به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۱
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۹ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۴۹۸۶۲

خودروهای طبقه متوسط جامعه کدامند؟

گروه اقتصادی: طبقه متوسط ایرانی به طور معمول مشتری خرید خودروهای با سطح قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان است.
خودروهای طبقه متوسط جامعه کدامند؟
براساس بررسی‌های صورت گرفته 58.2 بازار خودروی ایران در اختیار خودروهای در سطح قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان است. در این میان کارشناسان معتقدند که طبقه متوسط اصلی‌ترین خریداران خودرو در کشور هستند و این قشر بیشترین مشتریان خرید خودروهایی با سطح قیمتی 20 تا 40 میلیون تومان را به خود اختصاص می‌دهد. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو درباره دلیل پرفروش‌تر بودن خودروهای 20 تا 40 میلیون تومانی در کشور می‌گوید: طبقه متوسط بزرگترین ترکیب جمعیتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

امرالله امینی - استاد دانشگاه علامه طباطبایی - با بیان این‌که طبقه متوسط ایران مصرف‌کننده اصلی محصولات خودرویی در کشور است، خاطرنشان می‌کند: به طور طبیعی این قشر توانایی خرید خودروهای با قیمت بیش از 40 تا 50 میلیون تومان را ندارند. وی ادامه می‌دهد: از آن سو نیز طبقه متوسط به دنبال کسب رفاه نسبی است و سعی می‌کند گران‌ترین خودروی بازار را با توجه به سطح درآمدی و قدرت خرید خود، خریداری و استفاده کند که همان خودروهای با سطح قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان است.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: با وجود افزایش حدود دو برابری نرخ خودرو در دو سال اخیر اما درآمد طبقه متوسط به این میزان افزایش نیافته بنابراین قدرت خرید این طبقه در بازار خودرو کاهش یافته است. امینی با بیان این‌که با گران‌تر شدن خودروهای داخلی قدرت خرید طبقه متوسط به عنوان قشر اصلی مصرف‌کننده خودرو در کشور افزایش نمی‌یابد، خاطرنشان می‌کند: بنابراین خودروسازان باید سعی کنند با توجه به این‌که طبقه متوسط بیش از 50 درصد خریداران خودرو را به خود اختصاص می‌دهد خودروهای متناسب با سطح درآمدی این طبقه تولید کنند.

وی ادامه می‌دهد: تقریبا بیشتر افراد قرار گرفته در طبقه متوسط دارای خودروی شخصی بوده و مجبورند خودروی خود را از میان خودروهای تولیدی در سطح قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان انتخاب کنند اما این موضوع به معنای رضایت آنها از کیفیت این خودروها نیست. استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح می‌کند: بنابراین اگر خودروسازان به سمت تنوع مدل محصولات تولیدی در این سطح قیمتی حرکت نکنند به محض برداشته شدن تعرفه واردات خودرو بخش قابل توجهی از مشتریان خود را از دست خواهند داد. هم‌اکنون خودروهایی چون تیبا، پراید، پژو 405، سمند، پژو پارس، پژو 206، و تندر 90 در سطح قیمتی بین 20 تا 40 میلیون تومان قرار دارند.
مرجع : ایسنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها