به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۶
 
۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۵۵۸۵۶
توسط یک زن جوان سوری

فيلم مخفیانه از زندگی در شهر «داعش»

گروه بين‌الملل: یک زن جوان سوری موفق شد مخفیانه از زندگی روزمره مردم در شهر رقه سوریه که تحت کنترل گروه تروریستی داعش "دولت اسلامی" است فیلم تهیه کند و این فیلم در دو کانال تلویزیزنی فرانسه به نمایش گذاشته شد.
فيلم مخفیانه از زندگی در شهر «داعش»
رقه در شمال شرقی سوریه از سال ۲۰۱۳ به تصرف "دولت اسلامی" (داعش سابق) درآمده و به عنوان پایتخت این گروه تروریستی معروف شده است. این شهر محل زندگی این دختر دانشجوی سوری است که زندگی روزمره در آن تحت کنترل تروریست‌ها را به نمایش می‌گذارد. تا به حال ده‌ها تن از مدافعان حقوق بشر سوری و عراقی توسط گروه "دولت اسلامی" به قتل رسیده‌اند؛ سر اقلیت‌ها یا منتقدان در مکان‌های عمومی شهر رقه از تن جدا شده یا پیکر آنان به صلیب کشیده شده است.

گرچه در فیلم این زن جوان سوری این مجازات‌ها نشان داده نمی‌شود، اما وی ابعاد دیگری از زندگی روزمره شهری را به نمایش می‌گذارد که تحت کنترل شدید شبه نظامیان گروه "داعش" است.
زن جوان سوری دوربین خود را زیر لباسی پنهان کرده که "دولت اسلامی" پس از به دست گرفتن کنترل شهر رقه پوشیدن آن را مقرر کرده بود. در صحنه‌ای کوتاه از فیلم دیده می‌شود که نزدیک بوده دوربین مخفی لو برود. در این صحنه مردی (از ماموران "داعش") این زن فیلمبردار را صدا می‌کند و می‌گوید که صورتش نمایان است. این مرد از زن جوان می‌خواهد لباس خود را مرتب کند. زن جوان عذرخواهی و پوشش خود را مرتب می‌کند.

فیلمبردار جوان در ادامه فیلم وارد یک کافی‌نت می‌شود که در آن چند زن فرانسوی به زبان فرانسه با پدر و مادر خود از طریق نرم‌افزار اسکایپ صحبت می‌کنند. صدها شهروند خارجی از جمله اروپایی به صف جهادگرایان "دولت اسلامی" در سوریه و عراق ملحق شده‌اند. در بخشی از فیلم، صدای زن جوانی شنیده می‌شود که می‌گوید: «نه مامان، من دیگه برنمی‌گردم. من تمام خطرات را به جان خریدم تا به اینجا بیام و حالا دوباره برگردم به فرانسه؟ من می‌خواهم اینجا بمانم، اینجا وضعم خوبه. تلویزیون هم بیش از حد تبلیغات [منفی علیه "دولت اسلامی"] می‌کنه.»

شهروندان رقه گرچه همیشه رفتاری محافظه‌کارانه داشته‌اند، اما کار و سفر برای زنان امری عادی بوده است. حال همین زنان تنها با همراهی یک مرد حق دارند از خانه بیرون بروند. دانشجویان دختر مجبورند برای تحصیل به حلب بروند. زن خارجی‌ای که در فیلم دیده می‌شود، از شیوه و راهی صحبت می‌کند که با میل خود انتخاب کرده است. این در حالی است که همین راه به مردم محلی با خشونت تحمیل شده است.
مرجع : دويچه وله