به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۳۱ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب : ۴۹۱۸۷
روزهای سخت کاخ کرملین در راه است؟

تشديد خروج سرمایه‌های داخلی از روسیه

گروه بين الملل: به دنبال حمله جدایی طلبان اوکراینی به هواپیمای مالزیایی، تنش ها میان غرب و روسیه بیشتر شده و کشورهایی چون آمریکا و انگلیس قصد دارند رهبران کشورهای اروپایی را برای اعمال تحریم نفت، گاز و شبکه های بانکی تشویق کند.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای گفتگو درباره افزایش تحریم علیه روسیه رایزنی کردند. ایالات متحده، جدایی طلبان اوکراینی را مقصر سقوط هواپیمای مالزیایی می داند. در فروردین ماه آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل دخالت مسکو در بحران اوکراین اقدام به اعمال تحریم کردند که با حادثه هواپیمای مالزیایی احتمالا تحریم ها مشکل تر خواهش شد. پیشتر مقامات کرملین هرگونه تهدید غرب به اعمال تحریم های اقتصادی را با تمسخر می نگریست زیرا اعضای ناتو به دنبال حفاظت منافع خود بودند ولی با اعمال تحریم ها از سوی ایالات متحده این چشم انداز تیره شد.
 
اگرچه اتحادیه اروپا چندین ماه نسبت به پیروی از این تحریم ها تمایلی از خود نشان نمی داد ولی در هفته گذشته اعضای اتحادیه مقامات سیاسی در مسکو و معاملات تجاری را تحریم کردند. بانک های اروپایی نیز از ارائه وام به شرکت های روسی منع شدند. ایالات متحده نیز شرکت های مختلف گاز و نفتی چون روزنفت و گازپروم بانک و کارخانه اسلحه سازی کلاشینکوف را جریمه کرد که ضربه سنگینی به این شرکت ها است و برآوردن سرمایه برای روسیه را مشکل می کند. در حالی که سرمایه گذاران داخلی و خارجی پول خود را در ماه های اخیر از کشور خارج کرده اند.

حتی پیش از اعمال تحریم ها اقتصاد روسیه با مشکل روبرو بود. نتایج تحریم ها و مشکلات اقتصادی در روابط اقتصادی روسیه در آلمان نیز حس شده است و بیش از ۲۵ هزار شغل را در آلمان به خطر انداخته است. قطع همکاری شرکت روزنفت با چندین شرکت آلمانی یا قطع قرارداد همکاری زیمنس آلمان با تاسیسات روسی، خسارات زیادی به همراه داشته است. با وجود تلاش زیاد اتحادیه اروپا به اعمال تحریم های اقتصادی که به طور کلی صنایع نظامی روسیه را مورد هدف قرار می دهد و واردات قطعات نظامی به کشورهای اروپا را منع می کنند اما کشورهایی همچون فرانسه نگران قراداد نظامی ۱٫۲ میلیاردی خود با روسیه هستند. درعین حال کرملین وارد کننده بزرگ سیستم های نظامی از اروپا محسوب نمی شود ولی نیازمند قطعاتی خاص از شرکت های اروپایی است.
مرجع : پيام نو