به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۸ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۶۰۱۶۷
در پي بمباران جنگنده‌های ائتلاف به رهبري آمريكا،

اخبار تایید نشده از کشته شدن خليفه داعش

گروه بين الملل: برخی منابع داخلی عراق و مسئولان آمریکایی از کشته یا زخمی شدن ابوبکر بغدادی، خليفه گروه خلافت اسلامي (داعش) خبر دادند.
اخبار تایید نشده از کشته شدن خليفه داعش
یک مسئول آمریکایی شامگاه به رویترز گفت که جنگنده‌های ائتلاف به رهبري آمريكا، محل تجمع جمعی از رهبران گروه تروریستی داعش در كارواني از دهها خودرو در اطراف شهر موصل را بمباران کرده‌اند که تعدادی از رهبران و اعضای ارشد داعش در این حمله کشته شدند.

وی کشته شدن ابوبکر بغدادی را به طور قطع تایید نکرد اما تاکید کرد که برخی رهبران داعش در محل مذکور حضور داشتند و شرکت بغدادی در این تجمع دور از ذهن نیست. برخی منابع داخلی در عراق نیز اعلام کردند که بغدادی در حمله جنگنده‌های ائتلاف زخمی شده و به داخل سوریه منتقل شده است. به دلیل عدم حضور خبرنگاران و طرف‌های مستقل در مناطق تحت کنترل داعش اخبار مذکور به شکل رسمی تایید نشده است.

فرمانده مرکزی نیروهای آمریکا اعلام کرد که نیروهای ائتلاف دست به حملاتی علیه رهبران داعش در نزدیکی شهر موصل در شمال عراق زدند اما این مساله را مشخص نکرد که آیا ابوبکر بغدادی نیز در میان این رهبران که هدف حملات قرار گرفتند، بوده است یا خیر. در همین حال منابع اعلام کردند که در پی این عملیات، داعش تعدادی از شهروندان را در نزدیکی این پایگاه بازداشت کرد.

الجزیره نیز گزارش داد: پس از این جنگنده‌های ائتلاف مواضع داعش را در خارج مرکز شهر موصل هدف قرار می‌دادند، این نخستین‌بار است که جنگنده‌های ائتلاف پایگاهی را در داخل شهر موصل مرکز استان نینوا هدف قرار داده‌اند. در همین حال یک مقام دولتی عراق، اعلام کرد، دو تن از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش در جریان حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف در استان الانبار در غرب این کشور کشته شدند. در این میان، یک مقام امنیتی عراق تصریح کرد، ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در بین این کشته شدگان نبود.

«صباح کرحوت» رئیس شورای استانداری الانبار، عصر دیروز به خبرگزاری «آناتولی» گفت: «جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی با هماهنگی تیم اطلاعاتی موفق شدند یکی از مهم‌ترین مراکز تجمع عناصر داعش در شهر "القائم" (در استان الانبار) را بمباران کنند که به کشته شدن 12 عنصر تروریستی از جمله "ابو مهند السویداوی" والی الانبار و "ابو زهراء المحمدی" والی ناحیه الفرات که از سرکرده‌های داعش هستند، منجر شد.»

کرحوت افزود: «هواپیماهای جنگی ائتلاف بین‌المللی و نیروهای امنیتی (عراقی) به عناصر تروریستی داعش تلفات سنگین جانی و مادی وارد ساختند.» . وی جزئیات بیشتری درباره این خسارات ارائه ندارد. از سوی دیگر، یک منبع امنیتی که نخواست هویتش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی خبر کشته یا مجروح شدن ابوبکر البغدادی در حمله دیروز جنگنده‌های ائتلاف در شهر القائم را رد کرد.