به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۱ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۷۱۰۰۲

سرنوشت وام مسکن 80 میلیونی مسکن

گروه اقتصادی: مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است: افزایش تسهیلات وام مسکن موجب رونق گرفتن بازار مسکن می‌شود و مخالفت بانک مرکزی هم با این طرح به دلیل کمبود نقدینگی نظام بانکی کشور است.
سرنوشت وام مسکن 80 میلیونی مسکن
 حسین عبده تبریزی درباره وضعیت افزایش وام خرید مسکن تا سقف 80 میلیون تومان اظهار کرد: افزایش تسهیلات برای خرید مسکن مورد درخواست وزارت راه و شهرسازی است. چون وزارتخانه معتقد است بازار رهن ایران، یعنی بازار خرید مسکن بلند مدت، بازار قوی نیست و این باید به شدت تقویت شود و مردم باید بتوانند حداقل با 50 درصد مبلغ مسکن را وام بگیرند. سیاست وزارتخانه هم هنوز روی همین موضوع است.
 
وی درباره دلایل مخالفت بانک مرکزی هم با این طرح گفت: دولت و بانک مرکزی هم در این مورد ظاهرا موافق هستند؛ اما مباحثی که مطرح می‎شود به دلیل آن است که آن‌ها می‌گویند پول کافی برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد. بانک مرکزی به عنوان کسی که از وضع نظام بانکی اطلاع دارد، می‌گوید منابع این طرح وجود ندارد و وام کمتری بدهید، اما به هر حال ما علاقه‌مندیم همه بانک‌ها درگیر تسهیلات مسکن بشوند تا بازار رهن کشور توسعه پیدا کند. بنابراین بانک مرکزی هم مخالف نیست و فقط می‌گوید ما منابع آن را نداریم و طوری نشود که بانک‌ها برای دریافت منابع به ما هجوم بیاورند و این منابع را از ما بخواهند.
 
مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که باوجود کمبود نقدینگی چقدر احتمال دارد که پرداخت این وام عملی شود هم گفت: من فکر می‌کنم با توجه به وضعیت نامناسب نظام بانکی و اعتبارات محدود است که این طرح اجرایی نشده وگرنه یکی از امن ترین نوع تسهیلات است و می‌توانیم توقع داشته باشیم در سال‌های آینده با اجرایی شدن آن بازار رهن توسعه پیدا کند.
مرجع : ایسنا