به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب : ۶۱۱۳۷
توضيحات دكتر توكلي درباره بيماري خواننده محبوب

اشك‌ و بغض پزشك معالج مرتضي پاشايي

گروه هنري: دکتر حسن توکلی پزشك معالج مرتضي پاشايي گفت: مبارزه مرتضی او را یک سال زنده نگه داشت و حتی تا ۲ روز قبل از فوتش، امید بسیار به زندگی و زنده مانده داشت و قرار بود به یکی از کشورها برای اجرای کنسرت برود.
اشك‌ و بغض پزشك معالج مرتضي پاشايي
از پزشک معالج مرتضی پاشایی طی مصاحبه‌ای راجع به ناگفته‌های بیماری وی پرسیدیم، که دکتر توکلی، جراح و متخصص داخلی گفت: آقای پاشایی چندین ماه قبل از مراجعه‌ی اولشان به پزشک، دچار تغییراتی در دستگاه گوارش شده بود و علائمی مثل درد معده و ترش کردن داشتند که پس از مراجعه و انجام روش‌‌های تشخیصی و آندوسکوپی، مشخص شد مبتلا به تومور معده هستند و چند ماهی بود که به این بیماری مبتلا شده بود. این نکته بسیار حائز اهمیت است که در افراد جوان، سرطان فرم تهاجمی‌تر و پیش رونده‌تری را از نظر پزشکی دارد.

وی افزود: اولین نکته این است که حالت پیش روندگی سریع سرطان در افراد جوان‌ بیشتر است و نکته دوم اینکه هرگونه تغییر در دستگاه گوارش که در حالت عادی وجود نداشته، مستلزم مراجعه فوری به متخصص گوارش است تا کارهای تشخیصی انجام گیرد و اگر بیماری باشد که نیاز به پیشگیری و درمان داشته باشد، سریعتر درمان صورت می‌گیرد.

خبرنگار ما نظر دکتر توکلی را در رابطه با بحث‌هایی که در فضای مجازی راجع به سکته یا مصرف دارویی اشتباه برای مرتضی پاشایی مطرح شده، جویا شد که وی گفت: هیچکدام از این مطالب مطرح شده صحت ندارد. پیدایش سرطان در بعضی موارد زمینه ژنتیک دارد، ضمن اینکه بعضی از انواع آن ناشی از عوامل محیطی چون تغییرات غذایی غلط مثل مصرف فست فود، سیگار، الکل، میکروب، هلیکوباکتر و استرس‌ها است. اینکه برای شخصی بتوان یک مورد خاص را عامل اصلی دانست، بسیار سخت است ولی تمام این موارد قابل پیشگیری بوده و قبل از پیدایش آن‌ها می‌توان در بروز آن مداخله کرد. دکتر توکلی ضمن اینکه درگذشت مرتضی پاشایی بر اثر سکته قلبی را تکذیب کرد، گفت: بیش از 2 هفته بود که وی در بیمارستان‌ بستری بودند و بیماری بسیار پیشرفت کرده بود،‌ به طوری که مجاری صفراوی، کبد،‌ ریه،‌ مغز استخوان و شکم درگیر سرطان شده بود و اصلا بحث سکته قلبی وجود نداشت.

دکتر توکلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مرتضی پاشایی در 30 سالگی مبتلا به سرطان شده، می‌توان گفت که سن سرطان در کشور پایین آمده و یا اینگونه موارد ابتلا به سرطان به ندرت دیده می‌شود؟، گفت: کم اتفاق می‌افتد که فرد بدون پیش زمینه ژنتیک مبتلا به سرطان شود ولی در عین حال سن ابتلا به سرطان کاهش پیدا کرده است. امروزه جوانان تمایل زیادی به مصرف غذاهای فست‌فود پیدا کرده‌اند و از آن‌جایی که این غذاها سالم نیست و حاوی مواد نگهدارنده زیادی است، ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. جوانان امروزه کمتر از غذاهای سالم و سبزیجات استفاده می‌کنند و در مقابل، سن مصرف سیگار و دخانیات هم خیلی کاهش یافته است و تمام این موارد در ابتلا به سرطان نقش دارند.
دکتر توکلی در خصوص انتشار بعضی تصاویر از مرحوم پاشایی در فضای مجازی گفت: آن تصاویر مربوط به لحظات پایانی مرحوم پاشایی نبوده است. از چهارشنبه شب، هرگونه اقدام درمانی برای مرتضی پاشایی با هماهنگی پدر و دوستان نزدیکش انجام می‌گرفت. چهارشنبه شب مرتضی پاشایی مقداری دچار بی قراری و اضطراب شده بود و این نکته گفتنی است که او بسیار سر سخت بود و با بیماری‌اش می‌جنگید. با همفکری پزشک ICU و خانواده برایش داروی بیهوشی خاصی استفاده کردیم و او را به خواب بردیم تا درد نکشد. از حدود 20:30 تا 21 پنج شنبه شب دچار اختلال در تنفس شد که ناچار شدیم از دستگاه ونتیلاتور برای تنفسش استفاده کنیم و ساعت حدود 8 صبح روز جمعه، دچار اختلالاتی در ریتم قلب و در نهایت ایست قلبی شد.

پزشک معالج مرتضی پاشایی در حالی که متاثر شده بود، ادامه داد: مرتضی پاشایی بیش از 2 هفته در یکی از بخش‌های ICU بستری بود. او فرد بسیار محبوبی بود و من هم علاقه بسیار زیادی به او داشتم. مراجعات بسیار زیادی داشت و این اواخر تا صبح در لابی بیمارستان بهمن 300 تا 400 نفر منتظر دیدن او بودند. بعضی از مسئولین هم برای عیادت وی آمده بودند. دکتر توکلی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص فیلم منتشر شده از مرتضی پاشایی گفت: آن فیلم مربوط به لحظات آخر وی نبوده است و مهم نیست که چه کسی این کار را انجام داده، مهم این است که کار درستی انجام نداده است.

دکتر توکلی در مورد نحوه برخورد با افرادی که اینگونه رفتارها را انجام می‌دهند گفت: قطعا باید برخورد کرد ولی صرفا برخورد فیزیکی موثر نیست و باید کار فرهنگی شود و مردم متوجه این موضوع باشند که وارد حریم شخصی و خصوصی افراد نشود. دکتر توکلی در خصوص تیم درمانی مرتضی پاشایی توضیح داد: تیم پزشکی متشکل از 10 متخصص، درمان مرتضی پاشایی را بر عهده داشتند و متخصصین خون، رادیوتراپی،‌ متخصص آنکولوژی، رادیو لوژیست،‌ گوارش،‌ درد، بیهوشی و... با هم برای درمانش تلاش می‌کردند و برای بیماری که ریه، کبد و مغز استخوان وی درگیر سرطان شده کاری نمی‌توان انجام داد و ما تمام توانمان را بکار بردیم.

خبرنگار ما از مدت زمان آشنایی دکتر توکلی با مرتضی پاشایی پرسید که وی پاسخ داد: نزدیک يك سال با مرتضی پاشایی در ارتباط بودم و مهمترین خصوصیت وی جنگیدن با بیماری‌اش بود و همین مبارزه او را یک سال زنده نگه داشت او جوان بسیار مقاومی بود و پیش می آمد که 48 ساعت پس از شیمی درمانی، به شهرهای مختلف می رفت و کنسرت اجرا می کرد و گاهی با انجام رادیوتراپی و علی رغم درد بسیار شدید، برای اجرای کنسرت می‌رفت و تا 2 روز قبل از فوتش، امید بسیار به زندگی و زنده مانده داشت و قرار بود به یکی از کشورها برای اجرای کنسرت برود و در اینگونه بیماری‌ها، امید به زندگی بسیار در طول عمر اهمیت دارد.

دکتر توکلی در پاسخ به این سوال که آیا مبتلایان به سرطان خودشان مقصر هستند یا دولت و شرایط بیرونی گفت: ما خودمان مقصر هستیم، افراد باید رفتار، استرس، میزان استراحت، تغذیه و... را کنترل کنند خوردن مداوم انواع پیتزا و ساندویچ از سنین کودکی و جوانی، رفتارهای پر استرس، کمبود استراحت و تغذیه نادرست در بروز سرطانها تاثیر گذار است، مضاف بر اینکه از طریق رسانه‌های سمعی و بصری می توان آگاهی مردم در جوامع را بالا برد تا به این بیماری‌ها مبتلا نشوند و اگر مبتلا شدند به سرعت و به موقع، کنترل کنند.

دکتر توکلی در مورد شانس پیشگیری از انواع سرطان گفت: هر سرطانی اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود،‌ قطعا می‌تواند درمانپذیر باشد. دکتر توکلی در مورد میزان تلاشش برای بهبودی مرتضی پاشایی گفت: مرتضی دوست من بود دوستی یک ساله‌ای که شاید به اندازه چندین سال با هم دوستی داشتیم، روزانه 1تا 2 ساعت در کنار هم بودیم و لحظات آخر هم بر بالین مرتضی بودم و تمام تاکید مرتضی این بود که می گفت این ضایعه را باید زودتر در بیاوریم و تمام شود. دکتر توکلی در این قسمت مصاحبه لحظه‌ای مکث همراه بعض داشت و بعد از چند لحظه سکوت، ادامه داد: خیلی سخت بود، ما پزشکان سعی می‌کنیم با بیماران وارد مسائل عاطفی نشویم چون کار برایمان خیلی دشوار می‌شود ولی من با مرتضی روابط دوستانه پیدا کرده بودم و فقدانش برایم بسیار سخت است.

دکتر توکلی با بیان اینکه اولین مصاحبه را در رابطه با مرتضی پاشایی انجام می‌دهد، گفت: من تا به حال هیچ مصاحبه ای در رابطه با مرتضی با هیچ رسانه‌ای نداشتم و بعضی سخنان از قول من که در برخی رسانه‌ها انتشار یافته واقعیت ندارد من به عنوان یک پزشک کار درمانی‌ام را انجام می دادم و وظیفه پزشکی من ایجاب می‌کند که اسرار بیمارانم را حفظ کنم و در مورد علل و نوع بیماری آنها فقط با اقوام درجه اول بیمار صحبت کنم. امیدوارم با آموزش در کل جامعه کمتر شاهد اینگونه بیماری‌ها باشیم.

خبرنگار ما از دکتر توکلی پرسید، مرتضی پاشایی پزشکش را اذیت نکرد؟ دکتر توکلی قاطعانه جواد داد: اصلا من اذیت نشدم، جوان بسیار آرام، متین، منطقی و صبوری بود. دکتر توکلی در پایان گفت: خانواده مرتضی پاشایی بسیار او را حمایت کردند، همچنین دوستان فراوان او که تا آخرین لحظه کنارش بودند همچنین طی این 2 تا 3 هفته پرسنل بیمارستان بسیار خوب همکاری کردند و زحمت کشیدند و علی رغم ازدحام جمعیت و رفت و آمدها پرسنل توانستند با صبوری، همراهی کنند. وی در پایان برای خانواده و دوستان نزدیک مرحوم مرتضی پاشایی از خداوند آرزوی صبر داشت.
مرجع : باشگاه خبرنگاران

مریم
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۰۳:۲۷
مرتضی یک شیر مرد بود که جنکید (263770)
سهند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۷:۰۱
افراطیون و برادران سایبری دلواپس دارن سعی می کنن حرکت خودجوش مردمی در سوگواری مرتضی عزیز را تحریف کنند و با کامنتهای متعصبانه چهره ی طرفداران این هنرمند عزیز را تخریب کنند، مطمئنا ما عاشق پاشایی بودیم چون عاشق موسیقی، جوانی و زندگیی هستیم، و این چیزیه که هم از مرحوم پاشایی و هم از ما جوانها دریغ میشه. (263890)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۲۳:۲۲
خواهشا این بحث را سیاسی نکن . عوض این حرف ها یک فاتحه بفرست تا هم بدرد اون بنده خدا بخوره و هم ما یک آرام بشیم . روی کره ی زمین فقط شما موسیقی گوش نمی دهید ، افراد دیگری هم هستند که به موسیقی و خواننده های ارزشی بها می دهند. وقتی پدر مرتضی پاشایی گفت که فرزندش همیشه نمازش را اول وقت می خواند تازه فهمیدم که یک خواننده ارزشی یعنی چه... (263943)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۲۲:۰۱
"یا حسین" روی تیشرتش یه دنیا حرف واسه گفتن داره (263939)
علی از کرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۰۷:۱۲
روحش شاد. (263776)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۰۸:۴۲
خسته نباشي دكتر. مهم اينه كه كاري كه نبايد ميشد شد. اين را به پاي خواست خداوند واينكه اون خوب ها را زودتر مي بره ميذاريم .ولي واقعا اين حرف ها را تميشه به اين راحتي پذيرفت واين براي همه ما روشنه كه متاسفانه بعضي از بيمارستان ها و پرسنل آنها اصلا جان عزيز آدم ها براشون مهم نيست واين يعني درد بزرگ (263790)
سرافراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۴۷
ایشون سرپرست همون کادر پزشکی بودن که با لذت هر چه تمام از صحنه جان دادن پاشایی فیلم گرفتند! (263810)
سی
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۳:۰۷
تو واسه جی دیدی فیلمو؟ (263826)
دهه ی 60
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۰۹:۱۰
ایشون هم مثل همه افراد عادی. روزانه صده ها نفر در بیمارستان جون خودشون رو از دست میدند، میخوام بدونم آیا تمام پزشکان اشک ماتم میریزند؟! خسته شدیم از این خبرهای تکراری... (263793)
ايمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۳:۴۱
مسلما اين طور نيست.
خيلي هاي ديگه هم اينطوري از دنيا ميرن، ولي براي امثال اين عزيزان خيلي هم مهم نيس و اصلا اگ بخواد مهم باشه که اين برادرا زندگي براشون نميمونه
يه فيلم تبليغاتي کوچيک بود...
خيلي جديش نگيرين (263833)
قلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۱۵
نیتراتها و الودگیهای غذا و اب هم که کلا بی تقصیرن؟ (263800)
هلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۲:۱۸
همچنين پارازيت ها! (263817)
مرگ بر پتروشیمی بنزن ساز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۳:۰۳
خطرناک ترین ماده بنزن هست که از پالایشگاههای غیر استاندارد همراه بنزین بیرون می اید (263824)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۱۷
ضمن تسلیت به بازماندگان هنرمند محبوب و نیز ضمن احترام به پزشک معالج ایشان ، جناب دکتر توکلی در مورد مقصر ابتلا به سرطان می گویند : (ما خودمان مقصر هستیم، افراد باید رفتار، استرس، میزان استراحت، تغذیه و... را کنترل کنند ) امیدوارم جناب دکتر پارازیت روی امواج ماهواره ؛ امواج دکل های مخابراتی منصوب در بام همسایه و در ده متری مدارس ، استرس ناشی از بیکاری جوانان ، 16 ساعت کاری برای تامین معاش خانواده ، عدم نظارت مسئولانه بر محصولات کشاورزی و دامی ، آلودگی هوا و محیط زیست ، .... را از یاد نبرده باشند (263802)
خالی بند حرفه ای
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۵۱
16 ساعت کار ؟؟؟؟
تو ایران ؟؟؟؟
با آلمان یا ژاپن اشتباه گرفتی

برو جای دیگه خالی ببند

در ضمن شما بیکاری یا 16 ساعت کار میکنی ؟؟؟ (263811)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۲:۲۸
بابا راست میگه
حتما شغلش هم یه کار دولتیه که روزی 16 ساعت کار میکنه.
به قول اون هوادار تیم معروف ..... ارمندهای دولت بازدهیشون 120 درصده. حتی بیشتر مثلا همین آقا میشه 200 درصد. (263820)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۲:۳۰
ناشناس محترم ، در ایران خودمان آمار بیکاری وحشتناک است .
کسانی هم هستند که مجبورا برای تامین معاش خانواده شان با توجه به حداقل دستمزد کارگر بر اساس قانون کار (حدود 580 هزار تومان در ماه) در ساعات غیر کاری شان هم کار کنند مثل مسافرکشی ، دست فروشی ، نظافتی ، ..... (263821)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۷:۰۷
سونامی سرطان ناشی از بنزین آلوده و پارازیت و بحرانهای زیست محیطی و افسردگی عمومی در ایران دیگه برای هیچکس ناشناخته نیست!!! حالا آقای لاریجانی میگه توافق نشه هم مشکلی نیست ما بلدیم چطور مملکت را اداره کنیم! این چطور اداره کردن را دیدیم اتفاقا در این 8 سال. این مدت فقط در اطرافیان خودم -بدون سابقه ی خانوادگی و ارثی قبلی- 4 مورد سرطان را شاهد بودم که مادرم یکی از همین موارد بود. و انگار هیچکس قرار نیست بابت این بلایی که سر مردم میاد جوابگو باشه!!!! (263891)
999
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۳۱
نمیدونم چرا من هم از شنیدن خبر فوت پاشایی خیلی ناراحت شدم.
احتمالا به خاظر رنج و صبوریش بوده (263805)
جو گیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۳:۰۳
جو گرفته ات
وگرنه چرا واسه ناصر عبداللهی که ..... کشتنش انقدر ناراحت نشدی؟؟؟

اینم یه جو زود گذر و موبایلی هست
یه ماه دیگه برو از همین دکتر بپرس میدونی پاشایی کیه عمرا اگر یادش بیاد


پزشکها هم جای اشک تمساح به فکر سرطانیهای دیگه باشن و یه مقدار از دستمزدشون کوتاه بیان واسه ندارهایی که از بی پولی و بی دارویی میمیرن دل بسوزونن

هر روز صد ها نفر از مردم از سرطان یا ... میمیرن ، دلتون به حال اونها بسوزه که بعد از مرگشون کسی حتی خرج بچه های یتیم شون رو هم نمیده (263823)
احمدی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۳۲
من تو تشییع مرتضی پاشایی حضور داشتم. ولی اهنگهای او را گوش نمی دادم و هوادار او نبودم.خیلیهای دیگه هم مثل من بودن.ما اومدیم که بگیم ما یک آوازه خون رو بیشتر از فلان شخص قدرتمند دوست داریم.در موقع مناسب دوباره خواهیم امد.شک نکنید. (263806)
سیمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۷:۱۲
ما اومدیم بگیم که قیمت جوانی در مملکت ما مفت شده. من برای مرتضی عزیز و برای جوانی سرکوب شده ی خودم و نسلم اشک ریختم. عمیقا غمگین بودم انگار 8 سال عزا به دلم مونده بود.... اینو برای کسایی می گم که از حرکت جوانها تعجب کردند. البته منم فکر نمی کردم این همه آدم بیاد. و بعد فهمیدم که ما همگی چقدر غصه به دل داشتیم. این سالها خیلی دلم می خواست در سوگواری عزیزان دیگه ای هم شرکت کنم برای خیلی از جوانهای کشورم غمگین بودم ولی خیابان مال ما نبود! (263893)
مرده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۴۲
این پزشک رو جو گرفته وگرنه اکثرا برای مبارزه با سرطان تلاش میکنن
خیلی ها هم موفق میشن

پاشایی هم یکی بود مثل من و شما
الکی ازش بت نسازید

از مایکل جکسون و آلکس و .... که گنده تر نیست ،

مرد مثل سرطانیهای دیگه خدا بیامرزش ولی تو رو به خدا دست از مرده پرستی بردارید (263808)
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۱:۵۴
ایول خوب و راس گفتی چه خبره (263815)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۶:۲۴
مادر خودت هم باشه همین رو می گی
تا سر خودت نیاد نمی فهمی ، مرده پرستی چیه !!!
یکی عزیزه و همه دوسش دارند ، از رفتنش ناراحت اند (263883)
عشق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۰:۵۹
آدم یه روز دنیا میاد یه روزم از دنیا میره + کسی که عاشق نباشه تنها میاد تنها میره

روحش شاد (263813)
شسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۱:۲۲
بهار تا یک سال اینده فک کنم سوژه خوبی داشته باشی همراه با بحث های کارشناسی " مرتضی پاشائی " (263814)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۹:۴۴
تو برو توي تابناك، رجانيوز و ... كه از تشييع ميليوني پيكر مرتضي عزيز آتيش گرفته و خزعبلات مي نويسن. بهارنيوز نماينده ما نسل شصتي و هفتادي و ... هست. درود بر مدير و كاركنان پاك سرشتش كه با مردم و خصوصا جوانان هستند و نه مقابل مردم. (263922)
طرفدار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۳:۱۵
روحش شاد یادش گرامی.صلوات (263827)
ثنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۱۸:۲۷
خداوند بزرگ و مهربان مرتضای نازنین ما را بیامرزد و به خانواده محترمش صبر عنایت فرماید. (263911)
--------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۲۱:۳۳
باید با اونی فیلمشو انتشار داده برخورد کنند (263934)
ساناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۲۲:۰۵
من واقعا از فوت ایشان متاثر شدم نه به خاطراینکه بااهنگاش خاطره دارم یا دوسش دارم چون جوون بود و برای زندگی کردن خیلی وقت داشت وخیلی کارها بودکه باید انجام میداد.افرادی که از مرگ یه جوون به این راحتی میگذرین واقعا براتون متاسفم چون قساوت قلبتونوتار کرده اگر فیلم صحنه اعدام ببینید خوشحال میشیدولی فیلم عزاداری برای یه جوون براتون سنگینه! (263941)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۹ ۲۳:۴۱
منم چند روز دیگه به مرتضی میپیوندم .پیغامی چیزی دارین بچه ها بگین که دارم میرم (263944)