به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۴۹۸۶۱
جنگ کلامی یاران ملاعمر با طرفداران ابوبکرالبغدادی

«امیرالمومنین» خودخوانده از کجا آمده‌است؟

گروه بين الملل: تبریک عید ملا عمر، رهبر جنبش طالبان به مناسبت عید فطر باعث جنگ کلامی میان طرفداران او با داعشی ها شده است. یاران ملا عمر در حالی خود را "خادم اسلام امیر المومنین" می دانند که طرفداران داعش ابو بکر البغدادی را "امیر المومنین" می داند و با تشکیل دولت اسلامی در موصل خود را رهبر مسلمین جهان معرفی کرده است.
«امیرالمومنین» خودخوانده از کجا آمده‌است؟
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، این مساله سبب شده است تا ده ها نفر از بنیادگرایان افراطی طرفدار ملا عمر حملات کلامی شدیداللحنی را متوجه البغدادی کنند و او را به دلیل این که خود را "امیر المومنین" نامیده است به چالش بکشند.

در همین رابطه شخصی که خود را عزالدین المصری معرفی کرده در صحفه فیسبوک خود نوشت: «این امیر المومنین از کجا آمده است؟ چه کسی او را به این سمت منصوب کرده است؟ چه کسی با او بیعت کرد؟ و چه کسی نشست و بررسی کرد که آیا او نسبت به دیگران شایسته تر است یا خیر؟ نمی توان یک جا حرفی را زد و از همه در دیگر کشورها و مناطق بخواهیم که آن حرف را قبول کنند. هر کس حتی اگر امیر یک شهر هم باشد نمی تواند به خود لقب امیر المومنین بدهد.»

در پاسخ به عزالدین المصری فردی موسوم به شعیشع در صفحه فیسبوک نوشت: «کسانی که با ملا عمر به عنوان بزرگترین مجاهد قرن بیعت کردند اکنون آمده اند با کسی دیگر بیعت می کنند و همچنان حفظ این بیعت را وظیفه ای به گردن خود می دانند، او واقعا دولتی حقیقی دارد و از استقلال یک کشوری که بخواهد ادعای خلافت کند، برخوردار است.»

فردی موسوم ابراهیم نصر در پاسخ به اظهارات هر دوی آنها در همان صفحه نوشت: «عثمانی ها خلفای اعظم منصوب شده از جانب رسول الله بودند بدون این که بخواهند عرش کسی را به زیر بیاورند یا اعلام خلافت کنند.» پایگاه اینترنتی "مرصد اسلامی" که یک پایگاه حقوقی نزدیک به جریان های رادیکال اسلامی است و اخبار آنها را منتشر می کند، به طور کامل نامه ملا عمر را منتشر کرده و نظرات اسلام گرایان سراسر جهان را نیز در این رابطه منتشر کرده است. 

یاسر السری، مدیر این مرکز در تماس تلفنی با روزنامه الشرق الاوسط گفت: «فواید و عبرت هایی در نامه ملا عمر مشاهده می شود. او از موقعیت مسئولیت پذیری اش صحبت کرده است. ملا عمر کسی بوده که از سال 1996 تا 2001 بر افغانستان حکومت کرد. او بعد از ورود نیروهای خارجی به افغانستان می توانست اعلام خلافت کند اما چنین کاری نکرد. سفرایی به کشورهای مختلف فرستاد و آنها او را به رسمیت شناختند اما با این حال باز هم اعلام خلافت نکرد. برای این که ملا عمر شعارهایی که قابل تطبیق نباشند سر نمی دهند، در حالی که بسیاری حرف های نامربوطی می زنند که می دانند نمی توانند آنها را پیاده کنند.»

وی در ادامه افزود: «ملا عمر وقتی درباره حکومت و نظامی اسلامی صحبت می کند معنا و منظوری دارد. ملا زمین و ملت و دین دارد و هدفش روشن است و از همه ابزارها برای تحقق مشروعیت خود استفاده می کند. رهبر طالبان هیچ گاه اظهارات بی معنا و شعارهای بی محتوا سر نداده است.»
وی همچنین می گوید: «ملا عمر فرزندی دارد که آنها را در مدارس آموزش داده و برای مدت طولانی او را به اردوگاه های نظامی فرستاده است. برای همین می توان گفت به حرفی که می زند عمل می کند، فقط شعار سر نمی دهد در حالی که دیگران فقط شعار سر می دهند.»

این در حالی است که طرفداران داعش و ابو بکر البغدادی، رهبر آن ملا عمر را رهبری غیر فعال و شبه مرده توصیف می کنند و می گویند با وجود حفظ احتراماتشان به او، رهبر طالبان را دیگر رهبر اسلامیون جهادی نمی دانند و ابوبکر البغدادی را که فعالیت های گسترده ای دارد و تلاش می کند تا خلافت اسلامی را بر سرزمین های عربی احیا کند، به عنوان خلیفه خود بر می گزینند. کسی که به زعم آنها  شجاعت به مبارزه با دشمنان اسلام برخواسته است!
مرجع : دیپلماسی ایرانی