به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۶۰۷۶۰
نیاز جامعه به تخلیه‌روانی

دلیل تجمع‌گسترده‌مردم در مراسم پاشايي

گروه جامعه: مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران، جامعه را نیازمند فضایی برای تجمعات مثبت و مناسب دانست و گفت: گاهی آدم‌ها به هر بهانه‌ای دوست دارند غم‌ها، هیجانات و ناکامی‌های خود را تخلیه کنند؛ در کشورهای دیگر به این موضوع توجه شده اما در ایران این نیاز جدی تلقی نمی‌شود.
به گزارش آفتاب، همزمان با فوت خواننده جوان، مرتضی پاشایی تجمعاتی در تهران و چند شهر دیگر برگزار شد که خانواده مرتضی پاشایی با توجه به حواشی پیرامون آن بیانیه‌ای صادر کرد. در این میان مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری ایران در گفت‌وگو با «آفتاب» به عوامل این پدیده اشاره کرده و گفت: «برگزاری تجمعات تنها به دلیل فوت یک خواننده نیست بلکه به دلیل نیاز به پرکردن اوقات فراغت و نیاز آدم‌ها به هم بودن، اینقدر پررنگ می‌شود. متاسفانه آمار بیکاری در کشور ما بالاست و اوقات فراغت زیاد و بدون برنامه در کشور ما زیاد و فراوان است. از سویی دیگر غم‌ها و استرس‌ها و نبود امنیت روانی و شغلی و اقتصادی در کشور ما افزایش یافته و جایی نیز برای رفع و زدودن این انرژی منفی در کشور ما وجود ندارد.»

وی گفت: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته به این موضوع توجه می‌شود؛ مکان‌هایی برای تخلیه انرژی منفی پیش‌بینی شده است. به همین سبب ما می‌بینیم که با برگزاری هر تجمعی آدم‌هایی که حتی ممکن است دلیل برگزاری آن را نیز ندانند، به این جمع می‌پیوندند زیرا در جامعه ما شادی‌های دست‌جمعی و باهم‌بودن آدم‌ها جدی گرفته نمی‌شود و مخالفت‌هایی نیز با آن وجود دارد.»

اقلیما گفت: «متاسفانه دو اصل مهم شایسته‌سالاری و پاسخگویی مسئولان که توسط مقام معظم رهبری نیز به آن تاکید شده است در جامعه ما در نظر گرفته نشده است؛ همین موضوع سبب شده است که نیازهای جامعه سطح به سطح در نظر گرفته نشده و آدم‌ها گمگشته نیازهای خود باشند.»

اقلیما تاکید کرد: «عدم شایسته‌سالاری و بی‌توجهی به قانون سبب شده است که برخی گروه‌های تندرو حد و حریم زندگی خصوصی مردم را محدود‌کرده و فضای شادی اجتماعی را تنگ کرده تا فضای امنیتی در جامعه پر‌رنگ‌تر شود. رویکرد نادرستی که سبب می‌شود به مرور زمان رشد همه‌جانبه و کارایی کافی بازمانده و عدم اعتماد و سرخوردگی در آن افزایش پیدا کند.»

ایران
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۷:۱۵
در ایران امروز واقعا زیر پوست شهر است و این واقعیت شاید انکار بشود ولیکن هست و در موقع بروز میتواند مخرب باشد اگر به ان توجهی درست نشود (262693)
ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۷:۲۹
كاملا صحيح است .قبل از خواندن اين مطلب با فرزندم در باره اين موضوع وعلت ان صحبت ميكردم.جوان امروز به دليل رندگي در خانواده كم جمعيت و محدوديت رفت وامدهاي خانوادگي و...نياز به حضور در جمع و تخليه احساسات اعم از غم و شادي دارد. يادمه در دوران انقلاب با شركت در راهپيمائيها چقدر احساس شور وشعف ميكرديم .دولتمردان خدائي به فكر جوانان بيكار بي پول بي همسر بي انگيزه و نااميد باشيد.باور كنيد از هر 100 جوان 4نفرشان مثل جوانان شما نيستند. كه حداقل امكانات براي زندگي سالم داشته باشند. (262697)
مولوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۷:۳۴
خواهش می کنم نظر بنده را منتشر کنید.
بیانیه خانواده ی پاشایی برای حامد زمانی (خواننده ی مرگ بر آمریکا و ...)صدق می کند .
من از پدر آقای پاشایی درخواست دارم ایشان را به هیچ جریان سیاسی و اعتقادی وابسته نکنند.
او برای جوانان ایران خواند. (262700)
على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۷:۴۲
چه بهائى نسل امروز و نسل آينده بايد بدهد تا ده هزار نفر تندرو و قدرت طلب صاحب كشور شوند. (262706)
عسل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۷:۵۶
موافقم کاملا. (262710)
متحير
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۸:۲۹
زمين رو به اسمون دوختيد تا بگيد مردم به موسيقى و هنرمند علاقه ندارن!!!!!!!! (262713)
ناشناس
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۹:۰۲
این حضورگسترده وخودجوش نشانه قدرت شبکه های اجتماعی است!!واینکه جوانان به موسیقی وخوانندگان علاقه وافردارند! (262726)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۹:۱۹
شايد اين حرفي كه اين بابا زده جاي ديگه اي كاربرد داشته باشه، ولي اينجا جاش نبود و مردم فقط و فقط بخاطر مرتضي پاشايي اومدن... (262730)
محمود بی نظیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۱۹:۳۶
بنده خدا خودت متوجه میشی چی میگی.مرحوم پاسایی جوان بود درگیر بیماری سخت بود طرفداران زیادی داشت خوب طبیعی هست مردم تو مراسمش شرکت کنن چهره شناخته شده بوده.اسمون ریسمون می بافی.خدا رحمتش کنه به خانوادش هم صبر بده خیلی سخته. (262737)
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۲۰:۱۱
تو خوبی... مردم واسه ادای دین به هنرمند محبوبشان سوگواری کردند نه پر کردن اوقات فراغت .... به شعور و فرهنگ مردم توهین نکنید لطفا (262741)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۲۰:۲۹
اگر جمع شدن این همه جوان در یک مراسم بعلت افسردگی موجود در جامعه و بیکاری و نا امیدی است که خود زیر سوال بردن عشق مردم به هنرمند مورد علاقه شان میباشد ، پس وای به حال ما که سی و چند سال خواسته های جوانان خود را نشناختیم. (262753)
رضا درودگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۲۰:۵۲
متاسفانه تو کشور ما غم داشتن،غصه خوردن و سوگواری تبدیل به ارزش شده و شاد بودن شادمانه زیستن یکجوری تابو (262765)
علی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۲۱:۱۷
کسانی که ادعا می کنند دغدغه دین و دنیای مردم دیگر را دارند و می خواهند به زور مردم را به بهشت ببرند, در شعارهایشان قالبی را مطرح می کنند که حتی خودشان نمی توانند تعریفش کنند و در مشخصات اصلی این قالب مانده اند و تازه می خواهند دیگران را بتراشند تا شکل این قالب بدون شکل شوند. (262777)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۲۱:۲۱
واقعا جای شرمساری که آلن ایر.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ملت ایران و خانواده پاشایی تسلیت بگه.و یکی مثل این آقا این حرف کاملا خارج از منطق را بزنه. حال فقط یک سوال چرا خیلی وقتها که صدا و سیما ملتمسانه از مردم دعوت میکنه برای تشبیع جنازه بعضیها ولی کسی برای اوقات فراغتش نمیاد به خیابانها. (262778)
؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ۲۱:۵۹
واقعاکه!!!چرااینجوری ابراز احساسات جوانان راتفسرمنحرفانه میکنند؟ (262786)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۰۱:۱۰
دلیل تجمع‌گسترده‌مردم در مراسم پاشايي عشق مردم به صداقت وسادگی در زمانه ریا و دو رویی است با فرمول ریاضی حلش نکنید. (262801)
ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۰۴:۴۱
اگر اصولگرایان به این موارد که در گزارش بالا به آن پرداخته شده است توجه نکنند ممکن است به یک عقده و کیست عفونی خطرناک تبدیل شود که اگر روزی روزگاری سر باز کند همه جا را به گند میکشد. (262804)
مريم تهراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۰۶:۴۳
به حضور مردم در مراسم تشييع مهدي پاشايي ميگن حضور خودجوش راستكي...... (262806)