به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۶ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۶۱۵۸۹
ترديد روسيه نسبت به کاهش سقف توليد اوپک

مخالفت‌صادرکنندگان بزرگ‌نفت با کاهش‌تولید

گروه اقتصادي: عربستان سعودی و امارات متحده عربی اعلام کردند که در نشست اوپک کاهش جدی در سقف توليد نفت اوپک را دنبال نمی‌کنند. روسيه نيز گفته است که اگر قيمت نفت به زير ۶۰ دلار هم سقوط کند حاضر به کاهش توليد خود نيست.
مخالفت‌صادرکنندگان بزرگ‌نفت با کاهش‌تولید
نشست کشورهای عضو اوپک برای گفت‌وگو و تصميم‌گيری در مورد قيمت و تناسب عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی، روز پنجشنبه ۲۷ نوامبر (ششم آذر) در وين برگزار می‌شود. اين در حالی است که قيمت نفت از ماه ژوئن تاکنون يک سوم از قیمت خود را از دست داده است. به گزارش خبرگزاری رويترز، علی النعيمی وزير نفت عربستان سعودی پس از ديدار روز سه شنبه با همتای روسی‌اش گفت پيش بينی می‌کند که «بازار نفت سرانجام به خودی خود متعادل شود». وزيران نفت دو کشور در ديداری در شهر وين هيچ اقدامی را برای مقابله با اشباع شدن بازار نفت اعلام نکردند.

به دنبال افزايش توليد نفت شيل آمريکا و کاهش تقاضای جهانی به خصوص در چين و اروپا که به سقوط بهای هر بشکه نفت به ۷۹ دلار منجر شده است، صد و شصت و ششمين نشست اعضای اوپک يکی از مهمترين نشست‌های اين سازمان در سال‌های اخير خواهد بود. وزير نفت امارات متحده عربی ضمن تاکيد بر مسئوليت کشورهایی که عضو اوپک نيستند، در همسويی باعربستان سعودی گفت که قيمت نفت به زودی تثبيت می‌شود. سهيل بن محمد المزروعی به رويترز گفت: «اين بحران نبايد موجب نگرانی ما شود. ما قبلا شاهد قيمت بسيار پايين‌تری بوده‌ايم. به نظر من هر يک از کشورها در تثبيت بازار بايد سهمی داشته باشند و اين وظيفه اوپک به تنهايی نيست». بيژن زنگنه وزير نفت ايران نيز گفت بعضی از اعضای اوپک برای سهميه خود رقابت می‌کنند. آقای زنگنه روز چهارشنبه با همتای عربستانی خود ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رويترز از وين، بيژن زنگنه پيش از ديدار با محمد النعيمی گفت با توجه به افزايش عرضه نفت توسط کشورهای غير عضو اوپک، بعضی از اعضای اوپک، به غير از ايران، می‌کوشند برای دفاع از سهميه توليد خود در بازار با ديگران رقابت کنند. او تاکيد کرد کشورهای توليد کننده خارج از اوپک بايد در هماهنگی با کشورهای اوپک برای کاهش توليد مشارکت کنند. بيژن زنگنه گفت: «بعضی از کشورهای عضو اوپک توصيه می‌کنند که در شرايط فعلی بايد از سهميه اوپک در بازار جهانی نفت دفاع کرد. اما همه کارشناسان انرژی معتقدند که بازار نفت به نسبت تقاضای واقعی با مازاد عرضه روبرو است و سال آينده مازاد عرضه نفت بيشتر خواهد شد».

رويترز در ادامه می‌نويسد کاهش ميزان توليد نفت برای کشورهای اوپک که توليد کننده يک سوم نفت دنيا هستند، به معنی واگذاری بيشتر بازار نفت به توليد کننده‌های نفت شيل در آمريکای شمالی است. اگر نشست آتی اوپک سهم توليد نفت اعضا را کاهش ندهد و سقف توليد فعلی را حفظ کند، به طور ضمنی جنگ قيمت در بازار نفت را دامن خواهد زد و در آن شرايط عربستان سعودی و ساير کشورهای عربی حاشیه خليج فارس با توجه به ذخيره‌های بزرگ ارزی خود قادرند پيامدهای چنين شرايطی را تحمل کنند.

تا کنون از ميان ۱۲ کشور عضو اوپک فقط ونزوئلا و عراق پيشنهاد کاهش سقف توليد را داده‌اند. وزير نفت عربستان در اين مورد اظهار نظری نکرده است. گری راس مدير عامل شرکت انرژی «پيرا» گفت: «هجوم نفت شيل آمريکای شمالی به بازار، موضع کشورهای اوپک را به شدت تضعيف کرده و سهم آنها را در بازار صادرات نفت کاهش داده است».

برخی ناظران معتقد بودند که روسيه با سقف توليد ۱۰.۵ ميليون بشکه در روز و سهميه ۱۱ درصد از توليد جهانی نفت ممکن است با کاهش سقف توليد موافقت کند. تحريم‌های غرب عليه روسيه بر سر بحران اوکراين و سقوط بهای نفت اقتصاد روسيه را تحت فشار گذاشته است. اما ايگور سچين رييس شرکت نفت دولتی (روزنفت) و يکی از مهمترين مقامات صنعت نفت و انرژی روسيه، پس از ديدار با وزير نفت عربستان و مقامات ونزوئلا و مکزيک گفت: حتی اگر بهای هر بشکه نفت به زير ۶۰ دلار سقوط کند روسيه سقف توليد خود را کاهش نمی‌دهد.

ايگور سچين افزود که به اعتقاد او کاهش بهای نفت روی کشورهايی که هزينه توليد بالاتری دارند تاثير بيشتری خواهد داشت. اشاره او به توليد نفت شيل در آمريکای شمالی است که تا اين مرحله توسعه و بهره برداری از آن به نسبت ذخاير فسيلی گرانتر است. با توجه به نياز شديد بودجه دولتی روسيه به نفت بشکه‌ای ۱۰۰ دلار، بسياری از کارشناسان از قاطعيت روسيه برای به راه انداختن جنگ بر سر بهای نفت و احتمال کاهش بيشتر بهای آن تعجب می‌کنند. يکی از نمايندگان هيات‌های شرکت کننده در نشست اوپک گفت: «ممکن است اين نشست به درازا بکشد. کشورها بايد توافق کنند حتی اگر لازم باشد دو روز بيشتر بمانند. اين برای بودجه کشورها مسئله مرگ و زندگی است».