به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۲
 
۶۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ساعت ۰۲:۰۸
کد مطلب : ۸۵۸۴۳
از دهها میلیارد دلار تا دکل‌های نفتی... کجا رفتند؟

وقتی متهم شاکی می‌شود!

گروه اقتصادي: وکیل احمدی‌نژاد اعلام کرد که از جهانگیری معاون اول رییس جمهور شکایت کرده است. خبری که بلافاصله انعکاس رسانه ای گسترده و پاسخ دفتر جهانگیری را به همراه داشت
وقتی متهم شاکی می‌شود!

به گزارش خبرآنلاین، دلیل این شکایت اگرچه در اظهارات وکیل احمدی نژد معلوم نیست اما سایت نزدیک به احمدی نژاد (دولت بهار) دلیل آن را «اظهارات کذب جهانگیری درباره واردات ٧٢٠ میلیارد دلاری در طول هشت سال دولت های نهم و دهم و سرنوشت ٩٥٠ میلیارد دلار درآمد ارزی» اعلام کرده است. ساعاتی بعد دفتر معاون اول رییس جمهور نیز اعلام کرد که از این شکایت استقبال کرده و آماده است تا مستندات خود را درباره تخلفات مالی دولت قبل به دادگاه ارائه کند.

بسته شدن پرونده دولت پاک دستان (دولت های نهم و دهم) با باز شدن یک به یک پرونده های تخلفات مالی این دولت همراه بود. اعضای دولت یازدهم که به تعبیری "ویرانه ای" تحویل گرفته بودند هر روز گوشه ای از این ویرانی ها را با مردم در میان می گذاشتند. واریز 16 میلیارد تومانی از حساب دولت به حساب شخصی دانشگاه ایرانیان، رشوه 30 هزار ریالی ناظران ساخت مسکن مهر برای تایید هر یک متر بنا، وصول نشدن شش گونی چک در مناطق آزاد، سرقت شش کشتی در مناطق آزاد، واگذاری رایگان 20 هکتار از اراضی منطقه آزاد قشم، تخلف 9 هزار میلیارد تومانی در فرودگاه قدیم قشم، تخلف چهار هزار میلیارد تومانی در بندر درگهان، فساد ٣٢میلیاردی در صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم ، گم شدن سه دکل نفتی و... تنها بخشی از تخلفاتی بود که طی دو سال گذشته مقامات دولتی از اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور و رییس مناطق آزاد تجاری گرفته تا وزرای نفت و صنعت، و در راس آنها اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور از آنها رونمایی کرده اند.

چرا جهانگیری هدف شکایت احمدی نژادی هاست؟

در این میان اما اسحاق جهانگیری که رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز هست بیش از سایر اعضای دولت در جریان این تخلفات قرار دارد و در فرصت های گوناگون بخش هایی از این تخلفات را بیان می کند. این شاید همان دلیلی باشد که جهانگیری را در راس آماج حملات و حالا شکایت احمدی نژادی ها قرار داده است. جهانگیری در دوسال گذشته پیاپی و در فرصت های مختلف گوشه هایی از مفاسد دولت قبل را مطرح کرده و در گفت و گویی تاکید کرده بود که حجم این مفاسد خیلی بیشتر است اما تنها برای افسرده و ناامید نشدن مردم همه آنها را بیان نمی کند.

نسبت سياسي جهانگيري با حزب کارگزاران که هاشمي رفسنجاني -رقيب ديرينه احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري سال 84- پدر معنوي آن محسوب مي شود، نيز شايد دليل ديگري براي اين شکايت باشد. به اين ترتيب، شاکي با يک تير دو نشان را زده و دولتمرد حاضر در دو دولت هاشمي رفسنجاني و روحاني را به دادگاه فراخوانده است.

80 هزار میلیارد مطالبات معوق بانکی

از جمله اشاره های جهانگیری به مفاسد دولت قبل، سخنراني وي در 13 شهریور ٩٣ در آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار بود. او در آن نشست گفته بود: «تمام کارهایی که در سال‌های گذشته با عنوان زودبازده و عناوین دیگر انجام شده، باعث شد میلیارد‌ها تومان از منابع بانک‌ها از دست برود. تا جايي که امروز ۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌هاست. اگر این پول به بانک‌ها و فعالان اقتصادی برگردد، خواهیم دید چقدر از مشکلات برطرف خواهد شد».

سرنوشت نامعلوم 22 میلیارد دلار و دو میلیارد و 700 میلیوني که به بابک زنجانی داده شد

او همچنین 27 دی ماه 93 در چهل و سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: "در سال ۹۰ گفته شد که بخش خصوصی در فروش نفت ورود پیدا کند. ولی باید پرسید، چرا به اتاق بازرگانی نفت ندادند که بفروشد؟ و یک مرتبه یک جوان را از کجا وارد سیستم فروش نفت کردند؟ تا به امروز ما نمی‌دانیم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بودجه این مملکت چگونه در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است؟ ... با آنکه از روزهای اول دولت یازدهم وارد این ماجرا شدیم و این فرد دستگیر شد، تا الان چیزی عایدمان نشده است و فقط گفته شده وکالت داده تا اموال اندکی که در کشور دارد در اختیار وزارت نفت قرار گیرد! موضوع این است که این فرد چگونه وارد سیستم شده و اگر مشخص نشود، ممکن است افراد دیگری از همين راه وارد شوند....یک زمانی گفتند پول ایران را ببریم در صرافی‌های دوبی بفروشیم. ظرف ۱۸ ماه ۲۲ میلیارد دلار پول این مملکت به خارج رفت. البته بايد مواظب باشیم دوستان دیگر به اسم فساد آدرس اشتباه به ما ندهند. ما خودمان می‌دانیم فساد کجا اتفاق افتاده است. سیاست دولت، عمل به قانون و شفاف است و دولت در تمام این زمینه‌ها عملکرد پشت درهای بسته را نه مطلوب و نه به نفع می‌داند."

معاون اول رییس‌جمهور همچنين در اين مراسم درباره ميزان بدهي بابک زنجاني پرسيد: مگر با این پول چقدر می‌شود به سفر، عیش و نوش پرداخت؟ این پول حتما در جایی است و باید مشخص شود که کجاست. بنا به گفته های جهانگیری وقتی این شخص به بانک می‌رفت رییس کل بانک مرکزی از جلسه بیرون می‌آمد تا با او صحبت کند. همچنین وزرا به ملاقات او می‌رفتند. اين بخش از سخنان صریح جهانگیری به سرعت با واکنش محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی همراه شد. محور اصلی نامه بهمنی تنها به انکار گفته ها درباره بابک زنجانی اختصاص داشت. وی عنوان کرد که جلسات خصوصی مکرر رئیس کل سابق بانک مرکزی با بابک زنجانی، کاملا خلاف واقع است. او با بيان اينکه کار بانک مرکزی بسیار دقیق است و حسابهای آن تا کسر ریال به طور دقیق ثبت و ضبط می‌شود و از سوي هیات نظارت، مورد مداقه و بررسی قرار می‌گیرد، افزود: هرگونه رفت و آمد به دفتر رئیس کل بانک مرکزی از سوی رئیس این دفتر، ثبت و ضبط و فیلمبرداری می‌شود.

اما در پاسخ به بهمنی، نهاد ریاست جمهوری هم دوباره جوابیه ای صادر کرد و توضیح داد که بیش از 2.7 میلیارد دلار از اموال بیت المال در دولت گذشته در اختیار بابک زنجانی قرار گرفته است. بخشی از این مبلغ مربوط به پول نفت و بیش از یک میلیارد دلار آن مربوط به سپرده‌های بانک مرکزی نزد یکی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت بوده و اکنون بازگشت آن یک مطالبه عمومی است. سوال مهم این است که به چه دلیل یک جوان کم سابقه توانسته به این میزان به اموال بیت‌المال دسترسی پیداکند.

در این جوابیه آمده بود: نباید با سکوت، موضوع برگشت 2.7 میلیارد دلار به خزانه کشور و رو شدن دست های پشت پرده که از مطالبات مقام معظم رهبری و مردم است، دچار فراموشی شود و همچنین هیاهوی بیش از حد رسانه ای که خواسته متخلفین است ممکن است باعث انحراف افکار عمومی و دور شدن از اصل موضوع شود که پرداختن به آن را بیش از این به مصلحت نمی دانیم و فقط به توضیحات اخیر دادستان محترم تهران اشاره می‌کنیم که گفته اند در پرونده بابک زنجانی برخی از وزرا و رییس کل سابق بانک مرکزی برای ادای پاره‌ای توضیحات به دادستانی احضار شده اند.

وقتی که احمدی نژآدی ها پاسخی نداشتند
با وجود رد و بدل شدن اظهارات و بیانیه‌ها بین دولت یازدهم و رییس بانک مرکزی دولت دهم تنها موضوع پاسخ داده شده مربوط به پرداخت 2.7 میلیارد دلاری است که به بابک زنجانی تعلق گرفته و بهمنی از آن دفاع کرده است. اما در این بین 22 میلیارد دلاری هم وجود دارد که عنوان می شود از طریق صرافان از کشور خارج شده است، ولی نه تنها محمود بهمنی در جوابیه خود از این موضوع سخنی به میان نیاورده بلکه هیچ یک از مسوولان دیگر دولت گذشته هم تاکنون نسبت به آن واکنشی نداشته اند. با این وجود اعلام اخیر قائم مقام بانک مرکزی مبنی بر وجود مستنداتی که خروج 22 میلیارد دلار ارز را از کشور تایید می کند و اعلام رانت 7000 میلیاردی که چندی پیش در مجلس عنوان شد که در نوسانات ارزی در دولت قبل ایجاد شده و سود هنگفتی از فروش ارز محقق شده است، همگی می تواند مهر تاییدی بر خروج این 22 میلیارد دلار از کشور باشد.

البته همچنان اظهارات جهانگیری درباره تخلفات وسیع در دولت گذشته ادامه داشت. او ١١ دی ٩٣ نیز با اشاره به درآمد افسانه‌ای نفت در دولت‌ سابق گفته بود: «کسانی که درآمد نفت را ذخیره نکردند باید مؤاخذه شوند». او همچنین ۱۳ بهمن 93 نیز با تاکيد بر مواضع خود گفت: در دوره گذشته (یعنی دولت احمدی نژاد) بیشترین شعار در تاریخ کشور برای مبارزه با فساد داده شد اما "بیشترین فساد‌ها و بزرگ‌ترین فسادهای قرن" در این دوره اتفاق افتاد.

170 میلیارد دلاری که صفر شد

اما در 7 اردیبهشت سال 94 نیز بار دیگر این جهانگیری بود که با اشاره به ایجاد حساب ذخیره ارزی در برنامه‌ی سوم توسعه در همایش ملی کار گفت: وقتی دولت هشتم این حساب را به دولت نهم تحویل داد حدود 10 تا 12 میلیارد دلار موجودی نقدی حساب ذخیره ارزی بود. اما استفاده بی رویه از این حساب سبب شد مجمع تشخیص مصلحت به این نتیجه برسد که به جای حساب ذخیره ارزی صندوق توسعه ملی زیر نظر روسای قوا شکل بگیرد. اخیرا گزارشی از دستگاه نظارت دیدم که در آن گفته شده بود طبق قوانین برنامه و بودجه سوم و چهارم می‌بایست موجودی حساب ذخیره ارزی در زمان ایجاد صندوق توسعه ملی 170 میلیارد دلار باشد اما زمانی که این صندوق تشکیل شد، هیچ ارزی در آن نبود و در واقع موجودی آن صفر شده بود! جهانگیری تصریح کرد:‌ اگر 170 میلیارد دلار وارد چرخه تولید شده بود و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت و اگر بر اساس سیاست‌ تشکیل صندوق توسعه ملی، حساب ذخیره ارزی باقی می‌ماند؛ آیا ایران به تحریم تهدید می‌شد؟ آیا بودجه کارهای عمرانی با رکود مواجه می‌شد و دیگر کسی می‌توانست بگوید نفت شما را نمی‌خریم تا از این طریق، فشار به کشور وارد کند؟

100 میلیارد دلار معلوم نیست کجاست!

همچنین اسحاق جهانگیری 18 خرداد امسال در مراسم آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه های میعانات گازی سیراف درباره نحوه اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در دولت قبل گفت: در سال های قبل واگذاری هايي انجام شد. پولش را هم گرفتند که ما نمی دانیم این پول ها چه شد؟ هیچ کس هم هیچ وقت رسیدگی نخواهد کرد. بیش از صد میلیارد دلار از کارخانه های مهم در بخش های مختلف از جمله مخابرات، فولاد، پالایشگاه، نیروگاه و معادن مس را فروختند و انشاءاله که پولش را در راه پیشرفت کشور هزینه کرده باشند!

دکل های نفتی کجا هستند؟

اما 30 تیرماه نیز معاون اول رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: پرونده بابک زنجانی، پرونده ای منحصر به فرد بود که به دلیل سوء مدیریت و بی تدبیری در گذشته ایجاد شد. همچنین در این جلسه وزیر نفت گزارشی از سایر تخلفات در حوزه نفت و شرکت‌های نفتی از جمله تخلفات مرتبط با آنچه در رسانه ها به عنوان ناپدید شدن دکل‌های نفتی مطرح است، ارائه کرد. بيژن زنگنه با بیان اینکه گزارش مفصلی در این زمینه توسط وزارت نفت و با همکاری سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهادهای ذی ربط گردآوری شده است، از قوه قضائیه خواست این موضوع را به شکل ویژه مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهند.

وقتی متهم شاکی می شود!

اما در مقابل این اظهارات جهانگیری؛ فرار رو به جلو دست اندر کاران دولت های نهم و دهم موجب شد تا آنها به جای پاسخگویی، از حربه «تهدید» استفاده کنند. از جمله آنکه کاظم انبارلویی در روزنامه رسالت از پرونده فساد شش میلیاردی جهانگیری در دوران وزارتش در دولت اصلاحات نوشت. موضوعی که با واکنش دولت مواجه شد. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با رد اين ادعا گفته بود که اگر این موضوع صحت داشت تا کنون دستگاه قضا به این پرونده رسیدگی کرده بود و دیگر امکان قرار گرفتن جهانگیری در پست معاون اولی ممکن نبود.

افزون بر این دو ماه قبل وقتی موضوع صندوق نهاد ریاست جمهوری و تخلفات مربوط به آن مطرح شد، حمیدرضا بقایی که نامش در راس این تخلف مطرح شده بود، اعلام کرد که از جهانگیری شکایت می کند. اما درست یک روز بعد خود او به عنوان «متهم» بازداشت شد و فرصت نکرد تا شکایت خود را مطرح کند. حالا راهی که بقایی قصد رفتنش را داشت، احمدی نژاد رفته و علیه جهانیگری اعلام شکایت کرده است. در شرایطی که دو معاون (رحيمي و بقايي) به همراه چهره های نزدیک به دولت قبل همچون بابک زنجانی در زندان هستند؛ رییس دولت های نهم و دهم برای معاون اول رییس جمهور خط و نشان می کشد. اینکه این اقدام احمدی نژاد به دنبال جدی شدن پرونده شکایت از خودش و یا اسفندیار رحیم مشایی به عنوان خط قرمز او صورت می گیرد یا صرفا با اهداف رسانه ای و به راه انداختن موج رسانه ای در آستانه انتخابات مجلس صورت می گیرد؛ هنوز معلوم نیست. هر چه هست با استقبال جهانگیری از طرح قضایی این تخلفات، روزهای پرجالشی در پيش خواهیم داشت.


ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۲:۲۵
منتظر مناظره هستیم . باید معلوم بشود چه کسی راستگو و چه کسی دروغگوست . احمدی نژاد قبلاً آمادگی خود را برای مناظره اعلام کرده بود و این روحانی بود که پای مناظره نرفت . اکنون توپ در زمین دولتیان است و تصمیم آنها می‌تواند مناظره را رقم بزند . اگر ادعاهایی دولت راستگویان راست است ، نباید از مناظره فرار کنند . مردم خودشان در مناظره قضاوت خواهند کرد که حق با چه کسی است . (317668)
شهروند ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۱۷
تو که ایرانی نیستی، چرا اسمتو ایرانی گذاشتی ؟
این همه فساد غیر قابل نکاره، تمام کشورو با رانت خوردین و پررویی دیگه تا چه حد ؟
مناظره؟ جز اینه که احمدی نژاد تو مناظره هاش و مصاحبه هاش هم فقط بگم بگم تحویل داده؟
امثال تو اگر تو این رانت ها دست نداشته باشند باید شک کرد. خوبه معلوم شد احمدی نژاد "ولایت مدار" هم نبوده و خیلی از همون اصولگرا ها هم اواخر ولش کردند. (317780)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۵:۵۵
بنده از فساد حمایت نکردم . از احمدی نژاد هم حمایت نکردم . بخاطر بهتانی که به من زدی در دنیای دیگر جلویت را خواهم گرفت . (317809)
شهروند ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۱۹
اینکه هنوز ازش طرفداری می کنی هیچ توجیهی غیر از این نداره که تو دوران اون یه چیزی هم به تو و اطرافیانت می رسیده .
من یه دفعه تو نظرات همین سایت بهار نوشتم دولت احمدی نژاد..... ترین دولت ایران در تمام تاریخ ایران بوده اما جملم سانسور شد. خوب شد که الان آقای جهانگیری خودش این حرفو زد.معلومه دیگه نیازی به سانسور هم نداره (317782)
amir
United States
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۲۴
اینم جدید در اومده مناظره یعنی چی . باید تو قوه قضاییه بیاد جواب بده مال این مردمو به باد دادن و بابک ها رو به نون و نوایی رسوندن بیت المال رو در عرض هشت سال به فنا دادن و مردم رو به خاک سیاه نشوندن اونوقت بیاد مناظره کنه و با روح و روان مردم بازی کنه خوبه والا خجالت بکشید .روحانی اگه واقعا رییس جمهور باشه باید تمام دارو دسته احمدی نزاد رو به دادگاه بکشه تا مردم بیچاره بدونن چی بسرشون اوردن چقدر تهمت زدن ابروی خیلی ها رو بردن الان هم باید ابروشون بره تا تقاص خون شهدا و جانبازانو بدن. (317783)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۶:۳۶
از تهمت و آبرو بردن گفتی یاد موضوع بورسیه ها افتادم ! خود من واقعاً میخوام بدونم حق با کیه . میخوام روشن بشه که آیا اتهامات دیگر دولت راستگویان هم مثل بورسیه ها دروغ از آب در میاد یا حقیقته ! اگه کسی تهمت زده و دروغ گفته و خلاف کرده باید جواب پس بده ! فکر نمی کنم شما هم از شفاف سازی بدت بیاد ! ضمناً مردم خودشون متوجه میشن که کدوم حرف حقه و کدوم برای بگم بگم و پیچوندن و از سر نیرنگ و تیزبازی ! شما نگران نباش دوست عزیز ! (317815)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۴:۰۶
طرف مناظره آقای احمدی نژاد مردم هستند! (317792)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۴:۲۲
اگر احمدی نژاد به دادگاه اعتقاد داشت پس چرا وقتی به عنوان متهم به دادگاه خوانده شد به دادگاه اهمیتی نداد،ولی نه ایشون دیدن ااطرافیانشان و دوستان درجه 1این آقا یک به یک دارن گرفتار میشن،دست پیش رو گرفتن که پس نیفتن (317797)
نام ایرانی را لوث نکنید...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۱:۰۳
او باید ابتدا با معاون اولش در زندان پیرامون سروش کذایی آسمانی و پول های پرداختی به نمایندگان و خطوط زرد شده ی قرمزش مناظره کند!؟ او باید ابتدا با متهم اصلی کهریزک و فساد تامین اجتماعی - که تمام قد برای انتصابش تلاش کرد و با لجاجت در مقابل مجلس ایستاد- پیرامون مهرورزی و پاکدستی مناظره کند!؟ او باید ابتدا با آقای ب- ز در زندان پیرامون فروش نفت و شاید دکل های نفتی مناظره کند و... (317873)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۳:۰۲
دوست عزیز رسیدگی به اتهام در صلاحیت دادگاه است نه مناظره های کذایی و بدور از ادب ونزاکت.اگر چه نیاز به محاکمه نیست ونامبرده در پیشگاه ملت بزرگوار ایران محکوم قطعی است. (317898)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۳:۳۷
آخر ایرانی عزیز آنچه را که به قول معروف عیان است چه حاجت به بیان است مردم خوب می دانند راستگو و دروغ گو کیست (317906)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۳:۴۶
مطمن باشید دلارهای بلوکه شده هم سر سفره مردم نمی اید و مستقیم سر سفره مردم سوریه و یمن و فلسطین و لبنان و عراق میرود..گویا 25 میلیارد دلار هم دست چینی ها است و می گویند پس نمی دهیم و میگویند بجاش جنس بونجول می دهیم که این هم باج به چین است با یک قرارداد ترکمچای دیگر...مردم از این توافق هم هیچ سودی نمی برند و نمونه جلوگیری از کاهش قیمت دلار توسط دولت است و اٌقای روحانی هم همان سیاستهای احمدی نژاد را ادامه می دهد..و گرانی ادامه خواهد داشت تا زمانی که اصلاح طلبان روی کار نیاید هیچ چیز تغییر نمیکند (317671)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۵۸
کاملا موافق هستم
اما مردم سوریه و عراق و یمن و فلسطین و لبنان حتما باید کمک مالی شوند چون واقعا نیاز دارند (317768)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۰۳
دکتر احمدی نژاد حامی شما نیستیم اما امیدواریم در دادگاه پیروز شوید (317769)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۰۴
احمدی نژاد بسیار شجاع است شجاعت او باعث شد قیمت نفت بالای 100 دلار برود
اما اکنون باتعامل به نفت 50 دلاری رسیدیم و انبوهی از مشکلات (317771)
یعنی هنوز هستند کسایی....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۶:۵۹
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (317823)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۷:۰۰
واقعاآدم نمی دونه به این اظهار نظر گریه کنه یا بخنده آخه عمو قیمت جهانی نفت چه ربطی به شجاعت داره اگه عرضه داشت قیمت کالاهای اساسی مملکتو کنترل می کرد. (317825)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۰۶
گرانی زیاد شده است و تیم روحانی میخواهد مقصر را دکتر جلوه دهد (317774)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۰۷
امیدواریم نتیجه هر چه بشود دیگر بحث فساد تمام شود
دکتر احمدی نژاد حامی شما نیستیم اما امیدواریم در انتخابات سال 1396 کاندیدا شوید (317775)
ياسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۰۹
تازه متوجه شدي دوست عزيز كه اين دلارها به من و شما نميرسه ؟!
اينها صرف آباداني كشور ميشه !!! صرف اقتصاد و اشتغال زايي و ... ميشه !!!
بشنو و باور نكن ! (317776)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۶:۵۵
احمدی نژاد بلد است چگونه از خودش دفاع کند شما مواظب باشید جهانگیری متهم نشود (317675)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۳:۴۱
خیال کردی جلسه دادگاه مانند جلسه مناظره میتواند فرار کنه
قاضی:آقا حاشیه نرو سئوال منو جواب بده !! فهمیدی پویا جون (317909)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۶:۵۸
بالاخره نمیشود همه روز به احمدی نژاد اتهام زد و ثابت نکرد و مشکلات کشور را به گردن او انداخت او دو سال است که دیگر نیست
بهترین کار است طرفین به دادگاه میروند و آن وقت معلوم میشود کدام فرد درست میگوید (317677)
روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۵۶
این احمدی نژاد شما که الان دوساله براش احضاریه دادگاه اومده !!!!خوب چرا نمیره؟؟؟؟ به این خاطر نیست که خودش باور داره چه ...کاری هایی کرده؟؟؟؟ (317765)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۶:۵۹
آقای جهانگیری که نمیتوانند فقط بگویند خلاف شده است باید ثابت کنند اگر ثابت شد ما هم قبول میکنیم (317678)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۷:۰۱
احمدی نژاد شکایت کرد و جهانگیری هم از شکایت استقبال کرد
اگر احمدی نژاد بتواند رد اتهام کند واقعا دولت روحانی را وارد حاشیه میکند (317679)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۳:۴۲
قضاوت ملت مهم است (317910)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۷:۰۳
تا كي بايد ملت ايران تاوان بي تدبيري ها واختلاس ها دولت هاي نهم ودهم را بدهد و شاهد دروغ پردازي صدا وسيما وأقليت پايداري وطرف داران احمدي نژاد باشد ؟؟؟ (317680)
....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۰۸
قبول کنید این دیگه عدم جسارت دولت آقای روحانی است در برابر فوق جسارتهای دولت قبلی . ملت با دولت همراهه و می فهمه . (317742)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۲۵
اینجا نظری دارم که:توافق نامه ای در موردی مهم بنام هسته ای صادر شده و هزاران تیتیر بر آن نوشته شد.اینهمه سر و صدا برای چیست؟مجلس کل توافق را در دست دارد و دو راه: آری و یا نه کشوری را معطل معضلی کردند که خود ایجاد کردند و حال جرأت تصمیم هم ندارند. مجلسی با اینهمه بی برنامگی در طول دوران پیدایش ایران ندیدیم. (317752)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۳۱
اون از سیاست خارجی ده سال گذشته ، مردم مظلوم یمن نابود شدند در حالیکه ایران بخاط عملکرد نسنجیده اش در گذشته هیچ قدمی نتوانست بردارد . اسد در سوریه اعلام واگذاری بیش از شصت درصد کشور را بدلیل نداشتن نیروی انسانی در ارتش اعلام کرد . مشعل از حماس ، برای عربستان و سرکوب یمن مزدور تأمین می کند . بیش از دویست میلیارد از سرمایه کشور بخاطر هسته ای با اشتباه و لجاجت های هولوکاستی ، به باد رفت . اختلاس گران ثروت این کشور را بردند و در جهان رکورد شکستند . آی دلواپسان ریاکاری و خود فریبی بس نیست ؟؟؟ (317754)
آيلار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۵۱
واقعا كه خنده داره ، اين آقا با اين كارنامه درخشانشان موندم چه جوري روش شده كه اين موضوع رو حتي مطرح كنه، البته بيشتر از اين هم از ايشان انتظار نمي رفت.
ايشون بايد الان در جايگاه متهم و جوابگو حاضر مي شدند نه يك شاكي .. و واقعا خواسته خيلي از ايراني هاست ، البته كه در كشور ما بعضي چيزها برعكسه. (317764)
115
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۳:۴۳
تا انقلاب حضرت مهدی ،که جانم فدایش باد (317911)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۷:۲۴
بانک مسکن یکی از شعب اهواز به خاطر450 هزار تومان اختلاف پرداختی برای محل کار بنده حکم اجرایی کسر از حقوق فرستاد(بدون اطلاع دادن به خودم) ولی این آقا با تخلف چند صد میلیارد دلار داره مثل طلب کارها حرف می زنه و کسی هم کاریش نداره که نشون می ده تو کشور ما چه خبره (317682)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۷:۲۷
یعنی اگر کسی متهم شد حق شکایت ندارد؟ یا چون شما هم مثل من از این بابا بدتون میاد به همه حق می دید هرچی خواستن بگن و این یارو هم باید فقط بشنوه.
به نظرتون این یه نوع خودخواهی و دیکتاتوری نیست؟شعار اعتدال قانون بود اگر قانون به این متهم حق داده شما نمی تونید و نباید به این حق خدشه وارد کنید.امیدوارم سرلوحه کار همه ما قانون باشه نه احساسات (317683)
روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۷:۳۴
دست پیش میگیره که پس نیفته (317685)
مردمی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۱:۲۴
تا سیه روی شود هر که درو غش باشد !!!! (317724)
مردمی
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۱:۲۷
خدمت آقای دکتر :
جناب دکتر !! شما که نخبه! هستید و ریاضی خوانده آید دیگر چرا ؟
ریاضیات و آمار که دروغ نمی گوید( مثل بعضیا) !!! (317725)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۲۱
چرا مقامات ارشد کشور به جریان پاک سازی اقتصاد از دزد ها و چپاول گران و اختلاس گران کمک نمی کنند ؟ مسکوت گذاشتن و پنهان سازی اختلاس ها از ملت ، بزرگترین راه رشد اختلاس و دزدی است . مگر چه نگرانی از رسوا شدن دانه درشت ها وجود دارد ؟ مگر نمی گفتید دانه درشت ها را بگیرید ؟ حالا یک دولت شریف ، کار را شروع کرده است چرا حمایت نمی کنید ! چرا کمک نمی کنید ؟ پنهان سازی یا سکوت نزد مردم و خدای این مردم معصیت است . مگر می شود به بهانه سوء استفاده خارجی ها از اخبار دزدی ، برای دزدها امنیت ایجادکرد ؟ (317749)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۷:۴۳
فکر کنم:
اقای احمدی نژاد از موفقیت دولت اعتدال و اصلاحات دل خوشی نداشته و پس از موفقیت مذاکرات اتمی با جنجال شکایت از معاون اول حاشیه سازی برای دولت و رسانه ای کردن خود برای ورود به مجلس بعدی را کلید زد!! (317687)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۱۷
انشاا... این طرح رتبه بندی که شده وعده مهم وزیر ا.پ
باعث خوشحالی همه معلمان شود نه دلخوری و تفرقه بین همکاران معلم (317781)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۸:۱۱
چقدر خوب شد شکايت کرد! به عنوان «متهم» که به دادگاه نرفت، بلکه ان شاء الله به عنوان «شاکي» افتخار بدهند و در دادگاه حضور يابند! (317691)
روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۵۸
آخ گفتی.... حرف دل منو زدی... (317767)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۸:۱۷
خدایا خودت به دادمون برس.مملکتی که این همه ثروت داره نباید یه دونه فقیر داشته باشه ولی افسوس یه عده از خدا بیخبر بردن و خوردن با پر رویی هم از خودشون دفاع میکنن.کشورهایی که کا شیعیان بهشون میگیم کافر از این خبرها توش نیست.حیف این همه شهید که دادیم واقعا نمیدونم چی بگم.فرزند شهید (317692)
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۱:۴۳
یکی از مشکلات بنده با دولت روحانی : ایجاد توهم و خیال پردازی در اذهان مردم به جای امید
چرا فکر می کنید فقط ما ایرانی ها هستیم که آسمون دهان باز کرده و ما از دماغ فیل افتادیم روی گنج و ثروت و دیگر کشورها افتادن روی چاه موال و بدبختی.فقط ما هستیم که ثروت داریم،عراق و افغانستان و پاکستان هیچ چیز ندارند و فقط ما ایرانی ها استعداد و هوش داریم و عراقی و افغانی گیج و خنگ هستند.تا حالا فکر کردی چرا در بین این همه کشور ثروتمند منطقه،ایران با حفظ ارزش هایش(نه خود فروخته) جزیره ثبات و امنیت است. (317726)
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۱:۴۹
تفاوت ایران با سوئد و آلمان و ژاپن
1-کشورهای پیشرفته خصوصا اتحادیه اروپا با هم متحد هستند و در توسعه کشورهای هم مشارکت می کنند.اما ایران ؛...یک کشور نخاله و زالو صفت مثل عربستان یهودی پلید کافی است تا بگوییم ایران تا همین جا هم که پیشرفت کرده زیاد هم بود.عربستان اگر در ازوپا بود اروپا تا الآن کویر شده بود.آن ها با هم تلاش می کنند تا بازارهای دنیا را فتح کنند و شرکت های چند ملیتی تشکیل می دهند ، اینجا سعودی ها نفت را ارزان می کنند که به ایران و سایر همسایه های خود صدمه بزنند و تروریست می زایند (317727)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۰۱
تجربه نشان داده است کشورهای ثروتمند مثل ایران فقیر زیاد دارند (317731)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۰۱
دکتر در دادگاه پیروز میشود (317732)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۸:۱۸
چقدر خوب شد شکايت کرد! به عنوان «متهم» که به دادگاه نرفت، بلکه ان شاء الله به عنوان «شاکي» تشريف فرما شوند و در دادگاه حضور يابند! (317693)
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۸:۳۲
آقاي وكيل ... دكلهاي ملت ايران رو نديدي ؟!!!!!..محمود که ندید ...دور و بري هاش بهش ياد آوري كنن.....!!!! (317695)
در آرزوی آزادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۸:۳۳
سرعت عمل واکنش به اختلاسهای نجومی در حافظه تاریخی ما خواهد ماند (317696)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۸:۳۳
او در جایگاه متهم، وقعی به احضار مرجع قضایی نگذاشت. حالا خوب است مرجع قضایی برای اعاده حیثیت قانونی خود او را بازداشت و همزمان با بررسی شکایتش به اتهامات او هم رسیدگی کند.ضمن اینکه این فرصت خوبی است تا معاون اول محترم ریاست جمهوری مدارک ومستندات تخلفات و بی قانونی های او را به مراجع ارائه وگامی در جهت کیفر برداشته شود..... (317697)
رضایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۸:۴۳
دولت روحانی وجهانگیری اگرراست میگویندچراسکوت اختیاروباغارتگران سرمایه های کشورمماشات مینمایند؟برای مردم فرقی نمیکندازچه جناحی باشنداین مردم نجیب عدالت میخوان وهرقوه ای دربرخوردبامتخلفان دراسرع وقت کوتاهی بکندمجرم وحتماکیسه اش باکیسه های خیانتگران یکیست !شک نکنیدمردم چنین استنباطی دارنداگربیان نمیکنندیادگرفتندمثل مسئولین محافظه کار!کافیست تشجیع گردندآنگاه....... (317698)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۹:۰۴
در عجبم از تمکین به قانون فردی که خودش مدعی قانون بود (317701)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۹:۱۶
بخدا من موندم این احمدی نژاد چقدر روح داره!!! کشور رو به مرز نابودی کشوند که اگه اقای روحانی و تیمشون نبود کشور از لبه پرتگاه سقط کرده بود احمدی نژاد تو هشت سال رئیس جهمور بودی(البته با سیب زمینی و سهام بی عدالت که موقع انتخابات دادی و بعد متوفق شد) اونوقت سید عزیز و مظلوم ما هم هشت سال رئیس چهمور بود
تو کجا و اقای خاتمی عزیز کجا؟؟؟ (317707)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۰۲
فعلا یارنه ای را داد که هیچ رئیس جمهوری جرات نکرد آن را پرداخت کند
آقای روحانی هم که میخواهد از پرداخت آن شانه خالی کند (317733)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۴:۱۲
آخه پسر خوب یارانه را داد ولی کلی یارانه دولتی را از قبضهای آب و برق و گاز و کلاهای اساسی حذف کرد . کجای کاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (317795)
رَضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۴:۲۵
تازه ساندیس هم بهتون داد (317800)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۰۳
دکتر حتما مدارکی دارد که در دادگاه از آن استفاده میکند (317734)
پویا
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۰۳
احمدی نژاد پیروز دادگاه است (317736)
دکاندارفتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۰۹:۲۱
بگم بگم ادامه دارد. (317709)
ياسين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۱۲
اينبار بگم بگم ها رو دولت روحاني شروع كرده !
مردم هم احساساتي ! يا اينورن يا اونور !
بابا خواهشا جوگير نشين ... (317778)
شیرین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۰:۵۲
آسیا به نوبت بزودی نوبت دولت یازدهم هم میرسد !!!!!!!!!!!!!!
عمدتآ در تمام این موارد افراد سرکار حاضر دست داشتند وگرنه اثبات ومحاکمه که کاری نداره خدایا همه را رسوا کن !!!!!!!!!!! (317718)
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۰:۵۹
درفنلاند وزیر به خاطر استفاده از تلفن استعفا میدهد در این مملکت فلک زده این همه تخلف داره اقا تازه محاکمه نمی شه وراست راست میگرده تاز شاکی هم میشه وبعد میره استقبال شهدا به مردم سلام ........ هم میده (317720)
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۰۳
واقعيت اينه كه دولت آقاي روحاني در برخي موارد خيلي ضعيف عمل كرده ...يكي اينكه انگار خجالت ميكشن از كسي كه اختلاس كرده و پول مردم رو بالا كشيده شكايت كنند و كار به جايي مي رسه كه رئيسشون ميره از دست دولت آقاي روحاني شكايت مي كنه ....
و ديگري در زمينه تبليغات ...در زمان محمود براي بي ارزش ترين موضوع تمام ادارات و مدارس را تعطيل مي كردن همه مردم را از اقصي نقاط ايران با اتوبوس و وانت و كاميون براي تظاهرات به شهر ميكشاندن..... (317737)
امیرعلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۰۵
خدایی همه چیز بی خیال این حرفا که پاکدست ترین دولت بودن امام زمان (عج) بهشون خط می داد یارانه میداد جزاش چیه ؟ چرا دولت تدبیر و امید اینقدر مدارا می کنی والله همه می دانند همه می فهمند ... اینم اضاف می کنم ملت روز به روز خسته تر می شن (317738)
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۲:۴۳
اباضرس خاطربایدگفت عمل به عدالت درکشورهایی مثل فنلاندرنگین تروالتزام به مبانی قرانی وانسانی بیشترکه علی ع ایم هشدارراداده بودند.برای مثال النظافت من الایمان سفارش اکیدرسول اکرم ص ماست لیکن درعمل آلوده ترین محیط زیست راداریم وفقط آن رادرغسل ووضوع محدودساخته ایم!مدیران دراین کشورخودرا مالک تامالاختیارمناصب وبل مرزوبوم میدانندوبدون هزینه ودرگیزی کنارنمی روندومع الاسف دراین راستادین هم وسیله قرارگرفته زیان کسان ازّبی سودخویش بجوینددین اندرآرندبیش! (317758)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۳:۱۲
مناظره خباز با محمود؟آیا صدا وسیما موافقت میکند؟دست محمود رو میشود (317777)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۶:۰۶
پویاجان از برداشت سطحی شما معلومه ازمسایل افقتصادی زیاداطلاع نداری ،مدیر موفق کسی است که ماهی گرفتن راآموزش دهد نه سیب زمینی وماهی دادن آن هم برای عوام فریبی. (317810)
مقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۸:۱۲
بهار! درحدامکان اسم این راننویس.....بنویس رییس دولت پاکدستان. (317844)
محسن
Romania
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۱۹:۵۲
شما چرا می ترسین ایشون شکایت کرده و جهانگیری هم گفته مستندات داره بذار برن دادگاه ببینیم که دروغ میگه کی راست اگه جهانگیری راست میگه نباید ترس داشته باشه (317862)
ضد دروغ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۰:۲۵
اگر آسیاب به نوبت هم با شد، ابتدا باید افرادی مانند زنکنه برای موضوع کرسنت دادگاهی شوند (317867)
نورمحمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۰:۴۷
شکایت راپس می گیره. (317870)
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۲:۱۲
کلا خیلی روی دکتر حساسین
معلومه حسابی ازش میترسید! (317888)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۳:۰۴
خوشم میاد این آقای پویا .....20 تا کامنت در حمایت از احمدی نژاد گذاشته و هیچکسم حسابش نمیکنه جوابشو بده،،، داداش اگه احمدی نژاد مدارکی داره که نشون میده 900 میلیارد دلار مملکت با بی مدیریتی و اختلاص نابود نشدند پس به نظر شما این پول ها کجا رفته ؟ از سفره شما خبر ندارم اما توی سفره ماها که نیومده،، نکنه به نظر شما امام زمان برشون داشته ؟ (317899)
رامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۵/۰۶ ۲۳:۱۲
مناظره احمدی نژاد و جهانگیری :
جهانگیری : سرنوشت 900 میلیارد دلار درآمد نفتی چی شد ؟
احمدی نژاد : من از شما می پرسم، سرنوشتش چی شد ؟
جهانگیری : بابک زنجانی کیه ؟
احمدی نژاد : من با قدرت عرض میکنم که این فرد در مقابل ملت عظیم ایران هیچی نیستند .
جهانگیری : 80 هزار میلیارد معوقات بانکی کجاست ؟
احمدی نژاد : ما برای آبادانی کشور به این ملت فهیم وام دادیم با 8 سال تنفس، الان شما باید پاسخگو باشید اگه نمیتونید بگیرید .
... (317901)