به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۳۸
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۶۷۷۸۱
عراق8سال با ما جنگيد،حالا دوست‌است يادشمن؟

در دنياي سياست؛ دشمن همواره دشمن نمی‌ماند

...متاسفانه پنهان کاری در مذاکرات حساس به رویه عادی بدل شده و برخی ترجیح می‌دهند مسائل حساس کشور به گوش ملت نرسد و در واقع مردم عادی را در برخی مسائل سیاسی بازی نمی دهند...
در دنياي سياست؛ دشمن همواره دشمن نمی‌ماند
محمد سفری

گروه مقالات: در روزهای اخیر حملات شدید و به دور از انصافی نسبت به دکتر ظریف وزیر امور خارجه دولت روحانی بابت پیاده روی حین مذاکره با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از طرف برخی افراد و رسانه‌ها مطرح شده است. مخالفان این پیاده‌روی معتقدند به علت آنکه آمریکا دشمن اصلی ایران است این گونه رفتارها عزت ملت ایران را خدشه‌دار می‌کند و این قبیل ارتباطات با کشورهای متخاصم در الفبای سیاسی ایران جایی ندارد.

در ابتدا باید معنای تخاصم در سیاست امروز روشن شود. زمانی کشوری متخاصم محسوب می‌شود که به حقوق مسلم ایران تعدی کند و با تهدید و ارعاب بخواهد حرفش را بر کرسی بنشاند و با قلدری سخن بگوید اما زمانی که دولت آمریکا بر اساس به رسمیت شناختن حقوق متقابل بر سر میز مذاکرات می آید چرا نباید استقبال کرد؟

کمااینکه زمانی عراق بزرگ‌ترین دشمن ایران بود و در هشت سال جنگ تحمیلی بیشترین ضربه‌ها را به ملت ایران وارد کرد و دستش به خون ایرانیان آغشته شد و کمتر ایرانی است که مستقیم یا غیر مستقیم از جنایت های رژیم عراق صدمه ندیده باشد، اما امروز کشور عراق نه تنها دشمن محسوب نمی شود بلکه ایران برای حفظ و حراست از مرزهای آن در مقابل داعش که دشمن مشترک است کمک‌های مالی و تسهیلاتی ارسال می‌کند و در این را هزینه هم می‌دهد.

این تغییر رفتار و چرخش 180 درجه به آن علت است که امروز ایران پرنفوذترین کشور در عراق است و بخش بزرگی از خاک عراق تحت نظر دولت تهران است و حتی تهران در تعیین نخست وزیر عراق نقش اساسی ایفا می‌کند. بنابراین حداقل تا زمانی که دولت آمریکا بر اساس احترام متقابل و با به رسمیت شناختن تمامی حقوق حقه دولت ایران پای میز مذاکرات می آید و در این راستا تلاش می کند، ایران نیز برای نشان دادن حسن نیت خود قاعدتا باید با احترام متقابل پا به میدان بگذارد.

قطعا ایران به عنوان قدرت اول منطقه در مذاکرات با کشورهای 5+1 همواره عزت خود را حفظ کرده و شاهد این مدعا تغییر رویکرد فشاری و تهدید آمیز کشورهای غربی در دوره‌های گذشته با امروز است. امروز دست جنگ‌طلبانی مانند رژیم اسراييل برای تحریک افکار عمومی در سطح جهان علیه ایران خالی است. از طرفی به تعبیر بسیاری از تحلیل‌گران، این نشست‌ها در واقع مذاکرات بین ایران و آمریکا است. آیا مذاکرات در خفا و به دور از چشم رسانه‌ها از مذاکرات شفاف و روشن بهتر است؟ آیا رایزنی‌ توسط واسطه‌ها و افرادی که شاید صلاحیت لازم را نداشته باشند را به مذاکرات بین مقامات برجسته و رسمی و دیپلمات‌ها کارکشته ترجیح می‌دهید؟

آیا اگر مذاکرات پشت درهای بسته و یا در خفا و با انکار مقامات رخ دهد دست مغرضان و فرصت‌طلبان را برای شایعه‌سازی و ماهی‌گیری از آب گل آلود باز می‌گذارد؟ متاسفانه پنهان کاری در مذاکرات حساس به رویه عادی بدل شده و برخی ترجیح می‌دهند مسائل حساس کشور به گوش ملت نرسد و در واقع مردم عادی را در برخی مسائل سیاسی بازی نمی دهند ولی از طرفی زمانی که نیاز به حمایت مردم دارند از آنها می‌خواهند وارد صحنه شوند و به حمایت دولت مردان برخیزند.

این دوگانگی و تضاد در عمل چیزی است که تاکنون در دولت دکتر روحانی مشاهده نشده است و امیدواریم در آینده نیز مشاهده نشود. حال که دکتر ظریف در فضایی شفاف و بدور از هرگونه فشار و تهدید پا به مذاکرات گذاشته و در این راه از تمام ابزارهای دیپلماسی استفاده می‌کند نباید با این مسائل کوچک سنگ بر سر راه تیم مذاکره کننده هسته‌ای انداخت. هر چند که بنا به گفته خود ظریف: «فکر می‌کنم دوستانی که بیش از ظرفیت موضوع در این زمینه استفاده سیاسی می‌کنند، اشکالی ندارد، ما آمادگی داریم که دوستان استفاده سیاسی کنند!»

صدرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۲:۲۳
فکرکنم تشخیص فرق عراق با آمریکا و انگلیس کار سختی نباشه!
اولا عراقی هایی که الان در راس کار هستند از اونایی هستند که زمان جنگ طرف ما بودند ولی آمریکایی ها همیشه ما رو به چشم دشمن میدیدند
دوما عراقی ها از جنگشون پشیمونند و از اون جنگ هم با افتخار یاد نمیکنن در حالیکه آمریکا بعد این همه ضربه ها و خسارت هایی که با ما زندند یه بار عذرخواهی و یا جبران نکردند و کلی هم بهش افتخار میکنن
سوما بعد از رفتن صدام عراق دیگه چیکار علیه ما کرد؟
ولی آمریکا کلی تحریم و قطعنامه صادر کرد و دانشمندان ما ترور کرد (285574)
کمی شعور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۵:۵۰
//کمی مطالعه کن چشم بسته نری جهنم//شما دستگاه تشخیص هویت داری که با این اعتماد داری حرف میزنی؟عراق خسارت جنگ رو پرداخت نکرد الانم خیلی از قاتلهای جوونای این کشور تو ایران رفت و آمد میکنن اون لشکر به اون عظمت مرد؟مگه عراق چقد جمعیت داره؟شما با عراق دوست شدین چون خیلی از ...عراقین و درحال سرمایه گذاری در عراق .شاید زمانی سرعقل بیایین که دیر شده .اروپا و آمریکا مثل کشور ما نیستن نظم و قانون دارن .الکی تحریم نمیکنن .دادگاهی در هلند اسرائیل رو ماه پیش به پرداخت غرامت به ایران متهم کرد. (285679)
حق طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۰:۰۳
کمی شعور، کمی شعور و عقل و فهم داشته باشی و غرب زده هم نباشی می توانی بفهمی که حتی صدام به خاطر نقشه و حمایت و طرح آمریکا به ایران حمله کرد و صدام صرفا مهره و ابزار آمریکا بود بنابراین 8 سال جنگ ایران و عراق هم بر گردن آمریکا است ،فقط کافی است کمی از سخرانی های امام را گوش بدی و چیزی به نام مغز استفاده کنی. (285768)
عجب
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۲:۱۰
عراقيا همينهايي بودند كه باورد به خرمشهر دست به تجاوز به نواميس ايرانيها زدند وهزاران هزار جوان اين مملكت رو از دم تير گذراندند ،الان اين چه سيغه اي هست كه ميگي اينهايي كه الان سركارند نبودند؟ بچه گيراوردي پسر؟ اينو بدون اعراب خارجي سروته يه كرباسند،بعدشم برو ببين عراقيا چطوربعداز بازي فوتبال باايران پرچم كشورتو اتيش زدند اونم توبغداد،ازهرچي ماحمايت كرديم توذوقمون زد،فلسطينو ببين تيم فوتبالش باما بازي نميكنه ميگه رافضيها كثيفند،اونوقت جنابعالي بخاطر منافع خودت غيرتتو برباد فنا دادي ! (285827)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۶:۱۸
راه رفتن خشک وخالی خیلی مهم نیست. مهم اینست که جناب ظریف بعد از 35 سال باچه کسی قدم میزنند!! واینکه این قدم زدن نتیجه دیپلماسی وابتکار ایشان نیست بلکه تمایل خود امریکا برای قبح شکنی واز بین بردن تعصبات ضد امریکایی است ودر این مسیر چه کشوری بهتر از ایران که در راس مخالفان سیاستهای امریکا قرار دارد.درضمن سایت بهار کامنت ها را کاملا گزینشی انتخاب میکند! (285692)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۸:۲۰
شما این مطلب رو زیاد جدی نگیر ,تفاوت عراق با آمریکا اظهر من الشمسه
حالا منظور آقای سفری(یا صفری) چی بوده و تا الان کجا بوده و یهو از کجا پیداش شده خدا میدونه. (285734)
جوابیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۱:۱۵
صدام یک فرد بود و یک فرد بدون حمایت 400000نیرو چطور میتونست چنین فجایعی رو علم کنه.بعدشم شماها و ما از روز اول فقط مرگ فرستادیم و نیرو برای آزاد کردن ملت ... وقتی کشورمون جوونمون با بدترین مشکلات دست به گریبان بود ؟بعد توقع دوستی داشتین؟مابجای دنبال کردن علم و ساختن جامعه ی مدنی قوی تا مجبور نباشیم هواپیمای 40سال پیش آمریکا موشک 70 سال پیش روسیه ماشین درجه ..فلان کشور و...رو استفاده کنیم شعار سرمیدین.شماها ازبالا با مردم حرف میزنین گمان دارین پیامبرین و مشکل ما باشماها اینه (285800)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۰:۱۰
برا منم جای سوال بود؟؟ تا دیروز در مقابل عراق و امروز در کنار انها اونم بدون گرفتن غرامت جنگ اجباری با ما؟! (285779)
قربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۲:۳۰
مردم باید آگاهانه در مجلس بعدی انتخاب صحیحی داشته باشند تا دوستان وطرفداران دولت و ملت به مجلس راه پیدا کنند . نه افرادی که هربار صدای
رسواییشان بلند میشود انگشت حیرت به دندان بگزیم .
جناب آقای ظریف ، ممکن است حقیقتی را دوست نداشت ولی نمی توان آن را انکار کرد . این جمله از روسو را به نقد کنندگان شما تقدیم میکنم که هرچند دوستتان ندارند ولی ممکن نیست بتوانند درستی رفتار و اندیشه تان را انکارتان کنند . (285576)
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۲:۳۱
"... زمانی کشوری متخاصم محسوب می‌شود که به حقوق مسلم ایران تعدی کند و با تهدید و ارعاب بخواهد حرفش را بر کرسی بنشاند و با قلدری سخن بگوید "
این چه حرف مزخرفی است دیگر.
لطفا بفرمایید دولت آمریکا، کدام یک از حقوق ملت ایران را مورد رعایت قرار داده است؟!
این همه تحریم، این همه فشار، این همه تعدی به حقوق ملت ایران، را چطور نمی بینید...
به جای این استدلال بی اساس، بفرمایید شرایط ما به گونه ای است که باید با دنیا تعامل بیشتری داشته باشیم، اگر چه لازم باشد از بخشی از حقوقمان چشم پوشی کنیم. (285577)
پارسا
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۲:۴۰
انسان ناطق است بجای قهر و ناسزاگویی به دیگران باید از گفتگو متقابل و احترام حرف زد (285579)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۳:۲۷
. . . اصلا ما به کی باید بگیم که با کسی جنگ نداریم ؟؟؟ (285599)
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۳:۲۰
با همین صحبت ها مراوده مک فارلین را به شکست کشاندند. امیدواریم این بار رخ ندهد. (285594)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۳:۲۵
کشور عراق مسلمان و شیعه هست در جنگ هم بعثیون کافر با ما میجنگبدند در حالی که غرب و امریکا جهانخواران سلطه گر هستند و جز به نابودی اسلام فکر نمی کنند (285597)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۳:۴۴
شما بهاریها گاهی وقتها خیلی ساده با مسایل برخور دمیکنید.جوری وانمود میکنید که انگار اصواگرایان با مذاکرات هسته ای مخالفند .اقا واقعیت چیز دیگریست .اینها برای اولین بار ایدیولوژیشان را زیر پا گذاشتند. حاضر شدند در سطح وزیر خارجه با آمریکا مذاکره کنند ببینید عرصه چقدر برایشان تنگ شده .مگر بدون خواست اینها کسی میتواند نفس بکشد .به ظریف اینها درخواست کردند که باآمریکا مذاکره بکند تا مشکلات اینهاراحل کند اتفاقا بنده بعنوان یک اصلاح طلب از ظریف میخواهم که از مذاکرات کنار بکشد بعد ازش التماس هم میکنند (285607)
وحيد
Netherlands
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۷:۳۷
دوست عزيز بهتر نبود مي فرموديد، ما ايراني ها همش بر سر مسائل جزئي و فرعي به همديگر پرخاشگري ميكنيم ولي در مسائل كلي و افتخار ايران و ايراني با همديگر همدل هستيم. اينجا بهاري و پاييزي! همه إنسانند و ايراني. درود بر شما و همه هموطنانم (285726)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۳:۵۷
اصولگرایان خودشان از ظریف خواستند باآمریکا مذاکره بکند وحالا با ابزارهای تبلیغاتیشان جوری فریبکاری میکنند که آنها مخا لفند واصلاح طلبان موافق شما بهاریهای ساده هم دارید به تاکتیک انها کمک میکنید چشمها را باید شست جور دیگر باید دید (285613)
بهار
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۴:۰۶
دشمنی با ملت ها نیست با دولت هاست.
عراق دولتش عوض شده و اکنون متحد ایران است.
اگر آمریکا هم از سیاست های خصمانه اش علیه ملت ایران دست بردارد که برنمیدارد می شود دوست و متحد ملت ایران
حالا فهمیدی تفاوت را؟ (285618)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۴:۳۴
اگر آمریکا دست از دشمنی برداشته باشد حرف شما مورد قبول است..
اما آیا آمریکا حق مسلم ما را به رسمیت شناخته است؟! یا دست از ارعاب و تهدید برداشته است؟
پس چرا خود آقای کری اعلام کرد که توافقنامه ژنو به معنای به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران نیست!؟
پس چرا مدام ما را به گزینه های روی میزشان تهدید می کنند؟
آیا نمی گویند اگر توافقات به نتیجه نرسد گزینه نظامی مطرح می شود؟ این غیر از قلدری است که اگر ایران با شرایط ما در مذاکرات موافقت نکند گزینه نظامی مطرح است؟
چرا می گویند ما به روحانی اعتماد نداریم؟ (285630)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۴:۴۲
بهتر است کسانی که دیپلماس نمی دانند کمتر اظهار نظر کنند مذاکه چه درپیاده رو چه پشت میز ورودر چه فرقی داره چه خوبه اقایان دل واپس معایب انرا بگویند (285634)
sajad
United States
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۵:۲۳
امریکا با هر کشوری دوست بوده موجب پیشرفت اونا شده (285657)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۷:۳۳
آره خب مصر و عربستان رو میبینم..

ژاپن و کره جنوبی هم که پیشرفت صنعتی داشته اند از خودشان هیچ استقلالی ندارند.. نمونه اش این که در همه قطعنامه های ضد ایرانی با این که کره با ایران مراودات اقتصادی زیاد دارد اما همه باید به ضرر ایران رای دهند و الا کدخدا ناراحت می شود..
در جنایات صهیونیست ها هم که جرات موضع گیری ندارند..

اما ایران با حفظ استقلال خودش در مثلا در مسئله سرعت پیشرفت علمی یکی از رتبه تک رقمی دارد به اذعان غربی ها..
ما پیشرفت را همراه با استقلال می خواهیم.. (285719)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۰:۰۶
یعنی ما بریم با امریکا دوست بشیم تا پیشرفت کنیم؟!
تاریخ رو یه مطالعه کن باهوش!! (285774)
خانم معلم مدرسه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۵:۲۴
کسانی که از عراق به عنوان دوست همسایه شیعه یاد می کنند بهتر است برای نجات عراق عزیز بروند با داعش بجنگند تا مثل ما دهه جنگی ها طعم جنگ را بچشندبچه مدرسه ای ما از سرما با خود پتو به مدرسه می برد انوقت ما غم همسایه داریم....ای وای (285659)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۵:۲۵
ایرانیان عزیز همه میدانیم که سی و چند سال مرتب مرگ بر آمریکا گفتیم، چند بار در آمریکا مرگ بر ایران کردند؟ تا کی بایستی اندیشه "مرگ بر " را از زبان و فکر خود دور نسازیم؟! اگر مدعی فرهنگ غنی و کهن این سرزمین و به بزرگانی مثل کوروش و بزرگمهر و امیر کبیر و مصدق و ... افتخار میکنیم. ما باید از هر اقدامی که منافع ملی کشور را تأمین کند استقبال کنیم، دوران شعار زدگی گذشت! (285662)
نبوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۰:۰۳
دانشمند! مگه ما به امریکا تعرضی کردیم که مردمش بر علیه ما شعار بدن؟!
اگه شعار ندیم و یا اقدام عملی انجام ندیم با سیب زمینی چه فرقی میکنیم؟! (285769)
نبوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۱:۲۳
دنیا رو علم و عمل و دانایی فتح کرد نه شعار اونقد شعار بده ببینم کجا رو میگیری (285804)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۱:۳۱
سلام نبوی نخبه جان!
مگه آمریکا حمله ی هسته ای به ژاپن نکرد ??آیا آنها مرگ بر آمریکا گفتند و شعار دادند !!
آنها با فناوری و هوش و ذکاوت خود کار خود را انجام دادند و حال از قدرت ه و کشور های صنعتی هستند
حال سوال من از شما این است که شما سیب زمینی هستید یا آنها!
لطفا شعار ندهید مرد کار باشید ''بس است اعمال جهان سومی! (285809)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۵:۵۱
بابا طرفدارای جبهه پایداری وامثالهم چی ازجون این ملت میخوایید دیگه ملت چطور باید بگن که نظرتون درمورد کشور داری وسیاست خارجه رو قبول ندارن (285680)
سوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۶:۲۶
روسیه چه گلی به سر ملت ما زده که آمریکا نزده؟ (285694)
جلال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۶:۳۱
چرچیل‌:برای‌پیروزی‌بر‌هیتلر‌با‌شیطان‌هم‌پیمان‌میبندم‌خلاصش‌منافع‌ملی‌از‌هر‌کس‌وچیزی‌مهمتر‌هست‌ولی‌در‌مملکت‌ما‌منافع‌ملی‌‌‌یعنی‌منافع‌اقایون‌ (285696)
ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۶:۵۳
الان هم عراق دوست ملـــــــــــــــــــت ایران نیست!!!!!!
همه کشورها به منافع خودشون فکر می کنند به غیر از .... !!! (285704)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۷:۱۲
حیفم آمد که جمله افراطیها و هواداران معاویه در صدر اسلام را نگویم:اگر چه برادران ما درست نگویند اما حق با آنهاست..استدلال رسایی و . . .هم همین است... (285713)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۹:۳۳
دلواپسان از هرآرامش وشفاف سازی ذرسیاستهای داخلی وخارجی واهمه دارند بنابراین دغلکارانه هراقدامی که بنفع مر دم وکشور است رابا چوب تکفیر می رانند (285753)
ایرانی
Germany
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۱:۴۵
چه جالبه هواپیمای مسافربری ما رو هوا میترکونن ، توجنگ ایران و عراق صلاح میرسوندن به عراقیها از منافقین حمایت شد تا برای ناامنی داخلی ایران مردم کوچه بازارو بکشن،30 سالم که از ترفشون تو تحریمیم،88 هم خودشونم که دارن میگن
دخالت داشتن برای سرنگونی (خاطرات کلینتن)،پولهای خودمونم که با هزار شرط و شروط به خودمون میدن ، فیلمهای ضد ایرانیشونم که روز به روزبیشتر میشه ، توهین های مقاماتشونم به مردم ایران(dnaایرانی جماعت دروغه) که همیشگیه
..................... وای وای چه دوست خوبی داریم ما (285817)
گجت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۲:۳۰
همیشه باید مصلحت کشور ومردم رو در نظر گرفت اگر صدام حمله کرد مصلحت دفاع بود الانم مصلحت اینه که با دنیا رابطه داشته باشیم منابعمون رو خرج زنده موندن نکنیم بلکه از منابع برای اینده ی روشن استفاده کنیم به خدا دارا می تونه همه کار کنه اما اگه ندار باشیم هیچ نمیشیم (285837)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۲۲:۵۵
عراق را ولش کنید! خوبه!روسیه عثمانی و پرتقال و....نمونه های دیگه البته بعضا دشمن تر و بی شرفت تر از نظام گذشته عراق! حالا با این کشورها هم دشمنیم!!!! (285852)