به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۵۵۱۰۷

درگذشت نویسنده‌ای که تا روز آخر نوشت

گروه فرهنگ و ادب: حسن محمودی می‌گوید: زندگی احمد بیگدلی دریغی است که اوضاع نویسندگان شهرستانی را نشان می‌دهد.
درگذشت نویسنده‌ای که تا روز آخر نوشت
این نویسنده و روزنامه‌نگار در پی درگذشت احمد بیگدلی اظهار کرد: احمد بیگدلی با برنده شدن جایزه کتاب سال مطرح شد، اما او قبل از آن از دهه 40 داستان‌هایش را چاپ می‌کرد و تا یکی دو سال قبل از این‌که جایزه بگیرد‌، انبوهی از نوشته‌ها و داستان‌هایی داشت که به دلیل اتفاقات سیاسی و شرایط زندگی‌اش که از تهران کوچی اجباری به نجف‌آباد داشت‌، بخت انتشار نیافته بودند و او بعد از مدت‌ها ناشری اصفهانی پیدا کرد تا آثارش را منتشر کند و برنده شدن کتابش در جایزه کتاب سال سبب شد که ناشرهای دیگر هم به کارهایش اقبال نشان دهند.

او در ادامه افزود: بیگدلی تا همین اواخر هم کارهای منتشرنشده زیادی داشت که به دلیل شرایط نشر کشور نمی‌توانست آن‌ها را منتشر کند. چندی پیش او خیلی جدی گفته بود که حاضر است کارهای منتشرنشده‌اش را به مزایده بگذارد تا هر ناشری که مبلغ بیش‌تری می‌پردازد آن‌ها را منتشر کند. این در واقع نشان‌دهنده شرایط کار برای نویسنده‌ای است که تلاش می‌کند حرفه‌یی بنویسد و از راه نوشتن امرار معاش کند. محمودی با اشاره به سابقه احمد بیگدلی گفت: بیگدلی قبل از انقلاب هم با نمایشنامه «دالو» در جشن و هنر شیراز مطرح شده بود و نمایش او روی صحنه رفت. در تهران هم در دانشکده هنرهای دراماتیک تحصیل کرد و با بهترین نویسندگان و شاعران کشور هم‌کلاس و هم دوره بود. او اما با انقلاب فرهنگی به حاشیه رفت و به نویسنده‌ای شهرستانی بدل شد که استعدادش مجال بروز پیدا نکرد. او از بهترین نمایشنامه‌نویسان کشور بود که نمایشنامه‌هایش مجال انتشار پیدا نکرد و همین امسال نمایشنامه «دالو» از او منتشر شد. در واقع نمایشنامه‌نویسی ما از نوشته‌های او محروم شد.

این نویسنده همچنین درباره حال بیگدلی در روزهای پیش از درگذشتش گفت: همین چند روز پیش با او صحبت کردم و حالش خوب نبود؛ وقتی فهمیدم برای داوری جشنواره‌ای به شهرکرد رفته خیلی تعجب کردم. او در هفته چندین‌بار از یزدانشهر که محل زندگی‌اش بود با مینی‌بوس به یکی از روستاهای شهرکرد می‌رفت و مسیر چندین‌ساعته‌ای را طی می‌کرد تا برای گروهی از نویسندگان جوان کلاسی برگزار کند. همچنین چندین ساعت در راه بود تا به اصفهان برود و در دانشگاه سپهر تدریس کند. البته این اواخر آن‌جا هم برای تدریس او محدودیت‌هایی ایجاد کرده بودند.

حسن محمودی درباره تأثیر درگذشت همسر بیگدلی بر او گفت: فوت همسرش و پیش از آن فوت دخترش خیلی روی او تأثیر گذاشت، اما بیگدلی نویسنده‌ای بود که تا روزهای آخر زندگی‌اش نوشت و حجم آثار منتشرنشده‌اش بیش از آثار منتشرشده‌اش است.
مرجع : ایسنا