به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۷۶۱۰۵
به جای خوش آمدگویی حرفت را درست بزن

تلاش افراطيون براي قطع سخنرانی یونسی

گروه سياسي: با دخالت و فضاسازي چند نیرو‌ي افراطي موسوم به لباس شخصی در پايان سخنرانی مشاور رييس‌جمهور در امور اقوام در شهر «گراش» استان فارس تنش بوجو آمد. حجت الاسلام یونسی در این جلسه با دفاع از سخنان اخير رييس‌جمهور مبنی بر اینکه پلیس مجری اسلام نیست٬ بلکه باید قانون را اجرا کند گفته رئیس جمهوری هم مجری اسلام نیست و باید تنها قانون را اجرا کند. وی افزوده مسئولیت اصلی اجرای اسلام در درجه اول بر عهده رهبر و مراجع تقلید است. گزارش سايت‌هاي محلي فارس را از اين خبر در زير مي‌خوانيد:
دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی صبح سه‌شنبه، پس از حضور در شهر لار و سخنرانی در حسینیه اعظم این شهر به گراش رفت تا پیام رئیس جمهور را به مردم و مسئولان گراش و توابع برساند. حجت‌الاسلام علی یونسی بعد از ورود به گراش طبق برنامه در گلزار شهدای این شهر حاضر شد و پس از حضور در فرمانداری گراش ساعت ۱۳ به حسینیه چهارده معصوم (ع) رفت تا در آنجا برای مردم به سخنرانی بپردازد؛ اما این سخنرانی در دقايق پایاني با اخلال یکی از حضار مواجه شد.

در انتهای سخنرانی، یکی از حاضرین معترض به سخنرانی یونسی در انتهای سالن خواست که سوال خود را مطرح کند. یونسی جواب داد: «شما به جای خوش آمد گفتن بهتر است صحبت مرا قطع نکنی عزیز من»؛ اما وقتی با جمله «حرفت‌ رو درست بزن تا حرفت قطع نشه» روبه‌رو شد، ترجیح داد که با ذکر صلوات سخنرانی خود را به اتمام برساند. مردم متعجب در حال نظاره چند معترضی بودند که قیافه برخی از آن‌ها برای حاضرین، جدید و ناشناخته بود.

در بیرون از سالن سخنرانی، نیروی انتظامی قصد دستگیری یکی از معترضین را داشت، اما مقاومت او و دخالت و وساطت برخی از حاضرین باعث شد دقایقی محل روبه‌روی حسینیه شلوغ شود، هر چند در نهایت کسی دستگیر نشد. به گفته یکی از مسئولین نیروی انتظامی، این موضوع پایان نیافته و پیگیری می‌شود. فرماندار گراش در پیامی کوتاه در واکنش به وقایع پیش آمده گفت: «هر گونه اخلال در نظم عمومی جلسات قانونی از طرف هر کس که باشد شدیداً محکوم است و باید بر اساس قانون با چنین افرادی برخورد شود.»

اما یونسی چه گفت و به چه دلیل مورد اعتراض چند فرد افراطي قرار گرفت؟

نماینده رییس‌جهور سخنان خود را با ابلاغ سلام روحانی آغاز کرد: «جناب آقای رئیس جمهور مشتاق هستند که اگر فرصت باشد خودش خدمت شما سلام برسانند، اما فرصت نیست، من از جانب ایشان خدمت شما سلام عرض می‌کنم.» به مناسبت در پیش بودن میلاد امیرالمومنین (ع) علی یونسی اشاراتی به منش امام علی (ع) داشت:‌ «امام علی (ع) در تمام بیست‌ و پنج سالی که مسئولیت زمام‌داری و حکومت نداشت، وظیفه خود می‌دید که از اسلام نوپا محافظت کند و با حکومت‌های عصر خود همکاری می‌کرد. امام علی‌ (ع) خیلی بزرگ است، بیش از اندازه بزرگ است، اما بزرگ‌تر از امام علی (ع)، اسلام است. همه باید فدای اسلام بشویم»

یونسی با اشاره به ماموریت خود از سوی رییس‌جمهور گفت: «من هم وظیفه‌ام این است که فرمایش شما را بشنوم و منتقل کنم و بخواهم که انشاالله عملی شود. هدف اصلی حضور من در اینجا انتقال فرمایش شما به دولت است.» در ادامه مشاور روحانی در مورد جمله «پلیس مجری قانون است، نه مجری اسلام» که روحانی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی گفته بود، توضیح داد: «این عبارت در ابتدا ممکن است برای بعضی‌ها سنگین باشد و سوتفاهم ایجاد کند. توضیح آقای رئیس جمهور این است که وظایف در این کشور تقسیم شده است؛ خود آقای رئیس جمهور، نه به عنوان روحانی، به عنوان رئیس جمهور، مجری اسلام نیست، مجری قانون اساسی است؛ یعنی به باید قانون اساسی پایبند باشد و اجرا کند.»

یونسی در ادامه گفت: «رییس‌جمهور در حقیقت خواستند که بگویند وظیفه‌ی سنگین حفظ اسلام به دوش علما، مراجع تقلید و روحانیون اسلام‌شناس و فقیه است، و این تکلیف سنگین را نباید ما از پلیس بخواهیم. پلیس بالاخره تابع قانون است که به او تکلیف شده است. قانون خودش خیلی سنگین است. همان را اجرا بکند.»