به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب : ۵۳۱۰۹
قيمت هر نطفه اسب؛ 6ميليون تومان

اين‌بار؛ خريد و فروش‌ ميلياردي اسب در كشور

گروه اقتصادي: بازار معاملات اسب مدتی است شاهد قیمت‌های بی‌سابقه است. آن طور که فعالان این صنعت می‌گویند اسب‌های وارداتی نر بعضا اروپایی و عرب اگر عقیم شده باشند که دیگر نتوان از آنها تکثیر کرد از 200 میلیون تومان معامله می‌شوند و قیمت بعضی از آنها به 500 میلیون تومان می‌رسد.
اين‌بار؛ خريد و فروش‌ ميلياردي اسب در كشور
یکی از فعالان این صنعت می‌گوید که اگر این اسب‌های وارداتی عقیم نباشند قیمت آنها دو برابر می‌شود و تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد. اما یکی از کسانی که یک دهه است در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده تعریف می‌کند: اخیرا اسب ماده‌ای را با قیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومان فروختند که یک میلیارد تومان نرخ آن اسب ماده خارجی بود و 300 میلیون تومان هم بابت کره اسبی دریافت شد که قرار بود تا چند ماه دیگر آن اسب ماده به دنیا بیاورد.

صاحب یکی از سوارکاری‌های حومه تهران هم از نحوه باردار شدن اسب‌ها سخن می‌گوید که به گفته او، معمولا جفت‌گیری این حیوان‌ها در فصل بهار است. او در این مورد توضیح می‌دهد: وقتی اسب‌های ماده فحل می‌شوند، صاحبان آنها این اسب‌های ماده را به مکان‌هایی می‌برند که صاحبان اسب نر شناسنامه‌دار نژادهای خاص، اجازه جفت‌گیری به آنها را می‌دهند و در ازای هر نطفه‌ای که بسته می‌شود تا مبلغ شش میلیون تومان دریافت می‌کنند. وی در ادامه تعریف می‌کند که وقتی عمل جفت‌گیری در یک روز بین اسب‌ها انجام می‌شود، اسب ماده چند دقیقه‌ای در پیست‌های سوارکاری می‌دود تا نطفه بهتر در بدنش شکل بگیرد و بعد دامپزشکان حاضر در آنجا عمل سونوگرافی را خیلی سریع انجام می‌دهند و وقتی که نتیجه مثبت اعلام شد، صاحب اسب‌های ماده پول آن نطفه را به صاحب اسب نر پرداخت می‌کنند. یکی دیگر از هم‌صنف‌هایش تعریف می‌کند که معمولا برای نگهداری هر اسبی باشگاه‌های مختلف هزینه‌های بالای یک میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند تا از آن اسب‌ها نگهداری کنند. یک فعال دیگر در صنعت اسب هم اشاره‌ای می‌کند به واردات 65 اسب‌ اصیل و گران‌قیمت با پرواز فرست‌کلاس که بعد از آن اعلام شد دیگر واردات اسب فعلا ممنوع است.

با این حال او که از وضعیت این اسب‌ها مطلع است و می‌گوید این اسب‌ها توسط دو برادر وارد شده‌اند و اکنون تعدادی از آنها همچنان در قرنطینه هستند، عنوان می‌کند که هنوز واردات اسب ممنوع نشده و این کار همچنان انجام می‌شود. وی توضیح می‌دهد که این واردکنندگان پس از وارد کردن هر اسبی آن را در یک دوره چند ماهه قرنطینه می‌کنند و بعد با قیمت‌های چندین برابر قیمت خریده‌شده می‌فروشند. آن طور که او می‌گوید معمولا واردکنندگان اسب از کشور مصر که قیمت اسب در آن کشور ارزان‌تر است اسب‌ها را با قیمت حدود 20 میلیون تومان وارد می‌کنند و سپس بعد از گذشت دوره قرنطینه همان اسب‌ها را با قیمت‌های تا 200 میلیون تومان هم می‌فروشند.

آن طور که آمارهای گمرک ایران نیز نشان می‌دهد در چهار ماه امسال حدود 555 هزار دلار اسب برای مسابقه از کشور بلغارستان وارد کشور شده که تعداد آنها در گمرک اعلام نشده اما وزن آنها 22 هزار کیلوگرم (معادل 22 تن) اعلام شده است. در همین مدت حدود 260 هزار دلار اسب مسابقه از کشور آلمان وارد ایران شده که تعداد آنها در گمرک اعلام نشده اما وزن آنها حدود 10 هزار کیلوگرم (معادل 10 تن) اعلام شده است. همچنین در چهار ماهه نخست امسال بیش از 55 هزار دلار اسب مسابقه از کشور ترکیه وارد ایران شده که وزن آنها دو هزار و 300 کیلوگرم (معادل 2.3 تن) ذکر شده است. علاوه بر این، از کشور امارات متحده عربی نیز هشت هزار و 819 دلار اسب به وزن 350 کیلوگرم وارد ایران شده است. در مجموع نیز در این مدت بیش از 878 هزار دلار اسب برای مسابقه به ایران وارد شده است.
مرجع : اقتصادنیوز

ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۰۲:۰۵
من 1 میلیارد پوند پول هم داشته باشم باز هم حاضر نیستم1 میلیارد تومن برای یک اسب پول خرج کنم.وقتی از ما بهتران از راه رانت و فساد اقتصادی به پول های بادآورده میرسند مانند جناب ب-ز باید هم برایشان مهم نباشه که میلیارد میلیارد خرج اسب کنند. (249457)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۶/۱۰ ۰۹:۰۴
تا ابله در جهان است - مفلس در نمی ماند! (249477)