به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۷۸۲۰۱
وضعیت یمن مخالف قوانین بین‌المللی است؛

ظریف: در مذاکرات هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را نمی‌پذیریم

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه مجارستان با وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد.
ظریف: در مذاکرات هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را نمی‌پذیریم
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در دیدار صبح امروز (دوشنبه) خود با محمد جواد ظریف درباره مسایل دو جانبه و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار وزرای خارجه دو کشور در کنفرانسی خبری حضور یافتند. ظریف در این کنفرانس خبری گفت: امکان گسترش روابط دو جانبه بین ایران و مجارستان وجود دارد. وی همچنین گفت: پروتکل الحاقی اجازه بازرسی‌های بی‌رویه از مراکز هسته‌ای کشورها را نمی‌دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اینکه نظر شما در رابطه با اظهارات مقامات کشورمان در مورد تغییر مواضع آمریکایی‌ها از مذاکرات لوزان تا امروز چیست، گفت: برداشت‌های گوناگونی از مواضع مذاکراتی ایالات متحده مطرح شده است. ما از ابتدای مذاکرات اصرار کردیم که هیچ‌گونه زیاده‌خواهی را نخواهیم پذیرفت و اصرار داریم همان‌طور که پس از لوزان هم اعلام کردیم که چارچوب‌های تعیین شده و چارچوب‌هایی که مشترکا برای پاسخ به موضوعات مورد بحث در لوزان به آن رسیدیم که نتیجه بیش از 18 ماه مذاکره سنگین و طولانی بود را دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: لازم است که این چارچوب‌ها که به نفع همه طرف‌ها و به نفع جامعه بین‌المللی و مفید برای کنار گذاشتن این بحران ساختگی است پیگیری شود تا به نتیجه نهایی در قالب یک توافق برسند. ما اعتقاد داریم چنین کاری کاملا ممکن است و معتقد هستیم که زیاده‌طلبی و زیاده‌خواهی تنها باعث طولانی‌تر شدن مذاکرات می‌شود و هیچ نتیجه‌ای برای طرفی که زیاده‌خواهی می‌کند به دنبال نخواهد داشت.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با برخی اظهارنظرها برای دسترسی به محل‌های نظامی مانند پارچین و موضع ایران در قبال این اظهارنظرها با بیان اینکه ما اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقررات عمومی آمادگی شفاف‌سازی در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای خود را دارد، گفت: البته این روزها بحث‌های مربوط به دسترسی و نظارت به صورت هیجانی از سوی برخی مقام‌های غربی برای آرام کردن برخی گروه‌های فشار بیان شده است و طبیعتا پاسخ مناسبی را از سوی مسئولان ایرانی هم دریافت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که توافقی شکل بگیرد و پروتکل الحاقی بر اساس مقررات کشور و با توجه به چارچوب‌های موجود در کشور به صورت داوطلبانه اجرا شود، کاملا مشخص است. پروتکل الحاقی به هیچ وجه اجازه دسترسی بی‌رویه و بدون دلیل به ساختارهای کشورها را فراهم نمی‌کند و یک چارچوب قاعده‌مند و قانون‌مند را فراهم می‌کند و امروز در نزدیک به 124 کشور این پروتکل الحاقی در حال اجرا است.

ظریف تاکید کرد: مقررات موجود مانع سوء استفاده از این‌گونه دسترسی‌ها می‌شود که درواقع بازرسی نیست بلکه دسترسی است و چارچوب‌های آن کاملا مشخص و مدیریت شده است. زمانی که پروتکل الحاقی در دهه 90 میلادی مورد بررسی قرار گرفت راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اینکه این دسترسی‌ها به اسرار کشورها باشد در نظر گرفته شده است زیرا حتی اسرار اقتصادی کشورها در حوزه‌های مختلف نیز می‌تواند اسرار آنها محسوب شود چرا که بسیاری از کشورها فناوری غنی‌سازی و یا سایر فناوری‌های هسته‌ای‌شان جزو اسرار هسته‌ای این کشورها محسوب می‌شود و نیازی نیست که به خاطر پروتکل الحاقی نگرانی امنیتی داشته باشند.

حتی برخی کشورها در حوزه صنعتی نیز با یکدیگر رقابت دارند و نمی‌خواهند اسرارشان فاش شود به همین دلیل چارچوب‌های قانون‌مندی را تدوین کردند برای اینگونه نظارت‌ها و شفاف‌سازی‌ها. طبق چارچوب‌های مشخص شده هم کشورها می‌توانند اطمینان داشته باشند که اسرارشان حفظ می‌شود و هم آنها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که برنامه‌های هسته‌ای کشورهای عضو پروتکل الحاقی کاملا صلح‌آمیز است و فعالیت غیرصلح‌آمیزی وجود ندارد.

وی افزود: دستیابی به چنین نتیجه‌گیری نیازمند نقض حاکمیت یا نقض مقررات و موازین امنیتی و صنعتی کشورهای مختلف نیست کما اینکه 124 کشوری که امروز پروتکل الحاقی در آنها اجرا می‌شود همگی نگرانی‌هایی از فاش شدن اسرار نظامی و امنیتی دارند ولی این نگرانی‌ها در چارچوب پروتکل مورد توجه قرار گرفته است و ما هم بارها گفته‌ایم که همکاری ما با جامعه بین‌المللی در چارچوب مسائل کشور و در چارچوب امنیت ملی کشور است و ما فراتر از آن اجازه دخالت در کشورمان را نخواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح چهار ماده ای کشورمان برای حل بحران یمن تا کنون چه تاثیری داشته است، گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدا اعلام کرد که این منطقه اولویت سیاست خارجی ما است . ما اعتقاد داریم که روابط صلح آمیز در منطقه و کم کاری با کشورهای منطقه برای کلیه کشورهای منطقه قابل اجتناب است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با سابقه دراز مدت خویشتن‌داری و یک دیدگاه مبتنی بر اعتماد به نفس و خودباوری با همسایگان خود در منطقه رفتار کرده است و این رفتار را ادامه داده است . ما اعتقاد داریم که کشورهای منطقه باید نقش اساسی در تامین امنیت منطقه ایفا کنند و در این حرکت حذف بازیگران مهم خلیج فارس نتیجه ای جز ناامنی در این منطقه نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به توصیه ایران به کشورهای منطقه گفت : ما به همسایگانمان توصیه کردیم تا با دیدگاه واقع بینانه و مبتنی بر واقعیت های جغرافیایی و علقه های فرهنگی و مذهبی در منطقه از اقداماتی مانند آنچه که امروز در یمن جریان دارد که فقط به نفرت و خون ریزی در منطقه دامن می زنند و زمینه را برای همکاری در آینده ناکارآمد می‌کند خودداری کنند.

وی ادامه داد: ما امیدوار هستیم هر چه سریعتر آتش بس کامل در یمن اجرا شود. طرح جمهوری اسلامی ایران تنها طرح منطقی موجود است یعنی طرحی که مبتنی بر ابعاد انسانی ،‌حقوقی و اسلامی است و شامل آتش‌بس ، ارسال کمک های انسان دوستانه، گفت‌وگوی بین طرف های یمنی بدون مداخله خارجی و با کمک همه کسانی که دارای نفوذ هستند و نهایتا تاسیس یک دولت فراگیر با روابطی خوب با همه همسایگان.

ظریف در ادامه گفت: به نظر می رسد این چارچوب مناسبی باشد . اکثر طرف های مذاکره ما حقانیت این چارچوب را می‌پذیرند و ما امیدوار هستیم کشورهایی که بر اساس یک برداشت کاملا ناصواب و خطای استراتژیک که بسیار پرهزینه هم برای خودشان و هم برای مردم بی گناه وبی دفاع یمن وارد عملیات نظامی شده اند هر چه سریعتر واقعیت این منطقه را درک کنند و اجازه بدهند طرف های یمنی بدون پیشرفت و خونریزی پای میز مذاکره ای تحت نظارت سازمان ملل بیایند و پیش از آن، اجازه بدهند کمک های انسان دوستانه به مردم یمن برسد چرا که اوضاع انسانی در یمن بسیار وخیم است و متاسفانه شرایط و محدودیت هایی که توسط ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی و علیه مردم یمن وضع شده است کاملا غیرقابل قبول و مخالف قوانین حقوق بین‌الملل و در واقع نقض مقررات حقوق بشر دوستانه است و باید هر چه سریعتر متوقف شود و آتش بس ادامه یابد. باید سازمان ملل نیز به داخل یمن دسترسی داشته باشد تا بتواند اقلام انسان دوستانه و همین طور کمک های انسانی و پزشکی را به مردم یمن که بسیار به این کمک ها نیاز دارند برساند.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطر نشان کرد: ما از سازمان ملل توقع داریم این اقدام را هر چه سریعتر انجام دهد. من و همکارانم در روزها و هفته های گذشته در تماس نزدیک با دبیر کل سازمان ملل متحد و معاون دبیر کل در امور انسان‌دوستانه و نمایندگان ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن هستیم و امیدوایم هر چه سریعتر بتوانیم این دستور کار که یک دستور انسانی است را عملی سازیم.

ظریف در رابطه با وضعیت یمن گفت: وضعیت یمن مخالف قوانین بین‌المللی است و بر اساس قوانین سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی تجاوز علیه یمن و غیر نظامیان این کشور غیر قانونی است. وی ادامه داد: حدود 40 هزار یمنی غیرنظامی در این درگیری ها کشته شده اند به همین دلیل باید بمباران ها در این کشور و هدف قراردادن فروردگاه های غیرنظامی به سرعت متوقف شود . ما از سازمان ها و جوامع بین‌المللی خواستیم تا به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند و هر چه سریعتر آتش بس در یمن برقرار شود همچنین نشانه هایی برای ادامه آتش بس در این کشور وجود ندارد.

ظریف با تاکید بر همکاری سازمان ملل برای ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن تاکید کرد: زمان آن رسیده است که سازمان ملل کنترل اوضاع در یمن را به دست خود بگیرد و اجازه دهد تا کمک های بشر دوستانه به یمن ارسال شود. ما در خصوص اوضاع یمن نگرانی هایی داریم و بر این باوریم حل بحران یمن از طریق راه حل سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی – یمنی قابل حل است.

وزیر امور خارجه کشورمان در رابطه با دیدار امروز با همتای مجارستانی خود گفت:‌خوشحالم که پس از 14 سال بار دیگر وزیر امور خارجه مجارستان به ایران سفر کرده است . مجارستان کشوری با تاریخ دیرینه در اروپا است که روابط طولانی با ایران دارد. همچنین امکان گسترش روابط دو جانبه بین دو کشور نیز مهیا است و ما می توانیم همکاری‌های آموزشی ، اقتصادی و انرژی با یکدیگر داشته باشیم .
مرجع : ایسنا