به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۷۵۳۲۲
آيا ابوبکر بغدادی مجروح شده است؟

گزارش‌های ضد و نقیض در مورد شیخ نامرئی

گروه بين الملل: ديروز سه شنبه گزارش های ضد و نقیضی در مورد سرنوشت ابوبکر بغدادی، رهبر گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) منتشر شده است.
گزارش‌های ضد و نقیض در مورد شیخ نامرئی
یک سخنگوی وزارت کشور عراق به بی بی سی گفت که بغدادی در حمله هوایی نیروهای ائتلافی در ماه مارس به شدت زخمی شده است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. روزنامه گاردین به نقل از یک دیپلمات غربی و یک مشاور عراقی گزارش داده است که آن حمله هوایی در غرب عراق انجام شد.
پنتاگون گفت که از سرنوشت بغدادی اطلاعی ندارد. سال گذشته گزارش هایی درباره مجروح شدن رهبر داعش منتشر شده بود که نادرست از آب درآمد.

ژنرال سعد معان سخنگوی ارتش عراق گفت که بغدادی در یک حمله هوایی به شدت زخمی شده است. او نگفت که حمله هوایی توسط چه کشوری انجام شد و فقط گفت که حمله "کار ائتلاف" بوده است. ائتلاف تحت رهبری آمریکا چندین ماه است حملاتی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه انجام می دهد. همزمان روزنامه گاردین گفت که دیپلمات غربی و مشاور عراقی تایید کرده اند که حمله ماه مارس در ناحیه نزدیک مرز سوریه انجام شده بود.

حشام هاشمی مشاور دولت عراق گفت:‌ "بله او در البعج در نزدیکی روستای ام الروس در روز ۱۸ مارس با گروهی که همراهش بودند زخمی شد." گاردین گزارش داد که آن حمله هوایی رهبران محلی داعش را در یک کاروان شامل سه وسیله نقلیه هدف قرار داد و مقام ها در آن زمان نمی دانستند که بغدادی در یکی از وسایل نقلیه بود.گاردین به نقل از یک منبع دیگر نوشت که جراحات بغدادی در ابتدا جانش را تهدید می کرد اما از آن زمان به آهستگی بهبود یافته. با این حال او مسئولیت های روزمره اش به عنوان رهبر داعش را از سر نگرفته است.

سرهنگ استیو وارن سخنگوی پنتاگون در واشنگتن به خبرنگاران گفت که ارتش آمریکا اطلاعاتی درباره سرنوشت بغدادی ندارد. او افزود که گزارش های مشابهی ماه گذشته منتشر شده بود و بغدادی هدف حملات آن روز نبوده است. او در مصاحبه ای به نشریه دیلی بیست گفت: "دلیلی وجود ندارد تصور کنیم که بغدادی (آنجا) بود." اطلاعات خیلی کمی در مورد شخص ابوبکر بغدادی و محل اختفای او وجود دارد و حتی جنگجویان داعش حق ندارند بگویند که او را دیده اند. همچنین گفته می شود که او هنگام خطاب قرار دادن فرماندهانش نقاب می زند که باعث لقب "شیخ نامرئی" برای او شده است.