به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۹ ساعت ۰۱:۲۹
کد مطلب : ۶۷۸۸۰
موافقت اردن برای مبادله خلبان اسيرش با ساجده

زنی که داعش خواهان مبادله‌اش است

گروه بين‌الملل: سخنگوی دولت اردن از آمادگی این کشور برای مبادله این زن عراقی با خلبان اردنی به گروگان گرفته شده توسط داعش خبر داده است.
ساجده الریشاوی در زندان اردن
ساجده الریشاوی در زندان اردن
بنابر گزارش‌ها، مهلت داده شده توسط شبه نظامیان داعش برای کشتن این خلبان اردنی و کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی، در ساعت دو بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت گرینویچ، پایان یافت. در ژاپن و اردن صدهها نفر با تجمع در توکیو و امان خواهان آزادی این خبرنگار شده‌اند. گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، شرط آزادی خلبان اردنی که به اسارت گرفته و دومین گروگان ژاپنی را، آزادی ساجده الریشاوی اعلام کرد و اردن هم این شرط را پذیرفته است.

ساجده مبارک عطروس الریشاوی شهروند عراقی است که در سال ۱۹۷۰ به دنیا آمده است. او را همسرش به عنوان یک عامل انتحاری برای حمله به هتلی در عمان پایتخت اردن در سال ۲۰۰۵ مجهز کرده بود. در این حمله، همسر ریشاوی خودش را منفجر کرد اما او موفق نشد کمربند انفجاری خود را منفجر کند و دستگیر شد.

ساجده الریشاوی در حالی که کمربند انفجاری به خود بسته
از آن سال ساجده الریشاوی در زندان‌های اردن به سر می‌برد. او در نوامبر ۲۰۰۵ در مصاحبه‌ای با تلویزیون اردن، بسیار خونسرد از عملیات خود و همسرش در هتل رادیسون سخن گفت؛ دو تن از قربانیان آن حادثه، مصطفی عقاد کارگردان مشهور سوری و دخترش بودند. العقاد کارگردانی فیلم‌هایی تاریخی از جمله محمد رسول الله و عمر المختار را در کارنامه خود دارد.

الریشاوی در این مصاحبه گفت: «همسرم (علی حسن الشمری) بمب همراه خود را منفجر کرد. من هم می‌خواستم بمب همراه خودم را منفجر کنم اما شکست خوردم. مردم از محل فرار کردند و من به همراه آن‌ها دویدم.» با وجود اینکه به لحاظ پزشکی دارای اختلالات روانی شناسایی شده است، اما دستگاه قضایی اردن او را به اعدام محکوم کرد. پس از آن به دلیل اینکه باعث کشته شدن کسی نشده و علاوه بر آن، سه کودک کم سن و سال دارد، اجرای حکم متوقف شد. در آن سال، گروه القاعده به رهبری ابو مصعب الزرقاوی را به دست داشتن در حمله انتحاری به هتل متهم کرد؛ به ویژه اینکه برادر الریشاوی یکی از معاونان الزرقاوی بود.