به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۵:۰۵
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۷۶۷۸۲
روحاني مواظب باشد اصلاح‌طلبان را از دست ندهد

چرخش خطرناک روحانی با برگ لاریجانی؟

چرخش خطرناک روحانی با برگ لاریجانی؟
گروه سیاسی: سايت اصلاح‌طلب خرداد در گزارشي نوشت: « گل بود به سبزه نیز آراسته شد» هنوز دیر زمانی از ولوله شادی حامیان اصلاح طلب روحانی در خیابان های کشور نگذشته است، دو سال زمان زیادی نیست برای فراموشی واقعیات میدانی انتخاباتی که حاصل آن بر خلاف همه انتظارها پیروزی دکتر حسن روحانی بود.

نتایج همه نظر سنجی ها یک هفته پیش از 24 خرداد 92 حکایت از عدم برتری محسوس کاندیداهای حاضر در صحنه انتخابات بود اما یک فعل و انفعال همه معادلات را دچار تغییر و تحول کرد، اجماع اصلاح طلبان و حمایت تمام قد آنان از کاندیدای اعتدال. اصلاح طلبان پس از انتخابات مزد زحمات خود را دریافت داشتند؛ نجات کشور از قهقرای تندروی و ناکارآمدی و بازگشت عقلانیت و اعتدال به صحنه سیاسی، نه سهمی خواستند و نه گریبانی چاک کردند اما اصولگرایان شکست خورده در انتخابات به طرق مختلف ساز خود را کوک کردند.

برخی با اشاره به سابقه روحانی در جناح راست سنتی کاندیدای پیروز را متعلق به جریان خود دانستند، بی آنکه یادشان باشد در روزهای داغ و پر حرارت مبارزات انتخاباتی از مجلس اصولگرا طومارهای بلند بالای دویست امضایی در حمایت از هر کدام از 5 کاندیدای جریان اصولگرا زینت بخش رسانه های پر شمار این جریان بود و جز انتقاد و خط و نشان برای روحانی خبری در حمایت از وی نبود. پس از انتخابات و در ماجرای رای اعتماد، در قضیه استیضاح و در روند سئوالات متعدد و کارت زردهای پیاپی اکثریت مجلس نشان داد که با دولت روحانی نه تنها هیچ همدلی و همراهی ندارد که مواضعی سخت مخالف دولت نیز اتخاذ می کند حال سوال اینجاست که مگر می شود بدون حمایت فراکسیون رهروان با ریاست علی لاریجانی چنین خروجی رقم زد با توجه به اینکه در بهترین حالت ممکن جبهه پایداری و طیف همراه آن در مجلس بیش از 100 نماینده ندارد.آیا این مخالفت های صریح و علنی نشان از اعتدال دارد؟ آیا این طیف می تواند قابل اعتماد باشد؟

هر چند دکتر لاریجانی در مقاطع مختلف و لااقل در عرصه رسمی نشان داده که قصد جدل با دولت ندارد و اظهارات معتدلانه ای داشته اما نتیجه نهایی و آنچه از سوی فراکسیون وی در مجلس به منصه ظهور رسیده حکایت دیگری دارد. حال با همه این اوصاف با نزدیکی به انتخابات مجلس، آرایش انتخاباتی تازه ای در حال شکل گیری است و گویا فراکسیون اعتدال! یا همان جبهه رهروان دکتر لاریجانی قصد ائتلاف با دولت اعتدال حسن روحانی را دارد و بر اساس قرائن و شواهد گویا دکتر محمد باقر نوبخت ماموریت یافته تا این مهم را به سرانجام برساند.

خبری که در ابتدای امر و با توجه به سابقه ای که شرح مختصر آن رفت، عجیب و غیر منتظره به نظر می رسد اما با اظهارات تنی چند از سیاستمداران نزدیک به دو طرف گویا در دست تهیه و اجراست. ماجرا از آنجایی کلید خورد که ابراهیم امینی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با فارس خاطر نشان کرد که روحانی بنا دارد برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با طیف لاریجانی ائتلاف کند. وی در ادامه نیز مدعی شد که شخص پیگیر ماجرا در دولت روحانی کسی نیست جز محمد باقر نوبخت سخنگو و چهره نزدیک به حسن روحانی که سمت دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه را نیز عهده دار است.

این اظهارات شاید می توانست حدس و گمانه باشد اما ماجرا وقتی جدی تر شد که سخنگوی جبهه رهروان با صراحت در پاسخ به این اظهارات تاکید کرد: من به عنوان سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت اعلام می‌کنم ما (طیف لاریجانی و روحانی) هم برای انتخابات مجلس و هم موضوعات دیگر می‌توانیم کنار هم قرار بگیریم. صفر نعیمی رز در ادامه پا از این فراتر گذاشته و تاکید می کند که فراکسیون رهروان چون در برابر افراط و تفریط ایستاده پس اطلاق واژه فراکسیون اعتدال برای آن معنا داشته و می تواند در کنار دولت اعتدال قرار بگیرد. وی حتی افق همکاری ها را فراتر از انتخابات مجلس ترسیم کرده و تاکید می کند: همکاری فراکسیون رهروان و دولت اعتدال صرفاً به انتخابات مجلس شورای اسلامی خلاصه نمی‌شود. ما همواره گفته‌ایم که مواضع آقای لاریجانی ریاست محترم مجلس به آقای روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان نزدیک‌تر است.

با توجه به جایگاه سخنگویی نعیمی رز در فراکسیون رهروان مجلس سخن وی نمی تواند ناشی از عدم اطلاع و بدون عقبه ملموس باشد و با این وصف چند نکته در این میانه وجود دارد که قابل تامل و شایسته توجه است. حزب اعتدال و توسعه و شخص رئیس جمهوری نه متعلق به جریان راست است و نه بدنه حامی مستقلی در اردوگاه اصلاح طلبان دارد و برای جبران این خلاء روحانی در انتخابات گذشته به سمت اصلاح طلبان متمایل شد و اکنون گویا می خواهد از موقعیت و مزایای امن اصولگرایان در انتخابات مجلس استفاده کند. اقدامی که شاید هوشمندانه باشد اما بدیهی است که اگر در کوتاه مدت نیز به نتیجه ملموس رهنمون شود در بلند مدت این چرخش های ناگهانی آسیب های جدی به وجه دولت و شخص رئیس جمهوری در افکار عمومی وارد خواهد کرد.

از طرف دیگر طیف حامی لاریجانی و بدنه فراکسیون رهروان در بزنگاه های حساس نشان داده اند که بر اساس چارچوب های مشخص سیاسی خود حرکت می کنند و حال باید از دولت مردان پرسید با چه تضمین و چه دورنمایی می خواهند به این ائتلاف تازه دست ببرند؟ دولت چه در عرصه سیاست خارجی و چه در جبهه داخلی با مخالفت ها و تخریب های گسترده ای روبروست و در این میان حذف بدنه حامی اصلاح طلب که بی گمان از چرخش روحانی به سمت لاریجانی استقبال نخواهد کرد، پشتوانه دولت در مواجهه با مخاطرات آتی را بسیار ضعیف و شکننده خواهد کرد.

شاید ائتلاف برای لاریجانی از آن جهت که در جبهه اصولگرایی قصد همکاری و همدلی با طیفی چون پایداری را ندارد، مثمر ثمر واقع شود و از طرف دیگر روحانی با توجه به محدودیت های قابل پیش بینی برای اصلاح طلبان بتواند با همراهی اصولگرایان حامی لاریجانی اکثریتی در مجلس آینده برای خود ایجاد کند اما در نهایت این چرخش ها و عدم ثبات در افکار عمومی و بدنه حامی دولت تبعات ناخوشایندی داشته و مهم ترین پشتوانه دولت یعنی حامیان اجتماعی آن را دلزده و به دور از دولت خواهد کرد.

سياسي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۰:۵۸
...همجنس با همجنس كند پرواز (302466)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۲:۰۷
اصلا نباید نگران این امر بود که دولت با چه گروهی در مجلس میخواهد متحد شود !
آن چیزی که مهم است اتحاد اصلاح طلبان است !
مهم اینه کواکبیان زیر و رو نکشه !مهم این است که صادق خرازی تمرد نکنه !فومنی که باید بایکوت شه ! همه ی گروهای اصلاح طلب نظر شورای مشورتی را بپذیرند !حزب اتحاد ملت سریعا جایگاه گذشته ی خود را پیدا کند و درشهرها و استانها نفوذ کند ! (302482)
بی قرار نسل اینده
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۲:۲۳
بالاخره اقای علی لاریجانی بارها ثابت کرده که ......جهت باد را هم خوب تشخیص میدهند..یاد بزرگنمایندگان با ثبات مجلس به خیر! یاد رسانه های مردمی هم بخیر (302491)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۹:۳۰
فرض کنیم که حسن روحانی برای مجلس آتی ائتلاف کند،فرض کنیم که مجلس را بگیرند ،، نزدیک ترین چهره به روحانی آقای هاشمی و عارف هسند و بایستی نظرات آنها هم گرفته و یا شنیده شود،اگر همه اینها یک طرف جمع شوند به قول آقای خباز اصلاح طلبان 22 میلیون ویا بیشتر رأی دارند ،روحانی سال 96 ریاست جمهوری را با اتکاء به کدام رأی به میدان خواهد آمد ؟ضمن آنکه اگر توافق هسته ای هم انجام شود،روحانی بدون اصلاحات قافیه را به قالیباف خواهد باخت..نظام پشتوانه مردمی را برای هسته ای میخواست که به آن رسید. (302591)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۱:۲۲
اینکه در هر شرایطی هدف وسیله راتوجیه کند جز به انحطاط شخصیت انسان منجر نمیشود حیف است شخص معتبر و بزرگواری چون جناب روحانی عزیز وارد اینگونه سیاساتبازیها شوند برای کسیکه نیت خیر دارد عنایات الهی و حمایت مردم کافیست (302473)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۲۳:۳۷
شما بعید نیست از پایدارچی باشی و ناراحت باشی که روحانی با این سیاستش حالا حالاها دور و بهتون نمیده. (302616)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۱:۴۴
این تصمیم ناشی از این است که دولت آقای روحانی نتوانسته با طراحان پروژه سنگین حذف تمام و کامل اصلاح طلبان از قدرت مقابله کند و چاره ای جز تقسیم قدرت با اصولگرایان ندارد. (302475)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۱:۵۱
يادتون نيست !؟ قرار بود چي بشه؟! ائتلاف. بله ائتلاف عارف و روحاني. اين آقا از همون روز اول به خواسته مردم پشت پا زد. واقعاً اگر مستقل كانديد ميشد بالاي 100 تا راي مياورد.!؟ (302477)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۲:۰۰
آقای روحانی سر سفره نون و پنیر اصلاحات نشست ولی الان چلو کبابو با اصولگراها میخوره یادی هم از کسی نمیکنه. (302480)
سعید1
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۲:۱۳
البته باید نظر دولتی ها را هم شنید.اگر پای نوبخت در میان باشد به نظر چنین مساله ای محتمل است چون راستها اهل معامله اند ومعاملاتشان هم در میان مدت به بالا بسیار خسارتبار است.اگر بناست چنین ائتلافی اتفاق بیفتد باید با اجماع اصلاح طلبان باشد.آقای روحانی چنین نکند در دامی که مافیا برایش پهنکرده گرفتار خواهد شد.........می خواهند جبهه اصلاحات را در انتخابات آتی بشکنند... (302484)
سعید1
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۲:۱۸
...واقعیت این است که مجلس اصلا برایشان مهم نیست.به آسانی با یک نهیب کنترلش می کنند.اصل خبرگان است که نگرانش هستند.بزنگاه مهمی است. .......به هرحال ائتلاف بدون اجماع با اصلاح طلبان ورعایت شرایط آنها برای حزب اعتدال خودکشی سیاسی است.این را به جد باید پذیرفت. زیان اصلاحات کوتاه مدت اما خسارت اعتدالی ها بسیار بلند مدت خواهد بود. (302487)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۲:۱۹
گذر از اصولگرایان اگر هدف باشه ائتلاف اصلاح طلبان، اعتدالیون و رهروان خیلی خوبه
در گام های بعدی می توان مجلس ششم را زنده کرد... (302488)
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۲:۵۷
جبهه امید ( اصلاح طلبان , اعتدالگرایان و رهروان ) تشکیل شود. (302499)
دكتر زارع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۳:۰۴
اين موضوع حتي عنوان كردنش برا وحدت و دولت خطرناك است
انشاالله هرگز چنين خطاي بزرگي از نوبخت سرنزند. (302502)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۳:۱۰
کسانیکه ارزشهای ثابتی ندارندو همواره بدنبال پیروزی میگردندبرای رسیدن به هدف با هر جناح وتفکری دست همکاری میدهند تا پیروز شونداصلاح طلبان باید بدانندکه حلقه قدرت میداند آنها دراکثریت هستندو به همین دلیل جناحهای متزلزل را ساماندهی و با تکیه برقدرت و با حربه تهدید به هرطریقی به تخریب اصلاحطلبان میپردازند و اصلاح طلبان که متاسفانه در حلقه قدرت جائی ندارند برای گریز از حذف کاندیداهای اصلی در انتخابات به افرادی دل خوش میکنند که قابل اعتماد نبوده و ضمانتی هم بر اعمال آنها نیست و همیشه ضربه خورده اند . (302504)
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۳:۱۱
اصلاح طلبان در توهم به سر می برند . حداکثر سهم آنان در رای آقای روحانی ، با خوشبینی 50 درصد است : یعنی 25 درصد کل آراء . شاید روحانی با کسر رای پایداری و گفتمان انقلاب به دنبال 60 درصد دیگر است. (302505)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۲۱:۵۸
آقای شماره یک غیر از 18میلیون رأی روحانی 14 میلیون نفر هم در انتخابت شرکت نکردند. اختلاف خیلی زیاده دنبال کاسبی جدید تر باشید. (302609)
محمد
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۳:۱۲
دو حالت داره...یا تحت فشاره...یا وقعا یادش رفته...کاش حداقل مورد اول باشه (302506)
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۳:۳۷
جواد کریمی ام پی تی قدوسی: آقایون داداشا گفته بیشم مجلس شورای اسلامی واس ماس یعنی کلیش واس ماس(ارث پدری ماست)، به غیر از داداشای پایداری هیشکی حق نره لنگشو بذاره توش (302511)
طاهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۳:۳۸
آقاي روحاني خيلي محتاط عمل مي كند در سخنانش هميشه حرف از مردم مي زند ولي اعتمادي به آنها ندارد ،اكثريت مردم طرز فكر فعلي حاكم بر مجلس را قبول ندارند اگر ائتلافي هم صورت بگيرد درصد مشاركت مردم در انتخابات بسيار پايين خواهد آمد.
يك سوال هم از بهار نيوز: چرا صحبت هايي كه از طرف مراجع و افراد ديگر در انتقاد از روحاني را درج مي كنيد قسمت نظرات را فعال نمي كنيد تا خوانندگان نظرات خود را ارسال نمايند؟ (302513)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۳:۴۷
ما ضربه اصلاح طلبان در دوره اصلاحات را بر پیکره ی هر گونه اصلاح طلبی از یاد نبرده ایم تندروی های آن دوره با سیاست تخریب هاشمی باعث روی کار آمدن افراطیون شعاری چون احمدی نژاد شد که مردم را بد بخت و عده ی جوان را راهی زندانها کرد احساس می کنم اینگونه مواضع بوی همان تندروی ها را می دهد.روحانی شیخ با تجربه ایست به او اعتماد کنیم اگر چنین تشخیصی داده است حتما مصلحتی است. (302514)
اوبه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۴:۱۹
لاریجانی آدم زرنگی هست که باد به هر طرف بچرخد اونم می چرخد (302521)
گرین
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۵:۳۵
روحانی گاهی حرفهایی می زنه که حرفهای خوبیه! ولی فقط "حرفهای" خوبیه! (302538)
درد
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۵:۴۹
من روحانی را ادم باهوشی میدانم بعید میدانم که این اشتباه را انجام دهد.
بنظرم حداکثر با تعدادی از اطرافیان لاریجانی (حدود 50 نفر) ائتلاف خواهد کرد. روحانی کمی نگران این است که در اینده اصلاحطلبان حمایتش نکنند به همین دلیل میخواهد یک گروهی از اصولگرایان معتدل را درکنار خودش داشته باشد.
ولی روحانی هیچوقت به اصلاحطلبان پشت نخواهد کرد. چون میداند نتیجه این کار شکست خواهد بود. (302545)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۵:۴۹
امیدوارم این سری ریس مجلس عوض بشه نمیگم اقای لاریجانی بد ولی خوب مجلس نیاز به مدیریتی جدید داره ان شالله مجلسی در جهت منافع ملت و کشور (302546)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۶:۴۸
چی شد ترسیدین ازاینکه رای ندارین تازه داین میفهمین که روحانی اصلاح طلب نیست و از شما حمایت نمی کنه (302554)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۹:۲۵
کافر همه را به کیش خود پندارد نخیر این آقای روحانیه که داره ضرر میکنه! به زودی میبینید! (302590)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۲۰:۵۷
خواهیم دید (302601)
سعید
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۸:۱۰
نباید جانبدارانه تحیلیل صورت گیرد باید دقت شود که بحث جذب حداکثری برای اکثریت کرسی های مجلس هست. هیچ پیشت کردنی به اصلاح طلبان در کار نیست. اصلاح طلبان و دولت همیشه پشتیبان و حامی یکدیگر بوده و هستند. در حال حال حاضر مسئولیت هماهنگی و ساماندهی اصلاح طلبان با دولت بر عهده آقایان جهانگیری، علی یونسی، مجید انصاری و در بخش زنان هم خانم ها ابتکار و مولاوردی بر عهده دارند که در دست فعالیت هست. در بخش رایزنی با اصولگرایان میانه رو و سنتی هم بر عهده محمد باقر نوبخت و محمد نهاوندیان گذاشته شده. (302573)
اشراف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۲۰:۵۸
خانم هایی که فرمودی تفکرات فمنیستی دارن، اگه دوباره حرکات ضد نظام سال 88 از هر اصلاح طلبی تکرار بشه، این دفه بخششی تو کار نیست (302602)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۸:۲۹
بعنوان کسی که بعنوان مسول ستاد ایشان در یک استان بودم کم کم دارم به فکر نوشتن یک توبه نامه هستم بخاطر 65سخنرانی که برای مردم کردم ولی هیچکدومشون عملی نشد (302577)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۵ ۱۸:۴۸
اولا که باید دید ائتلاف قرار است شکل بگیرد یا هماهنگی یا حمایت محدود.
دوما اتفاقا روش هوشمندانه ای است و تندروها را تنهاتر خواهد کرد و روحانی را قوی تر. تضعیف تندروهای پایداری قطعا به نفع جریان اصلاحات است.
سوما ائتلاف روحانی-لاریجانی به معنای پشت کردن به اصلاح طلبان نیست. سال 92 هم پدر معنوی لاریجانی(ناطق نوری) در کنار خاتمی از روحانی حمایت کرد. (302582)