به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۳۹۳۸۶
صادق زیباکلام:

ضعف رسانه‌ای دولت عامل تحرکات تندروها

گروه سياسي: سايت پیام نو نوشت: با وجود اینکه تقریبا ۹ ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی می‌گذرد اما حملات جبهه پایداری به حدی افزایش پیدا کرده که تاکنون چهار وزیر کارت زرد دریافت کرده‌اند و به هر دلیلی وزرا به مجلس احضار می شوند، اما اکثریت مجلس سکوت کرده‌اند و حتی شخص علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که شعار «تعامل با دولت» را سر می دهد برای آرام کردن اوضاع اقدامی نمی‌کند؛ این سکوت و انفعال رئیس و سایر نمایندگان اصولگرای مجلس این سوال را مطرح می‌کند که آیا هیات رئیسه مجلس و دیگر فراکسیون‌ها نمی‌توانند تندروی های جبهه پایداری را مهار کنند یا نمی‌خواهند دست به چنین اقدامی بزنند؟
ضعف رسانه‌ای دولت عامل تحرکات تندروها
صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: «نمایندگان نگران هستند که اگر صحبتی بکنند در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت بشوند که البته این نگرانی بی‌راه هم نیست.»

* مدتی است که اعضای جبهه پایداری رسما مجلس را به عرصه ترکتازی خود علیه دولت تبدیل کرده اند و با وجود اینکه تعداد آنها هم نسبت به دیگر فراکسیون‌های مجلس کمتر است اما توانسته‌اند تا امروز دولت را به شدت به چالش بکشند و هیأت رئیسه مجلس نیز در این باره سکوت کرده‌ است. دلیل این مسئله را در چه می‌دانید؟

- فکر می‌کنم اگر نخواهیم بگوییم که بدنه مجلس با دولت موافق و همسو است، دست کم مخالف دولت هم نیست. این شامل هیات رئیسه مجلس، آقای لاریجانی و باهنر هم می‌شود. منتهای مراتب این آقایان ترجیح می‌دهند به عنوان بی‌طرف شناخته بشوند، یعنی نه موافق دولت به‌نظر بیایند و نه مخالف آن. بنابراین بخش عمده‌ای از مجلس می‌خواهند به عنوان مخالف دولت شناخته نشوند و از طرف دیگر تمایلی هم ندارند خود را موافق نشان دهند. اما یک اقلیت ۶۰ یا ۷۰ نفره که طرفداران آقای احمدی‌نژاد و از اعضای جبهه پایداری هستند برایشان مهم نیست برنامه و عملکرد دولت چیست؛ درست است یا  اشتباه؟

آنها در حقیقت در هر حال و همواره می‌خواهند مخالف دولت باشند. حالا می‌خواهد موضوع پرونده و مذاکرات هسته‌ای باشد یا انتصاب نماینده ایران در سازمان ملل، مهمانی زنانه‌ای که همسر رئیس جمهور برگزار کرد، بحث هدفمندی یارانه‌ها و …؛ آنها برایشان مهم نیست دولت چه می‌کند، مهم این است که به دولت بتازند و حمله کنند. اما مردم اینها را می‌شناسند و می‌دانند موضع‌گیر‌هایشان و عملکردشان در هشت سال گذشته به چه شکلی بود. بنابراین فکر نمی‌کنم خیلی از این افراد مجددا در انتخابات دور دهم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند.

* درباره نکته‌ای که شما به آن اشاره کردید در خصوص تلاش اکثریت مجلس برای بی‌طرف ماندن یا حداقل بی‌طرف نشان دادن خودشان، آیا فکر نمی‌کنید که این مسله۹ هم موجب می‌شود این اقلیت جبهه پایداری مجلس را به حاشیه بکشانند و هم از سوی دیگر روی عملکرد دولت تاثیر منفی بگذارند؟

- ببینید از یک نظر برخی عملکردهای مجلس تاسف‌آور است. این درست نیست که جاهایی که حق با دولت است مجسل سکوت کند. این موارد نه درست است و نه عقلانی. البته شاید همانطور که دکتر علی مطهری گفتند، نمایندگان نگران هستند که اگر صحبتی بکنند در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت بشوند که البته این نگرانی بیراه نیست زیرا همانطور که یادتان هست در مجلس ششم هم وقتی برخی نمایندگان به سیاست‌های هسته‌ای اعتراض کردند در انتخابات دور هفتم توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شدند. این واقعا جای تاسف دارد که نمایندگان به دلیل نگرانی از ردصلاحیتشان توسط شورای نگهبان در برابر بسیاری از مسائل سکوت کنند و نتوانند از حق و منافع ملت و دولت دفاع کنند.

* فکر نمی‌کنید در بعضی موارد قوه قضاییه باید برای مقابله با جبهه پایداری وارد عمل شود چون بعضا دیده می‌شود، علاوه بر حمله به فعالیت‌های دولت، شروع به تهمت و شایعه پراکنی می‌کنند. مثل همین مهمانی همسر رئیس جمهور که روح‌ا… حسینیان و فاطمه آلیا صحبت‌های عجیبی درباره‌اش بیان کرده‌اند.

- ببینید جبهه پایداری و برخی از اصولگرایان افراطی نشان داده‌اند که خیلی التزامی به اخلاق و کرامت و اصالت ندارند و واقعا عملکرد برخی از اعضای جبهه پایداری یادآور نظریه ماکیاول است که می گوید «هدف وسیله را توجیه می‌کند». هدف هم در اینجا برای آنها حمله به دولت و تخریب آن است و دیگر برایشان مهم نیست که از چه ابزاری استفاده می‌کنند. البته عرض کردم این باعث تاسف است که بدنه مجلس، این مسائل را می‌بینند و سکوت می‌کنند و به واسطه مسائل سیاسی اجازه ‌می‌دهند حق و حقیقت پایمال بشود.

* البته فکر نمی‌کنید دولت هم مقصر است؟ سکوتی که دولت در برابر حملات جبهه پایداری در پیش گرفته‌ است باعث شده فضا و مسیر برای تندروها باز و هموار بشود.

- این موضوع دو بحث دارد؛ یکی مسئله عملکرد کلان دولت است که اینجا به آن اشاره نمی‌کنم. یکی دیگر، مسئله نحوه رویارویی دولت با جبهه پایداری و اساسا اصولگرایان تندرو است، یعنی آنچه که سیاست‌های تبلیغاتی دولت باید باشد. من درباره مورد دوم معتقدم دولت به شدت ضعیف عمل‌ کرده است. به جای اینکه به مردم نشان دهد که سیاست‌های این آقایان در هشت سال گذشته چه بلایی سر کشور آورده است، متاسفانه آنطور که باید و شاید دولت در این زمینه خوب عمل نمی‌کند. به همین دلیل است که اگر توجه کنید می بینید که بعد از پیروزی دولت، جبهه پایداری در لاک دفاعی فرو رفت اما پس از مدتی به تدریج با توجه به ضعف‌های دولت به خصوص در بخش رسانه ای، در حالت تهاجمی قرار گرفتند.

محمد سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۲:۵۸
به نظر من دوران آقای خاتمی رو باید به یاد بیارم اگه اصلاح طلبان اینطوری عقب نشینی می کردن. هرگز نمی شد حتی یه روز هم دولت آروم کار کنه. و البته فعالیت قدرتمندی رو داشتن . اما متاسفانه دولت آقای روحانی برای آروم کردن افراطیون و جذب اصول گرایان حاضر نشده به سمت هیچ خط قرمزی برهو نمونه اش هم همین دفن ریچارد فرای و از همه مهمتر بند 350 اوین.
اما این طور نه افول گرایان میلی نشون میدن و نه طبیعتا اصلاح طلبان. امیدوارم دولت از کوتاه اومدن در برابر افراطیون کناره گیری کنه و عکس العمل خوبی نشون بده. (221178)
ساميار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۳:۰۹
ازهمه ملت بيداروهوشيارايران اسلامی می خواهم که همان طور باحضورآگاهانه خوددرانتخابات رياست جمهوری به اعتدال آری گفتند.درانتخابات مجلس هم باانتخاب نمايندگان کاردان وشايسته مجلسی مقتدروتوانمندبامشی اعتدالی تشکيل شودواجازه ندهند افراطی ها اين خانه مقدس ملت را دوباره به تسخير خود دربياورندکه اينها خوارج زمانند. (221179)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۴:۰۹
وقتی شما به یه یک جریان سیاسی مخالف خودت میگی خوارج اونها هم به ما میگن فتنه گر مشی اصلاحات با این ادبیات سازگار نیست (221206)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۵ ۱۳:۵۱
مشی اقای روحانی همین شکلی هست در تمام طول این35 سال هم به همین شکل رفتار کردند زیاد ربطی به ضعف وقوت تیم رسانه ای دولت نداره (221195)