به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۶۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۶۱۵۳۴

فرياد دو دو نمايندگان موقع سخنراني روحاني

گروه سياسي: رئیس جمهور در صحن علنی مجلس از وزرای سابق پیشنهادی وزارتخانه علوم و تحقیقات و فناوری تشکر و ابراز امیدواری کرد که آنها در مناصب و مسئولیت‌های دیگر برای مردم عزیز کشورمان ادای وظیفه کنند.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی و در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری محمد فرهادی، گفت: امروز برای پنجمین بار خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیدم تا وزیر پیشنهادی برای وزارت‌خانه بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری را خدمت شما معرفی کنم و در این راستا از همه کاندیداهای سابق و وزرای پیشنهادی سابق که قبول زحمت کردند و به مجلس شورای اسلامی آمدند و توانستند رای 70 یا 79 نماینده را در کنار خود داشته باشند اگرچه نتوانستند رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند تشکر می‌کنم. چرا که آنها برای رضایت خدا خود را آماده کردند.

روحانی ادامه داد: مقداری سخت است به مجلس آمدن و پشت تریبون قرار گرفتن و مخالف و موافق شنیدن را و گاهی برای خود طرف و خانواده‌اش مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اما آنها برای انجام وظیفه آمدند و من از آنها سپاسگزاری می کنم و امیدوارم در مناصب و مسئولیت‌های دیگر برای مردم عزیز کشورمان ادای وظیفه کنند. رئیس جمهور خطاب به ملت شریف ایران گفت: رای نیاوردن وزرا را در سایت‌ها و رسانه‌ها به مسائلی منتسب نکنید که نتیجه‌ی آن اهانت به مجلس و یا نمایندگان مجلس باشد.

روحانی با بیان اینکه در ایران دموکراسی ویژه‌ای از نوع غیر حزبی داریم که در دنیا کمتر تجربه شده است اظهار کرد: اگر دموکراسی ما حزبی بود در کشور دو یا سه حزب بزرگ و اقلیت و اکثریت داشتیم که دولت و مجلس معمولا در یک حزب فعال می‌شدند و دراین صورت تعامل سیاسی کار آسان‌تری بود. اما قانون اساسی ما این شیوه را انتخاب کرده و ما هم در طول این مدت این راه را ادامه داده‌ایم. بنابراین این شیوه امتیازات و مشکلات خود را دارد البته به این معنا نیست که برای آینده فکر نکنیم و راه حل پیدا نکنیم.

وی با بیان اینکه دموکراسی آنجا که بر نظرات نهادهای قانونی و با افکار عمومی مردم منطبق است کار به سهولت پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: در سالهای مختلف در انتخاب‌های گوناگون افکار عمومی مردم ایستا نیست و در طول 5 سال ثابت نمی‌ماند. چون افکار عمومی مثل نهر روان است و تغییر می‌کند و ما همواره باید با فکر مردم همراه باشیم. روحانی با بیان اینکه افکار عمومی مردم از چارچوبی تبعیت می‌کند، خاطر نشان کرد: افکار مردم از فرهنگ دینی و ملی و منافع ملی و مصالح ملی تبعیت می‌کند و معمولا اکثریت قاطع مردم خطا نمی‌کنند.

رئیس جمهور با بیان این که در آخرین انتخاباتی که افکار مردم را دیدیم و این امر باید معیار ما قرار گیرد، افزود: 24 خرداد ماه گفتمانی مورد تایید مردم بود و فردی مورد انتخاب مردم قرار گرفت که اگر اختلاف رای‌شان با نفر بعدی یک میلیون بود می‌توانستیم بگوییم به هم نزدیک هستند اما اگر گفتمانی رای می‌آورد که میزان رای‌اش با نفر بعدی 3 برابر بیشتر است یعنی اختلاف رای آنها 13 میلیون است نشان می‌دهند که این افکار مورد تایید قاطع مردم است. ضمن این که گفتمان نفر اول با نفر بعدی تفاوت زیاد نداشته باشند. در اين قسمت از سخنراني روحاني، برخي نمايندگان گروه پايداري و اصولگرا با فرياد دو - دو (اعلام مخالفت) براي لحظاتي فضاي مجلس را متشنج كردند كه با تذكر لاريجاني كمي آرام شدند اما همچنان سر و صداي آنها به گوش مي‌رسيد.