به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۷۵۹۲۶
برداشت‌های ناقص از اظهارات رئیس‌جمهور

مگر روحانی چیزی متفاوت گفته است؟!

گروه سیاسی: سخنان دو روز قبل رییس جمهور با واکنش برخی از مراجع تقلید مواجه شده است.
مگر روحانی چیزی متفاوت گفته است؟!
صبح امروز آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود، به سخنان دو روز قبل رییس جمهور در جمع فرماندهان ناجا واکنش نشان داده و گفت: اخیراً یکى از مسئولان محترم خطاب به نیروى انتظامى سخنى گفتند که به هیچ وجه مناسب نبود، گفته بودند وظیفه نیروى انتظامى اجراى قانون است نه اجراى اسلام.

به باور آیت الله مکارم سخنان رییس جمهور از سه جنبه اثر منفی داشته است. این سه جنبه منفی از منظر این مرجع تقلید از این قرار است: نخست این‌که با این سخنان معلوم مى‌شود قوانین ما چیزى غیر از قوانین اسلامى است در حالى که همه بر گرفته از اسلام است و همه افراد اعم از پلیس و غیر پلیس موظف به اجراى قوانین اسلام هستند و ... دیگر این‌که این‌گونه سخنان روحیه نیروى انتظامى را تضعیف مى‌کند و زحماتى را که براى تهذیب اخلاق و مبارزه با منکرات متحمل شده است، نادیده مى‌گیرند و آن‌ها را در اجراى قوانین اسلامى سست مى‌سازد. و سوم و از همه مهم‌تر چراغ سبزى است که به افراد آلوده به انواع مفاسد اخلاقى و مجالس کثیف و مانند آن داده مى‌شود که از این به بعد آزاد هستید و پلیس کارى به شما ندارد ... .

افزون بر این آیت الله نوری همدانی نیز دیگر مرجعی بود که امروز به سخنان روحانی واکنش نشان داده و با بیان اینکه مسئولین نباید حاشیه سازی کنند گفت: اولا قانون اساسی ما برگرفته از موازین اسلامی است، ثانیا این که گفته می شود وظیفه نیروی انتظامی اجرای احکام اسلامی نیست، یعنی در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نشود؛ در حالی که امر به معروف وظیفه‌ای همگانی است و همه باید ملزم به اجرای آن باشند.

رییس جمهور چه گفته بود؟
اما مرور سخنان آن روز رییس جمهور نشان می دهد روحانی در سخنانش چیزی متفاوت از خواست مراجع نگفته بود. گذشته از این جمله تقطیع شده از سخنان رییس جمهور مبنی بر اینکه" پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است" روحانی آن روز سخنان دیگری هم گفته بود. رییس جمهور پیش از این عبارت سخنان خود را اینگونه آغاز کرده بود: حکومت اسلامی، یعنی حکومت و حاکمیت قانون و امام خمینی(ره) ده‌ها بار در سخنرانی‌های خود بر این مسأله تأکید کرد که همه مردم ایران در برابر قانون مساوی هستند و قانون باید به دقت اجرا شود. آن روز رییس جمهور با بیان اینکه در نظام اسلامی ما شرع و قانون بر یکدیگر منطبق هستند، گفته بود: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست بلکه وظیفه پلیس اجرای قانون است. این سخنان نشان می دهد که اتفاقا روحانی به حکم اسلامی بودن نظام حاکم قوانین مصوب در آن را اسلامی میداند و از همین منظر به نیروی انتظامی توصیه می کند تا قوانین را اجرا کنند.

اما این نخستین بار نیست که برداشت‌های ناقص از اظهارات دولتی ها اعتراض مراجع را موجب می شود. پیش از این صدور مجوز برای آلبوم موسیقی "تورا ای کهن بوم و بر دوست دارم" واکنش برانگیز شده بود. تعدادی از مراجع تقلید صدور مجوز برای این آلبوم که به گفته آنها در آن یک زن تک خوانی کرده بود را محکوم کرده و به دولت اعتراض کردند. این در حالی بود که وزارت ارشاد با صدور بیانیه ای این آلبوم را نه تکخوانی یک زن بلکه همخوانی خواننده زن و مرد عنوان کرده بود که با موازین شرعی ناهمسان نبود.

اما ادامه این اعتراض ها علی جنتی وزیر ارشاد را واداشت تا با خطاب قرار دادن گروه هایی که با درج اخبار غلط مبنی بر انتشار آلبومی با خوانندگی (تک خوانی زن) باعث تشویش اذهان عمومی و نگرانی مراجع می شوند بگوید: چرا به دروغ مردم را تحریک می کنید؟ او با اعلام اینکه نگرانی مراجع را کاملا درک میکند تاکید کرد که قطعا وزارت ارشاد در رعایت موازین شرعی با تمام قوا می کوشد.

حالا اما دوباره به نظر می رسد دست هایی به کار افتاده تا با انعکاس ناقص و مغشوش اظهارات دولتی ها به مراجع تقلید، اعتراض آنها به سیاست های دولت را موجب شده و از این رهگذر رابطه میان دولت و مراجع تقلید را که از قضا با آمدن دولت یازدهم روزهای خوبی می گذراند را مخدوش کنند.
مرجع : آفتاب