به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۹ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۴۸۹۸۹
باکتری‌های مقاوم به قویترین آنتی‌بیوتیک‌ها

بازگشت بشر به دوران ظلمت در علم پزشکی

گروه علمي: دانشمندان بعد از کشف میکرب‌های جهش یافته در يك رودخانه در بریتانیا اعلام کردند که تصفیه‌خانه‌های فاضلاب مراکز عظیم تجمع آنهاست.
بازگشت بشر به دوران ظلمت در علم پزشکی
برای اولین بارسوپرمیکرب های مقاوم به بعضی از قدرتمندترین آنتی بیوتیک ها یی که در دنیای پزشکی موجودند در رودخانه ای در بریتانیا پیدا شد- دانشمندان منشأ آنها را به احتمال بسیار زیاد تصفیه خانه فاضلاب در آن محل می‌دانند. دانشمندان با بررسی نمونه هایی که از رسوبات کف رودخانه سووی Soweنزدیک شهرکاونتری واقع در قسمت های پائین دست تصفیه خانه به دست آوردند، موفق به کشف این باکتری مقاوم به دارو شدند. میکرب ها حاوی ژن های جهش یافته ای هستند که در مقابل پیشرفته ترین نسل آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند.

محققین معتقدند که این کشف نشان میدهد که چگونه مقاومت به آنتی بیوتیک در محیط زیست پخش شده است، و تصفیه خانه های فاضلاب در حقیقت ظروف مخلوط کن غول آسایی هستند که مقاومت به آنتی بیوتیک را به میکرب های مختلف انتقال می‌دهند. بر اساس یک تحقیق، انواع زیادی از میکرب ها که در این رودخانه هستند، جهش ژنتیکی کرده اند که مشخص شده است در مقابل نسل سوم سفالوسپورین هاcephalosporins مقاوم هستند، آنتی بیوتیک هایی که بطور گسترده برای مداوای مننژیت، عفونت های خونی و دیگر عفونت های محیط بیمارستانی داده می‌شود.

همچنین، دانشمندان در بین رسوبات رودخانه باکتری ای را یافتند که معمولأ در روده انسان است ولی به مقاومتی دست یافته بود که در مقابل نوع دیگری از آنتی بیوتیک به نام ایمیپنم imipenem مقاوم شده بود، این آنتی بیوتیک که با تزریق در رگ داده میشود برای مداوای عفونت های بسیار شدید که آنتی بیوتیک های دیگر قادر به از بین بردن آن نیستند، داده می‌شود. این ها آنتی بیوتیک هایی هستند که آخرین سلاح پزشگان اند و انتظار ندارند که چنین سطحی از مقاومت را در محیط زیست ببینند.

پروفسور الیزابت ولینگتون از دانشگاه وارویک که رهبری این پژوهش را به عهده دارد به روزنامه ایندیپندنت می‌گوید: واقعأ سرگیجه آور است، این خبرها ناراحت کننده است و ما باید دقت بیشتری بکنیم. ما نقش چگونگی تصفیه خانه های فاضلاب در ایجاد مقاومت در مقابل آنتی بیوتیک را دست کم گرفته بودیم. آزمایشات نشان داده است که سطح مقاومت به آنتی بیوتیک در میکرب هایی که از پائین دست رودخانه وپس از محل تأسیسات تصفیه فاضلاب کاونتری به دست آمده، بسیار بیشتر از میکرب های بالا دست رودخانه است.

پروفسور ولینگتون افزود: " عملکرد تصفیه خانه بطوری است که انواع مختلف فضولات و آشغال ها را در محلی مانند دیگ بزرگ جوشانی با هم مخلوط کرده و درنتیجه به باکتری ها کمک می‌کند که ژن هایشان را با همدیگر رد و بدل کنند و بدین ترتیب قادر به خلع سلاح و بی اثر کردن آنتی بیوتیک ها شده و به راحتی آنتی بیوتیک را بکشند. موضوع مهمی است، چون این ژن مقاوم به آنتی بیوتیک باعث شکست در مداوای عفونت ها خواهد شد، و این اولین باری است که کسی در یک رودخانه بریتانیا چنین چیزی دیده است. مشکل این جاست که ما از آب رودخانه برای زمین های کشاورزی استفاده میکنیم،مردم در رودخانه شنا یا قایق سواری می‌کنند، و از گوشت حیوانات و پرندگان-چه وحشی و چه اهلی- که در تماس با آب رودخانه هستند استفاده می‌کنیم. همچنین، در زمان وقوع سیل و لبریز شدن رودخانه، این باکتری ها بطور گسترده ای در محیط زیست پخش می‌شوند."

پروفسور ولینگتون ادامه داد: " برای جلوگیری از پیشرفت و گسترش باکتری هایی با چنین مقاومتی احتیاج به قوانین و دستور العمل های سفت و سختی در کارکرد تصفیه خانه های فاضلاب داریم، و تأکید بر خطرناک بودن استفاده از آب های فاضلاب تصفیه نشده شود. ما در حال وارد شدن به دوران آرماگدون Armageddon هستیم و این موضوع هم بخشی از آن است. آنتی بیوتیک ها همه بی اثر خواهند شد." ديوید کامرون اخيرا هشدار داده بود كه: جهان در شرف بازگشت به دوران ظلمت در علم پزشکی است، جهانی که مردم از عفونت هایی کوچک و فعلأ قابل علاج، از باکتری های مقاوم به دارو خواهند مرد!