به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۱۲ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۷۹۷۴۱
رئیس‌جمهور جیبوتی و درخواست احمدی‌‌نژاد

قبول نکردم تا شر ايران به کشورم نرسد!

گروه سیاسی: رئیس جمهور جیبوتی در گفتگو با روزنامه الحیات با اشاره به سفر احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران به این کشور و درخواست وی برای افتتاح سفارت ایران در جیبوتی گفت، ما چنین چیزی نمی خواهیم تا شر ایران به کشورمان نرسد!
به گزارش «انتخاب»، اسماعیل عمر گیله رئیس جمهوری جیبوتی در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره بهار عربی در کشورهای عربی چیست گفت ما «بهار عربی» نمی گوئیم و چنان چه در قرآن کریم آمده است می گوئیم سفر زمستانی و تابستانی(رحله الشتاء و الصیف).  وی افزود به عقیده او بهار عربی مصیبت بوده است چون عراق، ‌مصر، تونس، ‌لیبی، ‌سوریه و یمن را ویران کرده است. گیله افزود اکنون قدرت کشورهای عربی ضعیف شده است و اگر حمایت عربستان از امت عربی نبود برخی (دیگر) از کشورهای عربی هم نابود می شدند.

وی در پاسخ به این سوال که اسرائیل، ‌در قرن گذشته تلاش کرده است از طریق واسطه ها، ‌در جیبوتی نمایندگی ایجاد کند آیا اسرائیل همچنان به این تلاشها ادامه می دهد؟ گفت: در زمان اسحاق رابین، بعد از توافقنامه اسلو در سال هزار و نهصد و نود و سه و بعد از طرح صلح عربی و سخنرانی ملک عبد الله (پادشاه قبلی عربستان) در کنفرانس بیروت در سال دوهزارو دو ،‌ تلاشهائی برای عادی سازی روابط (میان جیبوتی و اسرائیل) صورت گرفت و به عقیده من برخی کشورهای عربی، ‌عبارت ممنوعیت سفر به اسرائیل را از گذرنامه های خود حذف کردند و اسرائیل در این کشورها نمایندگی ایجاد کرد.

گیله در پاسخ به این سوال که چه کسی تلاش کرد برای باز کردن نمایندگی اسرائیل در جیبوتی میانجی گری کند گفت بعد از توافق اسلو برخی از اعراب قصد داشتند نمایندگیهای اسرائیل را افتتاح کنند ولی این امر بعد از کشته شدن رابین متوقف شد. اسرائیلها هم بارها در این خصوص تلاش کردند و میانجی گریهائی هم دراین خصوص صورت گرفت که گاهی مربوط به ژاپنی ها و گاهی اوقات برای فرانسویها بود ولی جیبوتی با این درخواست‌،‌ موافقت نکرده و نخواهد کرد.

وی درپاسخ به این سوال که جیبوتی در دمشق، ‌بیروت و تهران سفارتخانه ندارد و اکنون اکثر کشورهای عربی سفارتهای خود را در دمشق بسته اند و تهران سرزنش می کند که چرا دراین کشورها (دمشق ، بیروت) سفارتخانه افتتاح نمی کنید تصریح کرد: واقعیت این است که امکانات ما کم است.  گیله در پاسخ به این سوال که آیا صرفا به خاطر امکانات است و آیا مسائل سیاسی دراین خصوص مطرح نیست گفت: صادقانه بگویم که سوریه از مخالفان عضویت جیبوتی در اتحادیه عرب بعد از استقلالش (جیبوتی) بوده است. علت این که جیبوتی در بیروت سفارتخانه ندارد به خاطر مسائل مالی است و قضیه تهران هم همین (مساله مالی) است هرچند اهمیتی هم به آن (داشتن سفارت در تهران) نمی دهیم.

رئیس جمهور جیبوتی افزود: احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران در سفری به جیبوتی خواستار باز شدن سفارت تهران در جیبوتی شد ولی جیبوتی چنین چیزی نمی خواهد تا شر ایران به این کشور نرسد! گیله با بیان این که روابط جیبوتی با اریتره بد است درباره روابط این کشور با مصر گفت روابط جیبوتی با مصر خیلی بهتر شده است. قبلا، حسنی مبارک به کشورهای آفریقائی پشت کرد و به آمریکا و اروپا متمایل شد ولی در دوره عبد الفتاح السیسی،‌ نه تنها روابط بهتر شده است بلکه پیشرفت هم کرده است.

وی درباره توافق امنیتی میان عربستان و جیبوتی هم گفت به زودی کشورش با عربستان توافقنامه امنیتی امضاء می کند و جیبوتی به جز عربستان کشور حامی دیگری ندارد.  جیبوتی با ۸۱۸٬۱۵۹ نفر جمعیت در سرشماری سال ۲۰۰۹ و ۲۳٬۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت از کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشورهای آفریقاست.