به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب : ۷۹۱۷۵
انتشار گزارش سالانه گرسنگی در جهان؛

از هر ۹ساکن کره زمین یکی سوء‌تغذیه دارد

گروه جامعه: گزارش سالانه گرسنگی در جهان روز چهار‌شنبه منتشر شد. گرچه پیشرفت‌های اقتصادی و همچنین کشاورزی پربار سبب بهبود شرایط تغذیه در جهان شده، اما هنوز از هر ۹ ساکن کره زمین یکی سوء‌تغذیه دارد و مواد کافی خوراکی دریافت نمی‌کند.
از هر ۹ساکن کره زمین یکی سوء‌تغذیه دارد
به گزارش دويچه‌وله، شمار کسانی که در سراسر جهان از سوء‌تغذیه رنج می‌برند کاهش یافته است. اما هنوز از هر ۹ نفر از جمعیت جهان یکی از گرسنگی رنج می‌برد. گزارش سالانه گرسنگی در جهان روز چهار‌شنبه توسط ۳ سازمان وابسته به سازمان ملل متحد در رم منتشر شد. برمبنای این گزارش شمار گرسنگان مزمن جهان به زیر ۸۰۰ میلیون نفر رسیده است. در سال ۲۰۱۴ میلادی شمار گرسنگان مزمن جهان حدود ۸۰۵ میلیون و در سال ۲۰۱۳ این تعداد ۸۴۲ میلیون نفر بود. شمار گرسنگان جهان در آغاز قرن بیستم بیش از یک میلیارد نفر بوده است.

گفته می‌شود که این فرایند مثبت کاهش گرسنگان مزمن جهان به خاطر اقتصاد شکوفا در کشورهایی چون چین و همچنین کشاورزی پربار بوده است. بیشترین شمار گرسنگان جهان در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند. گزارش سالانه گرسنگی را سه سازمان جهانی وابسته به سازمان ملل متحد باهم منتشر می‌کنند. این سه سازمان عبارتند از سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO)، برنامه جهانی خواربار سازمان ملل متحد (WFP) و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی (IFAD).

رئیس برنامه کمک برای مبارزه با گرسنگی در جهان اما از این گزارش راضی نیست. او روز چهار‌شنبه (۶ خرداد / ۲۷ مه) در رم اعلام کرد که برمبنای این گزارش هنوز پیشرفتی در مبارزه با توسعه گرسنگی در جهان دیده نمی‌شود. بربل دیکمان در ادامه گفت: «اگر فرایند ۱۰ سال اخیر همچنان ادامه یابد، ما به اهداف خود که پایان دادن به گرسنگی در سال ۲۰۳۰ است، نخواهیم رسید.» او گفت در شرایط کنونی هدف ما در سال ۲۰۶۰ محقق خواهد شد.رئیس برنامه کمک برای مبارزه با گرسنگی از سران هفت کشور صنعتی جهان خواست بودجه‌ای برای مبارزه با گرسنگی در جهان اختصاص دهند تا هدف این سازمان جهانی برای ریشه‌کن کردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ تحقق یابد.

نرسیدن به اهداف توسعه هزاره
گزارش سالانه گرسنگی در جهان از بسیاری از کشورهای جهان انتقاد کرده که به هدف‌های توسعه هزاره سازمان ملل متحد، مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی گرسنگی در کشور خود تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی نائل نیامده‌اند. برمبنای این گزارش تنها ۷۲ کشور جهان به این هدف جهانی رسیده‌اند. سران ۱۸۹ کشور جهان در سال ۲۰۰۰ میلادی موافقت خود را با برنامه‌ای هشت ماده‌ای در سازمان ملل متحد اعلام کردند.

یکی از "اهداف توسعه هزاره" سازمان ملل متحد کاهش گرسنگی تا سال ۲۰۱۵ به ۵۰ درصد حد موجود در هر کشور بود. هفت هدف دیگر جهانی توسعه هزاره که قرار بود سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۱۵ به آنها دست یابد عبارت بودند از دست یافتن به آموزش ابتدایی کودکان، گسترش و ترویج برابری جنسیتی، کاهش مرگ کودکان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ایدز، مالاریا و دیگر بیماری‌ها، تضمین پایداری محیط زیست و گسترش مشارکت جهانی برای توسعه.