به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۹
 
۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۳۰ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب : ۶۶۹۷۲
رييس‌جمهور و نخست‌وزير يمن در حصر خانگي قرار گرفتند

حوثي‌ها كاخ رياست‌جمهوري يمن را تصرف كردند

گروه بين الملل: در آخرین تحولات امنیتی روز سه شنبه یمن وزیر دفاع این کشور در خشونت های جاری در صنعا پایتخت از سو قصد جان سالم به در برد.
حوثي‌ها كاخ رياست‌جمهوري يمن را تصرف كردند
شوراي امنيت سازمان ملل با تشکیل نشست اضطراری اقدام انصار الله را محكوم و اعلام كرد از رييس جمهور فعلي را به عنوان رييس جمهور قانوني يمن به رسميت مي شناسد. شبكه الجزيره گزارش داد حوثي ها پسر و پسر برادر عبدربه منصور هادی (رييس جمهور) را دستگير كرده‌اند. برخي گزارش ها حكايت از غارت سلاح هاي دو لشگر يمن در اطراف كاخ رياست جمهوري دارد. برخي منابع خبري از تصرف كاخ رياست جمهوري توسط حوثي ها خبر داده اند اما يك فرمانده حوثي ها به رويترز گفته است ما قصد حمله به رييس جمهور و يا تصرف آن را نداشته‌ايم. شبكه اسکای نیوز گزارش داد که کاروان حامل وزیر دفاع یمن نیز در درگیری های امروز میان دو طرف هدف حمله قرار گرفت، اما وی از این حمله جان سالم به در برد.

فرمانده گارد ریاست جمهوری یمن گفت: حوادث روی داده در صنعا کودتاي شبه نظاميان حوثي است. نیروهای انصار الله همچنین منزل 'عبد ربه منصورهادی' رییس جمهوری را به محاصره خود در آوردند و در درگیری های میان دو طرف نیز دو افسر گارد ریاست جمهوری مقابل کاخ ریاست جمهوری کشته شدند. 'نادیا السقف' وزیر اطلاع رسانی یمن همچنین افزود: منزل 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری این کشور از طرف حوثي‌ها گلوله باران شده است. وی افزود: منزل هادی از جانب نیروهای مسلح مستقر در منازل اطراف هدف گلوله قرار گرفته است.

از سویی، یک مقام یمنی در حالی که خواست نامش ذکر نشود، گفت که رییس جمهوری در اقامتگاه خود مستقر بوده و حال وی خوب است. در همین حال وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس اعلام کردند که این شورای قصد دارد روز چهارشنبه نشست اضطراری درباره بررسی تحولات امنیتی و سیاسی در یمن در عربستان برگزار کند.

تكميلي
خبرهاي تكميلي از سقوط کاخ ریاست جمهوری یمن به دست اعضای مسلح حوثی ها  و محاصره منازل رييس جمهور و نخست وزير دارد و اين دو نفر حصر خانگي شده‌اند. به گزارش منابع خبری، هم اکنون کاخ ریاست جمهوری یمن در شهر صنعا به صورت کامل در کنترل و سیطره اعضای مسلح حوثی ها قرار دارد. کشتی های جنگی آمریکا نیز در آب های نزدیک یمن مستقر شده اند تا در صورت دریافت دستور، کارکنان سفارت آمریکا در صنعا را منتقل کنند.

رسانه ها خبر داده اند که انبارهای سلاح کاخ ریست جمهوری یمن هم به دست حوثی ها افتاده است. وزیر اطلاع رسانی یمن حوثی ها را به انجام کودتا و سرنگونی حکومت صنعا متهم کرده است اما حوثی ها گفته اند برای محافظت از کاخ ریاست جمهوری،‌‌ آن را به کنترل خود گرفته اند.
همزمان حملات حوثی ها به منزل مسکونی "عبدربه هادی منصور" رئیس جمهور یمن در صنعا نیز ادامه دارد. نخست وزیر یمن نیز با محاصره حوثی ها در حبس و حصر خانگی قرار گرفت.

عبدالملک رهبر حوثی ها هم در يك سخنرانی تلويزيوني با اعلام شروط خود گفت:‌ از شورای امنیت یا هر کشور دیگری نمی ترسیم. وی افزود: به دلیل عدم رعایت توافقنامه تقسیم قدرت، اقدامات لازم علیه رئیس جمهور یمن به کار گرفته شد. در حال حاضر ایست بازرسی ها و افراد مسلح حوثی ها در خیابان ها و مناطق مختلف پایتخت و در مقابل ساختمان ها و تاسیسات و مراکز مهم و حیاتی مستقر هستند.

حوثی ها که در قالب گروه سیاسی - نظامی انصار الله فعالیت می کنند شیعیان زیدیه (چهار امامی) هستند و استان های شمالی یمن به ویژه استان صعدهمحل اصلی تمرکز آنهاست. حوثی ها در سال های اخیر بارها با دولت مرکزی یمن وارد جنگ داخلی شدند. آنها در ماه های اخیر توانستند پس از یک رشته تظاهرات مسالمت آمیز با استفاده از واحدهای نظامی خود، کنترل پایتخت را به دست بگیرند و رئیس جمهور یمن را به عقب نشینی و برکناری نخست وزیر مجبور کنند.