به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۶۰۱۵۷
شیوه عجیب یک دیکتاتوری برای کسب ارز

برده داری مدرن به سبک رژیم کره شمالی

گروه بین الملل: کره شمالی به قطر کارگرانی می‌فرستد که بیشتر دستمزد آنها نصیب دولت می‌شود و سازمان‌های مدافع حقوق بشر این نوع صادرات انسان توسط کره شمالی را "برده‌داری مدرن" خوانده‌اند.
برده داری مدرن به سبک رژیم کره شمالی
هزاران کارگر اهل کره شمالی سال‌هاست که در قطر به کارهای پرمشقت مشغول هستند. بیشتر آنها در ساختمان‌هایی کار می‌کنند که قرار است برای مسابقات جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ آماده شوند. اما بیشتر دستمزد کارگران به جیب دولت کره شمالی سرازیر می‌شود. بنا به گزارش روزنامه بریتانیایی "گاردین" یکی از کارگران گفته است: «وظیفه ما این است که برای ملت خود ارز به دست آوریم.» هر کارگری به طور معمول سه سال در قطر می‌گذراند، با این امید که هنگام بازگشت به کره شمالی کل دستمزد خود را دریافت کند، اما گواهان گفته‌اند که کارگران کمتر از ده درصد از دسترنج خود را دریافت می‌کنند و بیشتر حقوق آنها به دولت می‌رسد. کره شمالی بر اثر انزوای بین‌المللی، اقتصادی نابسامان دارد و بیش از هر چیز از کمبود ارز خارجی رنج می‌برد. تحریم‌های اقتصادی که به خاطر برنامه اتمی به این کشور تحمیل شده، کشور را بیش از پیش با بحران مالی روبرو کرده است.

دولت قطر در بیابان شنی شمال پایتخت شهرکی مدرن می‌سازد که قرار است در سال ۲۰۲۲ میزبان مسابقات جهانی فوتبال باشد. هزاران کارگر کره شمالی از بام تا شام در شنزار داغ عرق می‌ریزند. حتی وقتی که سایر کارگران، به تعطیلی و استراحت می‌روند، آنها همچنان سرگرم کار و کسب پول هستند، اما دستمزدی که به دست می‌آورند نصیب دولت می‌شود نه خود آنها. از این رو کارگران به شدت فقیر و همیشه گرسنه هستند و مایحتاج خود را از دیگران تکدی می‌کنند. سازمان بین‌المللی پیکار با بردگی، که قدیمی‌ترین سازمان حقوق بشر جهان شناخته می‌شود، عملکرد کره شمالی، که خود را دولتی کارگری و سوسیالیستی می‌داند، را "برده‌داری مدرن" نامیده و آن را محکوم کرده است. دولت کره شمالی که به کسب ارز نیاز مبرم دارد، به سراسر جهان کارگر صادر می‌کند. حدود ۶۵ هزار کارگر تبعه این کشور هم‌اکنون در کشورهایی مانند روسیه، چین، مغولستان و خاورمیانه مشغول کار هستند. گفته می‌شود که بیش از ۳۰۰۰ کارگر کره‌ای در قطر حضور دارند.

یکی از مخالفان دولت کره شمالی که با وضعیت این کشور آشنایی دارد، معتقد است که حدود ۷۰ درصد دستمزد کارگرانی که در خارج مشغول هستند، به دولت می‌رسد. با کسر هزینه خوراک و مسکن، کارگران تنها ده درصد از حقوق خود را دریافت می‌کنند. برخی از دفترهای کاریابی در قطر تائید کرده‌اند که کارگران کره شمالی شخصا حقوق خود را دریافت نمی‌کنند، بلکه بیشتر آن "برای خانواده‌هایشان به کره شمالی" فرستاده می‌شود. کره شمالی به رهبری کیم جونگ اون، برای کسب ارز خارجی به فشارهای غیرانسانی بر شهروندان خود روی آورده است. چند ماه پیش وزارت خارجه ایالات متحده از کره شمالی انتقاد کرد که برای تحصیل ارز به "تحمیلات، مراقبت، ارعاب و فشار" شهروندان خود دست می‌زند.

رسانه‌های جمعی تا کنون بارها از وضعیت ناگوار و غیرانسانی کارگران خارجی در قطر گزارش داده‌اند. به خاطر افشای موارد متعدد مرگ و نقص عضو کارگران، دولت قطر قوانینی برای بهبود شرایط کار و زندگی کارگران خارجی تصویب کرده است. گفته می‌شود که در ماه‌های گذشته شرایط کار و زندگی کارگران به طور نسبی تا حدی بهبود یافته است. یک سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی قطر گفت: «برای ما اهمیت فراوان دارد که همه کارگران دستمزد کامل خود را دریافت کنند. در حال حاضر ۲۸۰۰ کارگر کره شمالی در قطر کار می‌کنند اما تا امروز هیچ شکایتی از کارگران دایر بر عدم‌ دریافت دستمزد به ما نرسیده است.»
مرجع : دویچه وله