به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۴ ساعت ۱۷:۱۴
کد مطلب : ۶۶۳۲۱
شماره تازه شارلی‌ابدو در فرانسه نایاب شد

ناراحتی مسلمانان از اقدام تازه نشریه فرانسوی

گروه بین الملل: تازه ترین نسخه هفته نامه فکاهی شارلی ابدو در نخستین ساعات پس از توزیع در فرانسه نایاب شد!
ناراحتی مسلمانان از اقدام تازه نشریه فرانسوی
به گزارش یورونیوز، این شماره شارلی ابدو با شمارگان ۷۰۰ هزار نسخه در روز چهارشنبه و یک هفته پس از حمله مسلحانه به دفتر این هفته نامه منتشر شده است. شمار قابل توجهی از شهروندان فرانسه در سراسر این کشور بویژه شهرهای بزرگ، از ساعت شش بامداد در برابر فروشگاهها و دکه های عرضه نشریات به صف ایستادند.

یکی از شهروندان پاریس که توانسته بلافاصله پس از آغاز به کار عرضه کنندگان مطبوعات، یک نسخه شارلی ابدو تهیه کند، می‌گوید: «وقتی که صبح خانه را ترک می کردم مطمئن بودم که نسخه ای پیدا نمی‌کنم. خوب این معجزه نیست اما چیزی شبیه آن است. آنها تمام هفته قرار است این شماره را عرضه کنند، پس نترسید سه میلیون نسخه در دنیا خواهد بود که هر کسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد.»

هفته‌نامه شارلی ابدو در پاریس حدود ساعت ۷ بامداد و در لیون از ساعت ۸ و سی دقیقه نایاب شد. قرار است این شماره شارلی ابدو تا سقف ۵ میلیون نسخه و طی دو هفته منتشر و توزیع شود. پیش از این برای چاپ ۳ میلیون نسخه برنامه ریزی شده بود. شهروند دیگری می گوید: «برای من مهم است که اول آن را بخرم چون شارلی ابدو را کشف می کنم و شاید باعث شود در آینده هم بخرم. با شرایط حاضر فکر کنم همه فرانسوی ها شارلی ابدو خواهند خرید.» مصطفی، مشتری دیگری است که می گوید: «من صبح زود استثنا بیدار شدم تا یک نسخه شارلی ابدو بخرم. نتوانستم و مایوس شدم. می روم با ماشین به جاهایی دیگری سربزنم شاید بتوانم بخرم.»

یکی از شهروندان مارسی که موفق به تهیه این شماره هفته نامه شارلی ابدو شده است می گوید: من چیزی گرانبها خریدم. می خواستم آن را داشته باشم زیرا آزادی بیان مهم و آنچه روی داده غیرقابل قبول است. دلم برای همه آنهایی که کشته شدند، شکست! دبیران شارلی ابدو برخی از صفحات این شماره را به ۶ زبان از جمله عربی، ترکی و انگلیسی به صورت چاپی و آنلاین منتشر کرده اند. چهار صفحه از این شماره، توسط روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه منتشر شد که واکنش پلیس را برانگیخت.

پلیس ترکیه تا پیش از آنکه مطمئن شد کاریکاتور پیامبر اسلام (ص) در روزنامه جمهوریت منتشر نمی شود چاپخانه را ترک نکرد. قرار است روز جمعه هزار و ۵۰۰ نسخه از این شماره شارلی ابدو در کانادا نیز توزیع شود. هفته نامه شارلی ابدو، چهارشنبه هر هفته در فرانسه با شمارگان ۶۰ هزار نسخه منتشر می شود.

ناراحتی مسلمانان
تصمیم شارلی ابدو برای انتشار کاریکاتور دیگری از پیامبر(ص) خشم مسلمانان را درپی داشته است. مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اقدام هفته‌‌نامه «شارلی ابدو» گفته این مسئله باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان خواهد شد. افخم افزود: جمهوری اسلامی این اقدامات «تحریک‌آمیز» را «تقبیح» می‌کند و از دولت‌مردان اروپایی انتظار دارد به باورها و مقدسات ادیان الهی احترام بگذارند.

وی اضافه کرد: «سوءاستفاده» از آزادی بیان در غرب قابل پذیرش نیست و باید جلوی آن گرفته شود. شورای مسلمانان فرانسه از مسلمانان خواست تا آرامش خود را حفظ کرده و از نشان دادن واکنش‌های احساسی بپرهیزند. «عبدالله ذکری» رئیس مرکز رصد اقدامات اسلام هراسانه در شورای مسلمانان فرانسه با محکوم کردن این کاریکاتور، اعلام کرد: انتشار این کاریکاتور سبب برانگیختن احساسات مسلمانان می‌شود.

دفتر شوقی علام مفتی اعظم مصر که یکی از بانفوذ‌ترین روحانیون مسلمان در مصر به شمار می‌رود در بیانیه‌ای اعلام کرد این یک اقدام‌نژاد پرستانه است که باعث نفرت و خشم مسلمانان در سراسر جهان خواهد شد. در بیانیه مفتی اعظم مصر همچنین آمده است چنین اقدامی باعث به راه افتادن موج جدیدی از نفرت در فرانسه و به طور کلی در جامعه غربی خواهد شد و این کار هفته نامه فرانسوی شارلی ابدو با اصل همزیستی مسالمت آمیز یا گفتگوی بین تمدن‌ها سازگار نیست. علام در بیانیه خود اعلام کرد این یک اقدام تحریک آمیز غیر قابل توجیه علیه احساسات مسلمانان در سراسر جهان است.

در همین حال، شاخه القاعده در یمن مسئولیت حمله به هفته‌نامه فرانسوی «شارلی ابدو» که منجر به کشته شدن ۱۲ نفر از کارکنان و محافظان آن شد را به عهده گرفت و اعلام کرد که «این پیامی روشن به هر کسی است که جرئت کند به مقدسات اسلامی حمله کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه «القاعده در شبه‌جزیره عربستان» با ارسال ویدئویی در اینترنت ضمن برعهده گرفتن مسئولیت حمله به «شارلی ابدو» خبر داد که این حمله «به دستور ایمن الظواهری»، رئیس فعلی القاعده، انجام شده‌است. در این پیام ویدئویی که عنوان آن «پیامی در مورد نبرد مقدس در پاریس» است آمده که «این عملیات به منظور انتقام‌جویی برای رسول الله» صورت گرفته است.

در این ویدئو، ناصر العَنسی، یکی از فرماندهان گروه القاعده در یمن می‌گوید که «رهبری گروه القاعده در شبه‌جزیره عربستان هدف را انتخاب کرد و طرح آن را ریخت و این عملیات را تأمین مالی کرد.» وی اما می‌افزاید: «این عملیت پس از آن شکل گرفته که ایمن الظواهری، رئیس سراسری ما دستور آن را صادر کرد.»

العنسی در ادامه می‌گوید که «قهرمانان [برای اجرای این عملیات] انتخاب شدند و آنها به این فراخوان لبیک گفتند.» این فرمانده شاخه القاعده در یمن در ادامه پیام خود در توضیح تصاویر حمله به «شارلی ابدو» می‌افزاید: «امروز مجاهدین انتقام پیامبر عزیز خود را می‌گیرند و با این کار واضح‌ترین پیام را به همه آنانی می‌فرستند که جرئت کنند به مقدسات اسلامی حمله کنند.»

روز چهارشنبه گذشته سه فرد مسلح از جمله دو برادر فرانسوی الجزایری تبار به نامهای شریف و سعید کوآشی، به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو در پاریس حمله کرده و ۱۲ نفر از جمله دو پلیس و چهار کاریکاتوریست را کشته و متواری شدند. این دو برادر صبح جمعه در درگیری در محل اختفای خود توسط نیروهای ویژه کشته شدند.