به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۰۸
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۸۳۵۰
اگر مسیری را رفتیم که اشتباه بوده است، برگرديم

سهم ایران از گردشگری؛ چيزي در حد صفر!

گروه فرهنگي: نگاهی گذرا به درآمد کشورهای همسایه از گردشگری به خوبی جایگاه نامناسب ایران را نشان مي‌دهد. ترکیه با وجود حداقل مکانهای گردشگری در مقایسه با ایران درآمد 87 میلیارد دلاری را در سال 2013 از این صنعت از آن خود کرده است و امارات متحده عربی نیز در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارد و درآمد قابل توجهی را از آن خود نموده است.
سهم ایران از گردشگری؛ چيزي در حد صفر!
عطا افشاریان

در این میان سهم ایران با جاذبه‌هاي گردشگری فراوان تنها 28 میلیارد دلار بوده است که بر اساس آمار مسئولین بیش از ده میلیارد دلار نیز ایرانیان، به واسطه تورهای تفریحی، از ایران خارج نموده اند. این در حالیست که ردپایی از مردم کشورهای همسایه در ایران دیده نمي‌شود و درآمد ایران بیشتر از مسافران زیارتی و درمانی ناشی شده است. خروج بیش از ده میلیارد دلار از درآمدهای کشور به کشورهای همسایه، مالزی و تایلند ناشی از برخی سازوکارها و قوانین اجتماعی ما است.

البته هیچ ایرانی نمي‌پذیرد که ایران مشابه تایلند باشد که از تمدن و فرهنگ کهن این سرزمین و مردمان آن به دور است ولی مالزی و ترکیه دو نمونه کشور اسلامی هستند که ضمن رعایت الگوهای اسلامی خود، به گونه‌اي که به فرهنگ مردم آسیبی وارد نشود، آزادی‌های اجتماعی را نیز برای گردشگران فراهم نموده اند. همین اندک آزادی‌ها در این کشورها مانند آزاد بودن حجاب، سبب گسیل شدن ایرانیان به این کشورها شده است.

بسیاری از ما به کشورهای مالزی و ترکیه سفر نموده‌ایم و زیبایی حجاب را وقتی که آزاد باشد و مردم آزادانه آن را رعایت نمایند دیده‌ایم، هیچکدام از ما در این کشورها بی بند و باری، مستی و یا ناامنی مشاهده نکرده‌ایم و در خیابان‌های استانبول و کوالالامپور تا پاسی از شب - حتی در خیابانهای بانکوک و پاتایا - مزاحمتی برای خانم‌ها ندیده‌ایم، ولی در تهران بارها شاهد این صحنه‌ها بوده‌ایم. خروج میلیاردها دلار درآمد کشور با میلیاردها دلار هزینه‌هاي اجتماعی، این تنها گوشه‌اي از تبعات قوانین اجتماعی ما است. به نظر مي‌رسد که قوانین ما نیاز به بازنگری ویژه‌اي دارد.

جامعه‌اي پاک است که اگر در همه مغازه‌هاي آن حشیش و هروئین به فروش برسد آگاهی آنقدر باشد که مصرف کننده‌اي وجود نداشته باشد، جامعه فاقد آگاهی که با امر و نهی از بدی‌ها دور شود و یا با دیواری از دنیای مدرن ایزوله گردد مانند بچه‌اي است که واکسینه نشود و پدر خانواده برای حفظ جان او، مانع از بازی او با کودکان کوچه شود. دیر یا زود این کودک باید به جامعه قدم بگذارد و سرخوردگی آن در این جامعه حتمی است.

ما سالیانه صدها میلیارد دلار را از دست مي‌دهیم که خود عامل اشتغال میلیون‌ها نفر خواهد شد. صدها میلیارد دلاری که برای آن نیاز به تحقیقات، اکتشاف، حفر چاه و استفاده از تکنولوژی نیست و تنها ایجاد زیر ساخت‌هایی مانند هتل و اماکن اقامتی و البته حمل و نقل لازم است که با ایجاد شرکت‌های سهامی منطقه ای، بودجه بسیاری از آنها قابل تامین خواهد بود.

به نظر مي‌رسد اکنون نوبت ایران است تا در ده کشور اول گردشگری دنیا قرار گیرد. توسعه گردشگری علاوه بر درآمد یکصد میلیارد دلاری برای کشور، بسیاری از صنعت‌های مرده این مرز و بوم مانند صنایع دستی را زنده خواهد نمود که اشتغال صد در صدی ایرانیان را در بر خواهد داشت. باید برای فقر مردم کاری کرد چرا که همان دین که به فکر نماز و عبادت مردم است فرموده است: اگر از دری فقر آید از در دیگر دین و اخلاق بیرون مي‌رود. دین بیش از هر چیز به حفظ کرامت آنها مي‌اندیشد.

اگر مسیری را رفتیم که اشتباه بوده است برگشت از آن و اذعان به اشتباه شجاعتی است که هر کسی قادر به آن نیست. در اینکه ما، مردم و فرهنگ خود را الگویی برای دنیا مي‌دانیم شکی نیست ولی وضعیت کنونی بشریت ناشی از اشتراک دستاوردها است و ارتباط با یکدیگر. نه ما انسانهایی کامل هستیم و نه الگوی ما عین اسلام است، چرا که انسان ناگزیر از اشتباه است، و نه الگوهای غربی و کشورهای مسلمان دیگر، الگوهای مناسب برای سعادت بشری بوده‌اند، بنابراین مطالعه سایر کشورهای اسلامی و بررسی الگوهای آنها خالی از لطف نیست.

گذری کوتاه در تاریخ و تمدن این سرزمین و مشاهده لباس‌های زیبای محلی نشان مي‌دهد که ایرانیان هیچگاه لخت نبوده‌اند ولی پوشش تحمیل شده قاجاريه نیز پوششی مناسب این کشور نبوده و نخواهد بود. زنده نمودن فرهنگ ملی در گرو زنده نمودن فرهنگ‌های محلی است که یکی از آنها سنتها، باورها و پوشش‌های زیبای محلی است که خود، ایران و ایرانیان را نزد دنیا بیشتر از پیش زبانزد خواهد نمود.

شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۰۵
اینم حساب کنید که توی ترکیه و کشورهای دیگه محدودیت های کشور ما وجود نداره که الان نمیشه توضیحشون داد چون ما آزادی بیان نداریم یکی دیگه هم هزینه های زیاد سفرهای داخلی هست الان قیمت مسافرت به کیش با هزینه مسافرت به ترکیه و مالزی برابری میکنه و شاید بیشتر هم باشه پس آدم ترجیح میده با صرف همین هزینه هم یه کشور خارجی رو ببینه هم از آزادی های اونجا بهره ببره و هم بهش خوش بگذره (219191)
پدر13ساله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۵:۳۹
ما تو جایی هستیم که اگه بازنت بخوای بری تو پارک قدم بزنی باید به هر برادر سند ازدواج نشون بدی. (219302)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۹:۵۰
اول: بنده مخالف سفرهای خارج از کشور نیستم.
دوم:در حالی بسیاری از ما ایرانیان در تدارک یا ارزوی سفر به خارج از مرزها هستیم که خیلی از مناطق زیبای گردشگری اطراف محل سکونت خود را هرگز ندیده ایم!
سوم:چند درصد از مردم ایران 13 اثر ثبت شده جهانی کشورمان را حداقل یکبار دیده اند؟!
چهارم:با توجه به پتانسیلهای بالای ایران در زمینه گردشگری،بهتر نیست با دوری از تنگ نظری راههای کسب درامد از این صنعت پاک را برای کشورمان هموار کنیم؟ (219367)
مونا
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۱۰
وقتی هر خارجی که وارد ایران می شه به چشم یک جاسوس بهش نیگا می شه دیگه چه انتظاری می شه داشت... (219194)
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۱۵
گردشگری حرام است. (219196)
جاستین برگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۲۷
من نمیدونم تو کشوری که به اپارتمان های 10طبقه میگن اپارتمان های مرتفع به دریاچه‏(خزر‏)میکن دریا . تو کافه ها هم دوربین میذارن اخه بیان برن تو مهدیه ها گریه زاری کنن،همین ترکیه صدتای پول نفت ایران رو در میاره (219201)
انریکه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۰:۰۸
همش اینا نیست دیگه ،چیزهای دیدنی و زیبا هم زیاد هست.درسته که ضعفهایی داریم ولی با همین شرایط هم جاذبه های فراوانی برای گردشگران داریم. (219377)
پدر 13 ساله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۱:۴۲
ترکیه کویته با ایران مقایسش نکن هیچوقت (219395)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۱:۴۳
مالزی وترکیه هم با مراکز فساد وساحلهای لختیشونه که جاذبه دارند. (219212)
برادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۳:۴۲
سلام برادر گرامی کسی نگفته لختی در جامعه ایران باب شود بحث حجاب بود حجاب در زمان نه چندان دور در بسیاری از شهرها و روستاهای کوچک و متوسط لباسی فاخر و زیبا بود و حداقل مردمان فارس و اصفهان کلاهی بر سر داشتند و روسرس از تور زیبا که هنوز هم در خانه مادربزرگها وجود دارد ایا مسلمان نبودند نه بحث زنده کردن فرهنگهای محلی و پوششهای محلیست و ازادی نسبی حجاب برای همه. نه بی بندوباری وگرنه تایلند هم توریسم دارد ما خود را با ترکیه و مالزی و کردستان عراق که مسلمان هستند باید مقایسه کنیم (219422)
فرداد
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۱۲
من رشته تحصیلیم گردشگری بود و با اطمینان میگویم در ایران نیروهای مجرب در زمینه گردشگری کم نداریم فقط با اصلاح قوانین دست و پا گیر که باعث شده بسیاری از گردشگران خارجی ایران را برای مقصد انتخاب نکنند برداشته شود و یک هزینه چند میلیارد دلاری هم برای زیر ساختهای این صنعت در نظر گرفته شود ده ها برابر درامد برای کشور خواهد داشت و بیکاری هم به پایینترین حد ممکن میرسد چون ایران جزو 5 کشور اول دنیا از لحاظ جاذبه های گردشگری است و واقعا بی خردیست اگر از این استعداد خدادادی استفاده نشود (219226)
شیراز = گردشگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۱۲
زمانی که مسئولان ارشد به تخت جمشید میتازند و یا اینکه مسئولان شهری شیراز در خود شیراز به بافت و به آثار باستانی شیراز حمله میکنن و افتخارشون تخریب بافت تاریخی شهر شیراز هست
شما چه توقعی دارید؟؟؟ (219227)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۲۵
واقعا درست می گن
ما بسیاری از ظرفیت های توریستی رو بخاطر قوانین از دست دادیم. یه چیز کاملاً واضحی هست، من که به عنوان شهروند ایرانی به هیچ وجه از حق حاصل از درآمد توریستی ام که بخاطره یکسری تنگ نظری ها و افراط گری ها تعداده محدودی از جامعه، از دست داده ام نمی گذرم (219239)
فرداد
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۲۵
از جناب اقای عطا افشاریان بابت نوشتن این مقاله و سایت محترم بهار نیوز برای انتشاراین مقاله تشکر میکنم (219240)
سمیه
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۲:۵۰
کاش بتونیم فرهنگ غنی ایران را زنده کنیم!کاش! (219252)
کامیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۳:۲۸
مقاله خوبی بود مرسی.... ولی فکر کنم تو درامد گردشگری ایران اشتباه چاپی کردین 28 میلیارد دلار ما درامد داشتیم!! (219268)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۳:۴۲
مشکل در قوانین است نباید سخت گرفته بشه حجاب شرط مسلماانی نیست در کشورهای ازاد مسلمان با رقبت زیاد پذیرفته میشه برعکس ما که در هواپیماه پووشش را در میارن (219271)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۴:۴۰
به ولله که تو انتالیا من چیزی به نام مزاحمت نوامیس ندیدم (219285)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۶:۱۳
اونجا نوامیس خودشون دنبالت راه میفتن.اونها مزاحمند نه تو. (219315)
علی فرگوسن
Germany
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۵:۰۹
درآمد 87 میلیاردی ترکیه از توریست و درآمد 45 میلیاردی ایران از فروش نفت !!!!!!!!! به همین راحتی (219292)
فرهاد
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۵:۴۷
تیشه به ریشم زدن مردم این زمونه.......مسافر خسته منم بی نام و بی نشونه (219308)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۶:۲۲
وقتي ميبينن آقايون تحمل اينكه يه پيكر بي جان خارجي بياد ايران رو ندارن معلومه نميان. (219321)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۶:۲۵
در يكي از قسمت هاي پلنگ صورتي كه قاعدتا ساخت ٤٠ سال قبله پلنگ صورتي ميخواد بره مسافرت ، ٤ تا برچسب كشور براي گشتن روي كيفش بود، انگليس، مكزيك ، يونان و البته ايران. (219322)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۶:۲۹
اين دوستان از مرده ي خارجي ها وحشت دارن ، شما انتظار داريد كاري كنن زنده ها بيان.!! (219324)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۶:۳۰
وقتي خودمون رو كرديم كره شمالي ٢ ، نبايد منتظر گردشگر باشيم. (219325)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۶:۴۰
عدد مربوط به ایران حتما و حتما غلط است ! (219326)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۷:۵۲
ایران کشور طراز اول دنیاست اگر ....... (219345)
پنج شنبه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۹:۲۰
باید در کشور عیب یابی کرد و دید مشکل از کجاست/من تا چند مدت پیش وقتی چت می کردم با کشور های عربی و می گفتم از ایران هستم اکثرا می گفتن بهترین ملت ولی باور کنید حالا اسم ایران که بیاد هزاران برچسب بد وبه من می زنند/مشکل بنظرم واضح هست (219355)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۱۹:۴۷
تامیگی آزادی، یک عده عره میزنند مانمی‌خواهیم مثل ترکیه بی بندو بارباشیم یامثل این اروپاییها،اینها آفت ماشدن که آزادی بیان آزادی سیاسی و.....تنها درلباس پوشیدن به مردم میقبولانند که اینها فاسدهستن، اما نمی گویند اختلاصها فقربی کاری تورم فحشاء بی عدالتی اجتماعی ومدنی بی عدالتی هایی که بیداد میکنند چیزی به زبان نمیارند (219366)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۰:۱۰
وقتی که وزیرفرهنگ به دیدن آقای خاتمی می رود این همه حمله وتهدید به استیضاح ودادو فریاد رامی بیند ومیشنودچه انتظارری باید داشت که خارجی بیاد گردشوجاسوس جاسوس نکنند، مضحک ترین وساده لوحانست کسی بیادگردش (219378)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۰:۲۰
درکشور ما برای اینکه وضع یک اقلیتی مادام العمر خوب باشد بشتر فعالیتها از جمله گردشگری خوابیده . . . (219382)
عطا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۰:۴۶
با سلام خدمت دوستانی که عدد ۲۸ میلیارد را قبول ندارند لازم به توضیح است این رقم درآمد مستقیم و غیر مستقیم حاصل از گردشگری است و توسط منابع دولتی اعلام شده ولی رغم خالص مستقیم کمتر از ده میلیارد دلار عنوان شده است ، ضمن اینکه این رقم عمدتا توریسم درمانی و زیارتی است تا توریسم گردشگری . بیمارستان امام رضا مشهد و حرم مطهر امام هشتم سالیانه مسافران زیادی از کشورهای مسلمان را پذیرا می باشد. (219386)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۲:۵۵
اسلام رو بذاریم زیر پا برای اینکه منفعت بیشتر بدست بیاریم!
از اول انقلاب تحریم شدیم، جنگ متحمل شدیم و سختی کشیدیم برای اسلام و استقلال و عزت
حالا بیایم به نظر این آقای نویسنده برای دلار قانون حجاب رو برداریم.
آقای عزیز من نمی دونم شما کجاها رفتی اما اینجوری ها هم که میگی نیست
اگه آمریکا یا انگلیس رفته باشی می بینی که به هر دختری که تنها داره تو خیابون راه می ره چقد راحت تیکه می اندازن و حرمتشو میشکنن
دلار می خواین؟کار اقتصادی کنین
تولید راه بندازین
فکر کنید
از روش درستش پول درآرین
نه اینکه فرهن (219411)
برادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۳:۳۶
با سلام نه کسی علیه اسلام است که اکثریت مردم اسلام دوست هستند و خواهند بود ولی تعریف نوع برخورد اسلام با قضایا و نوع برخورد حکومت اسلامی با مردم در فقه متفاوت است.برادر عزیز ایت الله طالقانی در خطبه نماز حجاب را اختیاری اعلام کرد ایا ایشان مسلمان نبود و یا علمای زیادی از حوزه نجف و قم اسلام سیاسی را قبول نداشتند آیا مسلمان نبودند خیر برادر مسلمان بودند ترکیه مسلمان است و مالزی نیز بحث برخورد با مسایل اسلام است اجباری بودن یا اختیاری بودن. (219418)
گردشگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۸ ۲۳:۴۲
بنده خدا؛گردشگری حلال رو که میتونیم رونق بدیم.ایران جاذبه های طبیعی،تاریخی و فرهنگی بی نظیری داره که در صورت برنامه ریزی درست گردشگران زیادی از سراسر دنیا رو جذب خواهد کرد و اقتصاد مردم میتونه با دلارهای گردشگران رونق اساسی بگیره. (219421)