ها هستند، اعتياد پيدا كرده‌اند.

محمود کریمی در ادامه با بیان اینکه مد شده دخترها قرص‌های لاغری بخورند، می‌گوید: خانم‌هایی که چادری هستند نیازی نمی‌بینند که لاغر بشوند اما دختری که می‌بیند مانتوی تنگ مد شده به دنبال لاغری از قرص‌های لاغری استفاده می‌کند. این قرص‌ها قابل اطمینان نیست زیرا پوکه کپسول را برمی‌دارند و پر از موادمخدر می‌کنند. یک دختری که با خوردن آن لاغر می‌شود به دوستش می‌گوید چقدر خوب است. او هم به سوی این قرص‌ها کشیده می‌شود و خودش عامل گرایش یکی دیگر به این قرص‌ها می‌شود و همین طور اعتیاد شیوع پیدا می‌کند. این دخترها بعد از مدتی از جای دیگر سردر می‌آورند. روز اول به خاطر لاغری و روزهای بعد به دلیل معتاد بودن به این قرص‌ها گرایش پیدا می‌کنند. اهل بیت می‌گویند شما قبل از آن که سیر بشوید از سفره کنار بروید. مشکلی که شما می‌خواهید با اعتیاد به قرص‌های لاغری تضمین کنید با زود کنار رفتن از سفره و دیگر دستورات اسلامی در مورد خوردن غذا تضمین می‌شود. «حقه وافور ما بر همه دردی دواست/ گر تو شدی مبتلا درد خودش بی دواست.»

این مداح اهل بیت با تاسف ادامه می‌دهد: در گذشته موادمخدر، سنتي بودند اما این روزها مواد شیمیایی، سمی و صنعتی جدید و بسیار خطرناکی به بازار آمده است. این مواد به دلیل روانگردان بودن، آسیب‌های زیادی به خود فرد و جامعه می‌زند. حساب کردند برای غریب‌ترین آدم‌هایی که تهران را نمی‌شناسند از 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد که به موادمخدر دسترسی پیدا کنند. این ها همه درد جامعه است.

وی با بیان اینکه باید بگوییم اصلاح معتاد نه مبارزه با موادمخدر، می‌گوید: باید برای معضلات اجتماعی نهاد خاص خودش را تاسیس و کار فرهنگی می‌کردیم. اما نشد. اولین دروغ را معتاد به خودش می‌گوید. معتاد بیمار است. دروغ می‌گوید و مریضی خودش را نمی‌بیند درست مانند کسی که ریا می‌کند و نمی‌داند که مریض است. اگر کسی بیماری خونی داشته باشد اما ظاهرش مشکلی نداشته باشد، می‌گوید من سالم هستم. من بالغ بر 100 معتاد را ترک دادم اما از این 100 نفر چیزی حول و حوش 90 نفر دوباره گرفتار موادمخدر شدند. بعد متوجه شدم آن 10 نفری که واقعا ترک کردند از وضعیتی که داشتند خسته شده بودند. این بزرگترین انگیزه است برای ترک کردن.

محمود کریمی با اشاره به رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر از سوی وزیر کشور و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تاکید می‌کند: اطلاع رسانی دقیق و به موقع و اجتماعی شدن اصلاح موادمخدر یکی از بهترین راه حل‌هاست. چون خانواده‌ها نمی‌دانند با یک معتاد چطور رفتار کنند یا به او چه بگویند. آنها با طبابت خودشان جلو می‌روند. مثلا پدر و مادر به فرزندشان می‌گویند؛ «عزیزم ترک کن ما جتي شاهرگمان را هم به پای تو می‌دهیم. اگر شده فرش زیر پایمان را می‌فروشیم و تو را ترک می‌دهیم.» اما آن معتاد نمی‌فهمد که پدر و مادرش چه می‌گویند، خودش می‌گوید؛ «حالا که آنها تا این حد حمایتم می‌کنند من هم تا ته خط می‌روم.» این مشخص است که خانواده‌ها نمی‌دانند چگونه باید از جوانشان برای ترک یا حتی پیشگیری حمایت کنند. در این ماجرا نه تنها ستاد مبارزه با موادمخدر بلکه رسانه‌ ملی، جراید، فضای مجازی و... خود مراجع، مداحان و حتی خواننده‌های پاپ که مخاطبان زیادی دارند، (کل کسانی که کارشان در چشم مردم است) باید وارد گود شوند.

این مداح اهل بیت در ادامه می‌افزاید: در موارد این چنینی نباید مستقیم وارد عمل شد و با پند و نصیحت کار را پیش برد، چون جوان استاد فرار از توصیه است. نمی‌توان به جوان گفت؛ «طرف اعتیاد نرو برایت ضرر دارد.»جوان در مقابل چنین حرفی به دلیل روحیه خاصی که دارد می خواهد از آنچه منع شده سر در بیاورد. باید با کار اصولی کارشناسان و با توجه به فطرت انسانی و گریز پای بودن جوانان، راه درست صحبت کردن با آنها مشخص و ارائه شود.

محمود کریمی در پاسخ به این سئوال که شما و همکارانتان چقدر در مجالس در مورد اعتیاد صحبت می‌کنید؟ می‌گوید: خیلی. جوان‌ها در مقابل پند و اندرز جبهه می‌گیرند اما مداحان یک فاکتور خوب و منحصر به فرد در دست دارند. اگر کسی در تلویزیون بیاید و بگوید: «جوان‌ها دنبال اعتیاد نروید.» جوان سریع کانال را عوض می‌کند. ولی کسی که مخاطب ما است و تمام شعرهای ما را گوش می‌کند و چند ساعت زودتر می‌آید که جای بگیرد. پس معلوم است ما را دوست دارد و اگر چیزی را حتی بی‌دلیل هم بگوییم قبول می‌کنند. ولی من با دلیل، عزیزم، عمرم، جانم و در لفافه در مورد اصلاح موادمخدر به آنها گوشزد می‌کنم. وقتی جوان از من می‌شنود که جوانان سه نکته را رعایت کنید؛ نماز اول وقت، احترام به پدر و مادر و مدارا کردن با خانواده، دوست و آشنا، متوجه می‌شود که پدر و مادر و خانواده جایگاه بالایی دارد. پس بیشتر سعی می‌کند خود را به آنها نزدیک و به حرفشان گوش کند.

این مداح اهل بیت می‌افزاید: من طرحی را دنبال می‌کنم که جامعه به این باور برسد؛ «دغدغه همه ما اعتیاد و بیکاری است.» این احساس نگرانی زمانی حاصل می‌شود که دغدغه‌های ما در سیاست خارجی، سیاست داخلی، فقر مردم و... حل شده باشد. آن موقع می توانیم به همه آقایان مداح بگوییم امسال سال حمله به اعتیاد است.

محمود کریمی با اشاره به این که در حال حاضر مواد مخدر بسیار ارزان است و معتاد هم می‌گوید: «من بدبخت روزگارم، موادمخدر مصرف می‌کنم که نفهمم چه می‌گذرد.»ادامه می‌دهد: اگر اقتصاد کشور رو به رشد باشد، مردم بیکار نباشند، جوان بتواند ازدواج کند و بچه‌دار شود، تلویزیون برنامه خوبی داشته باشد، کسی در جامعه با معضلات و در خیابان با ترافیک روبرو نشود، کسی به دلیل مشکلات اقتصادی شرمنده مهمانش نشود، همه به یکدیگر احترام بگذارند، دیگر کسی معتاد نمی‌شود. اعتیاد صورت مسئله پاک کردن است. کشورهایی كه رشد اقتصادی بالایی دارند قطعا اعتیاد کمتری دارند. ولی وقتی کسی مشکل اقتصادی دارد به سوی موادمخدر روی می‌آورد تا از وضعیت موجود فرار کند و کار به جایی می رسد که معتاد به شیشه، پول مواد ندارد، دچار مشکل روحی و روانی می‌شود.

وی در پايان با اشاره به اینکه بعضی از مسئولان خودشان هم نسبت به کاری که می‌خواهند انجام دهند در حیطه اعتیاد اطلاع درستی ندارند، تاکید می‌کند: کسی شک ندارد که نسل جوان ما سرمایه ملی ماست. اگر کسانی که در راس کار قرار می‌گیرند واقعا درد دین داشته باشند و قلبشان برای دین، مردم و مملکتشان بتپد کارشناسان کار کشته را جمع می‌کند و با هم یک برنامه‌ریزی درست انجام مي‌دهند تا یک کار ملی انجام دهند. باید در اصلاح موادمخدر از پشتیبانی مردم استفاده کرد مثل حمایت مردم از تیم ملی. کسی به آنها نمی گوید؛ «مردم بیایید بیرون و اینقدر پول بگیرید.» مردم باید به شوق برسند که این معضل را ریشه‌کن کنند. اعتیاد مال جامعه ما نیست. فقط با اراده ملی می‌توان ریشه موادمخدر را خشک کرد.