به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۰۳ ساعت ۰۲:۵۱
کد مطلب : ۸۵۴۷۵
جنتي: وضعيت جامعه، خيلی بد شده است

بی‌نظمی،بی‌قانونی و رشوه در كشور بيداد می‌کند

گروه سياسي: دبير شورای نگهبان گفته است: وضعيت جامعه ايران «خيلی بد» شده و در حال حاضر بی‌نظمی و بی‌قانونی و ارتشاء در كشور بيداد می‌کند.
بی‌نظمی،بی‌قانونی و رشوه در كشور بيداد می‌کند
آيت الله جنتی از اينکه «گناهان متعددی» گريبان جامعه امروز ايران را گرفته اظهار تاسف کرده و افزوده «رباخواری» به شدت در کشور شايع شده، بانک‌ها «ربا‌خواری رسمی» مي كنند كه حکم اين بانک‌ها «از زنای با محارم هم بدتر است.» دبير شورای نگهبان در سخنان خود از کسانی که می‌خواهند با دولت «مستکبر» آمريکا رابطه دوستانه برقرار کنند نیز انتقاد کرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی در سخنانی در جمع کارکنان این نهاد، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات ماه مبارک رمضان و تبریک عید سعید فطر، اظهار داشت: ان‌شاء‌‌الله همه ما در این ماه عزیز که حقیقتاً ماه شب‌زنده‌داری، دعا و مناجات است موفق به کسب رضایت خدای متعال شده باشیم. وی با بیان اینکه ماه رمضان، مطابق فرمایش پیامبر اسلام(ص)، ماهی است که مؤمنان به میهمانی خداوند دعوت شده‌اند، گفت: امیدوارم خداوند متعال پاداش این ضیافت و میهمانی را رضوان الهی و بهشتی شدن همه ما قرار بدهد چرا که در این ماه دل‌ها در برابر ذات باری تعالی خاضع و نرم شده و روح انسان سرشار از طهارت و پاکیزگی می‌شود و خداوند متعال دعاهای بندگان خود را مستجاب می‌کند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به فضیلت و ثمره روزه‌داری در فصل طاقت‌‌فرسای تابستان، تصریح کرد: خوشا به سعادت کسانی که علی‌رغم گرسنگی و تشنگی شدید توانستند روزه بگیرند و از برکات آن بهره‌مند شوند و بدا به حال کسانی که گستاخانه اقدام به روزه‌خواری کردند و مرتکب گناهی مضاعف شدند چون هم دستور الهی را رعایت نکردند و هم این ترک فعل را به‌صورت علنی انجام دادند و از متجاهرین به فسق گردیدند. آیت‌الله جنتی ادامه داد: این ماه بهار قرآن است، قرآن را نباید کنار گذاشت. خوشبختانه توجه به قرآن کریم در ماه مبارک رمضان بیشتر است. من توصیه می‌کنم، هرچه بیشتر با قرآن آشنا و مأنوس شوید چرا که قرآن، بیانگر همه چیز و مایه هدایت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است.

وی با اشاره به حدیث ثقلین، تصریح کرد: قرآن و عترت دو میراث گرانبهایی است که پیامبر اسلام(ص) میان مسلمانان به امانت نهادند و ما باید قدردان این دو نعمت الهی باشیم. متأسفانه در برهه‌ای از تاریخ آن‌طور که باید و شاید به جایگاه خاندان رسالت توجه نشد تا جایی که متأسفانه در منابر خلافت اموی امیرالم‍‍ؤمنین مورد دشنام و امامان معصوم ما به‌طرق مختلف مورد هتک حرمت قرار می‌گرفتند. دبیر شورای نگهبان در ادامه، اظهار داشت: خوشبختانه قرآن کریم به‌عنوان معجزه جاویدان پیامبر گرامی اسلام و یکی از دو میراث ارزشمند پیامبر اسلام(ص)، اکنون میان ما دست نخورده باقی است و ما تا می‌توانیم باید از این فرصت استفاده کرده و مانع مهجوریت قرآن بشویم.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه قرآن کریم به درک صحیح انسان از پدیده‌های مادی و معنوی کمک می‌کند، تصریح کرد: انسان با تدبر و تأمل در قرآن به شناخت می‌رسد. اثر این شناخت، رسیدن به این حقیقت است که عالمی غیر از این دنیا وجود دارد و حساب و کتابی در کار است و خلقت انسان عبث نبوده است. وی با بیان اینکه مطابق تصریح قرآن کریم، هرآنچه در آسمان و زمین است خداوند را سجده می‌کنند، گفت: سجود نهایت مرتبه خضوع و خشوع در مقابل معبود است و ریشه در معرفت الهی دارد. واقعاً حیف است وقتی جمادات، نباتات و حیوانات به تسبیح و تنزیه خداوند عالم مشغول هستند، انسان در اثر عدم شناخت غافل بماند و در مقابل عظمت پروردگار اظهار ذلت و و خواری نداشته باشد.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به آیات ابتدایی سوره «الرحمن»‌، اظهار داشت: خداوند نعمات بسیار زیادی مثل نعمت وجود، نعمت شناخت، نعمت اختیار و نعمت بیان را به انسان عطا فرموده است و ما باید قدر آن را بدانیم. قدرشناسی ما هم در این است که توانایی‌های خود را در راهی که مرضی رضای حضرت حق است، صرف بکنیم. آیت‌الله جنتی با اشاره به آیه شریفه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنین‏» (اسراء: 82) گفت: قرآن شفای همه دردهای ظاهری و باطنی است، به‌شرط آنکه در آن دقت و تدبر بشود. ما با خواندن قرآن باید باور کنیم که خداوند متعال قادر مطلق است و همه امور به دست اوست.

وی با اشاره به داستان حضرت سلیمان در سوره مبارکه نمل، خاطرنشان کرد: انسان باید در همه حال متوجه خداوند باشد و دو چیز را مدنظر داشته باشید؛ فکر و ذکر. فکر به‌معنای تدبر و تأمل در امور و ذکر به‌معنای یاد خداوند بزرگ و مرگ. انسان باید در احوال مخلوقات تأمل کند و ببیند این تکاپوی حیوانات اعم از حشرات، پرندگان و وحوش از کجا ناشی می‌شود، آیا غیر از این است که یک دست غیبی تمامی امور هستی را تدبیر می‌کند؟ چه‌کسی به مورچه به این کوچکی امکان ارتزاق، توالد و تناسل را می‌دهد؟ آیا غیر از خداوند متعال قدرت دیگری این امکان را دارد؟ دبیر شورای نگهبان افزود: مطالعه داستان‌های قرآن موجب تقویت ایمان انسان می‌شود و باعث می‌شود انسان بیشتر به خدا عقیده پیدا کند. قرآن موجب تزکیه نفس و تذهیب اخلاق می‌شود. اینها از اثرات قطعی مؤانست با قرآن است.

آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به "همه بدبختی‌های ما ناشی از گناه است" تأکید کرد: عامل بیگانگی ما از خداوند متعال و دور شدن از حقایق عالم به شهادت قرآن چیزی جز نافرمانی از دستورات خداوند متعال نیست. هر بلایی که بر سر ما می‌آید از گناهان است. گناه دارای اثر وضعی است. مگر در دعای کمیل نمی‌خوانیم؛ «خدایا، گناهانی را که باعث می‌شود آدم رسوا و بی‌آبرو شود»، بیامرز، یا «خداوندا، گناهی را که موجب نزول نقمات و عذاب‌های گوناگون است، ببخش!». وی افزود: ما چرا نباید باور کنیم خشکسالی‌ها، عدم نزول برکات و قحطی ناشی از گناهان است. طبق فرازهای ابتدایی دعای کمیل، گناه باعث می‌شود دعای ما حبس شده و مستجاب نشود. گناه باعث می‌شود بلا بر انسان نازل شود.

دبیر شورای نگهبان یادآور شد: البته اینها بخشی از اثرات گناهان است که بیشتر ناظر به این دنیاست. بدبختی ما بیشتر معطوف به عالم آخرت است. مطابق آیات قرآن خداوند در روز قیامت بندگان را از قبور بیرون می‌آورد و صورت مثالی گناهان را به او در قالب عذاب نشان می‌دهد. آیت‌الله جنتی با بیان اینکه بهترین اعمال از دیدگاه پیامبر اسلام(ص) ترک محرمات الهی است، اظهار داشت: متأسفانه گناهان متعددی گریبان جامعه امروز ما را گرفته است. در زمینه مسائل اجتماعی، وضع ما خیلی بد است. بی‌نظمی و بی‌قانونی و ارتشا در برخی از دستگاه‌های اداری و قضایی بیداد می‌کند و رباخواری به‌شدت شایع شده است. برخی از بانک‌ها رسماً ربا می‌دهند. در بازار رسماً ربا می‌خورند، ربایی که حکم آن از زنای با محارم هم بدتر است، آیا این گناهان موجب قطع رحمت الهی و غضب او نمی‌شود؟

وی در بخش انتهایی سخنانش با اشاره به خطبه عید فطر مقام معظم رهبری، گفت: این مرد واقعاً استوانه و مایه قدرت اسلام است. شما مواضع ایشان در مقابل دولت آمریکا را شنیدید. من نمی‌دانم عده‌ای چطور بعد از بیانات ایشان هنوز دلشان می‌خواهد با دولت مستکبر آمریکا رابطه دوستانه برقرار بکنند؟ آن هم دولت مستکبری که وضعیت منطقه را با حمایت از تکفیری‌های جانی به جایی رسانده است که زنهای مسلمان توسط آنها اسیر می‌شوند و در بازار به‌عنوان برده به فروش می‌رسند، واقعاً چه دردی از این بالاتر که نوامیس مسلمین با این شرایط مواجه شود؟ دبیر شورای نگهبان در پایان ابراز امیدواری کرد که همه کسانی که به‌نوعی در شورای نگهبان مشغول فعالیت و همکاری هستند بتوانند در حفظ ارزش‌های اسلامی و الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی موفق باشند و خداوند متعال بر توفیقات روزافزون آنها بیفزاید.