به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۶۳۲۴۳
چگونه دروغگويان را بشناسیم...!

چرا «سندرم‌ دروغ» در ايران نهادينه شده است؟

اگر چنين افرادي با اين خصايصي (دروغگويي)، در جامعه و كشوري، در قدرت و مسئوليت‌هايي هم قرار بگيرند فقط خداوند به داد چنين جامعه‌اي برسد!
چرا «سندرم‌ دروغ» در ايران نهادينه شده است؟
گروه جامعه: از کورش بزرگ پادشاه هخامنشي ایران زمین در كتب تاريخي نقل است كه: «خداوندا، اهورا مزدا و ای بزرگ آفریننده این سرزمین بزرگ، سرزمینم و مردمم را از دروغ، خشکسالی و دشمن محفوظ نگاه دار» و يا «هر عمل زشتی صورت گیرد باعث اولین آن دروغ است» اما متاسفانه در ايران امروز، دروغ‌گويي در بين بسياري از مسئولان و شهروندان ايراني به يك عادت تبديل شده است و جامعه را روز به روز به بي اعتمادي بيشتر سوق داده مطالعه مطلب زير خالي از لطف نيست.

شاید درک این موضوع که چرا افراد بی دلیل دروغ میگویند برای ما (آدم های عادی) کمی عجیب باشد. حتما شما هم اشخاصی را دیده اید که بی دلیل دروغ می‌گویند! حتی وقتی از آنها سوالی نمی‌شود، حتی وقتی راجع به بی اهمیت ترین مسائل صحبت می‌شود آنها باز هم دروغ می‌گوید! آنها نیاز به دروغ گفتن پیدا کرده اند!

چرا دروغ می‌گوییم؟
ساده ترین تعریف دروغ (یا حرف غیر راست) عبارتست از پنهان کردن واقعیت وقتی ما از فاش شدن حقیقت وحشت داریم. این نوع دروغ سرشاخه دروغ مصلحت آمیز نیز هست، مثل اینکه با وجود بد بودن غذا، از دستپخت شخص تعریف کنیم. این دروغ ها باعث میشود احساسات کسی جریحه دار نشود. (هر چند این دروغ نیز مورد تایید نیست، بهتر است آدمها انتقاد بشنوند حتی به قیمت جریحه دار شدن احساساتشان، البته انتقاد هم ظرافت های خودش را دارد و با توهین یکی نیست)
تعریف دوم وقتی است که اصولا نیازی به دروغ گفتن ما نیست و ما برای پیدا کردن شان اجتماعی یا پنهان کردن کاستی‌ها یا برانگیختن حس ترحم در دیگران یا قرار گرفتن در مرکز توجه سعی در پنهان کردن واقعیت و دروغ گفتن داریم. البته دروغ های دیگری هم (مثل دروغگویی یک سیاستمدار یا کاسب) در جامعه وجود دارد که مربوط به بحث ما نیست.

مذمت دروغگویی در همه ادیان

در تمامی ادیان، دروغگویی مذمت شده و این نشان می‌دهد زشتی دروغ حتی پیش از شکل گیری جوامع مدرن در عرف ذهنی جامعه نهادینه شده بود. فی المثل در اسلام دروغگوتقریبا مترادف با منافق تعریف شده و طبق آیه 77 سوره توبه "اعمال آنها نفاقى در دلهايشان تا روز قيامت ايجاد كرد، به خاطر اينكه عهد خدا را شكستند و به خاطر اينكه دروغ می‌گفتند"

علل روانشناختی دروغ

دروغگوی نوع دوم درواقع باور دارد که چنین دروغهایی حقیقت دارند و بیشتر اوقات واقعیت را اشتباهی تلقی می کند و درمورد واقعیت ها داستان سرایی می کند. بیمار دروغگو فردی است که همیشه و بدون نیاز دروغ می‌گوید. بیمار دروغگو دچار یک اختلال یا مشکل ذهنی جدی است که باید اصلاح شود.
در اکثر موارد، فرد از این واقعیت آگاه است که دروغ می گوید و این کارش اشتباه است. در موارد قضایی، این افراد حتی می توانند طوری خودشان را هم متقاعد کنند که دستگاه دروغ سنج هم نمی تواند دروغ آنها را تشخیص دهد!

دروغ های نوع دوم معمولا از یک ضعف شدید روحی و عدم اعتماد به نفس نشات میگیرد، معمولا با ترس از بی توجهی اطرافیان شروع می شود. بیشتر افراد دروغگو کودکی خوبی نداشته اند و مدام مواجه با تحقیر و توهین یا بی توجهی اطرافیان شده اند. فرد دروغگو آرزو دارد در همه کارها عالی باشد چون همیشه تحقیر شده و به همین علت، شروع به دروغ گفتن می کند. حتی اگر اوایل این موضوع تفریحی باشد اما چون تکرار مداوم هر رفتاری تبدیل به عادت میشود. حتی رو شدن دست افراد در این موضوعات نیز نمیتواند خیلی جلوی این رفتار بیمارگونه را بگیرد.

به عنوان مثال شما در یک جمع تازه وارد شروع به صحبت از بیماری ناشناخته ای می کنید که تمام پزشکان در علاج آن ناتوانند، به هر حال این دروغ ممکن است توجه (یا ترحم) زیادی را به خود جلب کند. اما پس از چندی همه منتظر علایم جدی تری از بیماری هستند و راه حل فرد دروغگو در این مورد باز هم توسل به دروغ های بیشتراست. بعد اگر یک نفر متوجه این بیماری دروغین شود این مساله به شدت شرم آور خواهد شد.

دروغگو کم حافظه است؟

متاسفانه فرد دروغگو یا بیمار دروغگو کمترین توجهی به آثار دروغ ندارد. او مدام و در پی به دست آوردن توجه بیشتر دروغ میگوید ولی اساسا این رفتار در بلند مدت عکس خود عمل می‌کند. در بازجویی های فنی پلیسی معمولا دهها بار از متهم چگونگی اتفاق پرسیده و نوشته می‌شود. در نهایت این تناقضات ذهنی متهم است که او را به دام می اندازد (یا آزاد می‌کند).
به زبان ساده ناخودآگاه انسان فقط عین اتفاقات را ثبت میکند و هر چیزی که مغایر با این اصل باشد از یاد فرد می‌رود، مضاف بر اینکه خود فرد دروغگو و ناخودآگاه وی میداند که این موضوع منطبق بر واقعیت نیست و بالاخره یک جایی دچار خطا می شود. و از آن جایی که می‌گویند الخائن خائف افراد دروغگو و خائن همواره در وحشت از رسوایی به سر می‌برند و از آرامش لازم برخوردار نیستند. فرد دروغگو بهتر از هرکسی می‌داند که دروغ بد است و هیچ چیز بدتر از این نیست که حرف یک فرد همراه با تردید قبول شود (یا نشود و مورد تحقیق قرار گیرد) و هیچ چیزی بهتر از این نیست که بی درنگ حرف یک فرد در مورد هر مسئله ای پذیرفته شود.

ساختار روانی دروغ‌گو
يان
افراد دروغگو ساختار ذهنی سالمی ندارند، همده انسان های با سواد و با فرهنگ هرگز دروغگویی نمی‌کنند، زیرا نیازی به این کار ندارند، دروغگویی کار افرادی است که هرگز در زندگی چیزی برای عرضه نداشته‌اند و همیشه فکر می‌کنند داشته هایشان به درد نمی‌خورد و حسرت داشته های دیگران را می‌خورند.
به مرور این افراد دارای ارزش هایی می‌شوند که با ارزش های پیشین به شدت در تناقض است، به دلیل سختی کار علمی و فرهنگی این افراد به سرعت روی به مادیات و ظواهر می آورند (این ظواهر حتی می‌تواند در حد مدارک تحصیلی بالا باشد ولی در درون، فرد سواد یا علم آنچنانی ندارد)

این افراد در زندگی جدید با افرادی ارتباط پیدا می‌کنند که دارای ارزش های مشترک باشند و تغییر تفکراتشان اعجاب آور است. این افراد حتی به کسانی که در زندگی ارزش های مشترکی دارند نیز دروغ می‌گویند، دروغ گویی به صورت بیمار گونه ای جزو عادات این افراد است. فرد دروغگو علاقه ای به کمک به دیگران ندارد (کما اینکه کمکی هم از اون ساخته نیست)، افراد بزرگ منش معمولا به بزرگ شدن دیگران کمک می‌کنند اما این اشخاص اجازه نمی‌دهند اطرافیان از آنان بیشتر دیده شوند. این افراد معمولا دست به تحقیر میزنند و چون علمی برای مباحثه ندارند به سرعت اشخاص را مورد حمله قرار داده و تمسخر می‌کنند.

این افراد همواره دچار استرس، بیقراری، کم خوابی، کم خوری و انواع بیماری هستند، حتی اگر قائل باشیم استرس عاملی مهم در سرطان است باید گفت اکثر این افراد در معرض بیماری های جسمی اند اما از نظر روانی، این افراد بیماران روانی خطرناکی اند که کلید همه بیماری های روانی (دروغ) در نزد آنان است.

چه باید کرد
؟
گاهی اوقات خیلی راحت می توان تشخیص داد که فردی دروغ می‌گوید. داستانهایی که می بافد با عقل جور درنمی آید. جزئیات و اعداد به شدت با یکدیگر تناقض دارد. خیلی ساده است کشف دروغ مرد کچل چاقی که با او در حال صحبت هستید و می‌گوید به تازگی قرارداد مانکنی امضاء کرده ام. یا خیلی دانش نمی‌خواهد کسی که یک سال پیش سرطان داشته حالا هیچ نشانی از بیماری نداشته باشد.

زندگی کردن با یک دروغگو
کشف اینکه یکی از دوستانتان به شما دروغ می گفته، واقعاً ناراحت کننده است. آن فرد می تواند فردی باشد که شما به او اعتماد کرده بودید. هیچوقت نمی توانید بفهمید که چطور باید روی چنین فردی تکیه کنید و به او اطمینان کنید. مشخص نیست که آیا این دروغگویان می توانند درمان شوند یا خیر. خیلی افراد عقیده دارند که مشاوره می تواند به این افراد برای بالا بردن اعتماد به نفسشان کمک کند. و بعضی هم اصولا امیدی به بهبودی این افراد ندارند.

کسانی که مبتلا هستند این چند سوال شاید بتواند کمک کند

چه چیزی باعث می شود ما به این فکر بیفتیم که دروغ گفتن، بهترین راه حل در وضعیت موجود است؟
چه ترسی در پشت این انتخاب اشتباه، پنهان شده است؟
ترس از این که اشتباه کرده باشیم؟
ترس از این که دیگران از ما خوششان نیاید؟
ترس از این که قادر نباشیم حقیقت را در قالبی محترمانه، قابل پذیرش و قابل تحمل عرضه کنیم؟
چرا فکر می کنیم که دروغ در شرایط خاصی می تواند نتیجة خوبی به همراه داشته باشد؟
آیا این حرف من در آینده باعث شرمنده شدنم نمی‌شود ؟
آیا این فرد با من در آینده هم ارتباط خواهد داشت ؟

روی سخن با افرادی است که خود بهتر می دانند دروغگویند و هنوز حاضر به پذیرش نیستند. سوالات بالا را به دقت بررسی کنید و درباره پاسخ هایتان عادلانه قضاوت کنید. وقتی انگیزه های دروغ گویی تان معلوم شد، بهتر می توانید خودتان را برای مقابله، مجهز کنید. اما شمایی که با دروغگویان در ارتباطید کار زیادی از دستتان بر نمی‌آید، اما اگر دوستشان دارید و دلتان برای فرد دروغگو می‌سوزد و حاضر به ترک او نیستید، دروغ های کوچک آن ها را با حرف هایی از قبیل "مطمئنی ؟" یا "اینجوری نبوده ها !" یا حرف هایی از این قبیل فاش کنید.

البته متاسفانه اکثر این افراد محکوم به تنهایی هستند چون نه تنها ذهن آن‌ها مثل یک ذهن سالم کار نمی‌کند بلکه مثل داستان دباغی که به بازار عطرفروشان رفت (مولانا) به محض روبرو شدن با خود واقعی و حقایق انکار ناپذیر افشا شده، دچار خشم می‌شوند و بازی را به هم می‌زنند، كه اگر چنين افرادي با اين خصايصي، در جامعه و كشوري، در قدرت و مسئوليت‌هايي هم قرار بگيرند فقط خداوند به داد چنين جامعه‌اي برسد!

کامی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۰۹:۴۷
دروغ در کشور به گونه ای نهادینه شده که اگر کسی دروغ نگوید پیشرفت نخواهد کرد و متاسفانه مروج این عمل در جامعه بین مسئولین بوده اند . (271247)
نفرین شده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۱:۲۳
در این سرزمین

بیچاره اند اونهایی که توانایی دروغ گفتن رو ندارند (271269)
نوروز
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۱:۴۷
متاسفانه صداقت و راستگویی به عنوان یه فضیلیت اخلاقی جایگاه خودشو از دست داده و دروغگویی فرافکنی و تحریف حقیقت ارزش شده و به عنوان رذیلت مطرح نیست (271555)
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۱:۲۵
در اسلام به ویژه فقه شیعی دروغ گفتن گناه کبیره است به همین دلیل است متدینین ما هیچگاه دروغ نمی گویند (271270)
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۲:۰۵
در اسلام تقیه و توریه هم وجود دارد. (271286)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۴:۳۷
تقیه شرایط خاصی دارد نه اینکه هر کس هر جایی دلش خواست برای به دست آوردن پست و مقام و مال و منال و یا برای شیره مالیدن سر دیگران دروغ سر هم کند بعدش بگوید تقیه کردم. یکی از آن موارد خطر جانی است. کما اینکه عمار یاسر که تهدید به قتل علنی شده بود به زبان اظهار کرد که به محمد (ص) ایمان نیاورده و در حالیکه از این عملش بسیار پشیمان و اندوهگین بوده، پیامبر به او گفت که اشکالی نداره. زیر پای دیگران را خالی کنیم با دروغ دزدی را حلال کنیم و دروغ را نهادینه کنیم تقیه نیست بلکه جنگ با خداست. (271379)
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۲۷
خیلی مطمئنی ؟!؟!؟!؟! (271318)
واقع بین
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۲۹
بزرگان گفته اند که انحطاط اخلاقی سر آغاز شروع نابودی تمدنهاست، آیا ما نباید نگران باشیم (271322)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۱۳
بله متاسفانه یک دلیل بزرگ رواج دروغگویی اجبار مردم به ریا ونفاق است به این صورت که تیپ خاصی از افراد جامعه را با تعابیری همچون انسان ارزشی معرفی میکنند وقتی افراد میخواهند کارشان راه بیافتد به تیپ این افراد به اصطلاح ارزشی در میایند نمونه اس برای خود من اتفاق افتاد نهادی از من دعوت به همکاری کرد ویکی از دوستانم به من گفت برای اینکه میخ خود را محکم بکوبونی!ریش بزار و اهنگ گوش نده وعقایدت را بر زبان نیار!!! (271305)
باران زمانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۴:۵۱
زمانی دروغ نهادینه شد ک تورم وفلاکت تا مغز استخان مردمو میسوزوند واقایون مسولین از بالا تا پایین تو تلوزیون وجاهای دیگ تکذیب پشت تکذیب میدادن وکشورگل بلبل بود اره بود اما برای همونهایی که نشتسته بودن دور خزانه بیتالمال!!!!!!!!!!!!!!! (271394)
خرم سلطان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۰:۱۲
البته منظور کوروش بزرگ از دروغ، دروغ مصلحتی نبود... الان همه دروغ مصلحتی می گویند...کاش کوروش از اهورامزدا می خواست تا دروغ مصلحتی را هم از سرزمینش دور کند که این مخربتر از آن است... (271251)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۲:۳۲
دروغ مصلحتی گاهی لازمه چون ممکن جان یک نفر را به خطر بیندازید. بنابراین بهتره به موضوع جامعتر نگاه کنی (271293)
دومی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۳۸
همه آتیشا از گور همین دروغ مصلحتی بیرون میاد (271329)
اهورایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۴:۱۹
به باور اشوزرتشت نتیجه ای که با دروغ به دست بیاید هرگز نتیجه خوبی نیست. به قول امروزی ها هدف وسیله را توجیه نمی کند. (271371)
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۲۸
دروغ مصلحتی نداشته ایم . در زمان کوروش و پارسیان دروغ دروغ بوده و مصلحتی یا غیر مصلحتی وجود نداشته . دروغ از اساس زشت است (271320)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۴:۳۹
بله دروغ از اساس زشت است. اما آیا میشه گفت که ما ایرانیان از آغاز صددرصد راست گو بودیم و پاستوریزه؟ اینکه بزرگنمایی هست و هیچ عقل سلیمی باورش نمیکنه. (271383)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۰:۲۴
با سپاس بسیار عالی بود (271254)
پرسپولیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۰:۲۵
بسیار زیبا بود بهار جان.ممنون. (271255)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۱:۳۲
دروغ نشانه زبونی انسان است وریشه همه رذایل. (271550)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۰:۳۱
سالهاست که دانشمندان اثبات کرده اند که ژن دروغگویی روی DNA برخی انسانها وجود دارد

خطرناکتر از روانشناسی فردی روانشناسی اجتماعی گسترش این ژن در اجتماع انسانی است به این معنی که:

اگر به هر دلیل صاحبان ژن دروغگویی در جامعه ایی به قدرت ثروت ومنزلت برسند این کار باعث به حاشیه رفتن و یا خروج صاحبان ژن راستگویی از ان جوامع می شوند

بعد از چند دهه با ذره بین باید دنبال ژن راستگویی در آن جوامع گشت. (271257)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۰:۴۷
درکشور ما دروغ گویی مسئولان در رواج دروغگویی درجامعه بسیار موثر بوده چون این ها ماسک دین و اخلاق هم به چهره دارند (271260)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۱:۳۴
درود بر کوروش کبیر (271273)
ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۰۶
آی زنده باد . افتخار کشور ما در دنیا کوروش بزرگ هخامنشی پادشاه عدالتخواه و پر افتخار است . ای کاش راه پاک او را ادامه ده9یم و فرزندان نیکی برای او باشیم (271302)
عزیز
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۲:۱۰
بدترین روز هارا هنگامی تجربه کردیم که محمود در کسوت ریس جمهور مستمر سخن می گفت و رسانه های رسمی آنرا منتشر می کردند. (271288)
پارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۲:۵۹
دروغ در اسلام طبق فتوای کلیه مراجع جزو 9 گناه کبیره محسوب می شود ولی آیا اینقدر که خطبا در نماز جمعه و تریبون داران دینی و مسئولین و نمایندگان کشور از بد حجابی که جزو گناهان کبیره هم نیست حرف زدند و تهدید کردند و بگیر و ببند کردند در مورد مبارزه با دروغ انرژی و بودجه و ... می گذاشتند هم بد حجابی کمتر می شد و هم فساد که سرمنشاء همه فسادها دروغ است . (271300)
سيد مرتضي
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۴۷
سلام برادر.طبق احاديث گناه منحصر در صغيره و كبيره نيست و طبق نظر حضرت امام معيار كبيره بودن وعده عذاب ان هست كه در مورد بي حجابي وعده عذاب داده شده.ثانيا ريشه خيلي از فسادهاي اخلاقي مثل زنا و..... بي حجابي هست.ثالثا هر چيزي كه در جامعه رخنه پيدا كنه و عامل گناه و فساد باشه از طريق تريبون در موردش صحبت ميشه.يعني ما مصاديق اين فساد رو در جامعه و افات اين فساد رو هم مشاهده ميكنيم.و خيلي حرفاي ديگه هست كه حوصله ندارم بنويسم چون ميدونم خودتون ميدونيد ولي نميخواين بپذيريد (271341)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۹:۴۴
آقا مرتضی . مثال ما بد حجابی است نه بی حجابی . ضمنأ شما در کدام اطلاعیه ، کدام آئین نامه اداری و اجرایی و اجتماعی و در کدام قانون پیشگیری از جرم دیده اید که صحبتی یا اشاره ای به دروغ و دروغگویی شده باشد ؟ (271513)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۰:۱۲
برادر گرامي ! نظر قرآن و مولا علي چيست !؟ سوره نحل آيه 105 :«تنها کسانی دروغ پردازی می‌کنند که به آیات خدا ایمان ندارند و آنان خود دروغگویانند.» سوره نور آيه 7 : «دروغگو مستحق لعنت و سزاوار خشم پروردگار عالم است.» كجاي قرآن چنين آيات محكمي در مورد بدحجابي و آمده است ؟!
امیرالمومنین می فرماید: از دروغ دوری گزینید که با ایمان بیگانه است. راست گفتار بر بلندای نجات و کرامت جای دارد و دروغ گو بر لبه پرتگاه سقوط. (خطبه ۸۶) كجاي نهج البلاغه چنين محكم در مورد بد حجابي سخن گفته شده است !
همين تفسيرهاي ... (271522)
مرتضي
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۱۱
ميگم چرا از ديدگاه اسلامي بررسي نميكني؟اسم خودمون رو گذاشتيم مسلمان (271304)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۳:۴۱
بیشتر یک مقاله شعاری بود تا تحقیقی . تمام انسان های روی زمین مبتلا به دروغ هستند اما مردم ایران روی دست همه دنیا بلند شده اند . بهتر بود نویسنده مقاله به دروغ های رفتاری موجود در جامعه هم اشاره می نمودند .
مثلاً اظهارات خلاف در اظهارنامه های مالیاتی یا زمان ثبت نام یارانه ها که ملت چقدر اطلاعات دروغ دادند .
در ضمن گوینده جمله اول مقاله داریوش کبیر است ، این جمله در کتیبه ای منسوب به وی قرار دارد . (271331)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۴:۱۷
زنده باد كوروش كبير
پادشاه زنده و پاينده ايران عزيز (271370)
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۶:۳۷
درووود بر تو شما . چند تا از عوامل پایداری و ضد ایرانی به بهار نیوز حمله کردند و به نظرات کاربران امتیاز منفی میدن

جاوید باد کوروش بزرگ (271444)
نیاز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۷:۳۴
بالاخره تو یا شما
چرا هر چیزی رو سیاسی می کنید هر چند صحبت درباره پایداری وقت هدر دادن (271464)
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۸:۲۱
سیاسی نکردم واقعیته . شما ببین زیر نظری که گفته شده اصلاح طلبان دروغگو هستند چقدر امتیاز مثبت خورده در حالی که اینجا اکثر پست های مخالف مشی سایت و بازدیدکنندگان که عمده گرایش اصلاح طلبی دارند , امتیاز مثبت بسیار کم میگیره اما امروز هماهنگ اومدن اینجا و امتیاز میدن (271478)
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۸:۲۲
در ضمت تو و شما فرقی نداره مهم اصل قضیه است که از آقای سید جوادی حمایت می کنیم . اینقدر به مسائل بیهوده نچسبید آقا یا خانم نیاز (271479)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۲:۱۸
دوست عزیز بنویس گروهک پایداری (271561)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۵:۰۳
بزرگترین دروغگویان اصلاح طلبانند، اگر با چشمان خودم نیده بودم چنین حرفی نمیزدم. (271405)
هستی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۶:۳۶
آره اون 8 سال کذایی کشور که همه مردم رو بیچاره کرد معلومه کی دروغگوئه . شماها بوید چپ و راست با |آمارهای دروغ و آبکی کشور رو اداره و به سمت پرتگاه بردید (271443)
فریاد
Germany
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۶:۵۳
داخلی یا خارجی ..ایرانی یا غیر ایرانی دادا!!؟ (271451)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۷:۲۷
این دعای داریوش توی تخت جمشیده، نه کوروش
البته خیلی فرق نمیکنن (271461)
مهناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۸:۴۰
دروغ گفتن برای خود فرد حس خوشایندی ندارد. (271490)
فریبرز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۹:۱۳
من هر موقع حرف راست گفتم از طرف اطرافیان به دلیل نداشتن سیاست و زیرکی تحقیر شدم. (271499)
همایون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۰:۱۵
همینه دیگه . رو راستی و صداقت رو یه عده میزارن به پای بچگی ساده بودن و یا معذرت میخوام پخمه بودن که یه عده هم چند رو بودنه و دروغ گفتن رو میزارن به پای زرنگ بودن که واقعا بسیار جای تاسف داره (271524)
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۱۹:۱۷
خواهشا در کنار نام کوروش از(بزرگ)که واژه ی پارسی است استفاده کنید نه (کبیر) (271500)
علی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۱:۱۹
خواهشا فارسی نیست. بجایی اینکه چسبیدین به بزرگ و کبیر یک کلام دروغ نگین. (271545)
خدا رحمتت کنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۰:۱۲
خدا بیامرزتت کوروش . . . ،کلا اسم ها ،پوشش هاوفرهنگهای اجنبی رو در کشور جا انداختن . در روزی که تو تعدادی کشور رو با عدالت و ازادی حکومت میکردی وبرای اونها منشور حقوق بشر مینوشتی اما امروزگاوچرانها برای ما حقوقمان را یاد اور میشون (271521)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۰:۱۴
سوره نحل آيه 105 :«تنها کسانی دروغ پردازی می‌کنند که به آیات خدا ایمان ندارند و آنان خود دروغگویانند.» سوره نور آيه 7 : «دروغگو مستحق لعنت و سزاوار خشم پروردگار عالم است.»
امیرالمومنین می فرماید: از دروغ دوری گزینید که با ایمان بیگانه است. راست گفتار بر بلندای نجات و کرامت جای دارد و دروغ گو بر لبه پرتگاه سقوط. ( نهج البلاغه خطبه ۸۶) (271523)
اصلاح طلب تندرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ ۲۲:۳۱
عکسی که راجب خالکوبی یک دختر طرفدار حصر گذاشتید کاملا مشخصه که خالکوبی نبوده وبا ماژیک نوشته شده .بهار امیدمان را نا امید نکن و این خبرها زیبنده سایت شما نیست،حتی اگر هم خالکوبی بوده باشه به خود طرف مربوطه ودرست نیست به ازادی فردی کسی تجاوز کرد. (271564)