به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۰
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۲۹۴۹۵
چقدر برای این نهادها بودجه صرف می‌کنیم

سخنان جنجالی زیباکلام در محیط زیست

گروه جامعه: دکتر صادق زیباکلام با حضور در همایش " میثاق جامعه مدنی با مسئولان برای آسمان آبی" از عملکرد وزرا، سازمان صدا و سیما و سایر مسئولان در حوزه محیط زیست و آلودگی هوا انتقاد کرد.
سخنان جنجالی زیباکلام در محیط زیست
صادق زیباکلام در این همایش با اشاره به سخنان کامبیز نوروزی، حقوقدان، که پیش از وی از عدم حضور وزرا در این همایش با وجود وعده‌ حضورشان انتقاد کرده بود، اظهار عقیده کرد: بر خلاف آنچه آقای نوروزی گفته‌اند که اگر معاملات چندصدهزار دلاری قرار بود برگزار شود همه این مسئولان و وزرا حضور می‌یافتند باید گفت که ایشان اشتباه می‌کنند، اگر اینجا مثلا یک مراسم مذهبی بود و قرار بود شب خبر 20:30 آن را پخش کند همه وزرا در آن حضور پیدا می‌کردند. وی ادامه داد: چون این برنامه مابه‌ازای چندانی برایشان ندارد دلیلی ندارد وقتشان را تلف کنند. باید پرسید چرا در جامعه ما توجه به محیط زیست باب نیست؟ و یا مثل کشورهای توسعه‌یافته که احزاب و NGO های محیط زیستی دارند چنین چیزهایی در کشورمان نداریم و یا اینکه چرا رهبران مذهبی و سیاسی، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و ائمه جمعه دغدغه محیط زیستی ندارند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه بی‌توجهی به محیط زیست در ایران ناشی از فقدان توسعه سیاسی است، افزود: اگر در جامعه ما توسعه سیاسی مانند سایر جوامع پیشرفته اتفاق افتاده بود، اینقدر مسائل زیست محیطی یتیم و بی‌صاحب نبودند که بنده مجبور شوم به دکتر ابتکار نامه سرگشاده بنویسم که تا جایی که مربوط به محیط زیست است صاحب نداریم.

زیباکلام در ادامه با اشاره به اصل 50 قانون اساسی مبنی بر عمومی بودن وظیفه حفظ و حراست از محیط زیست اظهار کرد: این قانون یعنی کشک! چرا که حاصل این قانون این می‌شود که وقتی جنگل‌های گرگان آتش گرفتند هلیکوپتر برای خاموش کردن آتش نداشتیم. وی ادامه داد: درحالی که باید دید در سپاه، نیروی زمینی و نیروی هوایی و وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی چقدر هلیکوپتر داریم که حتی یکی از آنها برای خاموش کردن آتش جنگل‌ها استفاده نمی‌شود. این استاد دانشگاه ادامه داد: چقدر برای این نهادها بودجه صرف می‌کنیم اما برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها، خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و حل آلودگی هوا اقدامی نمی‌شود. زیباکلام تاکید کرد: اشکال اساسی حل معضلات محیط زیستی کشور نبود متولی است؛ چرا که قانون آن را یک وظیفه عمومی تلقی کرده و بر خلاف آنکه همه چیز در این مملکت صاحب دارد محیط زیست بی‌صاحب باقی مانده . وی در ادامه به ارائه راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت برای حل چالش‌های زیست محیطی کشور پرداخت و گفت: ابتدا به عنوان یک راه حل بلندمدت باید کاری کنیم که محیط زیست در کشور متولی پیدا کند و این اقدام با بیدار کردن وجدان خفته اجتماعی انجام خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین باید در یک اقدام اساسی دست به کودتای رسانه‌ای بزنیم و پس از اینکه از این سالن بیرون رفتیم به هر کس که رسیدیم بگوییم که دریاچه ارومیه در آمریکاست؛ چون اگر در آمریکا بود در هفته یکی دو بار این موضوع جزو برنامه‌های پربیننده صدا و سیما می‌شد و تا کنون صدا و سیما ده‌ها مستند ساخته بود که خشک شدن ارومیه در امریکا چه فاجعه بزرگی است.

این استاد دانشگاه افزود: در این حالت شبانه‌روز می‌گفتند چون خشک شدن دریاچه ارومیه مظلمه‌ای به سرخپوست‌ها و سیاهپوست‌ها محسوب می‌شود، سرمایه‌داران آمریکا حتی ککشان هم نمی‌گزد. وی همچنین از حاضران در این همایش خواست که آنها نیز برای پیدا کردن یک متولی برای محیط زیست نامه‌های سرگشاده بنویسند. با وجود آنکه قرار بود سه وزیر نفت، صنعت، معدن و تجارت و نیرو در این همایش حضور پیدا کنند معاونان آنها به عنوان نماینده وزارتخانه‌ها حضور پیدا کردند که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل این رفتار به آنها اجازه صحبت نداد. همچنین در این همایش مرتبا شعارهایی با محتوای لغو مجوز شکار،‌ دولت تدبیر و امید، محیط بان دنا را آزاد کنید، شکارچی با قاتل فرقی ندارد و ... توسط حاضران سر داده می‌شد و در پایان این همایش برخی از فعالان حقوق حیوانات با فریاد از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار پیگیری این موضوع شدند.
مرجع : ايسنا