به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۶۳۶۱۳
بررسی توهين یک‌جامعه‌شناس به‌مردم و هنرمندان

اقليما: اگر مردم نفهمند چرا برايشان سخنراني مي‌كني؟ اهورا ایمان: اظهارات‌اباذري، سخیف و بی‌پایه است

گروه جامعه: دكتر مصطفي اقليما گفت: «اگر در جلسه‌ای سخنران به مردم بگوید نمی‌فهمید، مردم موظف هستند آن نشست را ترک کنند. اگر سخنران مردم را فاقد قدرت درک و فهم می‌داند چگونه برای آن ها سخنرانی می‌کند؟»
اهورا ایمان
اهورا ایمان
نزدیک به یک ماه از فوت خواننده جوان موسیقی کشورمان می‌گذرد، اما حواشی مربوط به آن همچنان باقی است. از بهت و غافلگیری این فقدان برای طرفداران مرحوم مرتضی پاشایی که بگذریم، حیرت از مشارکت چشم‌گیر و بی‌سابقه مردم در مراسم ترحیم او باقی می‌ماند. پدیده‌ای که بارها در رسانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و به‌تازگی نیز در دانشگاه تهران نشستی با حضور تنی چند از استادان جامعه‌شناسی تحت عنوان "پدیدار شناسی فرهنگی یک مرگ" برگزار شد.

نشستی که قرار بود علل ایجاد حواشی و پدیده ناشی از آن بررسی کند، خود جنجال آفرین شد. در این نشست اساتید دانشگاه و جامعه‌شناسانی همچون حمیدرضا جلایی‌پور، محمدسعید ذکایی، نعمت‌الله فاضلی و همچنین یوسف اباذری به ایراد سخنرانی و بیان تحلیل‌های خود از این حواشی و پدیده پرداختند. در این میان سخنرانی یوسف اباذری بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد. جنجالی‌ترین بخش این نشست، اظهارات یوسف اباذری در نقد ویژگی‌های موسیقی پاشایی و همچنین مخاطبان این نوع موسیقی بود که با واکنش‌ برخی حاضران در سالن نیز مواجه شد.

اهورا ایمان موسیقی‌دان و ترانه‌سرا با انتقاد از رویکرد غیرعلمی و ناصحیح اباذری، می‌گوید: «همان اندازه که از یک موزیسین می‌توان انتظار داشت تا نسبت به مسائل و علم جامعه‌شناسی آگاهی داشته باشد، به همان نسبت نیز می‌توان نظرات یک جامعه‌شناس را در باب موسیقی و ترانه مرجع قرار داد.» ایمان می‌افزاید: «اظهارنظر آقای اباذری درباره موسیقی پاپ برای من بسیار تعجب‌برانگیز بود. به عقیده من این سخن به دلیل عدم داشتن پشتوانه آکادمیک و آگاهی علمی، بسیار سخیف و بی‌پایه و اساس است. این اظهارنظر و سخنانی از این دست نشان‌دهنده نوعی عناد و دشمنی با موسیقی پاپ است که سال‌هاست در کشور رواج دارد.»

اهورا ایمان درباره حضور همیشگی موسیقی پاپ در کنار مردم می‌گوید: «آقای اباذری چه تعریفی از موسیقی پاپ دارند، آیا جز این است که موسیقی پاپ، موسیقی مردمی است که همواره از آغاز پیدایش و شکل‌گیری در تمامی صحنه‌های زندگی مردم وجود داشته است. خواه این موسیقی مرغ سحر استاد شجریان باشد یا اندک اندک استاد ناظری باشد، یا موسیقی همایون شجریان، مرحوم بابک بیات، ناصر عبدالهی و مرتضی پاشائی.» وی می‌گوید: «البته در موسیقی پاپ مانند هر مقوله‌ی دیگری کارهای ضعیف و قوی وجود دارد. چه کسی می‌تواند ادعا کند موسیقی کلاسیک تمام فرهیخته است، موسیقی فولک تمام فرهنگی و فرهنگ‌ساز است، یا موسیقی سنتی ما تماما فاخر و ملی است.»

این ترانه‌سرا معتقد است که هنر مبتذل پاپ و غیرپاپ ندارد، و این ادعا که موسیقی به صرف پاپ بودن مبتذل است بسیار غیرواقعی است. او می‌افزاید: «هنگامی که ابتذال به هنر ورود می‌کند، چه تفاوتی دارد که آن موسیقی مبتذل با ارکستر سمفونیک وین نواخته شود یا ارکستر پاپ خواننده‌ای در ایران!» اهورا ایمان درباره نظر غیرکارشناسی اباذری در حوزه موسیقی می‌گوید: «بهتر بود آقای اباذری به اندازه کم‌تجربه‌ترین و جوان‌ترین افراد دخیل در موسیقی، با موسیقی پاپ آشنا می‌شد و به آن گوش می‌سپرد، و سپس اظهارنظر می‌کردند. هنگامی که یک چهره دانشگاهی در چنین نشستی به سخنرانی می‌پردازد، جای تاسف است که سخنانش از روی آگاهی و دانش نباشد و صرفا اظهار عقیده‌ای تهی باشد.»

او در همین باره می‌افزاید: «کما اینکه این خرده را بر من موسیقی‌دان و ترانه‌سرا نیز خواهند گرفت، اگر در حوزه‌ای که تخصص من نیست، تنها با این پشتوانه که از یک کارشناس شنیده‌ام، اظهارنظر کنم. این نوع کنش دم دستی ترین نوع برآورد جامعه شناختی است.» این موسیقی‌دان درباره تاثیر سخنان اباذری می‌گوید: «به عقیده من این یک نوع اسیدپاشی فرهنگی تلقی می‌شود. این بی‌پروا تاختن در حیطه‌ای که دانشی نسبت به آن نداریم، اساسا از شان یک استاد جامعه‌شناسی به دور است.»

او در پایان سخنانش خاطرنشان می‌کند: «موسیقی‌دان‌ها وظیفه دارند آگاهی را نسبت به موسیقی پاپ افزایش دهند. در سال‌های قبل از انقلاب، موسیقی اعتراضی ما نسبت به رژیم پهلوی، جز موسیقی پاپ بود؟ در سال‌های جنگ سرودهایی که ساخته شدند مگر غیر از موسیقی پاپ بودند؟ یا اکنون آثار پیشرویی که مسائل اجتماعی را به چالش می‌کشند آیا از حیطه‌ی موسیقی پاپ خارج بوده‌اند؟» اما اظهارات اباذری به این جا نیز ختم نشد. او با هدف گرفتن توده مردم در ادامه سخنانش، پس از اعتراض چند نفر از حضار در همایش گفت: «معلوم است من نماینده مردم نیستم. شما نماینده مردم هستید. من همین کسی هستم که دارم می‌گویم این مردم ابله‌اند. معلوم است که من نماینده مردم نیستم. چه کسی گفته من نماینده مردم هستم؟ من از جانب خودم حرف می‌زنم به عنوان یک آدم. معلوم است که نماینده این مردم نیستم. شما این مردم هستید.»

این سخنان بازتاب و واکنش‌های اعتراض آمیز زیادی را به همراه داشت. جامعه‌شناسان و روشن فکران معتقدند که برخوردهایی از این دست می‌تواند به عزت نفس مردم آسیب برساند و غرور ملی را خدشه دار کند. مصطفی اقلیما آسیب شناس اجتماعی و رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران می‌گوید: «اظهارات هر فرد برگرفته از دیدگاه و جهان‌بینی خود است. اگر فردی مردم را متهم به نفهمیدن و ندانستن می‌کند، در جهان بینی خود دچار مشکل و ضعف است. گاه حتی عدم درک درست از مردم و جهان چنان عمیق می‌شود که فرد، ویژگی‌ها و ضعف‌های خود را به دیگران نسبت می‌دهد.»

او درباره چگونگی برخورد مردم با چنین اظهاراتی می‌گوید: «اگر در جلسه‌ای سخنران به مردم بگوید نمی‌فهمید، مردم موظف هستند آن نشست را ترک کنند. اگر سخنران مردم را فاقد قدرت درک و فهم می‌داند چگونه برای آن ها سخنرانی می‌کند؟» او می‌افزاید: «من می‌خواهم بدانم کسی که خود را مجاز به اظهارنظر درباره موسیقی می‌داند، چند سال را صرف آموختن موسیقی کرده است. آیا با ردیف و نت موسیقی آشنا است؟ هنگامی که من مدعی می‌شوم نوعی از موسیقی بد است، باید موسیقی کلاسیک، اپرا، سنتی و... را خوب بدانم تا با آن موسیقی بسنجم و سپس اظهارنظر کنم.»

اقلیما درباره تمایل دولت نسبت به این پدیده می‌گوید: یک استاد دانشگاه باید بر اساس شواهد و دلایل صحبت کند. این پدیده هیچ ارتباطی به دولت نداشته و منفعتی هم برای آن نداشته است. این مشارکت صرفا یک حرکت مردمی است که حتی نمی‌توان فوت این خواننده را تنها دلیل آن دانست. پیش از این هم گفته‌ام که جامعه نیاز به تخلیه روانی دارد.» او در پایان می‌افزاید: «تجمع‌هایی از این دست از روی نادانی مردم نیست، گاهی آدم‌ها به هر بهانه‌ای دوست دارند غم‌ها، هیجانات و ناکامی‌های خود را تخلیه کنند؛ در کشورهای دیگر به این موضوع توجه شده اما در ایران این نیاز جدی تلقی نمی‌شود.»
مرجع : آفتاب

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۴:۳۰
بابا بي خيال بشين، طرف مي خواست خودشو معرفي كنه كه ظاهرا به هدفش هم رسيده و الا اين همه استاد و كارشناس مثل آقايان استاد فكوهي، زيباكلام، معيدفر، جلايي پور، اقليما، و دهها و به تعبير درست تر 99 درصد آنان حضور مردم و جوانان را نوعي اعتراض مدني ارزيابي كرده اند و لي اين يك نفر مي گه مردم نفهمند و مستحق توهين ...! طرف فقط عنوان جامعه شناسي را يدك مي كشه! (270455)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۲۰:۲۶
من دکتر اباذری را از نزدیک میشناسم و دانشجوی ایشان بوده ام. از نظر علمی، بدون شک یکی از برجسته ترین جامعه شناسان ایرانی است. وی در مورد هر کار و یا درسی که می خواهند ارایه دهند ابتدا باید در این زمینه کاملا مسلط شوند. دکتر اباذری البته روحیات و اخلاقیات و سبک خاصی دارد که هر کسی که او را از نزدیک بشناسد این رفتار وی را در این سخنرانی درک می کند. البته تاکید کنم که سبک سخنان و نحوه بیان وی اصلا مناسب نبود و شاید هم فکر نمی کرد اینچنین بازخوردی داشته باشد. با این همه در سخنان اباذری حقایقی هست. (270552)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۲۱:۱۸
برای همه ی شما ها متاسفم که کسی که واقعیت رو گفته اینجور بهش حمله می کنید علت هم مشخص است آقایون چون آقای دکتر اباذری فرمودند بالای چشم ریس جمهور ابروست ناراحت شده اند اگر با حرکات پوپولیستی احمدی نژاد مقایسه می کرد شما الان خوشحال بودید بجای اینکه بگین افسردست و فلان پاسخ واضح به صحبت های ایشان بدهید (270570)
متخصص فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۴:۵۴
آقای اباذری.اصلا شما با موسیقی آشناهستی؟اصلا آقای اباذری بیخیال موسیقی جناب موسیقی مهم نیست.پاشایی مهم نیست.محبوبیت مهم نیست.سیک موسیقی مهم نیست.مهم فتنه است شماچرا فتنه رارها کردی وچسبیدی به موسیقی.آی ملت فتنه فتنه فتنه.هرکه فتنه رارها کند وبه چیزای دیگربچسبدباید تکفیرشود.مسلمون نیستی که فتنه فتنه نمی کنی؟ (270460)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۴۰
مگر اباذری اصولگراست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ازصدتا عین من و تو هم اصلاح طلب تره. چی میگی تو؟ خوبه خودت رو معرفی کردی متخصص چی هستی! (270503)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۵:۰۹
سلام ،
گاهی با دیدن و شنیدن برخی مطالب،حس میکنم،در ایران هستیم،اما،شخصیت اجتماعی،سیاسی،اخلاقی و فرهنگی ما،گویا تبعید شده و در جایش نیست ! تبعید،
فقط جغرافیائی نیست.زمانی و دماغی هم هست .از خود بیگانگی،نوعی تبعید روح است. در زمان نبودن و با رسم جاری فاصله داشتن،نوعی تبعید شخصیت است.
مثلا،90% برنامه های تلویزیون،گویا تبعید شده به خارج از ایران! حالا به کجا تبعید شده،زیاد معلوم نیست،ولی به هر حال،در خور مردم ایران نیست.بسیاری از سخن ها و رفتارها هم بویژه در چند سال اخیر،با همین تعریف،تبعیدی هس (270466)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۵:۱۸
اسطوره ی مردم ستارگان تلویزیون باشند.اگر واقعا اقتدارگرایان مخالف پاشایی بودند چرا درتلویزیون برایش ویژه برنامه ساختند و هیچکس مانع تجمعتان نشد؟ راه دوری نمی رویم، مراسم تشییع آقای منتظری که روزی قائم مقام رهبری این مملکت بودند را یادتان رفته که چگونه برگزارشد و خبررسانی؟ درحالی که جمعیت فوت پاشایی 10 درصد آن جمعیت هم نبود .خوبه بهار خوب دارین توزمینشون بازی میکنید و سرخوشید! خواهشا چاپ کن (270471)
خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۳۱
من يك خبرنگار جوانم در يكي از روزنامه ها. رفتم تشييع و افتخار هم مي كنم كه براي يك جوان هنرمند كه مقاومتش در برابر سرطان حتي پزشكانش را هم متحير كرده بود اشك ريختم، چرا اين فرد من را لات و سوسول معرفي كرده؟ چرا همه چيزو به هم ربط مبدي تا اين آقا را كه به همه ما و شما توهين كرده را تطهير كني؟ اين بابا توهين كرده، توهين. به كي؟ نه تنها به يك هنرمند از دنيا رفته كه بخواهيم يا نخواهيم جوونا براش آنطور سنگ تموم گذاشتند، به يك ملت، حتي به تويي كه سنگشو را به سينه مي زني! (270498)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۹:۵۸
اگر من - به عنوان فردی ازمردم - آنقدر راه را اشتباه رفتم و گوشم بدهکار حرف آینده اندیشان نبود باید، باید به من توهین شود تابفهمم راه و چاه چیست! اگر اینگونه است تحقیر کوفیان و تمسخر خرافی گری و جهل اندیشی شان توسط اول آزاده ی عالم علی، نیز زیر سوال می رود!!! اگر اینگونه باشد پس هیچ کس استحقاق توهین را ندارد حتی گروهکهایی چون داعش! چون آنها بسیار بیشترازمن و تو به راهشان ایمان دارند، زیرا حاضرند برایش جان بدهند و آوارگی بکشند.
با تامل سخن بگوییم و به دهان هر دگراندیشی مشت نکوبیم. (270541)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۵:۵۷
... متاسفانه فضا طوری شکل گرفته که اگر بگوییم موسیقی ایشان یک موسیقی پاپ فاخر نیست همه طوری جبهه میگرند انگار ما از این خواننده تنفری داریم. واققعیت این است که یک جوان که کار موسیقی می کرده از دست رفته و قطعا غم انگیز است اما رفتار مردم ایران هم غم انگیز است نه به دلیل اینکه در مراسم او شرکت می کنند بلکه به این دلیل که هنگامی که نقدی بر آن ها می کنی اینچنین عصبانی می شوند. من بسیاری را به چشم دیدم که صرفا به منظور تفریح به این مراسم می رفتند، خیلی ها بودند که اصلا اسم ایشان را نشنیده بودند... (270481)
جمال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۲۲:۴۱
من با نظرت مخالفم
نقد بر كار هر هنرمندي قابل قبول است، مسئله اين است كه چرا نقد شما به اصطلاح روشنفكرها وقتي داره بيان ميشه كه اين هنرمند دستش از دنيا كوتاه شده؟
يادتون باشه مرحوم مرتضي جواني بود كه تازه اول هاي كارش بود و تونسته بود تو دل مردم كوچه ، خيابون جا باز كنه
وقتي عامه ترانه يكي رو زمزمه ميكنن، حتي جوانترها كاملا باهاش ارتباط دارن، يعني خاننده مردمي است، خيلي از خواننده هاي بنظر شما فاخر هستند كه يك بيت از شعرهاش و ترانه هاش رو كسي يادش نيست، بنظرت كدوم براي عامه مردم ارزشمندتره؟ (270586)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۱۶
ظاهرا مدير بخش فرهنگي بهار نيوز علاقه وافري به شخص مرحوم پاشايي دارد. بهار نيوز جان اينقدر ناراحت نشو منظور آقاي اباذري هم توهين به مردم يا مرحوم پاشائي نبود هدف نقد سياستهائي بود كه منجر به جايگزيني سياستمداران واقعي با سلبريتي يا همان ستارگان داراي شهرت است كه نتايج آن طبيعتا مشخص است هدف انتقاد از سياست فرهنگي است كه بجاي مجال دادن به فرهنگ و هنر ملي به كساني كه از نظر سياسي به ايشان نزديك هستند فضاي فعاليت مي دهد كه نتيجه طبعي آن هم تنزل و تغيير ذائقه هنري و چه بسا سياست زدگي باسمه اي مي شود (270488)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۲۰
مرحوم پاشایی را خدا رحمت کند. بحث اباذری در مورد انبوه جمعیت بود. اتفاقاً برای من هم ثابت شد لزوماً هر کثرت جمعیتی نشان ارزشمند بودن آن اتفاق نیست. قبول کنیم آن جمعیت انبوه برای خود مرحوم پاشایی و یا موسیقی اش نیامده بودند. (270489)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۲۱
...کسی نمیگوید بیایید برزید توی خیابان ها و اعتراض سیاسی کنید موضوع فقط این است که دولت چنین شرایط امنی برای تخلیه فشاری که روی مردم است را می پسندد و مردم هم به خیال خودشان با نوعی دهن کجی دارند ضد دولت کار می کنند و اعتراض می کنند ظاهرا این موضوع به سود دولت است و برای کسی هم ضرری ندارد ... (270492)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۴۸
فكر چنين جمعيتي را نمي كردند والا محال بود اجازه بدهند. كار از دستشون در رفته بود والا مثل مرحوم ايرج قادري (كارگردان) شبانه و يا ناصر حجازي در وسط ورزشگاه آزادي و با اون همه مامور گارد مراسم را برگزار مي كردند... ضمنا مي توني بگي مردم در چه زماني و چه مكاني و براي چه رخدادي اجازه دارند به خيابان بيايند تا شماها ازش «توطئه حكومت»، ياد نكنيد؟ (270508)
فرزند روح الله
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۶:۲۳
بابا شما ها چقدر اهل تحمل و مدار و تساهل و تسامح و چی چی پی چی هستین!
شماها دیگه چرا؟ انتظار داشتین جامعه شناس بیاید نظریات شما را راجع به فلان از زبان خودش بگوید؟ او نظر خودش را گفته است این همه فحاشی و جنجال سازی برای چیست؟ اینها مشخصات یک جامعه عقب نگه داشته شده است. تحمل نظر متفاوت دیگران یک شاخص توسعه یافتگی است که در ایران یافت نمی شود. (270494)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۸:۲۷
متاسفانه سطح تخصص اونقدر در کشور ما پایین اومده که خیلی از افراد نیازمند روانکاوی به اسم متخصص به مردم توهین می کنند (270522)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۱۸:۳۵
متاسفانه ما عادت کردیم همه چیو سیاه وسپید ببینیم! انگار خاکستری وجود ندارد. آقای اباذری درباره پدیده پاشایی و جمعیت انبوه حرف هایی زده بخشی از حرفاش واقعا درسته بخشی هم خیلی تند بوده و بخشی هم به نظر من اشتباه ولی متاسفانه من تا بحال یک تحلیل بی طرفانه و منطقی جایی نخوندم شما اگه خوندید لینک بزارید من هم بخونم یا تقبیح بوده یا تقدیر (270524)
نوروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۲۱:۳۴
نکته جالبیه
اینکه رسما بگی شما مردم نمیفهمید و بعد دعت کنی به فهم و آگاهی خودش پارادوکس بزرگیه در فرمایشات اخیر جناب اباذری. (270574)
ستوده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۵ ۲۱:۵۴
اقای دکتراقلیماواقای ایمان مردم نشسته درجلسه میتوانند اززاویه دیدسخنران -موضوع طوردیگر"بفهمند"وبا"مفاهیم "موردنظرخود مقایسه کنند-اینگونه نقدکردن شما بسیارمبتذل وعوامانه است -متاسفم -انگارشماروشنفکرترید (270579)