به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۴ ساعت ۰۱:۰۵
کد مطلب : ۶۲۳۸۰
به مذاکرات هسته‌ای با ایران ضربه مي‌زند

علت مخالفت آمريكا با ايجاد منطقه حائل در سوریه

گروه بين الملل: منابع آگاه غربی اعلام کردند آمریکا به ترکیه گفته است بدون موافقت ایران، ایجاد منطقه حائل در سوریه ممکن نیست.
بشار اسد
بشار اسد
به گزارش روزنامه "الرأی"کویت، منابع دیپلماتیک در اروپا گفتند بر خلاف اینکه رسانه‌های آمریکایی از نزدیک شدن مواضع آمریکا و ترکیه در خصوص سوریه و ائتلاف ضد داعش، خبر دادند، اما واقعیت به گونه‌ای دیگر است. منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کردند که دولت آمریکا به دولت ترکیه گفته است نمی‌تواند بدون موافقت ایران، منطقه حائلی در مرز ترکیه با سوریه ایجاد کند.

این منابع به "الرأی" گفتند: "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا 10 روز پیش به ترکیه سفر و تلاش کرد که مقامات این کشور را به پیوستن به جنگ علیه داعش ترغیب کند. مسئولان ترکیه به بایدن گفتند که اگر آمریکا با ایجاد منطقه حائل و منطقه پروازممنوع در سوریه موافقت کنند آماده‌اند کمک هایی را به آمریکا در جنگ ضد ارائه دهند که بایدن این موضع را "حرفی ترغیب‌کننده" توصیف و اضافه کرد که آن را به "باراک اوباما "، رئیس جمهور آمریکا، منتقل می‌کند.

این منابع دیپلماتیک ادامه دادند: اما بایدن به طور ضمنی به مسئولان ترکیه اشاره کرد که دولت" برای اینکه به آنها (ایرانی‌ها) بهانه‌ای ندهیم که از توافق هسته‌ای شانه خالی کنند، سپس آمریکا و غرب را سرزنش کنند". تلاش می‌کنند که از هر چیزی که مذاکرات هسته‌ای با ایران را خراب کند، اجتناب کند.
این منابع اروپایی اعلام کرده اند در حالی که ترکیه معتقد است که باید با نظام سوریه نیز مبارزه کرد و مواضع ارتش آن را در این کشور هدف گرفت، بایدن سخنان اردوغان را رد کرده و گفته است که تهران نیز در مبارزه با داعش نفع دارد همچنانکه ایران به شکلی غیرمستقیم در تسهیل ماموریت ائتلاف نقش داشت.

این منابع افزودند: دولت آمریکا به تفاهم ضمنی بابشار اسد مبنی بر اینکه سامانه‌ها و رادارهای پدافندی سوریه یا جنگنده‌های آن در زمان حمله به داعش متعرض جنگنده‌های ائتلاف نمی‌شوند، و این توافق از طریق تهران حاصل شده و این بدین معناست که قبل از ایجاد منطقه حائل (در مرز ترکیه-سوریه) سایت‌های پدافند هوایی سوریه هدف قرار نخواهد گرفت. منابع دیپلمات همچنین گفتند در گفت‌وگوی پرتنشی میان اردوغان و بایدن، طرف آمریکایی از طرف ترک خواسته است که برای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه، میانجیگری کند اما اردوغان در پاسخ گفته است: اگر منطقه حائل را از ایرانی‌ها می‌خواستیم، با شما صحبت نمی‌کردیم.

در پایان این طور نتیجه گیری شده که دیدارهای بایدن در ترکیه، متشنج بود. هر چند که ترکیه وعده کرد که ماموریت ضد داعش را تسهیل می‌کند، اما واشنگتن به لزوم اجتناب از هر رویارویی با بشار اسد پایبند بود تا از خشمگین کردن ایران اجتناب کرده باشد و این چیزی است که خشم ترک‌ها را برانگیخت و همین شد که چند روز بیشتر از سفر بایدن به ترکیه نگذشته بود که اردوغان غرب را به طمع داشتن به نفت و طلا و پول و کارگر ارزان منطقه، متهم کرد.
مرجع : باشگاه خبرنگاران