به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۶ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۵۵۰۷۱

اوباما: شیوع ابولا تهدیدی امنیتی است

گروه بین الملل: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از شیوع ابولا در کشورهای غرب آفریقا به عنوان "تهدیدی امنیتی برای جهان" نام برده و از نقش وسیع تر آمریکا در مبارزه با ویروس عامل بیماری خبر داده است.
اوباما گفت که "چشم جهانیان به آمریکاست" و اضافه کرد که شیوع جاری نیازمند "واکنشی جهانی" است. تدابیر اعلام شده شامل اعزام سه هزار خدمه نظامی آمریکا به منطقه و ساختن تاسیسات بهداشتی تازه است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ابولا تاکنون جان ۲۴۶۱ نفر را در سال جاری گرفته که نیمی از شمار کل مبتلایان است. طرح دولت آمریکا درحالی اعلام می شود که مقام های سازمان ملل شیوع جاری را یک بحران بهداشتی "بی سابقه در دوره معاصر" توصیف کرده اند.

مسئول هماهنگی مبارزه با ابولا در سازمان ملل گفته است که گسترش بیماری بدان معنی است که مبالغ لازم برای مبارزه با ابولا فقط در یک ماه گذشته ده برابر شده و به یک میلیارد دلار رسیده است. 'مشکلات عمیق سیاسی، اقتصادی و امنیتی'ابولا فقط از طریق تماس نزدیک منتقل می شود اما هیچ درمان یا واکسنی برایش موجود نیست. شیوع بیماری ابتدا در گینه شروع شد و بعد به کشورهای همسایه، سیرالئون و لیبریا، سرایت کرد.

اوباما گفت که شیوع جاری در غرب آفریقا اکنون ابعاد یک اپیدمی به خود گرفته و بیماری بیمارستان ها و درمانگاه ها را کاملا عاجز کرده و "مردم عملا در حال مرگ در خیابان ها هستند."

از جمله تدابیری که اوباما روز سه شنبه اعلام کرد:‌
ساختن ۱۷ مرکز مراقبت های بهداشتی هر کدام مجهز به ۱۰۰ تخت و فضاهای قرنطینه در لیبریا
آموزش حداکثر ۵۰۰ خدمه بهداشتی در هر هفته
توسعه یک پل هوایی برای انتقال سریع تر تدارکات به کشورهای آسیب دیده
عرضه کیت های بهداشتی به صدها هزار خانوار از جمله ۵۰ هزار بسته ای که سازمان توسعه بین المللی آمریکا این هفته در لیبریا توزیع می کند

او از سایر کشورها خواست بر تدابیر مقابله جویانه بیافزایند چرا که بدتر شدن این شیوع می تواند به "مشکلات عمیق سیاسی، اقتصادی و امنیتی" منجر شود. او گفت "اگر این کشورها تجزیه شوند تهدیدی بالقوه علیه امنیت جهانی خواهد بود" مساله ای که به گفته او بر همه نوع بشر تاثیر خواهد گذاشت. او گفت: "جهان می داند چگونه با این بیماری مقابله کند. می دانیم که اگر گام های مناسب را برداریم می توانیم مردم را نجات دهیم. اما باید سریع دست به کار شویم."

پیشتر جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که سه هزار خدمه نظامی آمریکا مستقیما از بیماران ابولا مراقبت نخواهند کرد. بعضی سربازان در یک پایگاه در سنگال مستقر خواهند شد و بقیه در لیبریا کمک لجستیکی، آموزشی و مهندسی ارائه خواهند کرد. مقام های آمریکایی اوایل سپتامبر اعلام کردند که میمون های واکسینه شده در "دراز مدت"‌ در برابر ویروس ابولا ایمنی کسب کرده اند که چشم انداز آزمایش های موفق انسانی را روشن تر می کند.

دکتر آنتونی فاچی مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا روز سه شنبه در کنگره گفت که اکنون ده داوطلب با این واکسن آزمایش شده اند که هیچ کدام عوارض جانبی منفی بروز نداده اند. سازمان پزشکان بدون مرز از کشورهای جهان خواسته است سرمشق آمریکا را دنبال کنند چرا که واکنش ها به این شیوع همچنان "به طرز خطرناکی عقب است." جوئان لیو رئیس پزشکان بدون مرز گفت به "واکنشی سازمان یافته و هماهنگ که تحت سلسله فرماندهی مشخصی اجرا شده باشد نیاز است."

او گفت: "پنجره فرصت برای مهار این شیوع درحال بسته شدن است. لازم است کشورهای بیشتری برخیزند، نیازمند استقرار گسترده (نیرو) هستیم، آن هم همین حال." پیشتر در روز سه شنبه سازمان بهداشت جهانی از قول چین برای اعزام یک تیم آزمایشگاهی سیار شامل یک اپیدمولوژیست به سیرالئون استقبال کرد.
مرجع : بی بی سی