به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۹:۴۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۱ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۶۰۴۳۶
صدا و سیما حتی یک مریخی را هم اقناع نمی‌کند

زيبا کلام: ضرورت پایه گذاری دانشکده خبر

گروه سياسي: از تاسیس دانشکده خبر دانشگاه آزاد اسلامی چند ماهی بیشتر نمی‌گذرد اما ضرورت وجود دانشگاهی که به طور تخصصی نیروی کار رسانه‌ای تربیت کند مدت‌هاست که در جامعه‌ رسانه‌ای کشور احساس می‌شود.
زيبا کلام: ضرورت پایه گذاری دانشکده خبر
 با صادق زیبا کلام تحلیل گر سیاسی و اجتماعی در مورد لزوم تاسیس این دانشکده و ضعف‌های رسانه‌ای کشور گفتگو کردیم؛ گفت و گویی که حاوی انتقادات جدی بر صدا و سیماست.

صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه در مورد تاسیس دانشکده خبر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: من معتقدم که این دانشکده در حقیقت باید نامش کامل تر و تبدیل به دانشکده علوم ارتباطات شود و زمینه های خبر، خبررسانی، روزنامه نگاری، علوم ارتباطات، اطلاع رسانی و دنیای مجازی به عنوان زیرمجموعه های دانشکده مورد توجه قرار گیرد. این پژوهشگر و تحلیل‌گر سیاسی افزود: این اشکال را به نامگذاری این دانشکده دارم اما در کل، تاسیسی چنین دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی یک ضرورت و یک نیاز است؛ علوم ارتباطات رشته ای و دانشی و علمی است که به هیچ وجه نمی توانیم ان ر ا دست کم بگیریم.

وی ادامه داد: هم اکنون کمتر از دو یا سه سال است که شبکه «من و تو» تاسیس شده و در این مدت کوتاه متاسفانه توانسته خیلی از ایرانی های تحصیل کرده را به سمت خود بکشاند؛ همچنین بخش فارسی شبکه بی بی سی که چیزی حدود پنج سال از تاسیس آن می گذرد، توانسته جای خود را به صورت عمیق در بین اقشار و لایه های تحصیل کرده کشور باز کند. زیباکلام افزود: من خیلی وقت ها مثلا در مناظره ها که با اصولگرایان بحث می کنم، یک مرتبه به صورت ناخودآگاه آنها با عصبانیت به من می گویند که فلان موضوع را شب گذشته بی بی سی گفت؛ یعنی این که حتی آنهایی که بی بی سی را انکار می کنند، این شبکه را به عنوان یکی از منابع کسب اطلاع خود انتخاب کرده اند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که نباید ارتباطات را دست کم بگیریم، تصریح کرد: من معتدم که محبوبیت داعش در بین طرفدارانش در قاره های آمریکا و اروپا بسیار نسبت به قبل کاهش یافته است و این افت محبوبیت نه به واسطه حملات هوایی آمریکایی ها، بلکه به خاطر اطلاع رسانی رسانه ها محقق شده است. وی ادامه داد: دنیای امروز دنیای افکار عمومی و دنیای این است که شما چگونه می توانید در افکار عمومی نفوذ کنید و افکار عمومی را بدست بیاورید.

زیباکلام گفت: این مساله در برنامه های رادیو و تلویزیون امکانپذیر است اما قبل از آن یک نفر باید به مسوولان صدا و سیما بگوید که مساله افکار عمومی خیلی پیچیده تر از این حرف هاست و شما ذهن انسان ها را خیلی سطحی و دست کم گرفته اید و به همین خاطر است که بسیاری از مخاطبان بالقوه خود را از دست داده اید.

صدا و سیما حتی یک مریخی را هم اقناع نمی‌کند
این تحلیل‌گر سیاسی گفت: اگر شبکه های تلویزیونی من و تو و بی بی سی به جایی رسیده اند، بخشی از آن مربوط به توان و همت خودشان نبوده و ضعف صدا و سیمای ما باعث جذب مخاطب من و تو و بی بی سی شده است. وی با طرح این سوال که چرا امثال بی بی سی فارسی نتوانستند در ترکیه و سرزمین های اشغالی و هند شکل بگیرند و جایی برای خود باز کنند؟ گفت: دلیلش خیلی واضع است، برای این که رسانه های آن کشور ها مثل رسانه ما مخاطبان تحصیلکرده خود را از دست نداده‌اند.

زیباکلام افزود: بنابر این بخشی از مدال هایی که به سینه «بی بی سی» و «من و تو» است، ناشی از عملکرد نادرست صدا و سیمای خودمان است؛ چرا که آنقدر برنامه های رادیو و تلویزیون ایران بی محتوا، تحریف شده و سرشار از دروغ است که اگر یک نفر از کره مریخ به ایران بیاید، بعد از دو هفته متوجه می شود که نباید چندان به رادیو و تلویزیون ایران اعتنا کند و اگر می خواهد بداند که در دنیا و ایران چه می گذرد،مجبور است به رسانه های دیگر روی بیاورد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های بسیار عجیب رادیو و تلویزیون ما در بخش خبر و اطلاع رسانی این است که تلاش می کنند این نکته را القا کنند که هیچ اتفاقی در دنیا خلاف باورها و اعتقادات ما رخ نمی دهد. زیباکلام افزود: این در حالی است که همه مسایل در عالم واقعیت به این شکل نیست و این به نظر من بالاترین دلیلی است که چرا صدا و سیما نمی تواند مخاطب برای خودش جلب کند. زیباکلام در بخش دیگری از سخنان خود، تشکیل دانشکده خبر دانشگاه آزاد را گامی مناسب قلمداد کرد و با تقدیر از مسوولان دانشگاه آزاد به خاطر انتخاب سید وحید عقیلی به عنوان ریاست این دانشکده را گفت: من حدود 15 سال است که در گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تدریس می کنم و گزینه ای بهتر از دکتر عقیلی برای این مسوولیت سراغ ندارم. وی اظهار امیدواری کرد که نام دانشکده خبر تبدیل به دانشکده علوم ارتباطات تبدیل شود.
مرجع : ايسکا نيوز