به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۷۰۳۸۱
اقتصاد مبتنی بر ربا و ريا نتيجه‌اش همين است

آب تطهیر بر همه «مدیریت‌هاي غلط» گذشته!

حتي دار زدن احمدی‌نژاد مشکل را حل نمی‌کند فقط شاید چشمان متعجب مردم را خاموش سازد، حکایت احمدی‌نژاد و دولت وی با روند کنونی تنها مفری است برای فرار از کرده‌های قبلی و مشکلات آتی، که خود کرده را تدبیر نیست...
آب تطهیر بر همه «مدیریت‌هاي غلط» گذشته!
عطا افشاریان

گروه اقتصادي: محمود احمدی‌نژاد، ریاست جمهوری که هشت سال پر حادثه را پشت سر گذاشت، هشت سالی که نقاط مبهم آن شاید روزگاری در تاریخ مشخص گردد. گذشته از عرصه بد رسانه و سیاست کشور که متاسفانه شرایط برای نقد صحیح و پاسخگویی همه طرفها همیشه مهیا نیست، احمدی نژاد و دولت وی ظاهرا وسیله ای شده است برای تطهیر سیاستمداران و مدیران سابق و فعلی و عملکرد آنها.

آنانی که شرایط فعلی کشور نتیجه مستقیم سالها سیاستگذاری و مدیریت آنها بوده است ولی اکنون تمام مشکلات سی و چند سال گذشته، خالی شدن سدها، کمبود برق و عدم مدیریت بهینه گاز و سوخت کشور، ترافیک کلان شهرها و بزرگ شدن بدون قائده آنها، وجود مهاجرت‌های سنگین به شهرها و آمار بالای بیکاری، صنعت کهنه و فرسوده دولتی کشور و انحصار اقتصادی و هزاران مشکل دیگر که ریشه در سالها مدیریت غلط، بخصوص مصادره‌ها و حرکتهای تندروانه چپ‌گراها در ابتدای انقلاب، داشته است، نیز بر عهده دولتهای نهم و دهم گذاشته می شود.

اینکه عملکرد دولت‌های احمدی‌نژاد چگونه بوده است و چرا این همه اختلاس و تخلف مالی صورت گرفته است، مساله ای است که قطعا باید توسط قوه قضائیه روشن شود ولی باید ضعف سایر نهادها در نظارت و تشخیص زود هنگام تخلفات را نیز مد نظر قرار داد. به طور حتم قصد این نوشته تطهیر دولت احمدی نژاد و حتی شخص وی نیست، اما جریان به وجود آمده در سیاست کشور نیز به گونه ای است که احمدی نژاد آب تطهیر مدیران و سیاستهای آنان شده است، به گونه ای که حتی دوستان قدیم وی نیز برای بالا رفتن از نردبان محبوبیت میان مردم، هر از چند گاهی سنگی به وی پرتاب می کنند تا از قافله عقب نمانند.

مشکلات اقتصادی و فساد اقتصادی در دولت قبل، با توجه به رقم فروش نفت و درآمد دولت و همچنین میزان هزینه کرد آن در بخش خصوصی به خصوص بنگاههای زود بازده و مسکن مهر، متاسفانه بالا بوده است ولی این از ضعف سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز می‌باشد و همه را نمی توان به پای احمدی نژاد و دولت وی گذاشت. البته دادن قربانی در راه سوء مدیریتها، ساده ترین کار است ولی نباید ریشه ها را فراموش کرد و برای مبارزه با فساد اقتصادی، دوباره در دام دولتی سازیها و مصادره های چپگراها در اوایل انقلاب افتاد. در هر صورت اگر هر ثروتمند موفقی، تخلفی هر چند کوچک داشته است، باید طرف دیگر مسئله را هم دید، چرا که قوانین و چهارچوبهای کشور نیز زمینه ساز چنین رخدادی بوده است.

دولت حجم بالایی از اقتصاد را در دست دارد. در دوره اي پس از انقلاب، مصادره ها و مبارزه با سرمایه داران، سبب کاهش کارآفرینی و روحیه تولید ثروت شد، نسل های پس از انقلاب مبتنی بر سیستم آموزشی مدرک محور تربیت شده‌اند، سیستمی که در آن ایجاد ثروت و کارآفرینی جایی نداشته و ندارد. کار اقتصادی بزرگ، بدلیل اینکه هفتاد درصد از اقتصاد در دستان بخش دولتی است، اگر بیشتر نباشد، بدون رانت غیر ممکن است و از همه مهمتر اقتصاد مبتنی بر ربا و ريای کشور نیز، دریافت وامهای بانکی را دچار مشکل می‌سازد، اینها را با رویه پیچیده و هفت خوان ایجاد کسب و کار در نظر بگیرید، آیا در چنین فرآیندی شما می توانید از گزند رانت و رشوه در امان باشید. بد نیست ذکر این نکته که در شرع اسلام مجازات دزد وابسته به شرایط دزدی وی است، پس حتي دار زدن احمدی‌نژاد مشکل را حل نمی کند فقط شاید چشمان متعجب مردم را خاموش سازد.

حکایت احمدی نژاد و دولت وی با روند کنونی تنها مفری است برای فرار از کرده های قبلی و مشکلات آتی، که خود کرده را تدبیر نیست. بهتر است مدیران و دولتمردان، بجای اتهام زنی به دنبال ارائه راهكار و حل مشکل باشند. بدون اقتصاد خصوصی و با اقتصاد مبتنی بر نفت و ربا و اقتصاد دولتی، رانت، فساد و اختلاس امری کاملا مبرهن است. در دولتهای گذشته نیز (البته در حجم بسيار پايين تر) بوده است ولی بدلیل عدم شفافیت رسانه ای فعلی و سیستمهای رایانه ای و همچنین عدم تقابل نیروها با یکدیگر، شاید هرگز کشف نشده‌اند.

ایران توسعه یافته جز با اقتصاد خصوصی و کاهش اقتصاد دولتی و حتی واگذاری صنعت نفت و پتروشیمی به بخش خصوصی، امکان پذیر نخواهد بود. ملی بودن صنعت نفت به مفهوم این نیست که شرکت نام ملی را یدک بکشد ولی هر روز هزاران رانت و فساد در مدیریت و استخدام و قراردادها در کار باشد، بلکه مفهوم ملی بودن، سهم مناسب و منصفانه ملت از درآمد منابع است، هم از سهم درآمدی و هم از مالیات دولت بر این منابع.

مبارزه با فساد امری است مطلوب ولی فساد عظیم اقتصادی صرفا در دولت قبل خلاصه نمی‌شود بلکه باید ریشه ها را یافت و شفافیت را بخصوص در مورد مدیران کشور ایجاد نمود. نباید به اسم مبارزه با فساد، همه کارآفرینان را ترساند و آنها را از کشور فراری داد بلکه باید سیستم‌ها را اصلاح و تقویت نمود و نظارت‌ها را بیشتر کرد.

محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۸:۴۸
در 8 سال گذشته با سیاست غلط مردم را دار زدند. (293708)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۱:۲۷
دریکی ازجلسات دفتر نماینده شهرمون بودیم شروع کر دولت احمدی نژاد چنین وچنان وهمه مشکلات را انداخت گردن آن مرد رفته. یکی نبود ازش سوال کند احمدی نژاد دیوانه وخرابکار شما نماینده های مجلس چرا سکوت کردید مگر کار شما نظارت نیست چرا جلویش را نگرفتید واستیضاحش نکردید .خب معلومه دیگه نماینده ای که شماره حساب به دولت ومعاون اول بدهد که برایش پول واریز کنند چه استیضاحی چه نظارتی .مردم ایران بدانند هم دولت قبلی وهمه مجلس فعلی دستشون تویه کاسه است وهردوی آنان خاطی ومقصر.تشت رسوایی اختلاس به زمین افتاده (293732)
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۲:۵۱
برا محرومین خیلی کار کرد .مسکن مهر،راهسازی گسترده و.... یکی از اینارو دولت فعلی انجام نداده و نمیده . احمدی مرد عمل بود ولی دولت فعلی اهل حرف . خود دانی . (293746)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۳:۲۳
بله انصافا خیلی برای محرومین کار کرد !
40 تومن یارانه برای محرومین و . . . 3000 میلیارد و 7000 میلیارد برای خودشان !!! (293832)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۴:۲۸
جالب اینجاسست اصولگرایان اشتباهات دوست و دولتی که حمایتش کردند را نمیپذیرند و توپ را با کلمه فتنه به اصلاح طلبان میچسبانند!! (293762)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۰:۳۱
کمترین کار و خدمات و اقدامات عمرانی در 8 سال ریاست دولت اصلاحات بود.دولت خاتمی کشور را 50 سال عقب راند. احمدی نژاد تاوان کم کاری های دولت اصلاح طلبان را داد. (293810)
علی
Romania
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۸:۵۱
شما درست می فرمایید. ولی بنده به شکل دیگری به موضوع نگاه کرده و فکر میکنم این حقایقی که فرمودید چیزی نیست که دوستان ندانند. تا کنون اجرای ان برای مدیران ارشد سود نداشته است. مردم باید در انتخابات بتوانند خواستهایشان را از زبان کاندید ها بشنوند و دوستان بدانند که اجرای خواسته مردم شرط بقای هر مدیر است نه اجرای خواسته خیالی خودشان. شرط سلامت جامعه انتخابات شفاف و ...بطور کلی اجرای بدون سانسور قانون اساسی. ما هم باید به مدیرانمان اطمینان دهیم که به موفقیت انها نیاز داریم نه به نابودی انها! (293709)
پرویز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۸:۵۲
8 سال گذشته هیچ نقطه مبهمی نداره بلکه فقط شجاعت می خواهد که همه مصائب رو پذیرفت و واقعیت رو بازگو کرد. (293710)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۳:۵۷
دقت کنید داره میگه همه مصائب رو باید پذیرفت! و این فجایا رو بازگو کرد!
چرا منفی میدید درست میگه ! (293758)
توجه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۸:۵۳
وقتی سلول های ساختار قدرت افراد باشند و نه نهادها و دستگاههای حاکمیتی و مدنی، فساد در ابعاد گسترده و فراگیر حتمی است! (293711)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۳:۳۰
احمدی ن فقط نهادها و افراد غیر پاسخگو را به شدت افزایش داد!!
او با شعار عدالت آمد و مردم فکر کردند که میخواهد غیر پاسخگوها را کنترل کند ولی ایشان در مقابل برای خودش و اذنابش سهم خواست!!! . آنهم چه سهمی !!!..... سهم های میلیاردی . . . . که منجر به این فساد گسترده شد. (293835)
نیوشا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۹:۰۲
با سلام خدمت بهار نیوز
در مورد مطلبی که از مراسم ترحیم مادر احمدی نژاد در تبریز گذاشتید خدمتتان عرض کنم که سخنران مراسم آقای دادیزاده . . . دارند و حتی اگر ایشان احمدی نزاد را امام زمان خطاب میکرد برای ما تبریزیها تعجب آور نبود. چون تا جایی که من خبر دارم ایشان . . . و حامیان احمدی نژاد دانسته و از روی عمد ایشان را برای این سخنرانی انتخاب کردند. تبریز دارای عالمانی بزرگ وخطیبانی توانمند است. (293712)
بیکار
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۹:۰۲
با این رجز خواندن ها خیلی از محمود احمدی نژاد میترسید با تحرک او تخریب شما بیشتر میشود. یکسال دیگرگذشت من هنوز بیکارم (293713)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۶:۲۷
ما كه 8 سال بيكار بوىيم (293778)
amin es
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۸:۴۷
من منظورتون رو درباره ترس نمیدونم. به هر حال شما استاد بازی بت کلمات هستید اما بازم در صورت صدق گفتارتون این خاتمی که شماها ازش میترسید وگرنه ممنوع الرسانه ایش نمیکردید.اما درمورد قسمت دوم جملت موافقم.دولت روحانی هم داره با امار و ارقام بازی میکنه. (293786)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۹:۲۷
امید وارم که خدا دزدان هشت سال را نبخشد که مردم را به خاک سیاه نشاندند. (293714)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۹:۴۹
یعنی تمام مشکلات از این هشت سال گذشته بوده (293715)
ایرانیم
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۰۹:۵۵
البته یه مروری به گذشته داشته باشیم دوران آقای هاشمی هم به همین روال بده دوران خاتمی هم به این صورت حسن روحانی هم در کتابشون بیان کردن که تنها راه پیشرفت الگو برداری ازاصول نئوکینزی است(مبتنی بر ربا) این کتاب هم مورد تایید آقای هاشمی قرار گرفته .... دلیلی نداره شما با احمدی نژاد مشکل داری بقیه رئیس جمهورهای گذشته و حال بشن استوره طهارت و پاکی
کسانی که اقتصاد اسلامی رو مانع قدرت طلبی خودشون میدونستند از گذشته تا به حال کارشون شده مردم رو بدهکار خودشون کردن فقط مربوط به 8 سال گذشته هم نمیشه (293716)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۰:۲۷
سلام ،
ضمن تائید عناوین مطرح شده در این مقاله،مشکل زیربنائی کشور ما،این است که همیشه با روبناها برخورد شده ! مثال : بجای از بین بردن ریشه های دزدی،دست دزد را از بین برده ایم(قطع کرده ایم)! بجای جلوگیری از ورود قاچاق،قاچاقچی را زندان کرده ایم ! بجای اصلاح سیستم ضد اختلاس،با مختلس برورد کرده ایم(البته گاها)! بجای از بین بردن بستر فحشا،زورمان را به فاحشه های بدبخت رسانده ایم! و بالاخره،بجای هر اصلاح ساختاری و زیر بنائی،چسبیدیم به روبناها و ظواهر! راه را برای دزدی باز گذاشتیم، ادامه پائین (293718)
فقط اصلاح ظواهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۱:۲۴
اگه پات رو بزاری رویه ریشه ها از سمت راست اصولگرایان و از سمت چپ اصلاح طلبان می ریزند روی سرت! (293731)
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۰:۳۵
تکفیری یعنی چه؟
یعنی تمام نکات مثبت را فراموش و بچسبیم به نکات منفی.آنوقت بگوییم فلان شخص کافر است.مثلا یک نفر هزار نکته مثبت دارد با فرهنگ و با ادب است و فقط نماز نمی خواند.آنوقت بیاییم بگوییم باید او را اعدام کرد(داعش).این افرادی که احمدی نژاد را تکفیر می کنند با داعش چه فرقی دارند.احمدی نژاد یک رئیس جمهور میدانی بود.می توانست نسبت به خیلی کارها بگوید:مگر سرم درد می کند این کار را شروع کنم آخرش هم کسی نمی گوید دستت درد نکند،همه فحش می دهند اما این حرف را نزد و با قدرت دل به دریا زد.جرأت داشت (293720)
آموزگار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۰:۴۱
این اصلاً رویه ی خوبی نیست که ناکارآمدی خودمان را در بد جلوه دادن دیگران خلاصه کنیم . زمانی نه چندان دور تمام کاستی ها را گردن نظام شاهنشاهی و آمریکا و رژیم صهیونیستی می انداختیم . ولی الان روش فرق کرده و هر دولتی سرکار می آید ضعف ها و کاستی ها را گردن دولت قبل می اندازد . مثلاً همین مشکل ریزگردها مسئولین اعلام می کنند این مشکل بر می گردد به احمدی نژاد ولی یک ساعت بعد همین مسئول اعلام می کند منشاء ریزگردها خارجی است .لطفاً مردم را ... فرض نکنید (293721)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۰:۴۷
فساد؟کو فساد؟ این حرفها رو دشمنان دارن میگند کشور ما اصلا فسادتوش نیست .اگه باز بگید فساد میارم بالا بخدا .هرجاروکه میبینم از شهرداری شهرخودمون که تازه شهردارو استیضاح کردن تا بالابالاها همه فاسد شدن .چه رسم نامبارکی باند احمدی نژاد بنا نهاد.بخدا تودوره خاتمی بزرگ اگرکسی کوچکترین خطایی میکرد مردم شوکه میشدند ولی الان سه هزارمیلیارد برا مردم شده دزدی پول خورد.بکجا میرویم بااین شرایط؟ (293722)
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۳:۰۱
اول این که خودش که 3000تا رو ندزدیده. افراد دیگه ای این کارو کردن و ربطی به خودش نداره ضمن این که تو دوره خاتمی هم کرباسچی بود و هم شهرام جزایری . خودمونو گول نزنیم تو همه دولتها بوده (293751)
مقایسه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۱:۰۷
دراینترنت خواندم که درکشور تایلند از نخست وزیر سابق به خاطریارانه برنج (که احساس می کنند رانت وجوددارد)شکایت شده است که درصورت اثبات 10 سال زندان درپی دارد بهارجان دراین کشورقانون اجرا نمی شود خودتو زیاد خسته نکن (293723)
میناکلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۱:۱۷
با دار زدن مشکل حل نمیشه (293725)
دکتر زیباکلاع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۱:۱۸
با این حرفا فقط افراد را تحریک میکنید اصلانتایج خوبی نداره (293726)
مامان فتنه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۱:۲۱
دیگه اینجوری مقاله از خودت در نوکن (293729)
مهدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۲:۰۹
اگر 500مقاله هم براي احمدي نژاد بزنيد .خدمات چهار ساله اول پر كاري وخدمات بي حرف وحديث مسكن مهر گاز رساني وعمليات عمراني وسيع در كل ايران رانمي توانيد از ذهن مردم دور كنيد .ولي دولت كنوني فقط سياسي كاري ميكند.وبس يه فقط يه كار خوب اين دولت را برا ما بگوييد. (293737)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۲:۰۰
شما باید مقاله رو دوباره بخونی . نویسنده اتفاقا موافق احمدی نژاد حرف زده (293826)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۲:۳۳
در مورد واگذاری پتروشیمی ها به بخش خصوصی با نظر ارایه شده در این مقاله موافق نیستم. بهتر است گزارشی از پتروشیمی های واگذار شده تهیه گردد. برخی به سازمانها نظیر تامین اجتماعی یا ... واگذار شده اند. برخی هم که مشتری حقیقی خصوصی داشته اند مانند پتروشیمی اصفهان به چه روزگاری دچار شده اند. علت هم معلوم است. سرمایه و پول در دست تجار سنتی بازار یا دلالان آهن و فولاد یا بساز و بفروش ها است و آنها می خرند. آنها هم که سواد کافی ندارند. بنابراین معضل ایجاد می شود مثل پتروشیمی اصفهان یا پلی اکریل اصفهان (293741)
عدالت علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۲:۳۳
آقای محترمی که این مطلب را فرمودی
شما نسبتا درست میگی ولی
ولی مشکل اینجاست که با درآمدی که دولت نهم و دهم داشت اگر یه انسان عاقل و باتجربه سکان هدایت کشور را در دست داشت میتونست خیلی از مشکلاتی که از اول انقلاب تا حالا وجود داشته رو برطرف کرد. گناه این آقا که من حتی از بردن نامش هم . . . دارم بیشتراز تمام کسانی است که تاکنون بر سر قدرت بوده اند. بجای مدیریت صحیح منابع کشور تمام درآمد کشور شد اختلاس و دزدی و هزاران طرح بیخود و کارشناسی نشده. . . .! کمترین مجازاته! (293742)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۳:۰۹
تازمانی احزاب ونهادهای باآزادی فعا لیت نداشته باشند وانتخاب مدیر ان توسط باند ها ومحافل وابسته بقدر ت انجام می گیرد فساد ریشه نخواهدشد. (293754)
لینچان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۳:۳۹
چگونه میشود با فساد مقابله کرد در صورتی که همه دستشون تو یه کاسستو از یکدیگر آتو دارندو به مصلحت میندیشند .فساد باقیستو باقی خواهد ماند .ختم کلام (293756)
دروود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۴:۲۵
احمدی نژاد برگرد. دروود بر شرفت . اینا شرفمونو بر باد دادن. و فقط نفت 100دلاریو کردن 40 دلار . (293761)
طاهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۹:۱۷
قيمت نفت زياد وكم ربطي به احمدي نژاد و روحاني ندارد. قيمت جهاني است. چرا مغلطه مي كنيد. (293793)
Urmia
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۲:۲۳
فقط دو نفر مي تونن اين حرفي كه شما زدي رو بزنن. خود احمدي نژاد و چوپان روستاي اله درك از توابع ممي سني (293828)
urmia
United States
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۵:۰۵
اونایی ب که فقط یه خورده از سیاست و اقتصاد خبر داشته باشن می دونن که کشورما بیش از 40 ساله اماده جهش و اتقلاب واقعی اقتصادی هست. تنها عاملی که باعث شده این روند به تاخیر بیفته همگن نبودن مردم و ناکارامدی مدیران هست. پتانسیل ایران بسیار بیشتر از کره و ژاپن هست و تنها مشکلی که وجود داره اینه که مدیران نمی تونن یه مدل بومی از اقتصاد با توجه به روحیات و توانمندیهای کشور رو ایجاد کنند و اتفاقا با اوردن مدلهای امریکایی و ژاپنی و چینی و هندی تلاش دارن اگه تونستن اون مدلا رو اجرا کنند (293765)
پارسا
Germany
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۵:۳۰
اگر احمدی نژاد محاکمه نشود توهین به ملت است (293770)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۸:۵۴
برعکس (293788)
صد روزه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۰:۵۲
صبر کن صد روزه تمام بشه؟ راستی کی تمام میشه (293818)
در جستجوی کار
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۶:۲۹
10 سال پیش تازه لیسانس گرفته بودم که با آزمون ادواری خاتمی جلوی استخدامم گرفته شد یه کار پیمانکاری گرفتم که احمدی نژاد گفت دیگه امانی خودمان انجام میدهیم بعد یه دوره ای خوب شد حالا روحانی اومده با کلی وعده و وعید هم هسته‌ایمونو از دست دادیم هم نون سر سفرمون نیست. آقا شما میگید احمدی نژاد کشور رو نابود کرد میگم درست باشه ولی ما هسته ای بودیم گرسنه ام بودیم الان همه چی رو از دست دادید نونم سر سفرمون که نیست گرونترم شده بعد می پرسیم چرا اینجوریه میگید کار احمدی نژاد بوده! بیاد بهش رأی میدم (293779)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۷:۴۸
نماینده های اصول گرا تکلیفشون مشخصه اونا نماینده مردم نیستند .کسانی که یا حامی دولت بودند یا نگاهشون به بالاتر بود که آیا در مقابل هزاران تخلف اجازه سوال داده میشود یا خیر/؟ (293783)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۱۹:۰۵
به امید خدا و همت وحضور همه جانبه مردم عزیزمون در هفتم اسفند سال اینده خط قرمز بزرگی در مقابل این دوستان مجلس نشین خواهیم کشید و مجلسی خواهیم ساخت که در شان ملت بزرگ ایران و حافظ منافع انها خواهد بود (293789)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۰:۰۶
خوب روحانی چیکار کرده ! هر کاری نمیتونه بکنه میندازه گردم محمود احمدی نژاد (293804)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۰:۳۳
علی آقا اگه افرادشایسته (مثلااصلاح طلبان)توسط شورای نگهبان ،بخصوص توسط آقای جنتی که به گفته مسئولین همه حرفهایش مثل تبریک فوت پادشاه عربستان برای کشور هزینه داربوده دست به ردصلاحیت های گسترده افرادشایسته بزند چه کنیم ؟بااین اوضاع شورای نگهبان امید به مجلس آینده داشتن آب در هاون کوبیدن است.اگربازمادوستداران دانایان ونخبگان جامعه راازاین حق مسلم به بهانه های واهی دورکنندکه مسبوق به سابقه است آنهم بسیار چه کنیم؟ اصلا چه میتئانیم کنیم؟پس دلخوش به مجلس (293812)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۰:۴۱
. . . شما دانایان ونخبگان بگوییدچه کنیم؟لطفابگویی.لطفا (293817)
عباس رجایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۰۳ ۲۲:۵۳
در این هیاهوی بی انصافی و ناجوانمردی نسبت به احمدی نژاد، مقاله شما نور امید اندکی را در دل من زنده کرد که بالاخره خواننده را هالو فرض نمی کنید.
بالاخره باید ریشه ها را هم بگوییم و تا حدی دولت خودی را هم مسئول مشکلات بدانیم نه اینکه همه مشکلات را به عهده دولت رقیب بیندازیم و خودمان روزمره کار کنیم (293830)