به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ساعت ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۱۶۹۰۳
يك‌اسراييلي: روحاني‌ازاحمدی‌نژاد‌خطرناكترست

آیا ديپلماسي روحانی، اسرائیل را ایزوله مي‌کند؟

گروه سياسي: حسن روحانی، که یکی از ستارگان 68 امین مجمع عمومی سازمان ملل توصیف شد و همگان در انتظار سخنرانی او بودند، در سخنرانی خود افزون بر تأکید بر نیاز به صلح، انتقاد از "ایران هراسی" و تبلیغات نادرست گفت: "ایران آماده گفت‌وگوهای بدون تاخیر برای شفافیت کامل است." او همچنین گفت کشورش هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.
آیا ديپلماسي روحانی، اسرائیل را ایزوله مي‌کند؟
به گزارش راديو فرانسه، پس از این سخنرانی، حسن روحانی در گفتگو با شبکه تلویزیونی "سی ان ان" "جنایات نازیها علیه یهودیان" را محکوم کرد. او بدین ترتیب زیر پای جنگ سالاران اسرائیل و در صدر آنان "بنیامین نتانیاهو" را خالی کرد که دشمنی را از دست مي‌دهد که به او امکان مي‌داد اختصاص بخش مهمی از بودجه کشور به مسائل امنیتی و طفره رفتن از صلح با فلسطینان و تجاوز به خاک آنان را توجیه کند.

گرچه "بنیامین نتان یاهو" که قرار است در روز اول اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، در بیانیه ای موضع حسن روحانی را "سرشار از دوروئی" توصیف کرد و گفت این موضع در راستای سیاست‌های ایران قرار مي‌گیرد که مي‌خواهد وقت بخرد، اما شماری از مفسران و تحلیل گران سیاسی و کارشناسان مسائل ایران در اسرائیل، از جمله پروفسور "اوزی رابی"، استاد دانشگاه تل آویو، گفتند که حسن روحانی یک چالش بزرگ سیاسی برای اسرائیل به وجود آورده است.

در واقع اسرائیل از این مي‌ترسد که همه تلاش هایش برای فشار آوردن به ایران نقش بر زمین شود. به ویژه این که باراک اوباما هم در سخنان خود نشان داد که خواستار دادن بخت حل مشکل پرونده هسته ای ایران از راههای دیپلماتیک است. از سوی دیگر همه تفسیرگران اسرائیلی و حتا غربی براین باورند که آمریکا تنها به دلیل پرونده هسته ای نیست که مي‌خواهد با نظام ديني ایران سر و کار داشته باشد، بلکه نزدیکی با ایران امکان حل تنش سوریه و تنش های دیگر خاورمیانه را مي‌دهد.

راديو فرانسه در ادامه گزارش خود نوشته است: ناگفته نماند که حسن روحانی بسیار سیاستمدارانه، نماینده یهودیان در مجلس، "سیامک مرصدق" را در این سفر همراه خود کرد. از "منشه امیر"، کارشناس امور خاورمیانه در اسرائیل پرسیدم آیا او هم بر این باور است که ایران اکنون چالشی برای اسرائیل به وجود آورده است؟ مواضع حسن روحانی را تاکتیکی مي‌داند و مي‌گوید: رئیس جمهور جديد ایران چالش بزرگتری را نسبت به محمود احمدی‌نژاد برای اسرائیل به وجود آورده است.