به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۳ ساعت ۰۶:۴۸
کد مطلب : ۷۷۶۳۶
پنتاگون: اعزام کشتی به یمن از سوی ایران یک بازی خطرناک است

سپاه: حمله به کشتي ايران آتش جنگ را روشن خواهد کرد

گروه سیاسی: در حالیکه وزارت دفاع آمریکا درباره هرگونه «بازی خطرناک» ایران که ممکن است آتش بس در یمن را تهدید کند، هشدار داد و خواست که تهران کشتی امدادی خود را به جیبوتی اعزام کند، معاون ستادکل نيروهاي مسلح تاکيد کرد که حمله به کشتي کمک رسان ايراني در مسير يمن آتش جنگ در منطقه را روشن خواهد کرد.
سپاه: حمله به کشتي ايران آتش جنگ را  روشن خواهد کرد
وزارت دفاع آمریکا درباره هرگونه «بازی خطرناک» ایران که ممکن است آتش بس در یمن را تهدید کند، هشدار داد و خواست که تهران کشتی امدادی خود را به جیبوتی اعزام کند. به گزارش رویترز، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: «اگر ایران از پروتکل سازمان ملل پیروی می‌کند باید این کشتی را به بندری در جیبوتی ببرد و چنان‌چه ادعا می‌کند بار این کشتی کمک‌های انسان‌دوستانه است باید اجازه دهند این کمک‌ها از طریق سازمان ملل توزیع شود». سخنگوی پنتاگون افزود مسیر صحیح برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن از بندری در جیبوتی می‌گذرد و این محموله باید به دست کارکنان سازمان ملل برسد. استیو وارن در نهایت تاکید کرد که هر مسیری غیر از این، خطاست.

در همین حال، سردار جزايري در گفت‌وگو با العالم تصريح کرد که حمله به کشتي کمک‌هاي هلال احمر جمهوري اسلامي ايران آتش جنگ را در منطقه روشن مي کند. وی در پاسخ به این سؤال که در صورت ممانعت عربستان از رسیدن کشتی حامل کمکهای بشردوستانه ایران به سواحل یمن، پاسخ چه خواهد بود، اظهار داشت: من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه ای دارد.

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح افزود: عربستان سعودی و حاکمان تازه کار این کشور و هم آمریکایی‌ها و دیگران بایستی توجه داشته باشند، چنانچه بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد.

سردار جزایری تأکید کرد: توصیه اکید من آن است که اجازه دهند جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر حداقل کمک های انسانی خود را برای مردم مظلوم یمن داشته باشند؛ و بیش از این کشورهایی به نام اسلام و علیه مسلمانان جنگ و ادامه خونریزی نداشته باشند.

* درصورت ممانعت از رسیدن کشتی کمکها رسانی، منتظر اقدامهای دیگری باشند
سردار جزایری گفت: امیدواریم که حداقل کمک‌ها به مردم یمن برسد؛ زیرا در غیر این صورت باید منتظر اقدامهای دیگری باشیم؛ البته اجازه دهید که در آینده راجع به این اقدامهای دیگر صحبت کنیم. سردار جزایری تأکید کرد: با این ددمنشی‌هایی که عربستان علیه یمن داشته، و جنایتهایی که نسل کشی و شبیه به جنایت جنگی اسراییلی‌های غاصب علیه ملت مظلوم غزه است، امیدواریم که جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی و داعیه داران حقوق بشر، قدری از خواب غفلت بیدار شده باشند.

وی افزود: امیدوارم که شاهد اقدامی عمومی توسط مردم در سراسر کشورها در این زمینه باشیم، و همه به کمک مردم مظلوم یمن که به شدت در معرض نسل کشی قرار گرفته اند، بشتابیم. جزایری در خصوص آتش بس انسانی اعلام شده در یمن گفت: این اتفاق برای بار دوم است که رخ می‌دهد، متاسفانه مرتبه اول بسیارشکننده بود و عربستان به تعهد خودش درباره آتش بس عمل نکرد.

* عربستان جنگی نیابتی را از طرف آمریکا و صهیونیسم برعهده گرفته است
وی با اشاره به تشدید حملات علیه یمن پس از اعلام توقف مرحله اول عملیات از سوی عربستان، افزود: به نظر می‌آید که موضوع پیچیده‌تر و حساستر باشد، ریشه کار در سیاست کلانی است که آمریکایی‌ها و صهیونیستها برای منطقه بزرگ و پرانرژی خاورمیانه و غرب آسیا و شمال آفریقا دارند.

سردار جزایری با بیان اینکه آمریکا در سیاست‌های کلان خود تضعیف کل منطقه را پیش بینی کرده است؛ اظهار داست: به نظر می‌آید که از این به بعد با پدیده‌هایی مانند ایجاد زمین‌های سوخته، نابودی زیرساختها و تضعیف همه جانبه کشورهای منطقه مواجه خواهیم بود. سردار جزایری یمن را یکی از حلقه‌های ترسیم شده از سیاستهای آمریکا برشمرد و گفت: البته هر بار ممکن است کشوری یا گروهی در منطقه پیدا شود که به نیابت از آمریکایی‌ها و صهیونیستها، مردمان این منطقه و سایر کشورهای این منطقه بجنگد؛ مانند اتفاقی که امروز در صحنه یمن با آن روبرو بودیم.

سردار جزایری افزود: عربستان سعودی در حال انجام جنگی نیابتی از طرف آمریکایی‌ها و برخی قدرتهای سلطه‌گر اروپایی و صهیونیسیم بین الملل در یمن است؛ از این جهت نمیشود به پایدار بودن آتش بس در یمن چندان امیدوار بود، مگر اینکه در آینده شاهد اتفاقات و تحولات دیگری باشیم.

* سکوت استراتژیک یمنی‌ها
سردار جزایری در پاسخ به این سؤال که آیا زیرساخت‌های دفاعی یمن اجازه پاسخ مناسب را به حملات عربستان نمی‌دهد، اظهار داشت: این مساله را باید از چند بُعد بررسی کرد . به نظر می رسد که گروه‌های مقاومت یمنی براساس یک تدبیر و راهبرد کلان عمل می‌کنند. وی افزود: به نظر می رسد که یمنی‌ها می‌دانند چرا در برابر حملات عربستان سکوت کرده اند؛ سکوت یمنی‌ها را می توان سکوتی استراتژیک و تاریخ ساز نامید.

سردار جزایری اظهار داشت: یمن سرزمینی کهن و دارای تمدنی پیشین است و دارای معادن و ذخایر و سرمایه های فراوان می باشد و با این وجود تحت ظلم قرار گرفته است. وی ادامه داد: عربستان و دیگر قدرت ها به یمن ظلم مضاعف کرده، و به مردم یمن اجازه نداده‌اند که از نفت و سایر منابع و معادن زیرزمینی خود استفاده کنند. سردار جزایری اظهار داشت: مردم یمن امروز بیدار شده‌اند و به آگاهی‌های بالاتری رسیده‌اند و نمی‌خواهند زیر یوغ مستبدین و استعمارگران منطقه و خارج منطقه باشند، لذا مشاهده می‌کنیم که دست به یک قیام همگانی زده‌اند.

* وضعیت قبلی یمن غیرقابل بازگشت است
سردار جزایری خاطرنشان کرد: این تصور اشتباه است که بگوییم حوثی‌ها در یمن امور کشور را مدیریت می کنند، بلکه امور کشور یمن به دست خود مردم و اکثریت قریب به اتفاق آنها مدیریت می شود. وی تأکید کرد: انصار الله بخشی از جامعه انقلابی یمن و بخشی از جامعه مقاومت منطقه است. کشور یمن دارای سابقه طولانی است و سرمایه های زیادی دارد و با این حال به شدت تحت ستم نگهداری شده است و مردم ای کشور تصمیم گرفته اند که به این وضعیت خاتمه دهند.

سردار جزایری گفت: وضعیت قبلی یمن غیرقابل بازگشت و تکرار است، و قطعا ما در آینده شاهد یمنی متفاوت از گذشته و امروز خواهیم بود و مردم یمن کشورهایی را مانند عربستان که از سیاست‌ها و خط مشی‌های آمریکا تبعیت می کنند، برنمی تابند و این برنتابیدن خساراتی برای یمن و زیرساخت هایش داشته است و در آینده نیز خواهد داشت ولی یمن به تنهایی خسارت نمی بیند بلکه این خسارت مربوط به همه کشورها و مردم منطقه و جهان اسلام است و باید یک قیام همگانی در برابر این خسارتی که به جهان اسلام وارد می شود ، آغاز شود ثانیاً عربستان از حمله به یمن ضرر و زیان و خسران خواهد دید . جزایری افزود: مردم یمن اجازه نخواهند داد ناهنجاری های تحمیلی به آنها تکرار شود و تصمیم گرفته اند که روی پای خود بایستند این امر شاید ضرر کوتاه مدتی داشته باشد ولی قطعا یمن آزاد و پررونقی را به دنبال خواهد داشت.

* سکوت استراتژیک یمنی‌ها، در وقت مقتضی وضعیت را کاملا دگرگون می‌کند
سردار جزایری درپاسخ به این سؤال که سکوت استراتژیک مردم یمن در پاسخ به تجاوز عربستان تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: به نظر می‌رسد پتاسیلی که در مردم یمن است در وقت مقتضی می تواند وضعیت فعلی را کاملا دگرگون کند.

سردار جزایری تأکید کرد: در عین حال باید توجه داشت که مقاومت شکل‌های مختلفی دارد؛ ایستادگی و پایداری در هر شرایطی مفهوم خاص خود را دارد. یمنی ها مبتنی بر سیاستی که البته ابعاد آن در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد، در حال حرکت هستند. و سکوت فعلی را هیچ طرف این منازعه نباید به عنوان ضعف یا ندانم کاری جبهه مقاومت یمن تلقی کند؛ بهتر است اجازه دهیم در آینده بسیاری از پدیده‌ها خودش را بهتر نشان خواهد داد.

سردار جزایری درخصوص ادعای عربستان مبنی بر نابود کردن موشک‌های بالستیک و همه سلاح های سنگین یمن، گفت: بر اساس بسیاری از شواهد و قراین این ادعای عربستان بیشتر جنبه تبلیغات و پروپاگاندا دارد، و به دور از واقعیت‌های صحنه یمن است. جزایری در باره مأموریت ناوگروه البرز در خلیج عدن و اینکه آیا ماموریتش مرتبط به بحران یمن است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس تدابیری که در سالهای اخیر داشته سعی کرده در چارچوب عرف و حقوق بین الملل در آب‌های آزاد بین المللی حضور داشته باشد، که این حضور تازه آغاز شده است و در آینده حتما توسعه خواهد یافت.

* حضور پررنگ در خلیج عدن، بر اساس نیاز است
سردار جزایری در ادامه تأکید کرد: البته این حضور به طور یک کار روتین و در چارچوب منافع ملی و امنیت عمومی کشور خودمان و کشورهای منطقه صورت می‌گیرد، و آنچه که در حال حاضر هست ارتباطی به اوضاع منطقه ندارد و ما ماموریت‌های مختلفی داریم، از جمله گشت زنی‌هایی که در چارچوب تعاریف از پیش تعیین شده و اقداماتی که در زمینه مسایل آموزشی و غیره است.

سردار جزایری افزود: امیدواریم این حضور پررنگ، به برقراری صلح و امنیت و تردد بهتر و آسانتر کشتی‌ها کمک کند، و پتانسیلی برای مقابله با ناآرامی ها باشد. زیرا همان گونه که می بینید و در رسانه ها مرتب تکرار می شود حضور دریایی جمهوری اسلامی ایران بسیار راهگشا بوده است مخصوصا در زمینه مقابله با برخی راهزنی‌ها و چالشهایی که پیش می‌آید، توانسته صرف نظر از کشوری که کشتی مربوط به آن در خواست کمک کرده، کمک رسانی کند. جزایری گفت: ما به طور اقتضایی عمل می‌کنیم و بر اساس نیازمندی‌هایی که احساس کنیم، حضور فعال خود را در دریاها خواهیم داشت.

* هرگونه ائتلاف ضد حلقه‌های مقاومت، محکوم به شکست است
سردار جزایری درباره تشکیل ائتلاف عربی ضد یمن، اظهار داشت: این ائتلاف قبلا هم ضد سوریه شکل گرفته بود، اما آیا به نتیجه رسید؟ چه اتفاقی افتاد؟ آیا دولت و مردم تنهای سوریه از پای در آمدند؟. شما مشاهده می‌کنید که در مساله سوریه تنها ما با یک ائتلاف عربی مواجه نیستیم، بلکه علاوه ارتجاع عرب، ارتجاع منطقه هم در این ماجرا با شدت و حدت حضور دارد. هیچ کس نقش کم نظیر ترکیه را علیه دولت و ملت ترکیه نمی‌تواند فراموش کند. نقش بارز آمریکایی ها، انگلیسی ها، فرانسوی ها، آلمانی ها و سایرین علیه سوریه را تاریخ به خاطر خواهد سپرد.

* اگر مردم یمن به حضور نظامی ایران نیاز داشته باشند، به آن عمل خواهیم کرد
معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان درباره متهم کردن ایران به حضور در یمن گفت: این یک تناقض تاریخی است، در حالی که آمریکا به یمن موشک می زند و پنهان هم نمی‌کند، در حالی که بعضی کشورهای منطقه علیه مردم بی دفاع یمن، تهاجمان گسترده نظامی می‌کنند و حتی از گازهای شیمیایی استفاده می‌کند. در حالی که جهان مشاهده می‌کند که عربستان چگونه کودک کشی می‌کند، ادعا می‌کنند که ایران حضور نظامی در یمن دارد، بدون این که دلیلی برای این کار عرضه شود.

سردار جزایری افزود: اصولا شیوه و روش جمهوری اسلامی ایران این گونه نیست که جایی حضور داشته باشد، اقدامی بکند و بخواهد آن را منکر شود. اگر جایی حضور داشته باشیم، دلیلی برای انکار وجود ندارد، زیرا ما خود را صاحب حق و صاحب قدرت می دانیم و معتقدیم این دیگرانند که دارند تجاوز می کنند، و باید همه تلاش کنند که از این تجاوزگری جلوگیری شود.

سردار جزایری تأکید کرد: اگر روزی مردم یمن نیاز داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران تشخیص بدهد، به تشخیص خود عمل می کند. ولی در حال حاضر، همان طور که قبلا هم گفته شده، ما احساس می کنیم فعلا نیازی به دخالت نظامی جمهوری اسلامی ایران در یمن نیست و امیدوارم که در آینده هم این نیاز وجود نداشته باشد. سردار جزایری خاطر نشان کرد: ما در ارتباط با کمک به مقاومت منطقه، به لحاظ مستشاری، درباره هیچ یک از کشورها و حلقه های مربوط منطقه مضایقه نمی کنیم و اگر نیاز به کمک مستشاری در کشور یا منطقه ای وجود داشته باشد، قطعا به وظیفه اسلامی و انسانی خود عمل می کنیم.