به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۰ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۵۰۹۱۴
شیعیان بر سر جانشین مالكی به توافق رسیدند

آيا نوري مالكي كودتاي نظامي كرد؟

گروه بین الملل: دادگاه عالی عراق در روزي كه قرار بود پارلمان اين كشور براي تعيين نخست وزير جلسه تشكيل بدهد، حکم داد که جناح نوری مالکی در پارلمان اکثریت دارد و به این ترتیب مالکی باید در قدرت بماند.
آيا نوري مالكي كودتاي نظامي كرد؟
بر اساس قانون اساسی عراق، به این ترتیب رئیس‌جمهوری این کشور باید از نخست‌وزیر بخواهد کابینه جدید را تشکیل دهد. مالکی بامداد امروز گفته بود از رئیس‌جمهوری عراق به دادگاه شکایت می‌کند. گفتني اينكه از شب گذشته با دستور نوري مالكي، نيروهاي ارتش عراق در مناطق مختلف بغداد مستقر شده و برخي از خبرگزاري‌ها و شبكه هاي خبري و تلويزيوني عربي و غربي اين امر را كه همزمان با پايان موعد انتخاب نخست وزير جديد بود را يك كودتاي نظامي توسط وي ارزيابي كرده‌اند.

در همين رابطه، شبكه العربيه در گفتگو با برخي از فعالان سياسي عراقي  با اشاره به حكم دادگاه قانون اساسي به نفع مالكي گفت: اگر چنين است چرا اين دادگاه، 8 سال پيش كه در انتخابات، گروه العراقيه به رهبري اياد علاوي اكثريت مجلس را به دست آورده بود با فشارهاي هم پيمانان منطقه‌اي گروه هاي مذهبي، نوري مالكي را به نخست وزيري رساندند؟

در پی بروز اختلافاتی میان ائتلاف دولت قانون (ائتلاف مالکی) با ائتلاف اتحاد ملی (ائتلاف شیعیان به رهبری ابراهیم جعفری) درخصوص اینکه کدام یک از این طرف‌ها بزرگترین فراکسیون پارلمان است، دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که "ائتلاف دولت قانون" بزرگترین فراکسیون پارلمان است. به این ترتیب بنا بر حکم دادگاه عالی، مالکی باید در قدرت بماند و بر اساس قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهوری این کشور باید از نخست‌وزیر بخواهد کابینه جدید را تشکیل دهد.

گرچه دادگاه فدرال عراق بزرگترین نهاد قضایی در این کشور محسوب می شود اما حکم صادر شده از سوی این نهاد در باره فراکسیون اکثریت، عملا ضمانت اجرایی ندارد و تا زمانی که اعضای پارلمان بر سر این مساله توافق نکنند و به آن رای ندهند اختلافات همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

در همين حال، ائتلاف اتحاد ملی عراق طی نشستی که شب گذشته برگزار شد، حیدر العبادی، یکی از رهبران بلندپایه حزب «دعوت اسلامی» را به عنوان جانشین نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد. منابع خبری از توافق ائتلاف اتحاد ملی عراق بر سر «حیدر العبادی» معاون رئیس پارلمان به عنوان جانشین «نوری المالکی» نخست‌وزیر این کشور خبر دادند.

ائتلاف اتحاد ملی عراق طی نشستی که شب گذشته برگزار شد، حیدر العبادی، یکی از رهبران بلندپایه حزب «دعوت اسلامی» را به عنوان جانشین نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد. حیدر العبادی پیش از این اعلام کرده بود که ائتلافی متشکل از بزرگ‌ترین احزاب شیعه عراق در حال رایزنی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید هستند. این در حالی است که نوری المالکی طی سخنانی تلویزیونی اعلام کرد که تسلیم فشار‌ها برای صرف‌نظر از دوره آینده نخست‌وزیری نخواهد شد.