به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۲ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۶۷۱۴۲
دوران نفت ۱۰۰ دلاري به پايان رسيده است

رنانی: ديگر نبايد انتظار نفت گران را داشت

گروه اقتصادي: عضو هيات عملي دانشگاه اصفهان گفت: قيمت هاي پايين نفت ادامه دارد و ديگر نبايد انتظار نفت گران را داشت.
رنانی: ديگر نبايد انتظار نفت گران را داشت
محسن رناني گفت: از آنجا كه كاهش قيمت نفت ناشي از تغييرات ساختاري بازار انرژي است، حتي اگر پادشاه عربستان از دنيا برود و يا داعش به عربستان حمله كند، ممكن است قيمت ها به طور مقطعي افزايش يابد اما مجددا به سطح حدود 50 دلار بر خواهد گشت.عضو هيات عملي دانشگاه اصفهان اين تلقي را كه عربستان براي فشار به ايران و روسيه توليد نفت را افزايش داده رد كرده و معتقد است: نگراني اصلي عربستان از دست دادن بازار به سبب ورود توليدكنندگان جديد است.

زيرا اگر قيمت نفت حدود 50 دلار بماند، سرمايه گذاري جديد در نفت ماسه‌اي (نفت شل) صورت نگرفته ولي اين كار فقط كاهش قيمت نفت را به عقب خواهد انداخت و تا چند سال آينده و به ثمر رسيدن برنامه هاي انرژي نو در اروپا و آمريكا، با نفت حدود 35 دلار مواجه خواهيم بود. دكتر رناني با اشاره به مطالعات خود كه از سال 1384 شروع و در سال 1387 به پايان رسيد، بيان داشت: كتابي با عنوان ‹اقتصاد سياسي مناقشه هسته‌اي ايران›*، تدوين و براي برخي مقامات كشور ارسال شد كه متاسفانه هيچگونه بازخوردي حتي در حد اعلام وصول كتاب صورت نگرفت. در آن كتاب بيان شد غربي ها به شدت به دنبال جايگزين كردن انرژي هاي نو با نفت هستند و براي سودآور شدن سرمايه گذاري در اين پروژه هاي نيازمند نفت 100 دلاري براي يك دهه با ايجاد بحران هاي ساختگي در منطقه خاورميانه از جمله مناقشه هسته‌اي ايران بودند. همچنين پيش بيني شد با به ثمر رسيدن اين سرمايه گذاري ها و كاهش اساسي تقاضاي نفت، تا 10سال آينده كاهش قيمت نفت آغاز خواهد شد.

عضو هيات عملي دانشگاه اصفهان تاكيد كرد: حتي اگر نفت ماسه اي (نفت شل) نيز به اين ابعاد توليد نمي‌شد، با جايگرين شدن انرژي هاي نو به جاي نفت، تقاضا براي نفت به طور اساسي كاهش مي يافت. قائم مقام اسبق مركز پژوهش هاي مجلس ‹بزرگترين بحران نظام› در شرايط كنوني را عدم درك بحران مي داند و معتقد است: نظام هنوز نمي داند در بحران قرار گرفته است. وي با تاكيد بر اينكه با درآمدهاي كنوني نفت، عصر دولت مرفه در ايران به پايان رسيده بر ‹اتمام دوران راهبري توسعه كشور توسط دولت› تاكيد كرده و معتقد است: كاهش منابع در شرايطي است كه ايران در اوج نيازهاي ارزي قرار داشته و شكم هرم جمعيتي در مقطع ورود به بازار كار قرار گرفته است.

رناني ايجاد اعتماد بين دولت و مردم و تقويت اعتماد بين مردم ، مردم را از ضروري ترين اقدامات لازم براي خروج از بحران كنوني دانسته و جناح‌هاي نظام را به درك شرايط كنوني و پرهيز از وعده‌هاي غيرممكن دعوت كرد. وي در پایان با اشاره به اينكه تحريم، كاتاليزوري بود كه بيماري هاي ما را شديد كرد، بيان داشت: پايين بودن قيمت نفت به شرطي مي تواند به اصلاح اوضاع اقتصادي كمك كند كه همه نظام سياسي حول چند هدف اساسي مانند اشتغال به اجماع برسد. اما متاسفانه نظام سياسي تاكنون چنين بلوغي را از خود نشان نداده است.
مرجع : ايران