به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۷۹۴۱۷
جزئیات «پیش‌نویس توافق» با نظارت عمان

حوثي‌ها سفارت عربستان را تصرف كردند

حوثي‌ها سفارت عربستان را تصرف كردند
گروه بین الملل: حوثي‌ها (انصارالله) در حمله‌ای به سفارت آل سعود در صنعاء تمامی اعضای حراست سفارت عربستان در صنعاء را بیرون راند. به گزارش سایت یمن الآن، حراست سفارت عربستان در صنعاء که تعداد آن‌ها حدود 40 تن برآورد شد بدون مقاومتی این ساختمان را تحویل دادند و سلاح‌هایشان را نیز در همانجا باقی گذاشتند. این اقدام به عنوان پاسخ به ادامه حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف عربی به یمن صورت گرفته است.

جزئیات «پیش‌نویس توافق» با نظارت عمان
در همين حال، منابع رسانه‌ای و فعالان یمنی از اخبار درز شده مربوط به توافق میان مسئولان انصارالله و فرستادگانی از کشورهای ائتلاف عربی در مورد پایان بحران در یمن خبر می‌دهند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، این پیش نویس توافق منجر به پایان بحران یمن شده و نظام عبدربه منصور هادی را به این کشور بازمی‌گرداند و روند مذاکرات سیاسی آغاز می‌شود که هیچ کس از آن مستثنا نیست و اصل تقسیم مجدد یمن به دو اقلیم به جای شش اقلیم در چارچوب یک کشور فدرال پذیرفته شده و مجددا ارتش تشکیل می‌شود و هرگونه ایفای نقش سیاسی از سوی علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن بعید خواهد بود.

این مفاد توافق که روزنامه الشرق الاوسط تلاش کرده تا از سوی منابع یمنی و منابع در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مورد درست بودن آن اطمینان پیدا کند در نتیجه تلاش‌های عمان برای دستیابی به روندی جهت حل بحران یمن است. عمان روابط خوبی با طرف‌های مختلف یمن از جمله جنبش انصارالله دارد. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله (حوثي‌ها) روز گذشته عنوان داشت: پیشنهادها و عنوان‌های بسیاری از طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بسیاری در عمان مورد بررسی قرار گرفته است.

عبدالسلام گفت: در چارچوب دیدارهای پی در پی در عمان در مورد بسیاری از مسائل مربوط به تجاوز به یمن بحث و گفت‌وگو شد و تبادل نظرات و پیشنهادها برای دستیابی به راه حل صورت گرفت و دیدگاه‌هایی با برخی از طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای با نظارت برادران در عمان مورد بررسی قرار گرفت. ما شاهد تلاش مسئولان عمانی برای برقراری صلح و امنیت و ثبات و حمایت از روند امدادرسانی انسانی و راه‌های مسالمت آمیز و تلاش‌های بین‌المللی ذی‌ربط با نظارت سازمان ملل هستیم.

این هفت موردی که گفته شده است در خصوص آن با انصارالله توافق شده است دو روز پس از سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عمان مطرح شده است. ظریف در دیدار با مسئولان عمانی خواهان از سرگیری مذاکرات میان تمامی طرف‌های سیاسی یمنی بدون مستثنا کردن هیچ طرفی شد. براساس این بندها، باید جنبش انصارالله قطعنامه‌ شورای امنیت در مورد عقب نشینی از شهرها و تحویل سلاح و بازگشت نظام سیاسی به صنعاء را بپذیرد.

به موجب این توافقات، آغاز اجرای خروجی‌های مذاکرات و عفو عمومی حوثی‌ها به دستور عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن درخواست شده است. در این توافقات همچنین خروج علی عبدالله صالح از یمن و رفتن به یک کشور دیگر مطرح شده است و انصارالله نیز تعهد می‌دهند ساختار سیاسی را تشکیل دهند و نقشی در روند سیاسی در آینده داشته باشند اما این امر باید همانند اوضاع قبل از سپتامبر گذشته باشد.

براساس این توافقات، تمام کسانی که در این جنگ از میان نظامیان برجسته و افسران دست داشتند بازنشسته می‌شوند و ارتش ملی تشکیل می‌شود که تمامی مناطق یمن به صورت متوازن در آن نماینده دارند. این توافق یکی از خواسته‌های انصارالله مبنی بر بازنگری در تقسیم اقلیم‌ها را بررسی می‌کند که براساس آن بر بازنگری در مورد تقسیم یمن فدرال به دو اقلیم به جای شش اقلیم تاکید شده است.

در این پیش نویس توافق همچنین اعلام شده است که در دوره انتقالی پس از تحویل شهرها آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات و آغاز تشکیل کشوری مدنی و بازسازی‌ها با حمایت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای جهان آغاز می‌شود. در این پیش نویس آمده است که اجرای بندهای آن مقدمه‌ای برای برگزاری کنفرانس ژنو است.
مرجع : ایسنا