به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : ۴۹۳۵۸
مقاله وارده

«دفاع از مردم»توجیه مشترک عملیات‌مرگبار

با رجوع به تاریخ می‌توان دریافت که اغلب عملیات‌های مرگبار تحت عنوان «دفاع از مردم» صورت گرفته است.
«دفاع از مردم»توجیه مشترک عملیات‌مرگبار
روزبه کردونی
گروه مقالات: بیش از 700  شهيد (که اکثراً غیر نظامیان بویژه زنان وکودکان هستند) و سه هزار مجروح و 100 هزار آواره حاصل حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بوده است. نتانیاهو و دیگر سران رژیم صهیونیستی برای توجیه قتل عام مردم بی‌دفاع و غیر نظامی غزه به اصلی به نام «دفاع و حفاظت از مردم اسرائیل» متوسل شده‌اند. با رجوع به تاریخ می‌توان دریافت که اغلب عملیات‌های مرگبار تحت عنوان «دفاع از مردم» صورت گرفته است. «حفاظت از شهروندان» نخستین مستمسکی بوده که فرماندهان و برنامه ریزان جنگ‌های بزرگ به آن متوسل شده‌اند.

آدولف هیتلر وقتی در سال 1939 دستور حمله نازی‌ها به لهستان را اعلام کرد «نجات میلیون‌ها آلمانی که تحت فشار و آزار دولت لهستان قرار داشتند» را دلیل این تهاجم خود اعلام کرد. درساعت 11 صبح روز 6 آگوست 1945 هری ترومن در نطق تلویزیونی خود دلیل حمله اتمی به ژاپن را که باعث مرگ حداقل 150 هزار نفر در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی شد، «حفظ جان هزاران جوان امریکایی» اعلام کرد.

در 13 ژوئیه 1995 ژنرال راتکو ملادیچ فرمانده نظامی صرب‌های بوسنی به بهانه «حفاظت از جان صرب‌ها» دستور حمله نیروهای تحت امر خود به شهر سربرنیتسا (که توسط سازمان ملل متحد منطقه امن اعلام شده بود) را صادر کرد و بزرگ ترین کشتار در اروپا پس از جنگ جهانی دوم را به پا کرد و ظرف 48 ساعت بیش از هفت هزار مرد و پسر مسلمان ساکن این شهر را به قتل رساند. چنان که پیداست این زنجیره بزرگ اقدامات جنایتکارانه همگی تحت عنوان فریبنده «حفظ جان مردم» انجام شده است.

اما آیا تاریخ براحتی از کنار این وقایع خونین و عاملان آن گذشت؟ دادگاه نورنبرگ سران نازی را به جرم «جنایات علیه بشریت و صلح، طراحی، سازماندهی یا صدور دستور اجرای این جنایات» محاکمه کرد. با این‌که دادگاهی برای محاکمه ترومن تشکیل نشد اما تاریخ حمله اتمی به ژاپن را جنایت علیه بشریت قضاوت کرد و راتکو ملادیچ نیز به اتهام جنایت علیه بشریت و نسل کشی در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه محاکمه شد. این نمونه‌های تاریخی به روشنی گوشزد می‌کند که بهانه «دفاع از مردم» که توسط نظام دیپلماسی و پروپاگاند صهیونیست‌ها ساخته و پرداخته می‌شود نیز نزد وجدان عمومی جهانیان اعتباری ندارد و تصاویر مستند قربانیان بی‌دفاع بویژه کودکان و زنان غزه شهادت می‌دهد که نتانیاهو هم باید به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شود.

طبق اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری حمله گسترده یا سازمان یافته بر ضد هر جمعیت غیر نظامی که در تعقیب یا پیشبرد سیاست یک دولت یا یک سازمان برای انجام چنین حمله‌ای صورت گرفته باشد از مصادیق جنایت علیه بشریت است و این دقیقاً همان کاری است که نتانیاهو در غزه پیش می‌برد؛ شاید اگر چتر دفاعی امریکا نبود نتانیاهو نیز مانند دیگر جنایتکاران جنگی پشت میز محاکمه قرار گرفته بود و دادگاه لاهه که پرونده‌ای برای سقوط هواپیمای مالزی در خاک اوکراین تشکیل داده در ارتباط با جنایت غزه نیز علیه نتانیاهو اقامه دعوا می‌کرد.